Teknik- og Miljøudvalget

09-09-2025

Medlemmer

Formand Jan Kongebro (A)
Pia Hess Larsen (A)
Lene Due (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Jens Damgaard Gøtzsche (C)

Fraværende

Lene Due (A), sag 72-85

Sager 72 - 85

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 72

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Oversigt forelægges til orientering:

  1. Orientering om ny lovgivning om selektiv nedrivning af bygninger over 250 etage m2 (se bilag).

Indstilling

Meddelelsespunktet forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Orientering om ny lovgivning om selektiv nedrivning af bygninger over 250 etage m2

Egegårdsvej 8 - 16 - Dispensation fra Lokalplan 146 til at fravige bebyggelsesplanen
Sag nr. 73

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Teknisk Forvaltning har modtaget en ansøgning om dispensation fra Lokalplan 146 til at fravige bebyggelsesplanen for den del af delområde A1, der ligger nord for Egegårdsvej. Ansøgningen om dispensation skyldes fund af jordforurening.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at sagen drøftes.

Beslutning

Udvalget besluttede at meddele dispensation til det ansøgte.

Sagsfremstilling

Link Arkitektur har på vegne af ejer søgt om byggetilladelse til at opføre et vinkelhus og tre længehuse. Husene opføres i tre etager med en udnyttet mansardetage. Bebyggelsen indeholder 88 boliger. Se bilag 1.

Projektet er omfattet af Lokalplan 146, Parkbyen, som Kommunalbestyrelsen vedtog i november 2023. Projektet er beliggende i planens delområde A1. Lokalplanen fastlægger blandt andet i § 7.1, at bygningerne skal udformes og gives proportioner samt placering som angivet på kortbilag 6/kortbilag 7. Se bilag 2.

Der var i første omgang søgt om byggetilladelse til et projekt i overensstemmelse med den fastlagte bebyggelsesplan. Men i forbindelse med supplerende jordbundsundersøgelser er der konstateret jordforurening i større omfang end forventet. Det har medført, at Region Hovedstaden ikke har kunnet godkende projektets forslag om at bygge oven på forureningen. Da der er tale om en 60-70 år gammel forurening, kan forureneren (formentlig et metalværksted) ikke gøres ansvarlig. Derfor er det regionen, som har opgaven med evt. oprensning af forureningen medmindre grundejer foretager en frivillig oprensning.

Den ændrede bebyggelsesplan er udarbejdet i samråd med regionen, og projektet vil ikke forhindre regionen i en evt. senere offentlig indsats mod forureningen. Dog forudsætter en realisering, at forvaltningen efter samråd med regionen meddeler en §8-tilladelse til følsom anvendelse på en kortlagt forurening. I den tilladelse vil det blive sikret, at der ikke er sundhedsfare og at forureningen ikke breder sig pga. byggeriet. I den forbindelse kan ventilering af bygninger og en tæt membran blive en del af løsningen. Forureningen vurderes ikke at indebære ikke en risiko for grundvand eller vandløb.

Den største ændring i projektet er at parkeringspladsen og vinkelbygningen har byttet plads. Vinkelbygningen placeres ca. 4 m fra det østlige skel og ca. 6 m fra det nordlige skel. Se bilag 3.

Udover ovennævnte dispensation, søges der også om dispensation fra lokalplanens § 6.1, som blandt andet fastlægger, at i delområde A1 skal minimum 2/3 af parkeringen anlægges i konstruktion, mens den resterende 1/3 kan anlægges på terræn.

Der anlægges i alt 210 parkeringspladser i lokalplanens delområde A1. Kravet i lokalplanen er 208. Parkeringspladserne fordeles med 30 parkeringspladser i den nordlige del (den del der behandles i denne sag) og 180 parkeringspladser i den sydlige del. Ifølge lokalplanen skal 139 af parkeringspladserne anlægges i konstruktion. 100 af disse parkeringspladser placeres i parkeringskælder og 30 parkeringspladser etableres under overdækning på terræn.

Der søges om dispensation til, at 9 parkeringspladser etableres uden overdækning, dvs. ikke i konstruktion. Det skyldes, at overdækning af disse 9 pladser i givet fald ville tage en stor del af eftermiddags- og aftenssolen på bebyggelsens opholdsarealer.

Naboorientering

Sagen har i perioden 6. juni - 24. juni 2025 været sendt i naboorientering til de omkringliggende naboer. Der er i perioden indkommet bemærkninger fra Egegårdsvej 4, Tæbyvej 3-13 og Egegårdsvej 24A og 24B. De indkomne svar er efterfølgende sendt til ejer, C.W. Obel Bolig P/S med mulighed for at kommentere høringssvarene. Bilag 4 viser et luftfoto af området.

Egegårdsvej 4:

Beboerne på Egegårdsvej 4 har skrevet et samlet svar. Deres primære anke i sagen er bekymringen om indblik- og skyggegener. Endvidere rejser høringssvaret spørgsmål om begrebet 'naboorientering' kontra 'nabohøring'. Se bilag 5.

Forvaltningens bemærkninger til høringssvaret:

Egegårdsvej 4 er en beboelsesejendom i tre etager med 12 boliger. Bygningen er placeret ca. 11 m fra skel mod nabo (Egegårdsvej 8 - 16). På opholdsarealet er der plantet en hæk og nogle træer, muligvis Robinia. Robinia er et hurtigtvoksende træ, der kan nå en højde på 20 m.

Link Arkitektur har udarbejdet skyggediagrammer for den ansøgte bebyggelse, se bilag 6. Skyggediagrammerne viser, at den 21. december, kl. 15 efterlader vinkelbygningen en skygge på stort set hele opholdsarealet for Egegrådsvej 4. Den 21. september, kl. 15 er det kun et mindre hjørne af opholdarealet, der bliver ramt af skygge, og den 21. juni, kl. 15 efterlader bebyggelsen stort set ingen skygge.

Spørgsmålet om 'naboorientering' kontra 'nabohøring' har Teknisk Forvaltning besvaret direkte til Egegårdsvej 4.

Egegårdsvej 24A og 24B:

Indsigelsen går på, at de ansvarlige for forureningen kan slippe for at foretage oprensning af den forurenede jord. Se bilag 7.

Forvaltningens bemærkninger til høringssvaret:

Sagen om jordforurening håndteres af Teknisk Forvaltning i samarbejde med Region Hovedstaden i henhold til jordforureningsloven. De ansvarlige for forureningen er ophørt som virksomheder og jordforureningsloven fandtes ikke dengang forureningen fandt sted. Derfor er det Regionens opgave at foretage en evt. oprensning. Regionen har dog mange kortlagte forureninger og er nødt til at prioritere indsatsen herunder hensyn til risiko for sundhed, grundvandsinteresser og natur. Der er så vidt vides ingen tidshorisont for en evt. oprensning.

Tæbyvej 3-13:

Ejernes advokat gør opmærksom på, at hendes klient har en tinglyst ret til at få etableret en vej på matr.nr. 7bv (Egegårdsvej 8 - 14) med vejadgang til Egegårdsvej, og at der ikke er taget højde for denne vejret i projektet. Se bilag 8 og bilag 9.

Kommentarer fra C.W. Obel Bolig, se bilag 10.

C.W. Obel Bolig påpeger, at der er tale om en 89 år gammel servitut, se bilag 9, fra 1936, som ikke angiver nærmere placering, udformning eller omfang af den vej, der kan etableres. Rødovre Kommune er ikke påtaleberettiget, men der står i servitutten, at hvis parterne ikke kan opnå enighed, skal Rødovre Kommune træffe nærmere bestemmelse. C.W. Obel Bolig nævner endvidere, at såfremt parterne måtte blive enige om en vejret, så ville Rødovre Kommune som vejmyndighed skulle godkende en placering af en ny privat fællesvej.

C.W. Obel Bolig henviser i den forbindelse til det eksisterende plangrundlag, Lokalplan 146, som omfatter den fremtidige plan for området med ændret anvendelse. Her er der fastlagt et gennemgående, bredt stiforløb fra nord til syd, som tjener som brandvej for ejendommen Egegårdsvej 8 - 16. C.W. Obel Bolig anser det derfor nærlæggende, at det netop er denne planlagte stiforbindelse, Tæbyvej 3-13 skal koble sig på, så det samlede plangrundlag for området som helhed bevares.

I medfør af privatvejloven skal der ved en "privat fælles vej" forstås: "Vej, gade, bro eller plads, der ikke er en offentlig vej, jf. nr. 1, og som fungerer som færdselsareal for anden ejendom end den ejendom, som fællesarealet ligger på, når ejendommene ikke har samme ejer", jf. § 10, nr. 3. Privatvejsloven stiller ikke krav til vejens bredde eller udformning. Selvom C.W. Obel Bolig er af den opfattelse, at servitutten for længe siden har udtjent sit formål, kan vejretten altså således opfyldes inden for den brede stiforbindelse i nord-sydgående retning, der allerede er udlagt i medfør af Lokalplan 146.

C.W. Obel Bolig bemærker også, at der på nuværende tidspunkt ikke er vedtaget en byggeretsgivende lokalplan for ejendommen på Tæbyvej 3 - 13. Et udlæg af en eventuel ny privat fællesvej vil derfor skulle planlægges i tæt forbindelse mellem Rødovre Kommune og ejeren af Tæbyvej 3 - 13. Der er C.W. Obel Bolig bekendt ikke tiltænkt udbygning af vejnettet omkring Egegårdsvej og Tæbyvej i de planer, der foreligger i Rødovre Kommune i dag. Ejendommen på Tæbyvej 3 - 13 har allerede vejadgang via Tæbyvej med gode tilkørselsforhold og 4 eksisterende ud- og indkørsler fra ejendommen, hvorfor C.W. Obel Bolig ikke ser noget særskilt behov for at den ældre vejret skal håndhæves.

Slutteligt bemærker C.W. Obel Bolig, at de fysiske forhold på ejendommene umuliggør etablering af en vej på nuværende tidspunkt, da bebyggelsen på Tæbyvej 3-13 er etableret i flere etager ved udgravning af skel mod syd, så der allerede er skabt et betydeligt niveau spring på 1 - 1,5 meter lodret spring mellem ejendommene.

Teknisk Forvaltnings samlede vurdering

Lokalplan 146 udlægger området til et grønt og sammenhængende beboelseskvarter kaldet Parkbyen, som er planlagt til at blive forholdsvis tæt bebygget.

Den ansøgte bebyggelsesplan vil medføre indblik- og skyggegener for ejendommen på Egegårdsvej 4, og beboernes indsigelse er forståelig, idet der i lokalplan 146 har været en bebyggelsesplan at forholde sig til. Men det er dog forvaltningens vurdering, at de indblik- og skyggegener, der følger af den ændrede bebyggelsesplan på Egegårdsvej 8-16, ikke er urimeligt belastende for Egegårdsvej 4. Samtidig vil de allerede plantede træerpå Egegårdsvej 4 vokse op og til dels skærme for den nye bebyggelse.

Hvad angår serivutten, så vurderer forvaltningen, at servitutten er fra et tidspunkt, hvor Tæbyvej ikke var fuldt anlagt og derfor var der et ønske om en rådighedsservitut, som gav Tæbyvej 3 - 13 mulighed for vejadgang til Egegårdsvej. Forvaltningen er i øvrigt enig i bemærkningerne fra C. W. Obel, og anbefaler i forlængelse heraf grundejerne at få servitutten aflyst.

Lov- og plangrundlag

Planloven

Lokalplan 146

Tidsplan

Byggeriet forventes påbegyndt i efteråret 2025

Bilag

Bilag 1: Bilag 1 - LINK Arkitektur, ansøgning om dispensation
Bilag 2: Bilag 2 - Lokalplan 146, kortbilag 7_ Situationsplan, nordlig del, A1
Bilag 3: Bilag 3 - Situationsplan
Bilag 4: Bilag 4 - Luftfoto af bebyggelsen omkring Egegårdsvej 8 - 16
Bilag 5: Bilag 5 - Egegårdsvej 4, indsigelse
Bilag 6: Bilag 6 - Skyggediagrammer
Bilag 7: Bilag 7 - Egegårdsvej 24A og 24B, indsigelse
Bilag 8: Bilag 8 - Tæbyvej 3 - 13, indsigelse
Bilag 9: Bilag 9 - Servitut af 27. marts 1936
Bilag 10: Bilag 10 - Kommentarer fra C. W. Obel Ejendomme

Endelig vedtagelse af tillæg 6 til lokalplan 145 og tilllæg 4 til Kommuneplan 2022
Sag nr. 74

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Kommunalbestyrelsen vedtog på mødet den 27. maj 2025, at sende Forslag til Tillæg 4 til Kommuneplan 2022 samt Forslag til Tillæg 6 til Lokalplan 145 i offentlig høring. Formålet med tillægene er at lempe, opdatere og/eller præcisere en del af bestemmelserne.

Forslagene har været fremlagt i offentlig høring i otte uger, fra den 4. juni til den 30. juli 2025.

I høringsperioden er der kommet et høringssvar fra Bygningsstyrelsen på vegne af Københavns Vestegns Politi, samt fire høringssvar fra borgere. Høringssvarene har ikke givet anledning til ændring i Lokalplan- eller kommuneplantillæg.

Der er foretaget en præcisering af det som i forslaget blev kaldt ungeboliger, som nu kaldes små boliger. Derudover er der foretaget konsekvensrettelser og redaktionelle rettelse.

Planforslagene indstilles nu til endelig vedtagelse.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at Tillæg 4 til Kommuneplan 2022 vedtages endeligt

at Tillæg 6 til Lokalplan 145 vedtages endeligt med de ændringer der fremgår af sagsfremstillingen.

Beslutning

Anbefales med 3 stemmer for (A) og 1 stemme imod (C). C stemmer imod, idet der ikke ønskes fortætning og grundet politiets høringssvar.

Sagsfremstilling

Gartnerbyen er i Helhedsplan for Bykernen og Lokalplan 145, planlagt til fremadrettet at skulle være en attraktiv bykerne, med fokus på at skabe mere byliv i gode og oplevelsesrige byrum.

En byudviklingsvirksomhed har indgivet et forslag til udvikling af Gartnerbyen. Byudviklingsvirksomheden ønsker at bebygge delområde A, C, C1 og G, inden for de byggemuligheder som Lokalplan 145 med tillæg muliggør. Med det fremlagte bebyggelsesforslag, er der konstateret behov for ændringer af lokalplan 145, såvel som Kommuneplan 2022.

Tillæg 4 til Kommuneplan 2022 og Tillæg 6 til Lokalplan 145 Karrébyen har til formål, at sikre mulighed for opførelse af den sammenhængende byudvikling, der er planlagt for i Lokalplan 145 Karrébyen, nu kaldet Gartnerbyen.

Tillæg 6 til Lokalplan 145

Tillæg 6 til Lokalplan 145 justerer bestemmelser for placering af aktiviteter ved Byhaven. Handel, publikumsorienteret serviceerhverv, liberalt erhverv, mindre værksteder og undervisning koncentreres omkring Byhaven. Dette gøres for at samle aktiviteterne og skabe synergi centralt i området, og skabe mere byliv ved Byhaven.

Parkeringsnormen reduceres fra 1 til 0,9 p-plads pr. etagebolig, og fra 1 til 0,33 p-plads for små boliger. Der reserveres pladser til delebiler, samt muliggøres dobbeltudnyttelse af offentlige parkeringspladser. Baggrunden for denne ændring er en analyse af bilejerskabet blandt beboerne i Gartnerbyen, som sammenholder bilejerskabet og antallet af lejligheder. Analysen viser, at den nuværende parkeringskapacitet overstiger behovet. Ved en reduceret parkeringsnorm sikres en mere behovstilpasset parkering, der understøtter en moderne og bæredygtig mobilitet i området, og reducerer Co2-forbruget til parkeringskældre.

For delområderne C1 og G øges den maksimalt tilladte bygningshøjde fra 6 til 7 etager, på to udvalgte steder. Det er i delområde C1 hvor der planlægges for et selvstændigt ikonbyggeri, samt i delområde G, tættest på Tårnvej. Denne ændring sker for at understøtte visionerne i "Helhedsplan for Bykernen", som blev vedtaget af Kommunalbestyrelsen i 2017. Planen udpeger Gartnerbyen som en tæt, levende bydel med høj arkitektonisk kvalitet og byrum, der inviterer til ophold og aktivitet.

Ikonbyggeriet gives endvidere en særlig karakter med andre facadematerialer end de øvrige byggerier i Gartnerbyen. Dermed understreges det, at bygningen spiller en særlig rolle i Gartnerbyen. Der bliver bygget mindre boliger end i de andre byggerier, og ikonbyggeriet vil i sit design invitere til at beboerne mødes i stueetagen og ude i Byhaven foran bygningen. Ikonbyggeriet tænkes med disse tiltag at appellere til unge, der lige er flyttet hjemmefra, enlige seniorer, eller andre, der søger et særligt fællesskab.

Byggeriet tættest ved Tårnvej formes, så den skærmer opholdsarealerne mod trafikstøjen. Bygningshøjden tættest på Tårnvej danner positivt modspil til Carlsros højde og lange bygningsform, mens højden mod Borgerhuset harmonerer med netop Borgerhuset. Desuden vælges materialer på bygningen, så de spiller sammen med Borgerhuset.

Tættest på Rådhuset må bebyggelse ikke opføres højere end 3 etager.

I forlængelse af, at den maksimalt tilladte bygningshøjde øges på to udvalgte steder i lokalplanområdet, justeres bestemmelserne for etablering af tagterrasser tilsvarende. Grænsen for, hvornår tagterrasser kan etableres, forhøjes således fra 5. til 6. etage. Denne ændring sker for at sikre rimelige muligheder for etablering af tagterrasser, idet mulighederne ellers ville være meget begrænsede i området.

Bebyggelsen tættest på Tårnvej må gerne opføres højere end 3 etager. Derfor justeres respektzonen på Kortbilag 3. Kortbilag 2 opdateres med udvidet delområde for C1.

Tagfladerne i Delområde A, tættest på Tæbyvej, tillades etableret med taghældning. Derved mimer de taghældningen på bebyggelsen på den nordlige side af Tæbyvej, og området bindes arkitektonisk mere sammen. Den skrå tagform medvirker til at skabe en visuel og skalamæssig overgang mellem den nye bebyggelse og den eksisterende kvarterstruktur, hvilket understøtter en harmonisk integration i bybilledet

Kravet til opholdsareal reduceres fra 40 % til 30 % af etageboligarealet. Dette skal fremme en koncentration af aktivitet i Aage Knudsens Strøg og Byhaven, som tilbyder en bred vifte af muligheder for ophold tæt på boliger og beboere. Fællesskaber i byens rum skaber byliv, og byliv skaber fællesskaber. Byhaven bliver et urbant omdrejningspunkt som i kraft af sin størrelse og indretning kan danne ramme om mange forskellige slags fællesskaber.

Den maksimale afstand fra hoveddør til affaldsø, hvor dagrenovation afleveres, øges fra 75 til 90 meter. Samtidig tillades det, at flere ejendomme kan deles om samme affaldsø. Ved at samle affaldsøernes placering i færre, fælles områder, frigives der arealer, som i stedet kan anvendes til ophold og grønne fællesskabsorienterede funktioner. Dette bidrager til en mere effektiv arealdisponering og understøtter intentionen om at skabe attraktive og funktionelle udendørsarealer i Gartnerbyen.

Samlet set bidrager ændringerne til at skabe et urbant miljø med øget byliv, der understøtter visionen for Gartnerbyen som en attraktiv og dynamisk bydel.

Tillæg 4 til Kommuneplan 2022

Tillæg 4 til Kommuneplan 2022 er udarbejdet for at danne det nødvendige kommuneplangrundlag for Forslag til Tillæg 6 til Lokalplan 145.

Tillæg 4 til Kommuneplan 2022 omfatter kommuneplanens rammeområde 5F06 og 5F10 beliggende i Lokalområde 5 Rødovre Øst. I dag gælder følgende forhold:

  • Rammeområde 5F06 udlægger området til blandet bolig og erhverv.
  • Rammeområde 5F10 udlægger området til blandet bolig og erhverv.

Tillægget ændrer følgende:

Rammeområderne 5F06 og 5F10:

Grænsen mellem rammeområde 5F06 og 5F10 flyttes, så rammeområde 5F10 udvides med den sydlige del af matrikel 7ac. Rammeområde 5F06 reduceres tilsvarende. Dermed bliver der direkte overensstemmelse mellem afgrænsningen af kommuneplanens rammeområder og afgrænsningen af lokalplanens delområder.

Rammeområde 5F10:

Kommuneplanens rammebestemmelser for 5F10 ændres som følger:

  • Maksimalt antal etager ændres fra 6 til 7.
  • Der må etableres små boliger. Små boliger skal have en minimumsstørrelse på 40 m2 og en maksimumstørrelse på 44 m2.
  • Parkeringsnormen sænkes fra 1 til 0,9 for etageboligbebyggelse.
  • Parkeringsnormen sænkes fra 1 til 0,33 for små boliger.
  • Der gives mulighed for etablering af delebilsparkeringspladser.
  • Der gives mulighed for dobbeltudnyttelse af offentlige parkeringspladser.
  • Kravet til opholdsareal reduceres fra 40 % til 30 % af etagebolig

Høringssvar til Forslag til Tillæg 4 til Kommuneplan 2022 samt Tillæg 6 til Lokalplan 145.

Lokalplanforslaget har været i offentlig høring i otte uger, fra den 4. juni 2025 til den 30. juli 2025. I perioden er der indkommet fem høringssvar, fra enkeltpersoner og Bygningsstyrelsen på vegne af Københavns Vestegns Politi. Fra enkeltpersonerne drejer høringssvarene sig om reduktion af parkeringspladser, forøgelse af den maksimalt tilladte bygningshøjde og reduktionen i kravet til opholdsareal. Ydermere opponeres der mod, den fortsatte udbygning af Gartnerbyen og huslejeniveauet i de nye boliger.

Bygningsstyrelsen på vegne af Københavns Vestegns Politi, ytrer bekymring for potentielle indbliksgener fra den op til 7 etagers bebyggelse mod Tårnvej.

Høringssvarene i deres helhed ses i Bilag 3.

Høringsskema med forvaltningens kommentarer og svar på høringssvarene ses i Bilag 4.

Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer i Tillæg 6 til Lokalplan 145 og Tillæg 4 til Kommuneplan 2022.

Teknisk Forvaltning foreslår en præcisering mht. små boliger.

§ 7.3.1 tilføjes følgende: "Der må etableres små boliger i delområde C1."

Lov- og plangrundlag

Lov om planlægning

Økonomiske konsekvenser

Ingen på sagens nuværende stade

Tidsplan

Endelig vedtagelse - september 2025

Offentliggørelse - oktober 2025

Bilag

Bilag 1: Tillæg 4 til Kommuneplan 2022
Bilag 2: Tillæg 6 til Lokalplan 145
Bilag 3: Svar fra den offentlige høring
Bilag 4: Høringsskema, LP145,6 og KP22,4

Fastlåsning af det faste bidrag for fjernvarme for kundetype 2
Sag nr. 75

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Det foreslås at ændre beregningen for det faste bidrag for fjernvarmekunder i kundetype 2 (større forbrugere), så grundlaget fremover fastsættes én gang og ikke genberegnes hvert femte år som hidtil. Ændringen skal sikre overensstemmelse med varmeforsyningslovens krav om et fast beregningsgrundlag for faste bidrag, samtidig med at den administrative byrde reduceres betydeligt.

Takstbladet justeres med præciseringer af den nye model samt de gældende forbrugsintervaller for det faste bidrag.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  • at normalårsforbruget fastlægges én gang og ikke genberegnes hvert femte år som hidtil,
  • at ændringen træder i kraft pr. 1. januar 2026, og
  • at takstbladet justeres i overensstemmelse hermed.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Fjernvarmetaksterne består af to elementer: et variabelt bidrag og et fast bidrag. Det variable bidrag opkræves pr. MWh og afhænger direkte af det målte forbrug. Det faste bidrag er uafhængigt af det løbende forbrug og fastsættes i stedet ud fra en objektiv beregning af kundens forventede normalårsforbrug eller ejendommens størrelse.

For mindre forbrugere (kundetype 1) beregnes det faste bidrag ud fra ejendommens boligareal, som automatisk hentes fra BBR. Dette areal ændres kun ved til- eller ombygninger og anses derfor for et fast beregningsgrundlag.

For større forbrugere (kundetype 2) – typisk erhvervsejendomme eller større boligforeninger – har det faste bidrag hidtil været baseret på kundens historiske varmeforbrug, korrigeret for vejrlig (graddage), så det svarer til et normalår. I det gældende takstblad er det anført, at dette normalårsforbrug skal genberegnes hvert femte år. Dette har dog medført betydelige administrative byrder, da genberegningen ofte har skullet udføres manuelt og i praksis hvert år i forbindelse med den årlige afregning.

Administrationen foreslår derfor, at beregningsgrundlaget for kundetype 2 fremover fastsættes én gang og ikke genberegnes. Denne ændring vil sikre overensstemmelse med varmeforsyningslovens krav om et "fast grundlag" for faste bidrag. Selve taksten (kr./MWh af normalårsforbrug) vil fortsat kunne justeres årligt via takstbladet.

Det foreslås, at det opdaterede takstblad træder i kraft fra 1. januar 2026, og at alle eksisterende kundetype 2-kunder i den forbindelse får beregnet og fastlagt deres normalårsforbrug på baggrund af deres forbrug i 2025. For nye kunder vil det faste bidrag som hidtil blive fastsat ud fra et skøn baseret på et estimeret forbrug. Når der foreligger et tilstrækkeligt datagrundlag – typisk efter første årsafregning eller et helt varmeår – beregnes et normalårsforbrug, som herefter anvendes som fast beregningsgrundlag.

Såfremt der efterfølgende sker væsentlige ændringer i installationens effektforbrug – f.eks. ved udvidelser, ændret brug eller ombygning af ejendommen – vil det faste bidrag kunne genberegnes. Dette skal sikre, at bidraget fortsat står i rimeligt forhold til den reelle belastning af fjernvarmesystemet.

Det faste bidrag for kundetype 2 vil som i dag blive opkrævet efter en trappemodel opdelt i fire taksttrin:

  • Trin 1: 0–500 MWh
  • Trin 2: 500–1.500 MWh
  • Trin 3: 1.500–5.000 MWh
  • Trin 4: Over 5.000 MWh

Taksten anvendes kun på det forbrug, der ligger inden for det pågældende interval.

Ændringen forventes at give mere stabile og forudsigelige forhold for kunderne og samtidig reducere den administrative belastning i forbindelse med årsafregningen.

Antal berørte kunder og forventet effekt

Der er i dag 396 registrerede kunder i kundetype 2, hvilket svarer til ca. 15.600 unikke adresser. Det er primært boligforeninger og erhvervsejendomme, og ikke enfamilieshuse, der berøres.

Den foreslåede ændring i opgørelsesmetode medfører kun minimale forskydninger i det faste bidrag for de enkelte kunder. Nogle vil opleve en mindre stigning, andre et mindre fald – men for langt de fleste vil det faste bidrag være omtrent som hidtil. Ændringen handler således primært om at fastfryse bidraget på et rimeligt og stabilt grundlag. Historisk har de periodiske genberegninger ikke givet anledning til væsentlige ændringer for kunderne.

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse af lov om vameforsyning (Varmeforsyningsloven). LBK nr 124 af 2. februar 2024.

Økonomiske konsekvenser

Ændringen er budgetneutral for fjernvarmeforsyningen. Den samlede indtægt fra kundetype 2 forbliver uændret, da det samlede opkrævningsgrundlag ikke påvirkes.

For de enkelte kunder vil ændringen kun give anledning til mindre justeringer.

Tidsplan

Ændringen træder i kraft pr. 1. januar 2026 ved Kommunalbestyrelsens godkendelse af takstblad 2026.

Bilag

Bilag 1: Bilag 1 Takstbladstekst

Opdatering af leveringsbestemmelser for fjernvarme
Sag nr. 76

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Leveringsbestemmelserne for fjernvarme er blevet opdateret med henblik på at afspejle den aktuelle praksis ved udmatrikulering af eksisterende fjernvarmeforsynede ejendomme.

Opdateringen sikrer, at eksisterende kunder ikke kommer til at betale for nye distributionsnet ved byudvikling, hvor en eller flere nye matrikler udskilles fra en allerede tilsluttet ejendom. Den nye formulering er indsat som punkt 6.7. Det tidligere punkt 6.7 er udgået, da indholdet allerede fremgik af punkt 6.4.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at den opdaterede version af Leveringsbestemmelser for fjernvarme godkendes,
  2. at de nye bestemmelser træder i kraft pr. 24. september 2025.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

I forbindelse med planlægning og udbygning af nye boligområder og fortætning af eksisterende bydele sker der i stigende grad udmatrikulering af eksisterende fjernvarmeforsynede ejendomme, dvs. at én ejendom/matrikel opdeles i to eller flere selvstændige matrikler med egne ejere og adresser.

I den tidligere version af leveringsbestemmelserne var der ikke en specifik bestemmelse, der regulerede situationer, hvor en eller flere nye matrikler blev udskilt fra en allerede tilsluttet ejendom. Dette har i visse tilfælde givet anledning til tvivl og risiko for, at udgifter til nye stikledninger og distributionsnet blev pålagt den oprindelige ejer eller RKF.

Formålet med opdateringen er at sikre retvisende og rimelige vilkår for eksisterende fjernvarmekunder i forbindelse med lokal byudvikling. Bestemmelsen understøtter princippet om, at det er udvikleren – og ikke eksisterende kunder – der skal finansiere nye stik og netudvidelser ved udstykning.

Ændringer

Der er foretaget følgende ændringer i leveringsbestemmelserne:

  • Et nyt punkt 6.7 er indført under afsnittet om tilslutningsbidrag. Her præciseres det, at:
    • Tilslutningsbidrag kun opkræves for den første stikledning til en ny bebyggelse, så længe der er tale om udmatrikulering af en allerede fjernvarmeforsynet ejendom.
    • Eventuelle yderligere stikledninger eller etablering af distributionsnet til de nye matrikler opkræves som faktiske anlægsomkostninger (entreprenør, materialer og byggeledelse).
  • Det tidligere punkt 6.7 er udgået, da det var identisk med punkt 6.4 (Tilslutningsbidrag).

Juridisk vurdering

Der er tale om en præcisering af eksisterende praksis. Bestemmelsen ændrer ikke grundlæggende vilkår for eksisterende kunder, og der indføres ikke nye rettigheder eller pligter af væsentlig karakter. Der er derfor ikke varslingspligt, og ændringen kan træde i kraft med kort frist.

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse af lov om varmeforsyning (LBK nr. 124 af 02/02/2024)

Vejledning om varslingsreglerne efter varmeforsyningsloven (marts 2022)

Økonomiske konsekvenser

Ændringen har ingen negative økonomiske konsekvenser for RKF. Præciseringen sikrer, at udgifter til nye stikledninger og distributionsnet i forbindelse med udmatrikuleringer dækkes af bygherre, og at eksisterende kunder ikke kommer til at finansiere ny infrastruktur.

Tidsplan

  • Leveringsbestemmelserne forventes offentliggjort og træder i kraft pr. 24. september.
  • Offentliggørelse samme dag på RKF’s hjemmeside.

Bilag

Bilag 1: Leveringsbestemmelser for fjernvarme september 2025

Godkendelse af ny varmeleveringsaftale mellem Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning og VEKS
Sag nr. 77

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

VEKS har udarbejdet en ny varmeleveringsaftale for perioden frem til 31. december 2034, som skal indgås med alle distributionsselskaber tilsluttet VEKS’ transmissionsnet. Aftalen er resultat af en genforhandling af de eksisterende varmeleveringsaftaler fra 2020 og skal sikre fortsat forsyningssikkerhed, stabile og konkurrencedygtige priser samt understøtte den grønne omstilling. Aftalen vurderes ikke at medføre større forandringer for RKF.

Varmeleveringsaftalen skal godkendes og underskrives af de tegningsberettigede for RKF – det vil sige borgmesteren og kommunaldirektøren.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at varmeleveringsaftalen med VEKS gældende til og med 31. december 2034 godkendes,
  2. at borgmesteren og kommunaldirektøren bemyndiges til at underskrive aftalen på kommunens vegne.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Hovedelementer i den nye aftale

Den nye aftale har fokus på:

  • Stabile og lavest mulige varmepriser med tydeligere rammer for fast og variabel tarif,
  • Øget konkurrenceevne i forhold til individuel opvarmning,
  • Grøn omstilling, bl.a. ved understøttelse af lokal grundlast og bæredygtig varmeproduktion,
  • Forsyningssikkerhed, hvor VEKS fortsat har ansvar for overordnet styring og kapacitet.

Nye elementer

  • Tillægsaftaler skal fremover indgås ved investeringer eller forpligtelser over 30 mio. kr. eller nye varmekøbsaftaler.
  • Et distributionsselskab betragtes som udtrådt, hvis det ikke tiltræder en tillægsaftale behandlet i Kundeforum.
  • VEKS kan nu kalde på drift af lokale grundlastanlæg i vintermåneder mod kompensation, hvilket kan reducere behovet for spidslastproduktion.
  • Rådighedskrav og effektværdi for lokal grundlast er tydeliggjort og skærpet, dog med lempelser i indkøringsperioden.

De nye elementer er nærmere beskrevet i Læs-let-notatet, som er vedlagt som bilag.

Vurdering af ændringer for RKF

Sammenlignet med den gældende varmeleveringsaftale fra 2020 viderefører den nye aftale de overordnede principper for prisfastsættelse, forsyningssikkerhed og samarbejde med VEKS. Ændringerne består primært af tydeliggørelser og formelle præciseringer – herunder krav om særskilte tillægsaftaler ved større investeringer, tydeligere rådighedskrav for lokal grundlast samt mulighed for, at VEKS kan kalde på drift i vintermåneder. Da Rødovre Kommunale Fjernvarme ikke råder over eget lokal grundlastanlæg, har disse elementer ingen praktiske konsekvenser for selskabet. Aftalen vurderes derfor ikke at medføre større forandringer for RKF.

Underskriftsproces

Underskrift foretages af de tegningsberettigede for RKF: borgmester og kommunaldirektør.

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse af lov om varmeforsyning (LBK nr. 124 af 02/02/2024)

Økonomiske konsekvenser

Aftalen forventes at medføre fortsat stabile og konkurrencedygtige varmepriser for RKF’s kunder. Der sker ingen ændringer i VEKS’ prismodeller ved aftalens ikrafttræden, og eventuelle økonomiske konsekvenser ved fremtidige investeringer håndteres via særskilte tillægsaftaler.

Tidsplan

  • Aftalens underskrives i september 2025
  • Aftalen træder i kraft med virkning fra 1. januar 2026

Bilag

Bilag 1: Varmeleveringsaftale VEKS til 2034 19.0
Bilag 2: Læs-let notat Varmeleveringsaftale til 2034 2025-04-29

Godkendelse af priseftervisningsregnskab 2024
Sag nr. 78

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Godkendelse af priseftervisningsregnskabet for 2024 for Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning. Den samlede overdækning på 5.240.570 kr. (det beløb, der er opkrævet mere end nødvendigt fra forbrugerne), som er beregnet i henhold til varmeforsyningsloven, vil blive indregnet i takstbudgettet for 2025. Det forventes, at budgettet vil balancere, så indtægter og udgifter går lige op (”hvile-i-sig-selv-princippet”).

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at priseftervisningsregnskab 2024 for Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning godkendes samt
  2. at overdækningen på 5.240.570 kr. indregnes i takstbudget 2025.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning (RKF) fremlægger sit priseftervisningsregnskab 2024 til godkendelse.

Priseftervisningsregnskabet er udarbejdet efter prisreguleringsbestemmelserne i varmeforsyningsloven.

Priseftervisningsregnskab 2024 giver en overdækning på 5.240.570 kr.

Ifølge varmeforsyningsloven skal indtægter og udgifter balancere over tid – det vil sige, at vi sigter mod at gå i nul. I praksis er det næsten umuligt at ramme helt præcist, fordi både varmeforbrug og priser vil variere. Overdækningen i 2024 svarer til cirka 5 % af de samlede udgifter, og det vurderes at ligge inden for rammerne af lovgivningen. Beløbet bliver trukket fra i takstbudgettet for 2025, så regnskabet kommer i balance igen.

Priseftervisningsregnskab 2024 er sendt til Rødovre Kommunes eksterne revisor for godkendelse. Det revisorgodkendte priseftervisningsregnskab 2024 skal anmeldes til Forsyningstilsynet senest den 15. september 2025.

Lov- og plangrundlag

Lov om varmeforsyning (varmeforsyningsloven), LBK nr. 124 af 2. februar 2024

Anmeldelsesbekendtgørelsen, BEK nr. 951 af 22. juni 2022

Afskrivningsbekendtgørelsen , BEK nr. 941 af 4. juli 2017

Økonomiske konsekvenser

Opgørelse i henhold til varmeforsyningsloven:

  • 104.209.836 kr.: Samlede indtægter 2024.
  • 106.459.092 kr.: Omkostninger indregnet i varmeprisen 2024.
  • 2.249.256 kr.: Årets underdækning 2024.
  • 7.324.117 kr.: Overdækning overført fra 2023.
  • 5.240.570 kr.: Overdækning overført til 2025.

Mellemregning med Rødovre Kommune den 31. december 2024 231.624.186 kr. (I 2023: 133.031.986 kr.) (Gæld til Rødovre Kommune).

Tidsplan

Priseftervisningsregnskab 2024 skal være godkendt af Teknik- og Miljøudvalget og revisionen, samt anmeldt til Forsyningstilsynet senest den 15. september 2025.

Revisionen udføres i september 2025.

Bilag

Bilag 1: Priseftervisningsregnskab 2024 inkl noter

Udbudsresultat for vejbelysningen i Rødovre
Sag nr. 79

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Andel Lumen har opsagt den gamle aftale om drift- og vedligehold af vejbelysningen. Som del af opsigelsen af aftalen overtager Rødovre Kommune ejerskabet af vejbelysningsanlægget. Teknisk Forvaltning har gennemført et EU-udbud for drift og vedligehold af vejbelysningen i Rødovre. Resultatet fremlægges for Kommunalbestyrelsen.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at udbudsresultatet tages til orientering,
  2. at der gives en tillægsbevilling på 0,3 mio. kr. i 2025 og 1,1 mio. kr. fra 2026 og fremefter til Teknik- og Miljøudvalget som finansieres af kassebeholdningen til dækning af merudgift til vejbelysning samt
  3. at der gives en tillægsbevilling på 16,7 mio. kr. til Teknik- og Miljøudvalget i 2025, som finansieres af kassebeholdningen til indfrielse af Andel Lumens tilgodehavende i belysningsanlægget.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Andel Lumen har i december 2024 opsagt kontrakten med Rødovre Kommune om drift af vejbelysningen med 9 måneders varsel til 30. september 2025 jf. KB-Sag nr. 3 på Kommunalbestyrelsens møde den 28. januar 2025.

Teknisk Forvaltning har derfor udbudt driften som et EU-udbud og modtog fire tilbud, hvor pris og kvalitet blev vægtet 50/50. Bravida vandt opgaven med et tilbud på i alt 2.221.603 kr., heraf 439.140 kr. til faste administrative ydelser og 1.782.463 kr. til udbedring af fejl over et år. Beløbet til udbedring af fejl er et gennemsnit og vil variere afhængigt af antallet af fejl. Forvaltningen vurderer, at udbudsresultatet ligger på niveau med, hvad andre kommuner har modtaget af priser i deres udbud af vejbelysningen.

Derudover har Teknisk Forvaltning driftsomkostninger på 50.000 kr. til håndtering af anlægsdata. Det samlede driftsbudget for vejbelysning bliver dermed 2.271.603 kr.

Til sammenligning betaler kommunen i dag ca. 1,2 mio. kr. årligt til Andel Lumen, som dækker både administation, drift og udbedring af fejl.

Forvaltningen anmoder derfor Kommunalbestyrelsen om at hæve driftsbudgettet for vejbelysningen med 1,1 mio. kr. til 2,3 mio. kr. fra 2026 og fremefter.

Andel Lumens tilgodehavende i belysningsanlægget.

Overdragelsen af vejbelysningen medfører yderligere, at Andel Lumens tilgodehavende i belysningsanlægget skal indfries af Rødovre Kommune. Et tilgodehavende der stammer fra en praksis hos det daværende NESA, hvor kommunerne fik reduktion i omkostningerne til nyanlæg, mod at NESA afholdt anlægsinvesteringen og fik et tilgodehavende hos kommunerne.

Andel Lumen har oplyst at pr. 30. september 2025 er beløbet på i alt ca. 16,7 mio. kr.

Andel Lumen har indvilliget i, at betalingen kan udskydes til 30. marts 2026, såfremt kommunen ønsker det, af hensyn til Budget 2025. Beløbet vil så stadig blive forrentet, og vil pr. 30. marts 2026 være i alt ca. 17,2 mio. kr. Beløbene tager udgangspunkt i den nuværende rente.

Overtagelse af privat vejbelysning

Som led i overtagelsen af vejbelysningen på kommunale veje og private fællesveje overtager Rødovre Kommune også en række private belysningsanlæg, da disse er direkte koblet på det offentlige anlæg. Før de kan overdrages til de private ejere (ejerforeninger, kolonihaveforeninger og almene boligselskaber), kræves en fysisk afkobling og etablering af nye målere. Omkostningerne hertil afholdes af Rødovre Kommune i henhold til aftalen med Andel Lumen.

Omfanget af arbejdet afklares med Bravida i 1. kvartal 2026, og udgiften forventes indarbejdet i Budget 2027 i næste års budgetproces.

Indtil de private anlæg er afkoblet, fakturerer Teknisk Forvaltning de private ejere for el, drift og vedligehold efter de hidtidige aftaler overtaget fra Andel Lumen.

Lov- og plangrundlag

Opsigelse af drift- og vedligeholdsaftale om vejbelysning, KB-Sag nr. 3 på Kommunalbestyrelsens møde den 28. januar 2025.

Økonomiske konsekvenser

Andel Lumen opsagde kontrakten med Rødovre Kommune om varetagelsen af vejbelysningen med virkning fra 30. september 2025. Opsigelsen af kontrakten medfører, at kommunen skal betale Andel Lumen et engangsbeløb på 16,7 mio. kr. i september eller udskyde betalingen til marts 2026. Udskydelsen vil medføre en ekstra renteudgift på 0,5 mio. kr. Det anbefales derfor at betale tilgodehavendet i september 2025.

Tidsplan

Kommunen overtager drift og ejerskabet af belysningsanlægget den 1. oktober 2025. Bravida vil pr. den dato påbegynde drift og vedligehold af belysningsanlægget.

I 2027 skal de private belysningsanlæg afkobles fra det kommunale belysningsanlæg

Evaluering af delemobilitet og videreførelse af projektet
Sag nr. 80

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Region Hovedstaden har lavet midtvejsevaluering af delemobilitet med delecykler i Albertslund, Brøndby, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Ishøj, Lyngby-Taarbæk, Rødovre og Vallensbæk. Projektets finansiering udløber i december 2025 og regionen beder de 9 kommuner om at forholde sig til, om de vil finansiere videreførelsen af mobilitetsprojektet i 2026.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at midtvejsevaluering af delemobilitet med delecykler tages til orientering, samt
  2. at Kommunalbestyrelsen tager stilling til om Rødovre Kommune skal medfinansiere projektet i 2026.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler ikke, at Rødovre Kommune skal medfinansiere projektet i 2026.

Sagsfremstilling

Rødovre Kommune er med i projektet om delemobilitet, som styres og finansieres af Region Hovedstaden. Formålet med projektet er at udbrede et tilbud om delemobilitet uden for den tætte by og samtidig understøtte brugen af kollektiv transport i forstæderne langs Ring 3, hvor den kommende Hovedstadens Letbane åbner i 2025. Projektets finansiering vil løbe til og med 31. december 2025.

Region Hovedstaden har lavet midtvejsevaluering af projektet. Se Bilag 1.

Konklusionerne består af følgende punkter:

Brugsdata viser følgende mønstre for brugen af cyklerne;

  • Antallet af ture af vejrafhængig og brugen faldt i perioden september-december 2024, men steg efterfølgende, så der var dobbelt så mange ture i april 2025, som der var i december 2024.
  • Delecykler er mest i brug til og fra S-togstationer.
  • Størst anvendelse ved steder med mange unge.
  • Mest anvendt i områder med begrænset kollektive trafikforbindelser
  • Delecykler bruges mest om eftermiddagen i myldretiden og om aftenen.
  • For at reducere antallet af efterladte cykler er gebyret for det blevet hævet, samt antallet af hubs er blevet øget i kommunerne.
  • Andelen af efterladte cykler er i projektperioden reduceret med 40% og fortsat nedgående.

Region Hovedstaden har gennemført MEGAFON-undersøgelse blandt et bredt udsnit af borgerne over 18 år i de 9 kommuner. Se Bilag 2.

Undersøgelsen viste, at 90 % af deltagerne med høj sandsynlighed for at bruge delecykler, men kun 33 % følte at de havde kendskab til delecyklerne i projektet. 32 % forventede at de sandsynligvis ville bruge cyklerne i forbindelse med kollektiv trafik - eksempelvis i forbindelse med letbanen, når den begynder at køre med passagerer.

Samlet har der mellem september 2024 og april 2025 været 23.646 ture fordelt på 7.694 brugere. Til sammenligning, så havde Dott 86.000 bruger i København og Frederiksberg i 2023.

I Rødovre er der blevet foretaget 1.244 ture, hvor cyklerne i gennemsnit har været brugt i ca. 16 minutter. Det vurderer Teknisk Forvaltning til at svare til turer på ca. 4 km i gennemsnit.

Brugerne har forskellige muligheder for at betale for deres ture i projektperioden - samlet set har 22% af turene været knyttet til en abonnementsløsning, 60 % har været via engangsbetalinger og 18% har benyttet rabatkoder, som gav en gratis prøvetur på cyklen.

Videreførelse af projektet i 2026

Regionen har i sit projekt indlagt den option, at projektet kan videreføres i 2026, hvis kommunerne står for finansiering af projektet.

Det samlet beløb i 2026 er 2,0 mio. kr., som de 9 kommuner samlet skal lægge i projektet. Fordelingen af de 2,0 mio. kr. er efter befolkningstal. Rødovres andel af befolkningen er ca. 12%, og svarer til en medfinansiering på 232.878 kr. i 2026.

Med det aktuelle niveau af ture vil det offentlig tilskud per tur være 56 kroner for kommunerne ved at aktivere optionen på 2,0 mio. kr. Det forventes, at det månedlige antal af ture vil stige hen over forårs- og sommerperioden i 2026, og at tilskudsbehovet pr. tur vil derved falde.

Region Hovedstaden har i projektet modtaget interessetilkendegivelser fra yderligere tre kommuner ift. deltagelse i projektet i 2026. Det drejer sig om Gentofte, Hvidovre og Rudersdal. Hvis alle tre kommuner træder ind i projektet, reduceres udgifterne til de øvrige kommuner. I Rødovre medfører det, at kommunens andel falder til 8 % af den samlede befolkning og til 162.142 kr. i 2026. Tilsvarende vil Rødovres andel stige, hvis nogle kommuner ikke vælger at deltager i projektet i 2026.

Hvis kommunerne medfinansierer videreførelsen af projektet vil regionen stadig stå for koordinering af aftalen med Dott, som leverer delecyklerne.

Rødovre stillingtagen til projektet

MEGAFON-undersøgelsen viser, at delecykler kan bidrage til øget brug af den kollektive trafik, og et flertal ser det som en del af den grønne dagsorden. Dette passer også med brugsmønstret, hvor der var en overvægt af ture til S-togstationer fra steder med begrænset kollektive forbindelser.

Teknisk Forvaltning vurderer på den baggrund, at delecykler understøtter den kollektiv trafik, samt den har en funktion som alternative til korte bilkørsler.

Kommunernes medfinansiering går til at dække delecykeloperatørens startomkostninger, da konceptet rulles ud til et nyt marked, hvor kundegrundlaget ikke er etableret. Det offentlige tilskud på 56. kr. pr. tur viser i hvilket omfang, at et koncept som delemobilitet vil være en underskudsforretning, når der ikke allerede er et veletableret kundegrundlag. Regionens og kommunens medfinansiering reducerer den finansielle barriere og risiko, som den private operatør har ved at udvide sit område til udenfor København og Frederiksberg.

Selve projektet giver også kommunerne erfaringer med brugen, planlægningen og fordelingen af sådan en mobilitetsløsning, da det antageligt på sigt vil brede sig udenfor København, ligesom det er sket med delebilsløsninger, der startede op inde i København, og har siden det bredt sig videre ud.

Projektet har allerede givet Teknisk Forvaltning nogle erfaringer med brugen og udbredelsen af delecykler i kommunen. Desværre mangler der fortsat erfaringer med, om delecyklerne vil fungere sammen med letbanen, da den først har driftsstart i efteråret 2025. Det vil derfor kun være en kort periode kommunerne kan få erfaringer med brugen af delecykler og letbanen, såfremt løsningen ikke videreføres.

Fordelen ved at videreføre af projektet i 2026 er, at det giver mulighed for indhentning af erfaringer med delecykler og brugen af letbanen. Yderligere vil en forlængelse give større mulighed for, at borgerne lærer systemet bedre at kende, og potentielt skabe kundegrundlaget til at delecyklerne fortsætter efter 2026, uden kommunal medfinansiering. Ulempen er, at der lige nu er en relativ stor kommunal medfinansiering pr. cykeltur ud fra den nuværende brug af systemet.

Indikationerne fra de øvrige kommunerne er, at flertallet er positiv indstillet for at fortsætte projektet, men nogle få vil træde ud af projektet. Der er yderligere dialog med nye kommuner, som kan træde ind stedet for dem, som træder ud af projektet. Det er forskelligt mellem kommunerne, om de har eksisterende bevillinger til at fortsætte projektet, eller om det indgår i kommunens budgetforhandlingerne for 2026.

Lov- og plangrundlag

Delemobilitetsprojekt i Rødovre Kommune, Teknik- og Miljøudvalgets møde den 10. september 2024, punkt 54.

Økonomiske konsekvenser

I 2026 skal de 9 kommuner medfinansiere med 2,0 mio. kr. til projektet. Der er forslået en udgiftsfordeling efter befolkningstal, hvilke gør, at Rødovres andel af de 2,0 mio. kr. er 232.878 kr. Udgiften til medfinansiering i 2026 er en engangsudgift.

Såfremt flere kommuner i 2026 træder ind i projektet, reduceres Rødovres andel af befolkningstallet og dermed udgifterne til medfinansieringen. Tilsvarende vil beløbet stige, hvis nogen kommuner udgår fra projektet.

Teknisk Forvaltning anbefaler, at såfremt Rødovre Kommune beslutter at deltage i medfinansieringen, afsættes der op til 0,3 mio. kr. til formålet og midlerne omprioriteres fra klimahandlingsplanens indsats 15 om omstilling til el-biler, som er finansieret via Budget 2023-midler og indtægter fra elladestandere. Det endelige beløb vil efterfølgende kunne tilpasses, når alle kommunerne har givet tilbagemeldinger på eventuel medfinansiering af projektet i 2026.

Tidsplan

Ved accept af udnyttelsen af optionen i alle 9 kommuner forlænges den nuværende aftale med Dott til udgangen af 2026.

Bilag

Bilag 1: Samlet evaluering 16.05.2025

Miljøgodkendelse af Rødovre Genbrugsstation
Sag nr. 81

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Rødovre Affald og Genbrug ApS har ansøgt om en miljøgodkendelse til at anlægge og drive en ny genbrugsstation på Sandbækvej 7, 2610 Rødovre.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at Rødovre Affald og Genbrug ApS meddeles en miljøgodkendelse til aktiviteterne på Rødovre Genbrugsstation, Sandbækvej 7.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Indledning

Kommunalbestyrelsen besluttede den 19. december 2023 skitsen for ny genbrugsstation på Sandbækvej, samt at der udarbejdes en evaluering af trafikken senest et år efter genbrugspladsens åbning.

Rødovre Affald og Genbrug ApS, Tørringvej 13, 2610 Rødovre har ansøgt Rødovre Kommune om miljøgodkendelse til at anlægge en ny genbrugsstation på Sandbækvej 7, 2610 Rødovre. Supplerende oplysninger er modtaget løbende, og seneste er modtaget den 14. juli 2025.

Virksomhedens aktiviteter er omfattet af bekendtgørelse om listevirksomhed bilag 2, listepunkt K211. Virksomhedstypen er omfattet af standardvilkår, jf. afsnit 20 i standardvilkårsbekendtgørelsen.

Rødovre Kommune er både godkendelses- og tilsynsmyndighed for virksomheden.

Ansøgningen er omfattet af bilag 2 pkt. 11b "Anlæg til bortskaffelse af affald" i Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) bilag 6. Teknisk Forvaltning har foretaget en screening, og vurderet, at miljøgodkendelsen ikke vil medføre en væsentlig indvirkning på miljøet, hvorfor der ikke er krav om miljøvurdering.

Udkast til miljøgodkendelsen har været i høring hos virksomheden, og virksomhedens bemærkninger er indarbejdet i miljøgodkendelsen.

Beliggenhed

Rødovre Genbrugsstation skal anlægges på Sandbækvej 7, 2610 Rødovre på matr.nr. 67c, Islev By, Islev. Den gældende lokalplan er lokalplan 142 - Islevdal Erhvervskvarter. Lokalplanen er omfattet af Kommuneplan 2022-2034, rammeområde 1E04 med nuværende anvendelse: industri, værksteder, oplag og administration. Området er udlagt som erhvervsområde i Lokalplan 142, delområde 5. De nærmeste boliger ligger i en afstand af ca. 600 meter i nord østlig retning på østsiden af Bjerringbrovej, og ca. 680 meter nordvest for matriklen ligger Haveforeningen Ejbyholm i Glostrup Kommune.

Indretning og drift

Rødovre Genbrugsstation skal flytte fra Valhøj Alle 182 til Sandbækvej 7, 2610 Rødovre. Arealet af matriklen er 9.723 m2 og der er til- og frakørsel til grunden via Sandbækvej fra Islevdalvej. Der opføres bygninger på i alt 2.610 m2.

Når den nye genbrugsstation står klar vil den være bemandet og åben for brugere i tidsrummet kl. 10-18. Rødovre Affald og Genbrug ApS forventer, at åbningstiderne for genbrugsstationen udvides i løbet af 2026. Der arbejdes på en løsning med ubemandet åbningstid i hele eller dele af tidsrummet kl. 18-10. En løsning som flere vestegnskommuner også har valgt. Borgere og virksomheder skal oprettes som brugere af genbrugsstationen og kan herefter få adgang til at aflevere affald (farligt affald undtaget), i den ubemandede åbningstid.

Vilkår

Standardvilkårene er udarbejdet, så de er repræsentative for virksomhedens branche, og er baseret på den bedste tilgængelige teknik inden for indretning og drift, modtagelse og oplagring, luftforurening, affald, beskyttelse af jord og grundvand samt egenkontrol. Rødovre Kommune har udeladt nogle af standardvilkårene i listepunkt K211, fordi de ikke har relevans for virksomheden og de ansøgte aktiviteter. De udeladte standardvilkår er nævnt i de relevante afsnit. Rødovre Kommune har fastsat supplerende vilkår til generelle forhold, indretning og drift, støj og vibrationer, affald og egenkontrol for at sikre, at alle aktiviteter er dækket.

Placeringen af den nye genbrugsstation vil give anledning til en øget mængde af til og frakørsel langs Sandbækvej. Rødovre Kommune har fastsat supplerende vilkår om, at modtagepladsen skal indrettes således, at der ikke ses afventende trafik af ankommende og udkørende lastbiler på Sandbækvej jf. vilkår 11. Vilkåret er fastsat på baggrund af miljøkonsekvensvurderingen og § 22, stk. 1, nr. 11 i godkendelsesbekendtgørelsen.

For at sikre god sortering af det afleverede affald i den ubemandede åbningstid, stilles der krav om, at brugerne skal registreres, og der skal være et effektivt overvågningssystem af pladsen. Herudover forventes det, at en medarbejder hver morgen gennemgår pladsen for eventuelle fejlsorteringer i containerne. Såfremt at der konstateres fejlsortering skal de kontakte de pågældende jf. vilkår 6.

Som en del af ansøgningsprocessen er der blevet udført nye støjberegninger for den nye placering af genbrugsstationen med de dertilhørende støjende aktiviteter. Støjberegningen er udført af Force Technology i juli 2025. Der er stillet vilkår om, at Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for ekstern støj og vibrationer skal overholdes jf. vilkår 24 og 25. Der opsættes et 4 meter højt støjhegn omkring arealet og murene bestående af betonsystemklodser mod øst (med båse) og syd bliver 2,4 meter høje. Støjkortlægningerne konkluderer, at med etablering af støjhegnet overholder støjbidraget fra genbrugsstationen de vejledende grænseværdier for støj med god margin i alle beregningspunkter og i alle tidsperioder.

Teknisk Forvaltning vurderer, at Rødovre Affald og Genbrug ApS kan overholde vilkårene i miljøgodkendelsen.

Klage

Både afgørelsen om ikke at foretage en miljøvurdering og vilkårene for miljøgodkendelsen kan påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet.

Klagefristen er fire uger fra afgørelsernes offentlige bekendtgørelse. Afgørelserne vil blive offentliggjort på hjemmesiden Digital MiljøAdministration samt Rødovre Kommunes hjemmeside.

Lov- og plangrundlag

Miljøbeskyttelsesloven, LBK nr. 1093 af 11. oktober 2024.

Godkendelsesbekendtgørelsen, BEK nr. 1027 af 2. september 2024.

Standardvilkår i godkendelse af listevirksomhed, BEK nr. 2079 af 15. november 2021.

Miljøvurderingsloven, LBK nr. 4 af 3. januar 2023.

Brugerbetalingsbekendtgørelsen, BEK nr. 1519 af 29. juni 2021.

Tidsplan

Miljøgodkendelsen er gældende fra den dato, hvor den meddeles. Miljøgodkendelsen offentliggøres på Miljøstyrelsens Digitale Miljøadministration (DMA) og på Rødovre Kommunes hjemmeside.

Bilag

Bilag 1: Miljøscreening af ny genbrugsstation
Bilag 2: Støjkortlægningsrapport - DANAK 1003217 Støj fra ny genbrugsplads - juli 2025.pdf
Bilag 3: UDKAST - Miljøgodkendelse til Rødovre Genbrugsstation, Sandbækvej 7

Diverse
Sag nr. 82

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.

Underskriftsside
Sag nr. 83

Beslutningskompetence: TMU

Indstilling

Forvaltningen indstiller,

at Teknik- og Miljøudvalget godkender protokollen.

Beslutning

Protokollen blev underskrevet.

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen.

For at godkende beslutningsprotokollen skal hvert medlem underskrive ved at trykke på "Godkend".

Lukket punkt: Garanti for forhøjet byggekredit til Rødovre Affald og Genbrug samt køb af areal
Sag nr. 84

Beslutningskompetence: KB

Beslutning

1. Anbefales med 3 stemmer for (A) og 1 stemme imod (C). C stemmer imod, idet det Konservative Folkeparti ikke kan støtte garantiforhøjelse, da den lovede risikovurdering fortsat ikke er fremlagt, og dermed er Kommunalbestyrelsens beslutning fra 2022 om risikovurderinger ikke er fulgt.

2. Anbefales. 

Lukket punkt: Diverse - lukket
Sag nr. 85

Beslutningskompetence: TMU

Beslutning

Taget til efterretning.