Social- og Sundhedsudvalget

07-06-2022

Medlemmer

Formand Annie Arnoldsen Petersen (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Jette Louise Larsen (C)
Mogens Brauer (C)
Marianne Christensen (Ø)

Sager 42 - 47

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 42

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Oversigt fremlægges til orientering.

  • Livssituationer og introduktion til:
    - Det frivillige sociale område

Indstilling

Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Temadrøftelse af pejlemærker for ny model for kvalitetsstandarder på ældre- og handicapområdet
Sag nr. 43

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger oplæg til ny model for kvalitetsstandarder på ældre- og handicapområdet til beslutning.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

  1. at pejlemærker for ny model for kvalitetsstandarder drøftes, samt
  2. at det besluttes, hvilke pejlemærker der skal arbejdes videre med.

Beslutning

  1. Drøftet
  2. Der skal være en høj grad af modtagerfokusering i kvalitetsstandarderne.
    Dette vil blive drøftet med SeniorRådet.

Sagsfremstilling

På Social- og Sundhedsudvalgets møde den 11. januar 2022 (sag nr. 4) blev kvalitetsstandarder 2022 for personlig pleje og praktisk hjælp godkendt. I den sammenhæng blev det aftalt, at Social- og Sundhedsforvaltningen skulle arbejde på at gøre kvalitetsstandarderne mere enkle og mere læsevenlige - også på baggrund af Seniorrådets høringssvar, hvori de bemærkede, at kvalitetsstandarderne er meget omfattende og komplicerede at læse på grund af lovhenvisninger.

Medarbejderne deler oplevelsen af, at de gældende kvalitetsstandarder ikke i tilstrækkelig grad er brugervenlige, herunder at det er vanskeligt for borgeren at orientere sig i indhold, omfang og udførelse af ydelserne.

For at gøre kvalitetsstandarderne mere læsevenlige, inddrages viden og erfaringer fra brevprojektet "Mød mig på skrift", som har til formål at sikre, at forvaltningens skriftlige kommunikation med borgerne har klare budskaber. I "Mød mig på skrift" er der udarbejdet en skriveguide, der giver konkrete værktøjer til at skrive mere imødekommende, overskueligt og forståeligt. Skriveguiden inddrages i gennemskrivningen af kvalitetsstandarderne.

Hvad skal en kvalitetsstandard kunne (modtagere og formål)

Kvalitetsstandarderne har flere modtagere med forskellige behov og forudsætninger:

  • Borgere
  • Politikere
  • Medarbejdere.

Kvalitetsstandarden skal opfylde forskellige formål som eksempelvis at være:

  • et middel til at synliggøre rettigheder og pligter
  • et middel til at afstemme forventninger til kommunens serviceniveau
  • grundlag for at vurdere, om indsatserne er i overensstemmelse med det politisk besluttede serviceniveau.

Opfølgning på kvaliteten

Der føres forskellige tilsyn med, at den hjælp og støtte vi yder, løses efter de afgørelser og kvalitetsstandarder, som Kommunalbestyrelsen har besluttet.

Styrelsen for Patientsikkerhed afholder to tilsyn: Ældretilsyn og Sundhedsfagligt tilsyn. Styrelsen udvælger de enheder, der besøges, på baggrund af en risikovurdering og som stikprøver.

Vi fører også et kommunalt tilsyn. Dette tilsyn har et kvalitativt fokus og tager primært udgangspunkt i borgernes oplevelse af den hjælp, de får af kommunen. Der spørges blandt andet ind til, i hvilken grad borgeren oplever:

  • At modtage den støtte og hjælp, de mener at være visiteret til
  • At modtage den støtte og hjælp, de har brug for
  • En ligeværdig kommunikation og relation med de medarbejdere, der kommer i hjemmet.

Derudover følges der op i det daglige, når visitationen taler med borgere, der skal have ændret den/de leverede indsatser (re-visitation). Ligesom antallet af klager fra borgere og pårørende er en god indikation på, om vi leverer den aftalte service.

Pejlemærker for ny model for kvalitetsstandarder

Der er lovkrav til, hvad en kvalitetsstandard skal indeholde, men den kan udformes på forskellige måder inden for lovgivningens rammer. Social- og Sundhedsforvaltningen skitserer nedenfor nogle pejlemærker, som skal medvirke til at afklare, hvad der er vigtigt i udformningen af kvalitetsstandarderne.

Pejlemærker for en kvalitetsstandard:

  • indeholder detaljerede indsatsbeskrivelser (Rødovre Kommune)
  • indeholder en generel del med beskrivelse af hvilke regler, der generelt gælder for tildeling af indsatser, hvem der leverer indsatsen, pligter og rettigheder m.v. samt en indsatsdel, der beskriver de enkelte typer af støtte, som kan bevilges, og hvordan de skal leveres (f.eks. Glostrup Kommune)
  • kortfattet og overskuelig information om de enkelte tilbud og indsatser som en pjece/oversigt (f.eks. Århus og Roskilde Kommuner).

Pejlemærkerne, herunder fordele og ulemper, præsenteres nærmere ved temadrøftelsen. Derudover vil drøftelsen handle om, hvad en kvalitetsstandard er, hvordan den bruges, og hvordan der følges op.

Lov- og plangrundlag

Lov om social service

Bekendtgørelse om kvalitetsstandarder for hjemmehjælp, rehabiliteringsforløb og træning efter servicelovens §§ 83, 83a og 86.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

7. juni: Temadrøftelse i Social- og Sundhedsudvalget med beslutning af pejlemærker

Juni-oktober: Kvalitetsstandarderne gennemskrives efter pejlemærkerne

15. november: Politisk behandling af kvalitetsstandarder

November-december: Høringsperiode

Januar 2023: Endelig politisk godkendelse af kvalitetsstandarder.

Fremlæggelse af oversigt over visitation af borgere til plejehjem
Sag nr. 44

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger oversigt over visitation af borgere til plejehjem for 2021 og 2022 pr. maj 2022 til orientering.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at oversigt over visitation af borgere til plejehjem for 2021 og 2022 pr. maj 2022 tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger en oversigt over visitation af borgere til plejehjem til orientering hver anden måned.

I perioden 12. marts 2022 til 3. maj 2022 har visitationsudvalget modtaget 36 ansøgninger om plejebolig. Ingen borgere har modtaget afslag på ansøgning om plejebolig.

I perioden 12. marts 2022 til 3. maj 2022 er der sket følgende:

  • 14 borgere er flyttet permanent i en plejebolig i Rødovre Kommune
  • En borger fra anden kommune er flyttet i plejebolig i Rødovre Kommune
  • To borgere (ægtepar) fra Rødovre Kommune er flyttet i plejebolig i anden kommune
  • To borgere har takket nej til plejebolig:
    • En borger ønskede ikke at indflytte på anvist plejehjem og fik anvist bolig på andet plejehjem, som borgeren takkede ja til
    • En borger ønskede alligevel ikke at flytte i plejebolig, og ansøgningen er sat på pause.

Ledige plejeboliger

Pr. 3. maj 2022 er der fire ledige plejeboliger i Rødovre Kommune, der alle er under klargøring.

Rødovreborgere på den generelle venteliste

På den generelle venteliste er opskrevet borgere, der lader sig skrive op til alle kommunens plejehjem, og som kommunen er forpligtet til at tilbyde en plejebolig inden for to måneder. Fire borgere er noteret på den generelle venteliste. For ingen af de fire borgere er plejeboliggarantien overskredet.

Rødovreborgere på venteliste til et plejehjem efter eget ønsker

På denne venteliste er opskrevet borgere, der ønsker at bo på et specifikt plejehjem. Det betyder, at kommunen tilbyder en bolig, når der er en bolig ledig på det pågældende plejehjem. 11 borgere er noteret på den specifikke venteliste. Fem borgere ønsker Plejehjemmet Engskrænten, tre borgere ønsker Plejehjemmet Ørbygård, to borgere ønsker Ældrecentret Broparken og en borger ønsker Dorthe Mariehjemmet.

Rødovreborgere på venteliste til anden kommune

En borger søger udelukkende plejehjem i anden kommune.

Udenbysborgere på venteliste i Rødovre Kommune

Fire borgere fra anden kommune er noteret på venteliste til plejebolig i Rødovre Kommune. To af de fire borgere søger under plejeboliggarantien. For den ene af de to borgere er plejeboliggarantien overskredet. Den anden borger, der søger under plejeboliggarantien, bor på plejehjem i anden kommune. De to borgere, der søger specifikt, søger begge Plejehjemmet Ørbygård.

Pr. 3. maj 2022 har seks Rødovreborgere sat deres ansøgning om plejebolig på pause.

Se oversigten "Borgere visiteret til plejehjem for 2021 og 2022, pr. maj 2022" i bilaget.

Lov- og plangrundlag

Lov om almene boliger § 54.

Lov om social service § 192.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Borgere visiteret til plejehjem for 2021 og 2022, pr. maj 2022

Tilskud til frivilligt socialt arbejde § 18 og foreningstilskud § 79, efterår 2022
Sag nr. 45

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger forslag til fordeling af tilskud til de frivillige sociale foreninger §§ 18 og 79 for andet halvår i 2022 til godkendelse.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at forslag til fordeling af tilskud godkendes.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Til fordeling i 2022 er der på budgettet afsat 1.031.136 kr., som er fordelt på 831.611 kr. i henhold til servicelovens § 18 (frivillige sociale foreninger) og 199.525 kr. i henhold til servicelovens § 79 (foreningstilskud til forebyggende indsatser og aktiviteter for ældre og handicappede).

Midlerne bliver uddelt to gange årligt. Ansøgningsfristen er den 1. oktober til forårssæsonen og den 1. april til efterårssæsonen.

Der er modtaget i alt 49 ansøgninger til den resterende pujle for 2022: 28 ansøgninger til § 18 og 21 ansøgninger til § 79. Under puljen for frivilligt socialt arbejde § 18 er der ansøgt om 567.683 kr. i tilskud, og under puljen for foreningstilskud § 79 er der ansøgt om 134.861 kr. i tilskud.

Social- og Sundhedsforvaltningen foreslår, at der i efteråret 2022 fordeles 354.800 til § 18 og 116.800 kr. til § 79 - i alt 471.600 kr.

I prioriteringen af § 18-midlerne er der blandt andet lagt vægt på, om aktiviteten hører under de frivillige fokusområder, som Social- og Sundhedsudvalget godkendte på sit møde den 5. februar 2019 (sag nr. 8):

  • Ensomhed
  • Tilflyttere i foreningslivet.

Der er modtaget 25 ansøgninger under fokusområdet "Ensomhed" og 14 ansøgninger under fokusområdet "Tilflyttere i foreningslivet".

Udover de nævnte fokusområder indgår der også andre afvejninger ved fordeling af de økonomiske midler. Det kan eksempelvis være foreningens kassebeholdning i forhold til udgifter, hvor mange borgere, der gør brug af tilbuddet, eller om der er tale om en aktivitet, der allerede findes i kommunalt regi.

Til den aktuelle fordeling er der kommet:

  • fem ansøgninger inden for området "Aktiviteter for ældre og handicappede"
  • ti ansøgninger inden for området "Aktiviteter for børn, unge og familler"
  • ingen ansøgninger inden for området "Aktiviteter for sindslidende"
  • tretten ansøgninger inden for området "Aktiviteter for syge/patienter og sundhedsfremmende aktiviteter"
  • ingen ansøgninger inden for området "Oplysende og rådgivende aktiviteter"
  • ingen ansøgninger inden for området "Aktiviteter for andre"

Foreningstilskud §79 ydes til forebyggende indsatser og aktiviteter for ældre og handicappede. Størrelsen af tilskuddet afhænger af en række forhold, primært foreningens medlemstal.

Bilagene indeholder en samlet oversigt over fordeling af midlerne og oversigt over indkommende ansøgninger til henholdvis §18 og §79 med en kort beskrivelse af de enkelte ansøgninger og forslag til fordeling af midlerne.

Lov- og plangrundlag

Lov om social service §18 og §79.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Efterårspuljen 2022
Bilag 2: Indkomne ansøgninger pgf 18 - efterår 2022
Bilag 3: Indkomne ansøgninger pgf 79 - efterår 2022

Forslag til ny handleplan for frivilligt socialt arbejde
Sag nr. 46

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger handleplan for frivilligt socialt arbejde. Handleplanen indeholder udvalgte indsatser for perioden 2022 til 2024, der skal medvirke til at omsætte vision og mål i politikken for frivilligt socialt arbejde til praksis.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at handleplan for frivilligt socialt arbejde 2022-2024 godkendes.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

I handleplanen arbejdes der med visionen om, at Rødovre skal være en af Danmarks bedste kommuner at være frivillig i, og indsatserne sigter derfor mod at sikre de frivillige sociale indsatser gode rammebetingelser og mod at styrke samspillet med foreninger og aktive borgere.

Indsatserne i handleplanen relaterer sig til politikkens fire strategimål:

  1. Vi skaber gode rammer for den frivillige, sociale indsats
  2. Vi skaber synlighed og netværk på frivilligområdet
  3. Vi styrker den sociale ansvarlighed
  4. Vi støtter det frivillige, sociale arbejde økonomisk.

Handleplanen indeholder udvalgte indsatser for en toårig periode, og giver dermed ikke et overblik over alle indsatser og aktiviteter på området. Der er blandt andet hentet input til handleplanen i dialog med Rødovre Frivilligcenter, Danske Handicaporganisationer Rødovre og Røde Kors i Rødovre.

Handleplanen indeholder fem indsatser:

  • Vi vil have flere med i foreninger
  • Alle har brug for et fællesskab
  • Det gode samarbejde mellem civilsamfund og kommune
  • Skab liv og hjerterum i den nye administrationsbygning
  • Frivillig hjælp til ukrainske flygtninge

I handleplanen har vi fokus på, at kommunen skal spille en faciliterende rolle. Vi vil arbejde for at sætte forskellige aktører i Rødovre i forbindelse med hinanden, så der kan opstå nye netværk og relationer. Derudover arbejder vi for, at civilsamfundet naturligt tænkes ind, når vi løser velfærdsopgaver. Det betyder, at vi lytter efter, hvordan de frivillige foreninger og organisationer kan spille en positiv rolle i borgernes forskellige livssituationer. I den sammenhæng er Rødovre Frivilligcenter en tæt samarbejdspart, og de fælles indsatser i handleplanen indgår i den kommende samarbejdsaftale mellem Rødovre Kommune og Rødovre Frivilligcenter

Lov- og plangrundlag

Serviceloven § 18.

Rødovre Kommunes politik for frivilligt socialt arbejde.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Tidsplan

Februar 2024: Afsluttende status forelægges til politisk behandling.

Forår 2024: Udkast til ny handleplan forelægges til politisk behandling.

Bilag

Bilag 1: Handleplan for frivilligt socialt arbejde 2022-2024

Diverse
Sag nr. 47

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.

Protokollen oplæst. Mødet afsluttet kl.: 9.20.