Social- og Sundhedsudvalget 2025
02-12-2025
Medlemmer
Ahmed Huseen Dhaqane (A)
Jette Louise Larsen (C)
Marianne Christensen (Ø)
Henriette Hesselmann (C)
Fraværende
Sager 92 - 99
Meddelelser
Sag nr. 92
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
Ingen meddelelser
Beslutning
Taget til efterretning.
Temadrøftelse af kapacitet og behov på plejeboligområdet i Rødovre som følge af budgetresolution i budget 2026
Sag nr. 93
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen fremlægger til temadrøftelsen en præsentation af BDO’s analyse af den nuværende og fremadrettede kapacitet og behov på plejeboligområdet i Rødovre, herunder de indledende konklusioner. Derudover lægges der op til en politisk drøftelse af Rødovre Kommunes indsatser i relation til sund aldring, og herunder hvordan hjemmepleje, dagcenter og øvrige aktiviteter kan forebygge, at flere borgere visiteres til plejebolig.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller, at temadrøftelsen gennemføres således
- at BDO’s analyse og foreløbige konklusioner vedrørende kapacitet og behov på plejeboligområdet drøftes,
- at sund aldring i Rødovre i dag og fremadrettet i forhold til forebyggelse, tidlig opsporing og rehabilitering drøftes, samt
- at muligheder for at udvide brugen af dagcentret og aktiviteter, som kan forebygge, at flere borgere visiteres til plejebolig, drøftes.
Beslutning
Drøftet
Sagsfremstilling
Social- og sundhedsforvaltningen har igangsat en afdækning af mulighederne for at modernisere og/eller udvide Plejehjemmet Engskrænten. Arbejdet er initieret med afsæt i kommunens Ældre- og Værdighedspolitik fra 2022, hvor målsætningen er, at alle ældre borgere – uanset helbredssituation – skal kunne leve et godt og værdigt liv. Som forberedelse er der igangsat to analyser:
- Behovsanalyse ved BDO: Analyserer kapacitet og det forventede behov for plejeboliger i Rødovre frem mod 2045 på baggrund af demografiske fremskrivninger og serviceniveauer for visitation og ventetid inkl. sammenligning med relevante omegnskommuner. Denne analyses resultater præsenteres og drøftes på udvalgsmødet.
- Bygningsscreening ved ekstern rådgiver: Kortlægger eksisterende ejendomsdata og nøgletal for Engskrænten som størrelse, kapacitet, funktioner og serviceydelser med henblik på scenarier for ombygning, modernisering og udvidelse samt helhedsplan. Indeholder desuden en bred geografisk redegørelse for mulige synergier og rammevilkår. Resultatet præsenteres på en åben temadrøftelse i SOSU i foråret 2026. BDO’s behovsanalyse er et vigtigt grundlag for denne drøftelse.
Temadrøftelsen sker i forlængelse af budgetresolutionen fra budget 2026 om analyse af det fremtidige behov for plejeboliger og plan for at sikre nødvendig kapacitet – herunder modernisering af Engskrænten og sammenhænge til hjælp i eget hjem, senioregnede boliger, seniorbofællesskaber, ældreboliger og plejeboliger. Temadrøftelsen svarer på budgetresolutionens første spørgsmål om analyse af fremtidigt behov for plejeboliger. Plan for kapacitet og modernisering af Engskrænten som anden del af budgetresolutionen drøftes med udvalget i første halvdel af 2026.
Temadrøftelsen er derudover en opfølgning på sag nr. 43 behandlet på SOSU-mødet den 3. juni 2025 vedrørende status for ombygning/renovering af Engskrænten.
BDO’s kapacitets og behovsanalyse – metode og foreløbige konklusioner
På mødet præsenterer BDO metode og resultater af deres analyse af behov og kapacitet for plejeboliger i Rødovre. Analysen indeholder data vedr. demografi, tilgang og efterspørgsel, belægning og ventelister, plejebehov og demens, boligtype m.m.
Analysen består af to hovedspørgsmål:
- Dækker Rødovres nuværende kapacitet det forventede behov ud fra befolkningssammensætningen?
- Hvad er forventningen til udviklingen i behovet fremover?
BDO beregner på baggrund af registerdata og faktorer som alder, civilstatus og forsørgelse, at Rødovres nuværende kapacitet ligger en smule lavere, men tæt på det forventelige ud fra borgernes karakteristika når man sammenligner med landsdækkende data. Sammenlignet med Vestegnen samlet ligger Rødovre lidt højere end gennemsnittet, og har flere pladser end forventet for en gennemsnitlig vestegnskommune.
Udvikling frem mod 2045 og analysens mulige scenarier: BDO beskriver et udfaldsrum under antagelse af, at behovet pr. borger fortsat falder som nationalt set de seneste cirka 8 år. Scenarierne spænder fra (1) status quo i praksis, over (2) tilnærmelse til laveste regionale dækningsgrad (pladser pr. 80+), til (3) tilnærmelse til en befolkningssammensætning med lavest forventet behov i hovedstadsområdet.
BDO anbefaler, at Rødovre Kommune lægger sig op ad scenarie 1, da de to andre scenarier indeholder stor usikkerhed og vil medføre væsentlige forandringer i forhold til eksisterende visitationspraksis i forhold til plejehjemsboliger. Ud fra scenarie 1 stiger det forventede behov fra ca. 316 pladser (2024) til ca. 344 pladser (2045); højere ved tilnærmelse til landsgennemsnit og lavere ved tilnærmelse til Vestegnens gennemsnit.
BDO’s konklusioner forudsætter bl.a. indsatser for sund aldring og brug af forebyggende tilbud i f.eks. dagcentret, hvilket også fremlægges til drøftelse på mødet.
Sund aldring i Rødovre
Udover en demografisk udvikling i Rødovre med en stigende befolkning på 80+ årige, ser vi også en stigning i befolkningsgruppen af yngre ældre på 55+ årige. Denne udvikling nødvendiggør et øget fokus på sund aldring, så vi forebygger funktionstab og dermed forebygger at behovet for plejebolig stiger.
Med udgangspunkt i en præsentation af sund aldring som faglig tilgang lægges op til drøftelse af:
- Rødovres praksis og tilbud i forhold til sund aldring i dag.
- Muligheder for at udvide tilbud inden for sund aldring med fokus på forebyggelse og hverdagsrehabilitering ved blandt andet et styrket fokus på tidlig opsporing af funktionstab, så borgeren kan handle i tide før sygdom og forværring opstår.
Muligheder i relation til dagcentret og aktiviteter på ældre- og omsorgsområdet
Der præsenteres muligheder for at udvide tilbud til ældre, der har fokus på at styrke netværk og trivsel og modvirke ensomhed som en metode til undgå funktionstab blandt ældre borgere og dermed forebygge, at behovet for ældreboliger stiger. Der lægges op til drøftelse af:
- Muligheder for at udvide tilbud i dagcentret ved øget brug af dagcentrets fysiske rammer og involvering af f.eks. frivillige og andre civilsamfundsaktører.
- Muligheder for partnerskaber med civilsamfund om aktiviteter til målgruppen med fokus på rådgivning, sociale aktiviteter, bevægelse og aflastning.
Videre proces
Forvaltningen anvender temadrøftelsens input til at kvalificere scenarier for kapacitets- og tilbudsudvikling, og forventer at forelægge disse til politisk stillingtagen omkring fremtidigt plejeboligbehov i en opfølgende sag i første halvår 2026.
Lov- og plangrundlag
Ingen.
Økonomiske konsekvenser
Ingen økonomiske konsekvenser i 2026. Det kan blive nødvendigt at afsætte midler til investering i yderligere indsatser i relation til sund aldring og en udvidelse af aktiviteter på dagcentret med mindre dette kan afholdes inden for ældre- og omsorgsområdets ramme.
Tidsplan
Temadrøftelse i foråret 2026 om scenarier for ombygning, modernisering og udvidelse af Engskrænten.
Opfølgende sag til politisk stillingtagen omkring fremtidigt plejeboligbehov fremlægges i første halvår 2026.
Bilag
Bilag 1: Afrapportering - Rødovre Kommune Fremlæggelse af oversigt over visitation af borgere til plejehjem
Sag nr. 94
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger oversigt over visitation af borgere til plejehjem for 2024 og 2025, pr. november 2025 til orientering.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at oversigt over visitation af borgere til plejehjem for 2024 og 2025 pr. november 2025 tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger oversigt over visitation af borgere til plejehjem til orientering hver anden måned.
I perioden 6. september - 31. oktober 2025 har visitationsudvalget modtaget 16 ansøgninger om plejebolig. Ingen borgere har modtaget afslag på ansøgning om plejebolig. For to af de 16 ansøgninger, en fra borger fra anden kommune og en fra Rødovre Kommune, har visitationsudvalget anmodet om yderligere oplysninger til afklaring af behovet for plejebolig og behandlingen er derfor udsat til kommende møde i visitationsudvalget. En borgers ansøgning om plejebolig, der var udsat fra forrige møde, blev godkendt til plejebolig.
Der har i perioden kun været afholdt ét møde i visitationsudvalget mod normalt to. Dette skyldes udsættelse af mødet i oktober til start november.
I perioden 6. september til 31. oktober 2025 er der sket følgende:
- 15 borgere er flyttet permanent i plejebolig i Rødovre Kommune, heraf er en borger flyttet fra et plejehjem til et andet. Ingen borgere fra andre kommuner er flyttet i plejebolig i Rødovre Kommune.
- En borger fra Rødovre Kommune er flyttet i plejebolig i en anden kommune.
- Fem borgere har takket nej til plejebolig:
- En terminal borger ønskede at blive i eget hjem.
- En borger syntes boligen var for lille og modtog kort efter tilbud om en større bolig.
- En borger ønskede alligevel ikke det pågældende plejehjem og søger nu kun et enkelt plejehjem i kommunen.
- En borger var ikke klar til at flytte og har sat ansøgningen på pause.
- En borger ønskede alligevel ikke at søge plejebolig i Rødovre Kommune, men kun i anden kommune.
Ledige plejeboliger
Der er pr. 31. oktober 2025 tre ledige plejeboliger. En bolig på Ældrecentret Broparken, en på Dorthe Mariehjemmet og en på Plejehjemmet Ørbygård. Alle boliger er under istandsættelse.
Rødovreborgere på den generelle venteliste
På den generelle venteliste er der opskrevet borgere, der lader sig skrive op til alle kommunens plejehjem, og som kommunen er forpligtet til at tilbyde en plejebolig inden for to måneder.
Der er noteret 11 borgere på den generelle venteliste. For fem af de 11 borgere er plejeboliggarantien overskredet.
Rødovreborgere på den specifikke venteliste
På den specifikke venteliste er der opskrevet borgere, der ønsker at bo på et specifikt plejehjem. Det betyder, at kommunen tilbyder en bolig, når der er en ledig bolig på det pågældende plejehjem.
Der er noteret 21 borgere på den specifikke venteliste:
- 11 borgere ønsker Plejehjemmet Ørbygård.
- Seks borgere ønsker Ældrecentret Broparken.
- To borgere ønsker Dorthe Mariehjemmet
- To borgere ønsker Plejehjemmet Engskrænten
Rødovreborgere der søger anden kommune
To borgere søger udelukkende plejehjem i andre kommuner.
Udenbys borgere til Rødovre Kommune
12 borgere fra andre kommuner er noteret på venteliste i Rødovre Kommune. Seks af de 12 borgere søger under plejeboliggarantien. For fem af de seks borgere er plejeboliggarantien overskredet. Fire af de fem borgere, hvor plejeboliggarantien er overskredet, bor på plejehjem i andre kommuner. To af de 12 borgere er et ægtepar, der søger ægteparbolig på Plejehjemmet Engskrænten.
Endvidere har tre borgere sat deres ansøgning om plejebolig på pause og er derfor ikke en del af ventelisten.
Lov- og plangrundlag
Lov om almene boliger § 54.
Lov om social service § 192.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Borgere visiteret til plejehjem for 2024 og 2025, pr. november 2025 Budgetresolution 2025 om mulig brugerundersøgelse på ældreområdet
Sag nr. 95
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Sagen giver en opfølgning på en budgetresolution fra budget 2025, som omhandler en mulig brugerundersøgelse på ældreområdet. Budgetresolutionen skal ses i lyset af, at der i forbindelse med ældrereformen blev besluttet, at der løbende skal gennemføres nationale brugertilfredshedsundersøgelser med henblik på at følge borgernes oplevede tilfredshed med ældreplejen på plejehjem og hjemmehjælpsområdet.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at der ikke gennemføres en intern brugerundersøgelse på ældreområdet.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
I forbindelse med budgetaftalen for 2025 blev der vedtaget en budgetresolution om en mulig brugerundersøgelse på ældreområdet i Rødovre Kommune.
Brugertilfredsundersøgelser er ligeledes ét af elementerne i den politiske aftale om ældrereformen, der blev indgået i april 2024. Med reformen blev det aftalt, at der løbende skal gennemføres nationale brugertilfredshedsundersøgelser med henblik på at følge borgernes oplevede tilfredshed med ældreplejen på plejehjems- og hjemmehjælpsområdet.
I september 2025 blev resultaterne på kommuneniveau fra den første landsdækkende brugerundersøgelse på hjemmehjælpsområdet offentliggjort. Undersøgelsens population er borgere fra 67 år og opefter, der er visiteret til hjemmehjælp. Danmarks Statistik, som på vegne af Ældreministeriet gennemfører undersøgelsen, har i perioden november 2024 til februar 2025 indsamlet data til undersøgelsen om borgernes tilfredshed med deres hjemmehjælp.
Brugerundersøgelsen giver det hidtil mest omfattende billede af de ældres tilfredshed og dykker blandt andet ned i, om de ældre har indflydelse på hjælpen, om de ældres oplevelse af kontinuiteten i hjælpen, om de ældre oplever, at deres pårørende inddrages og om de ældres oplevelse af livskvalitet. Det er intentionen med undersøgelsen, at den kan bidrage til, at alle aktører på ældreområdet får mulighed for at følge borgernes tilfredshed.
Der vil fremover blive gennemført brugertilfredsundersøgelser på hjemmehjælpsområdet og på plejehjem skiftevis hvert andet år. Tilfredsheden vil fremadrettet blive præsenteret på det nye Plejeoverblikket.dk, som ældre med behov for hjælp, såvel som deres pårørende, kan bruge, når de skal vælge den leverandør af hjemmehjælp eller det plejehjem, der passer dem bedst.
Hjemmehjælpsundersøgelsen opgjort for Rødovre Kommune
I alt 952 personer i Rødovre Kommune var inviteret til at deltage i undersøgelsen. Der er samlet set gennemført 399 besvarelser af spørgeskemaet. Svarprocenten i Rødovre var på 42% og på landsplan 43%.
Den samlede tilfredshed med hjælpen fordeler sig således: Andelen af borgere, som er tilfredse er 53%, mens 24% af borgerne har svaret, at de er meget tilfredse med den hjælp, de modtager. 17% af borgerne har svaret, at de er hverken tilfredse eller utilfredse med hjælpen, mens andelen af borgere som er enten utilfredse eller meget utilfredse er 6%. Den samlede gennemsnitlige tilfredshed i Rødovre Kommune bliver dermed 3.9, beregnet på en skala fra 1 til 5, hvor 1 er meget utilfreds og 5 er meget tilfreds. Den gennemsnitlige tilfredshed på landsplan er 4.0.
Borgerne blev også spurgt ind til deres tilfredshed med en række konkrete ydelser. Eksempelvis er 77% tilfredse eller meget tilfredse med den personlige pleje, 70% er tilfredse og meget tilfredse med rengøring og 79% er tilfredse eller meget tilfredse med tøjvask.
Sammenlignes alle 98 kommuner på den gennemsnitlige samlede tilfredshed, ligger Rødovre Kommune i midten med plads nr. 51, men dog med den højeste tilfredshed i hele Hovedstadsregionen. Der ses en tendens til, at borgerne i Jylland, på Fyn og øerne generelt er mere tilfredse end dem på Sjælland.
De samlede resultater af undersøgelsen fremgår af rapporten om brugertilfredshed med hjemmehjælp opgjort for Rødovre Kommune, der er vedlagt som bilag.
Afvente interne brugerundersøgelser i lyset af de nationale undersøgelser
I lyset af de nye nationale undersøgelser indstiller Social- og Sundhedsforvaltningen, at der afventes med interne brugerundersøgelser, og at man ser tiden an et par år for at vurdere i hvilken udstrækning de nationale undersøgelser vil slå igennem - herunder i forhold til svarprocenter, muligheden for at se resultater på alle relevante niveauer mv. Eksempelvis vil det være ønskeligt, at resultaterne af hjemmehjælpsundersøgelsen kan gøres op på område- eller gruppeniveau i den enkelte kommune, så eksempelvis en gruppeleder i hjemmeplejen vil kunne se resultaterne for egen enhed og dermed få handlemuligheder for at skabe forbedringer. Nationale brugertilfredshedsundersøgelser giver også – i modsætning til lokale undersøgelser – mulighed for at sammenligne på tværs af kommuner.
Fra et borgerperspektiv kan det opleves unødvendigt at deltage i flere tilfredshedsundersøgelser om samme emne, hvilket eventuelt kan medføre lave svarprocenter.
Udvalget behandlede på mødet den 07-10-25 (sag nr. 75) forvaltningens forslag til en model for sikring af kvaliteten i pleje- og omsorgsforløb efter ældreloven. Modellen består af en borgerrettet kvalitetsbeskrivelse, som indeholder information om, hvilke typer af forløb efter ældreloven, som Rødovre Kommune tilbyder borgerne, og de særlige lokale prioriteringer, der er besluttet på ældreområdet. Endvidere er der information om, hvad borgerne kan forvente, når de visiteres til helhedspleje i form af et pleje- og omsorgsforløb, samt hvordan de kan forvente at blive inddraget. Som noget nyt indføres endvidere en auditstruktur som et redskab til systematisk opfølgning på den faglige kvalitet i alle enheder.
Social- og Sundhedsforvaltningen vurderer, at ældreområdet er godt dækket ind med initiativerne i sag nr. 75 og det løbende kvalitetsarbejde, der blandt andet har til formål at sikre kontinuitet, værdighed og borgerens selvbestemmelsesret.
Med budgetaftalen for 2026 afsættes et varigt løft på 1,5 mio. kr. årligt, der skal give mere tid, højere faglighed og kontinuitet i ældreplejen - og samtidig sikre bedre arbejdsvilkår for medarbejderne.
Lov- og plangrundlag
Budget 2025 og ældrereformen.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Den nationale brugertilfredsundersøgelse på plejehjemsområdet gennemføres i 2026.
Bilag
Bilag 1: Brugertilfredshed med hjemmehjælp opgjort for Rødovre Kommune Tillægsbevilling til palliationsindsats i Kræftplan V
Sag nr. 96
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Rødovre Kommune har via bloktilskuddet fået midler til aktiviteter i 2025 vedrørende Kræftplan V, herunder blandt andet til palliation. Midlerne blev ikke indarbejdet i Social- og Sundhedsudvalgets budget for 2025, da de ikke var kendt ved budgetvedtagelsen. Dog har Social- og Sundhedsforvaltningen afholdt udgifter forbundet med Kræftplan V, herunder palliation, i forbindelse med etablering af en primær hospicefunktion i 2025.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at der gives en tillægsbevilling til Social- og Sundhedsudvalget på 544 t. kr. i 2025.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Rødovre Kommune fik med bloktilskudsaktstykket for 2026 tilført 0,7 mio. kr. vedrørende Kræftplan V, herunder 544 t. kr. til palliation i 2025. Da midlerne blev tilført Rødovre Kommune efter vedtagelsen af budget 2025, er midlerne ikke tilført Social- og Sundhedsudvalgets budget.
Med henblik på at efterleve Regeringen, Danske Regioner og KLs aftale om, at løfte den basale palliative indsats i henhold til intentionerne i Kræftplan V har Social- og Sundhedsforvaltningen etablereret en primær hospice-funktion forankret i Hjemmeplejen, som styrker Rødovre Kommunes palliative indsats markant. Den primære hospice-funktion blev etableret med henblik på, at borgere i eget hjem og på plejehjem får mulighed for at tilbringe den sidste tid i trygge rammer, at de pårørende bliver understøttet, og at der sikres en høj faglig kvalitet i plejen. Samtidig anerkendes og kompetenceudvikles kommunens eget personale som de primære omsorgspersoner, hvilket bidrager til både kontinuitet, tryghed og sammenhæng i forløbene. Den primære hospice-funktion består konkret af en tværgående specialsygeplejerske (50 pct. stilling), der har ekspertise inden for palliation, så denne dels er en støtte for patienter og pårørende, men også fungerer som en ressourceperson i forhold til opkvalificering af plejepersonalet. Plejepersonalet får undervisning, klinisk færdighedstræning, action- og kompetencekort samt løbende "bedside" og supervision. Det bemærkes i forlængelse heraf, at 35 medarbejdere hver har gennemgået 15 timers undervisning og træning i 2025.
Lønudgifterne forbundet med specialsygeplejersken og uddannelsesaktiviteterne i Hjemmeplejen i 2025 foreslås finansieret som tillægsbevilling af midler fra Kræftplan V, som netop er blevet givet med henblik på at løfte den basale palliative indsats med særlig fokus på kompetenceudvikling og efteruddannelse af relevant sundheds- og omsorgspersonale.
Lov- og plangrundlag
Udmøntningsaftale om Kræftplan V (2025) indgået mellem Regeringen, Danske Regioner og KL samt aktstykke nr. 281 "Aktstykke bloktilskudsaktstykket for 2026" afgjort den 26.06.2025.
Økonomiske konsekvenser
Udgiften vedrører hovedfunktion 5.30 Tilbud til ældre, Hjemmepleje.
Tidsplan
Tillægsbevillingen dækker aktiviteter afholdt i 2025. Det bemærkes, at der ligeledes forventes udmøntet midler i forbindelse med Kræftplan V i 2026 og frem, men at disse først udmøntes på et senere tidspunkt.
Tilskud til frivilligt socialt arbejde og foreningstilskud, forår 2026
Sag nr. 97
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
På budget 2026 er der afsat 1.094.173 kroner til tilskud til frivilligt socialt arbejde (SEL §18) og foreningstilskud (SEL §79). Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger fordeling for første halvår 2026 til godkendelse.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller
at forslag til fordeling af midlerne afsat til tilskud til frivilligt socialt arbejde (SEL §18) og foreningstilskud (SEL §79) samt mulighed for ad hoc ansøgninger godkendes.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Midlerne til frivilligt socialt arbejde og foreningstilskud uddeles to gange årligt. Ansøgningsfristen er den
1. oktober til forårssæsonen og den 1. april til forårssæsonen. Puljen anvendes til:
- Tilskud til foreningers ansøgninger under §18 (frivilligt socialt arbejde)
- Tilskud til foreningers ansøgninger under §79 (forebyggende indsatser og aktiviteter for ældre og personer med handicap)
- Øvrige indsatser, herunder medfinansiering af medlemskab af Boblberg, Årets Ildsjæl, Forårskonferencen og Frivillig Fredag i samarbejde med Rødovre Frivilligcenter &Selvhjælp.
Modtagne ansøgninger
Social- og Sundhedsforvaltningen har modtaget 47 ansøgninger, der fordeler sig på henholdsvis 29 ansøgninger til frivilligt socialt arbejde (SEL §18) og 18 ansøgninger til foreningstilskud (SEL §79). Under puljen for frivilligt socialt arbejde er der indkommet ansøgninger for 641.154 kroner, og under puljen for foreningstilskud er der indkommet ansøgninger for 155.407 kroner.
Tildelingskriterier og forslag til prioritering
Social- og Sundhedsforvaltningen foreslår, at der i foråret 2026 fordeles 325.900 kroner til frivilligt socialt arbejde og 105.515 kroner til foreningstilskud. Den konkrete fordeling fremgår af bilag.
For §18-ansøgninger bevilges tilskud mellem 7 % og 100 % af det ansøgte beløb.
For §79-ansøgninger bevilges tilskud mellem 23 % og 100 % af det ansøgte beløb.
Social- og Sundhedsudvalget har vedtaget to særlige fokusområder for §18-midlerne
- Ensomhed
- Tilflytter i foreningslivet
I prioriteringen af §18-midlerne er der derfor bl.a. lagt vægt på, om aktiviteten hører under de særlige målgrupper.
Udover de nævnte fokusområder indgår der andre afvejninger ved fordeling af de økonomiske midler. Det kan eksempelvis være foreningens kassebeholdning i forhold til udgifter, hvor mange Rødovreborgere, der gør brug af tilbuddet, eller om der er tale om en aktivitet, der allerede findes i kommunalt regi.
Ansøgninger, der helt eller delvist afvises, er typisk kendetegnet ved manglende overensstemmelse med fokusområderne, forholdsmæssigt stærk egenkapital i foreningen, begrænset rækkevidde i forhold til målgruppen i Rødovre, eller overlappende aktiviteter. Konkrete begrundelser fremgår af bilagene.
Bilagene indeholder en oversigt over fordeling af midler og indkomne ansøgninger til henholdsvis §18 og §79 med en kort beskrivelse af de enkelte ansøgninger og forslag til fordeling af midlerne
Som led i den politisk besluttede Handleplanen for frivilligt socialt arbejde (Social og Sundhedsudvalget 13. august 2024) vil retningslinjerne for ansøgning og tildeling af §18-midler blive opdateret primo 2026 og således træde i kraft inden næste ansøgningsrunde går i gang.
Lov- og plangrundlag
Lov om social service §§18 og 79.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Forårspuljen 2026Bilag 2: Indkomne ansøgninger §18 - forår 2026
Bilag 3: Indkomne ansøgninger §79 - forår 2026
Diverse
Sag nr. 98
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.
Underskriftsside
Sag nr. 99
Beslutningskompetence: SOSU
Indstilling
Forvaltningen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget godkender beslutningsprotokollen.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Social- og Sundhedsudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen.
For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på "Godkend."
