Social- og Sundhedsudvalget

13-09-2022

Medlemmer

Formand Annie Arnoldsen Petersen (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Jette Louise Larsen (C)
Mogens Brauer (C)
Marianne Christensen (Ø)

Sager 62 - 68

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 62

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Oversigt fremlægges til orientering.

  • Nye løsninger for anbragte unge i overgangen fra barn til voksen (bilag 1).

Indstilling

Meddelelsespunktet forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Samarbejde med Bikubenfonden

Godkendelse af Praksisplan for fysioterapi 2022
Sag nr. 63

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Rødovre Kommune har modtaget Praksisplan for fysioterapi 2022 til godkendelse. Såfremt praksisplanen opnår godkendelse hos KKR (Kommunekontaktrådet), alle regionens 29 kommuner og Regionsrådet vil den træde i kraft den 1. oktober 2022.

Praksisplan for fysioterapi er Region Hovedstadens og de 29 hovedstadskommuners fælles plan for tilrettelæggelsen og udviklingen af fysioterapipraksis i de kommende år.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at Praksisplan for fysioterapi 2022 i Region Hovedstaden godkendes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Praksisplanen er en regional udviklingsplan, der udarbejdes i henhold til overenskomsterne for fysioterapi (almindelig fysioterapi, vederlagsfri fysioterapi og ridefysioterapi). Planen skal jf. overenskomsterne for fysioterapi godkendes i Regionsrådet og i de 29 kommunalbestyrelser i regionen.


Regionen og kommunerne deler myndighedsansvaret for fysioterapeutiske behandlingstilbud i praksissektoren. Kommunerne har ansvar for tilbuddet om vederlagsfri fysioterapi til patienter med svært fysisk handicap eller progressiv sygdom. Regionen har ansvaret for den almindelige fysioterapi med tilskud til behandling.

Formålet med praksisplanlægningen er at sikre koordinering og samordning af den fysioterapeutiske betjening i alle områder i regionen under hensyntagen til andre sociale og sundhedsmæssige foranstaltninger samt den regionale og kommunale økonomi. Praksisplanen danner grundlag for beslutninger vedrørende den fysioterapeutiske kapacitet og rammerne for udviklingen af samarbejdet med øvrige sundhedstilbud og af kvaliteten på området.

Med planen skal det desuden tilstræbes, at der i hele regionen er et tilstrækkeligt antal fysioterapipraksisser, hvortil der er handicapvenlig adgang.

Praksisplanen skal sætte en retning, der bidrager til:

  • At patienterne har god, lige og nær adgang til behandling, uanset bopæl, behandlingsbehov og handicap.
  • At patienterne oplever et tilbud af høj faglig kvalitet og med dokumenteret effekt, der er tilpasset den enkeltes behov.
  • At fysioterapipraksis er en integreret del af det samlede sundhedsvæsen, der samarbejder med patientens øvrige behandlere om at skabe sammenhængende forløb.
  • At de samlede ressourcer i sundhedsvæsenet anvendes effektivt.

Med planen beskrives udfordringer og udviklingspotentiale i fysioterapipraksis, og der formuleres fælles målsætninger for arbejdet med disse. Det handler eksempelvis om at sikre valide data, at sikre et tilgængeligt behandlingstilbud, at anvende nationale kliniske retningslinjer, forløbsprogrammer og ny viden samt at etablere dialogfora og udarbejde retningslinjer for kommunikationen mellem involverede aktører.

Praksisplanen er udarbejdet i fællesskab mellem fysioterapipraksis, kommunerne og regionen med inddragelse af patientrepræsentanter og repræsentanter for samarbejdspartnere i det øvrige sundhedsvæsen.

Praksisplanen omfatter alle praktiserende fysioterapeuter i Region Hovedstaden, som har tiltrådt overenskomsterne.

Proces indtil nu

Embedsmandsudvalget for Sundhed, K29 og KKR Hovedstaden har tidligere behandlet høringsudkast til praksisplan for fysioterapi, inden det blev sendt i høring blandt kommuner og øvrige interessenter. Embedsmandsudvalget har behandlet og godkendt endelig udkast til praksisplanen på møde den 29. marts 2022, og K29 har behandlet det endelige udkast til praksisplanen den 31. maj 2022 uden bemærkninger.

Implementering

Der ventes nedsat en implementeringsgruppe i efteråret 2022 under Samarbejdsudvalget for fysioterapi bestående af repræsentanter fra kommuner, region og fysioterapipraksisser i regionen.

Lov- og plangrundlag

Sundhedslovens §67 og §140 a, samt bekendtgørelse om tilskud til fysioterapi hos fysioterapeut i praksissektoren og vederlagsfri fysioterapi hos fysioterapeut i praksissektoren og i kommunen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Praksisplan for fysioterapi blev behandlet i KKR Hovedstaden den 21. juni 2022. Regionsrådet behandlede planen på møde den 21. juni 2022.

Såfremt praksisplanen opnår godkendelse hos KKR, i alle 29 kommuner og Regionsrådet, træder den i kraft pr. 1. oktober 2022.

Bilag

Bilag 1: Grundbeskrivelse for Praksisplan for fysioterapi 2022 til kommuner og KKR-behandling
Bilag 2: Endelig praksisplan for fysioterapi 2022 til godkendelse

Orientering om Danmarkskortet 2021 og status på handleplan
Sag nr. 64

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Social og Sundhedsforvaltningen orienterer om Danmarkskortet 2021 over omgørelsesprocenterne i Ankestyrelsens afgørelser i klagesager efter lov om social service og status på allerede besluttede tiltag.

Sagen behandles samtidig i Social- og Sundhedsudvalget og i Beskæftigelsesudvalget.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at der på baggrund af orienteringen om de igangværende tiltag, herunder det kommende samarbejde med Taskforce på børnehandicapområdet, ikke foretages yderligere i forhold til Danmarkskortets resultater fra 2021.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Hvert år inden den 1. juli offentliggør social- og ældreministeren Danmarkskortet. Danmarkskortet belyser omgørelsesprocenterne på de sager i kommunerne, der er hjemvist eller ændret ved Ankestyrelsen på tre områder: Socialområdet generelt, på udvalgte bestemmelser på børnehandicapområdet og på udvalgte bestemmelser på voksenhandicapområdet. Danmarkskort for de tre områder er vedlagt som bilag.

Der er kommet ny bestemmelse i forhold til Danmarkskortet, som betyder, at Kommunalbestyrelsen skal vurdere, om resultaterne leder til et behov for at udarbejde en handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet i kommunens sagsbehandling. Beslutter kommunen ikke at udarbejde en handlingsplan, skal Ankestyrelsen orienteres om beslutningen. Ankestyrelsen kan herefter pålægge kommunen at lave en, såfremt kommunens omgørelssesprocenter på socialområdet og Ankestyrelsens øvrige kendskab til kommunen tilsiger det. Ankestyrelsen vil i sådanne tilfælde fastsætte en frist for udarbejdelse af handlingsplanen. Lovændringen er gældende fra den 1. juli 2022 til den 1. januar 2026.

Både Social- og Sundhedsudvalget og Beskæftigelsesudvalget behandlede på møderne den 17. maj 2022 (som hhv. punkt 37 og punkt 19) "Ankestyrelsens klagestatistik over kommunens afgørelser på social- og beskæftigelsesområdet 2021". I denne behandling blev udvalgene også foreholdt omgørelsesprocenterne. Efterfølgende har Kommunalbestyrelsen på møde den 30. august 2022 besluttet, at Rødovre Kommune de kommende to år skal indgå i et samarbejde med Taskforcen på børnehandicapområdet. Samarbejdet har til formål at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen på handicapområdet, sikre et helhedsorienteret perspektiv samt fremme læring og kapacitetsopbygning. Forløbet med Taskforcen vil supplere de tiltag, der allerede er igangsat i Børne- og Familieafdelingen på baggrund af revisionsbemærkninger om systematiske fejl på området. Det omfatter sagsgennemgang bistået af BDO Advisory, skabeloner for sagsgennemgange, arbejdsgangsbeskrivelser og udvidet ledelsestilsyn.

Med udgangspunkt i ovenstående vurderer Social- og Sundhedsforvaltningen, at der allerede er igangsat relevante tiltag, og at der ikke er behov for at igangsætte yderligere tiltag i forlængelse af Danmarkskortets resultater fra 2021.

Lov- og plangrundlag

Retssikkerhedsloven § 79.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Danmarkskort 2021 (3 områder)

Udkast til handleplan til Sundhedspolitikken - Rødovre i bevægelse
Sag nr. 65

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger udkast til handleplanen, "Rødovre i bevægelse", som er den første af fem handleplaner til Rødovre Kommunes Sundhedspolitik.

Sagen behandles samtidig i alle udvalg.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at udkast til handleplanen "Rødovre i bevægelse" godkendes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget godkendte på sit møde den 11. november 2021 (sag nr. 87) forslag til proces for udvikling af handleplaner til sundhedspolitikken. I forslaget står beskrevet, at der skal udvikles fem handleplaner i en prioriteret rækkefølge inden for sundhedspolitikkens fireårige periode (2021-2025) startende med handleplanen ”Rødovre i bevægelse”.

Handleplanen er en udmøntning af sundhedspolitikkens strategimål 1 "Rødovre i bevægelse", hvor der blandt andet er fokus på at fremme aktive bevægelsesvaner i hverdagen, sikre lige adgang til foreningslivet og tilbud til motionsuvante, skabe sunde rammer via byplanlægning samt skabe flere grønne områder, der indbyder til fysisk aktivitet og leg.

Ledelsessekretariatet i Social- og Sundhedsforvaltningen har været tovholder på udarbejdelsen af handleplanen, men alle forvaltninger har været involveret.

Indsatser og opfølgning

Handleplanen indeholder otte indsatser og er dermed ikke en udtømmende beskrivelse af alle bevægelsesrelaterede indsatser, der er i gang i Rødovre. De mange indsatser, som gennem årene er gået fra udvikling til drift, fortsætter, afvikles eller udvikles løbende.

Indsatserne er:

  1. Fokus på øget fysisk aktivitet for motionsuvante børn
  2. Vi videreudvikler forløbet "Bevægelse i beskæftigelse"
  3. Motorik- og cykeltræning for børn på Skiftesporet
  4. Motorik og bevægelsesfællesskaber for børn i Børnehuset
  5. Sundhed og bevægelse på Campus Espevang
  6. Flere bevægelsesfællesskaber for ældre borgere
  7. Styrket "walkability" i Rødovre
  8. Vi cykler for sundheden.

Indsatserne spænder bredt, men har særlig fokus på social ulighed i sundhed. Der er et alment fokus på bevægelse i eksempelvis idrætpolitikkens handleplan for 2022-2023, der blev godkendt af Kultur- og Fritidsudvalget i juni 2022 (sag nr. 30). Handleplanerne supplerer således hinanden, og flere indsatser gennemføres i et tæt samarbejde mellem forvaltningerne.


I Social- og Sundhedsforvaltningens tiltag ”Sammen med borgeren” arbejder vi blandt andet med en tilgang til udviklingsopgaver, der handler om, at vi har et sigte, men ikke en løsning. Derfor har det i udformningen af indsatserne være vigtigt at efterlade rum til, at samarbejdsparter kan påvirke og bidrage til at forme indsatsens indhold.

Når handleplanen er politisk godkendt, udarbejdes der uddybende indsatsbeskrivelser i et samarbejde med de involverede aktører, og indsatserne konkretiseres i forhold til opfølgning og evaluering med inspiration fra Sund By Netværkets evalueringsværktøj.

Når alle indsatser i handleplanen er afsluttet, udarbejdes der en opsamling, der forelægges for Kommunalbestyrelsen.

Derudover bliver der en gang årligt udarbejdet en samlet status på indsatser på tværs af sundhedspolitikkens handleplaner, som forelægges for Social- og Sundhedsudvalget.

Lov- og plangrundlag

Grundlaget for sundhedspolitikken og handleplanen er sundhedslovens § 119 stk. 1 og 2. Her står, at Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, ved varetagelsen af kommunens opgaver i forhold til borgerne, at skabe rammer for sund levevis, og Kommunalbestyrelsen skal etablere forebyggende og sundhedsfremmende tilbud til borgerne.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Udvikling af Sundhedspolitikkens handleplaner:

2022: Strategimål 1 "Rødovre i bevægelse"

2020-23: Strategimål 2 "Den første røgfrie generation"

Medio 2023: Strategimål 3 "Trivsel i top"

2024: Strategimål 4 "Fra overvægt til ligevægt"

Andet kvartal 2022-2023: Strategimål 5 "Sundhed og trivsel i skolen".

Bilag

Bilag 1: Handleplan Rødovre i bevægelse

Orientering om ny hovedlov på social- og beskæftigelsesområdet
Sag nr. 66

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen orienterer om intentioner og muligheder i aftalen om ny hovedlov på social- og beskæftigelsesområdet (HOI-loven), samt om initiativer, der allerede er i gang i Social- og Sundhedsforvaltningen, som kan være med til at understøtte implementering af loven.

Sagen behandles samtidig i Social- og Sundhedsudvalget og Beskæftigelsesudvalget.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at orienteringen om intentioner og muligheder i aftalen om ny hovedlov på social- og beskæftigelsesområdet tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Regeringen har med partierne Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Frie Grønne, Alternativet og Kristendemokraterne indgået en aftale om ny hovedlov (HOI-loven). Formålet med HOI-loven er, at borgere med komplekse og sammensatte problemstillinger får mulighed for en mere enkel og sammenhængende indsats samlet i én plan.

HOI-loven samler lovgivning fra flere forskellige områder, og dermed skal de kommunale sagsbehandlere tilbyde en samlet udredning og en samlet indsats på tværs af fagområder, så borgeren ikke behøver at navigere mellem social-, sundheds-, beskæftigelses- og uddannelsesområdet. HOI-loven træder i kraft 1. juli 2023, hvorfra kommunen har mulighed for at tilbyde en indsats efter loven. Forpligtelsen til at tilbyde indsatser efter HOI-loven indtræder senest to år efter lovens ikrafttrædelse.

Det er op til den enkelte kommune at tilrettelægge en organisering af indsatsen. Social- og Sundhedsforvaltningen vil fremlægge en mere konkret organisering af en sagsbehandlings- og tilbudsindsats i god tid, inden loven træder i kraft.

Målgruppen for en indsats efter HOI-loven er opdelt i en kan- og en skal-målgruppe. I Skal-målgruppen skal følgende objektive kriterier være til stede:

  • Borgeren er fyldt 25, har Min Plan i jobcentret og modtager enten sygedagpenge, kontanthjælp, uddannelseshjælp, overgangsydelse (som ikke er omfattet af introduktionsprogrammet efter integrationsloven), revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse eller ledighedsydelse, og
  • Borgeren modtager enten socialpædagogisk støtte efter serviceloven § 85, eller døgnophold efter servicelovens §§ 107, 108, 108a eller i botilbudslignende tilbud eller misbrugsbehandling efter servicelovens § 101

Udover at leve op til de objektive kriterier skal kommunen vurdere, at den pågældende borger har et koordinationsbehov, som gør, at borgeren vil have gavn af en samlet udredning og indsatser inden for rammerne af HOI-loven.

Kan-målgruppen er alle voksne borgere over 18 år med komplekse og sammensatte problemer, som har potentiale for udvikling og progression i forhold til arbejdsmarkedet.

Det er Social- og Sundhedsforvaltningens intention på sigt at omfatte flest mulige i indsatsen efter HOI-loven i lyset af de relativt mange borgere, som har behov for indsatsen.

HOI-loven har øget fokus på at anlægge et helhedsyn på borgerens aktuelle livssituation med udgangspunkt i borgerens egne ønsker og eget syn på både ressourcer og barrierer for at mestre eget liv bedre. Det kalder på et behov for en fælles kultur på tværs af forvaltninger i kommunerne, som understøtter, at der arbejdes efter de samme mål for borgeren.

Netop borgerens perspektiv som afsæt for samarbejdet mellem kommune og borger har Social- og Sundhedsforvaltningen arbejdet med de seneste fem år gennem tiltaget Sammen med Borgeren. I forlængelse af det har Social- og Sundhedsforvaltningen flere initiativer i gang på området, der både har fokus på tværfagligt samarbejde, erfaringsudveksling og metoder.

Eksempler:

  • Prøvehandling i forbindelse med projekt "Ny velfærd", som giver borgere mulighed for at modtage Én plan.
  • Etablering af en samarbejdsstruktur mellem sagsbehandlere i jobcenter og Social- og Borgerservice, hvor blandt andet sagsbehandlere arbejder sammen på én adresse.
  • Erfaringer med tværfagligt samarbejde og koordinering i Den kommunale Ungeindsats (KUI) og Sammen om Familien.
  • Deltagelse i Frontløbernetværket, som er et tværkommunalt samarbejde initieret af fire kommuner fra frikommunenetværket: ”En Plan for en sammenhængende Indsats sammen med Borgeren". Netværket bruges både til erfaringsudveksling kommunerne imellem samt udvikling af området på tværs af kommuner og sektorer.

Rødovre Kommune står således på et solidt fundament af viden og erfaringer i forhold til at kunne udvikle en overordnet tilgang for en sammenhængende og helhedsorienteret sagsbehandling, som lever op til de krav og intentioner, som HOI-loven beskriver.

Lov- og plangrundlag

Aftaletekst om udmøntning af "Aftale om rammerne for en helhedsorienteret indsats for borgere med komplekse problemer".

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Social- og Sundhedsforvaltningen fremlægger en plan for organisering af en sagsbehandlings- og tilbudsindsats i god tid, inden loven træder i kraft.

Bilag

Bilag 1: Aftaletekst HOI

Udvælgelsesproces for velfærdsaftaler
Sag nr. 67

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Det fremgår af Økonomiaftalen for 2023, at alle kommuner skal have mulighed for at indgå en velfærdsaftale med regeringen og dermed blive frisat fra lovgivningen på et velfærdsområde.

Kommunalbestyrelsen skal tage stilling til, om der skal søges om velfærdsaftale for 2023, herunder en prioritering af de mulige velfærdsområder.

Sagen behandles samtidig i Beskæftigelsesudvalget og Social- og Sundhedsudvalget.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  1. at velfærdsaftale på beskæftigelsesområdet godkendes, såfremt Rødovre Kommune bliver udvalgt, samt
  2. at såfremt Rødovre Kommune ikke bliver udvalgt på beskæftigelsesområdet, vil der ansøges om at blive udvalgt til ældreområdet.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Det fremgår af Økonomiaftalen for 2023, at alle kommuner skal have mulighed for at indgå en velfærdsaftale med regeringen og dermed blive frisat fra lovgivningen på et velfærdsområde.

KL opfordrer alle kommuner til at søge om velfærdsaftale på et område. Det er en god mulighed for, i den enkelte kommune og på tværs af kommuner, at arbejde med udvikling af velfærden, nye løsninger og med ledelse og styring, der understøtter god kvalitet tæt på borgeren. Rammerne for velfærdsaftaleforsøgene er den politiske aftale fra 21. juni 2022, som er indgået på Christiansborg om rammerne for velfærdsaftalerne på ældreområdet. Aftalen er vedhæftet som bilag.

Fire kommuner har mulighed for at blive frisat på beskæftigelsesområdet, og fristen for at tilkendegive interesse herfor var den 8. august 2022. Rødovre Kommune har inden for denne frist tilkendegivet interesse i at blive frisat på dette område, forudsat Kommunalbestyrelsens endelige godkendelse. I alt 50 kommuner har søgt om frisættelse på beskæftigelsesområdet. Den stramme og detaljerede lovgivning på beskæftigelsesområdet gør, at det opleves formålstjentligt at søge at udvikle og afprøve nye initiativer på dette område. Under coronanedlukningen oplevede Rødovre Kommune desuden flere positive effekter af at være frisat på forskellige områder inden for beskæftigelsesområdet.

Der er også mulighed for at søge en velfærdsaftale på områderne dagtilbud, folkeskole og ældreområdet. Fristen for at tilkendegive interesse på disse områder, herunder en prioritering af områderne, er den 30. september 2022.

Såfremt Rødovre Kommune ikke bliver udvalgt på beskæftigelsesområdet, foreslår Direktionen, at der søges om velfærdsaftale på ældreområdet.

På ældreområdet vil en frisættelse gå godt i tråd med Rødovre Kommunes projekt om faste teams i hjemmeplejen "Når I skal ind i mit hjem". En frisættelse vil kunne styrke borgernes selvbestemmelse og styrke kvaliteten og fleksibiliteten i tilrettelæggelse af plejen. Hvis Rødovre Kommune skal imødekomme fremtidens krav og rekrutteringsudfordringer, er der brug for at tænke i nye løsninger med en øget tillid til medarbejdernes faglighed med færre regler og færre og mere relevante dokumentationskrav. Udfordringen med velfærdsaftalen på ældreområdet er dog, at sundhedslovsydelser er undtaget.

Lov- og plangrundlag

Aftale om udbredelse af velfærdsaftaler.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

-

Bilag

Bilag 1: Aftale om udbredelse af velfærdsaftaler på ældreområdet

Diverse
Sag nr. 68

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.

Protokollen oplæst. Mødet afsluttet kl.: 8.55