Social- og Sundhedsudvalget
14-01-2025
Medlemmer
Ahmed H. Dhaqane (A)
Jette Louise Larsen (C)
Mogens Brauer (C)
Marianne Christensen (Ø)
Sager 1 - 6
Meddelelser
Sag nr. 1
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
Ingen meddelelser
Beslutning
Taget til efterretning.
Temadrøftelse om Ældrereformen
Sag nr. 2
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
På mødet præsenteres oplæg om hovedpunkterne i Ældrereformen og Social- og Sundhedsforvaltningens tidlige overvejelser om implemetering heraf.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at hovedpunkterne i Ældrereformen og Social- og Sundhedsforvaltningens tidlige overvejelser om implementering heraf drøftes.
Beslutning
Drøftet
Sagsfremstilling
Den politiske aftale om Ældrereformen blev indgået den 18. april 2024 mellem regeringspartierne Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne samt partierne Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre.
Aftalen markerer en betydelig ændring af ældreplejen med fokus på selvbestemmelse, tillid til medarbejdere og mere sammenhængende helhedspleje. Ældrereformen bygger videre på regeringens udspil "Du bliver aldrig for gammel til at have det godt", som blev præsenteret den 30. januar 2024.
Med regeringens ældrereform er der truffet beslutning om at indføre en ny hovedlov for ældrepleje og -omsorg (Ældreloven), som tilvejebringer de overordnede lovgivningsmæssige rammer for fremtidens ældrepleje. Ældreloven har været i høring og forventes vedtaget i Folketinget i december 2024. Ældreloven træder i kraft den 1. juli 2025. Der vil blive en række overgangsordninger.
I oplægget, som præsenteres på mødet, vil hovedpunkterne i Ældrereformen og Ældreloven blive beskrevet med fokus på helhedsindsats og forløb som følge af Ældreloven. Oplægget vil desuden beskrive koblingen til arbejdet med Fremtidens Ældreområde, som er politisk vedtaget i Rødovre Kommune, samt Social- og Sundhedsforvaltningens tidlige overvejelser i forhold til konsekvenserne for organisering i ældreplejen i forhold til faglighed, tværfaglighed og borgerens selvbestemmelse.
Lov- og plangrundlag
Ingen.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Henvendelse fra Region Hovedstaden vedr. udbredelse af Sociolancen og Flexklinikken.
Sag nr. 3
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
Region Hovedstaden har rakt ud til en række Vestegnskommuner, herunder Rødovre, med henblik på at få afdækket, hvorvidt kommunerne er interesseret i et samarbejde om Sociolancen. Sociolancen er et samarbejde mellem Region Hovedstadens Akutberedskab og Socialforvaltningen i Københavns Kommune, der har til formål at øge kvaliteten i den forebyggende indsats for socialt udsatte samt at aflaste det præhospitale beredskab i opgaver, der vurderes at have en mere socialfaglig end akut sundhedsfaglig karakter.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen har ultimo 2024 modtaget en henvendelse fra Center for Sundhed i Region Hovedstaden. Center for Sundhed ønsker at afdække, hvorvidt der er et ønske fra andre kommuner i Region Hovedstaden om, at udbrede to indsatser målrettet særligt socialt udsatte.
Den første indsats er Sociolancen, der for nuværende er et samarbejde imellem Regionen Hovedstadens beredskab og Socialforvaltningen i Københavns Kommune. Sociolancen er bemandet med en socialfaglig medarbejder, der er ansat i og betalt af Københavns Kommune, samt en sundhedsfaglig medarbejder, der er ansat i og betalt af beredskabet. Køretøj, base og andre omkostninger er dækket af Region Hovedstaden.
Sociolancen er et supplerende tilbud i de situationer, hvor det kan være vanskeligt at vurdere, om der primært er behov for en sundhedsfaglig eller socialfaglig indsats. Sociolancen kører i Københavns Kommune alle ugens dage kl. 11.00 - 23.00.
Den anden indsats er flexklinikken. Flexklinikken findes i dag på Bispebjerg og Frederiksberg Hospital og er en almenmedicinsk funktion, der fungerer som en "egen læge"-funktion for særligt socialt udsatte, der ikke bruger deres egen læge. Klinikken er regionalt finansieret og bruges primært af borgere, der opholder sig i København og Frederiksberg kommuner. Man kan henvende sig i klinikken uden tidsbestilling.
Der er et ønske fra Regionen om at udbrede de to indsatser, men samtidig en forståelse for, at kommunerne har en anden borgersammensætning end København Kommune.
Det er Social- og Sundhedsforvaltningens vurdering, at potentielle borgere i målgruppen hjælpes i de eksisterende tilbud i Social, Familie og Borgerservice. Samtidig er der i PSPK-samarbejdet (et samarbejde mellem politiet, Social- og Sundhedsforvaltningen og psykiatrien) truffet beslutning om, at etablere en PSPK-patrulje, der skal bestå af sundhedsfagligt personale fra Akutberedskabet og politibetjente fra lokalpolitiet. Patruljens base vil i øvrigt være på Rødovre politistation.
Afslutningsvist bemærker Social- og Sundhedsforvaltningen, at de omkringliggende kommuner på Vestegnen, som for eksempel Høje Taastrup, Hvidovre og Ishøj ligeledes har indstillet til et nej.
På baggrund af ovenstående har Social- og Sundhedsforvaltningen takket nej til tilbuddet og meldt tilbage til Region Hovedstaden, at vi på nuværende tidspunkt ikke ser et behov for Sociolancen i Rødovre Kommune.
Lov- og plangrundlag
Serviceloven
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Beredskabsplan for æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol
Sag nr. 4
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger udkast til beredskabsplan for æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol til godkendelse. Sagen behandles samtidig i Beskæftigelsesudvalget samt Social- og Sundhedsudvalget.
Sagen var på dagsorden på henholdsvis Social- og Sundhedsudvalgets møde (sag nr. 84) og Beskæftigelsesudvalgets møde den 3. december 2024 (sag nr. 53 ), hvor den blev udsat.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at beredskabsplan for æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol godkendes.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
I henhold til Barnets Lov § 15 stk. 3 skal kommunalbestyrelsen udarbejde et beredskab til forebyggelse, opsporing og håndtering af negativ social kontrol, æresrelaterede konflikter og ekstremisme blandt børn, unge og deres familier. Beredskabet skal udformes skriftligt, vedtages af kommunalbestyrelsen og offentliggøres. Kommunalbestyrelsen skal revidere beredskabet løbende efter behov, dog som minimum hvert fjerde år.
Formålet med beredskabsplanen er at sikre, at der på tværs af forvaltninger er en systematisk og effektiv sagsgang til håndtering af bekymring samt adgang til konkret viden om æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol. Beredskabsplanen henvender sig til medarbejdere i Rødovre Kommune, som i deres arbejde støder på sager, hvor der er bekymring for æresrelaterede konflikter og/eller negativ social kontrol.
Organisering
Chef for Social-, Familie og Borgerservice er ansvarlig for beredskabsplanen, mens teamleder i Børne- og Familieafdelingen er ansvarlig for at koordinere indsatsen.
Der udpeges ressourcepersoner fra beskæftigelses- og integrationsområdet samt børne- og familieområdet til et tværfagligt team. Teamet har ansvaret for at sikre samarbejdet mellem relevante parter i Rødovre Kommune og politiet. Ressourcepersonerne uddannes i Patriark, der er et risikovurderingsværktøj til brug for vurdering af risikoen for fremtidig vold i forbindelse med sager om æresrelaterede konflikter.
Det tværfaglige team nedsættes pr. 1. januar 2025 og mødes fast hver tredje måned.
Lov- og plangrundlag
Barnets Lov § 15 stk. 3
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Netværket nedsættes pr. 1. januar.
Bilag
Bilag 1: Beredskabsplan for æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol Diverse
Sag nr. 5
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.
Underskriftsside
Sag nr. 6
Beslutningskompetence: SOSU
Indstilling
Forvaltningen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget godkender beslutningsprotokollen.
Beslutning
Protokollen oplæst. Mødet slut kl. 9.40
Sagsfremstilling
Social- og Sundhedsudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen.
For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på "Godkend."
