Teknik- og Miljøudvalget 2025

02-12-2025

Medlemmer

Formand Jan Kongebro (A)
Pia Hess Larsen (A)
Lene Due (A)
Ahmed Huseen Dhaqane (A)
Jens Damgaard Gøtzsche (C)

Sager 103 - 112

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 103

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Oversigt forelægges til orientering:

  1. Orientering fra Rødovre Affald og Genbrug om producentgebyrer (se bilag).
  2. Orientering om pesticider og PFAS i grundvand og drikkevand i Rødovre (se bilag).

Indstilling

Meddelelsespunktet forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Orientering fra Rødovre Affald og Genbrug om producentgebyrer
Bilag 2: Pesticider og PFAS i grundvand og drikkevand i Rødovre

Rammerne for opstart af parkeringskontrol
Sag nr. 104

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Kommunalbestyrelsen godkendte den 17. juni 2025 indførelse af parkeringskontrol i Rødovre. Der blev samtidig godkendt en aftale med Aalborg Kommune (Parkering Nord) om udførelse af parkeringskontrol og administration, samt afsat 50.000 kr. årligt i budgettet til dækning af eventuelt underskud.

Teknisk Forvaltning orienterer om rammerne for opstart af kommunal parkeringskontrol pr. 1. januar 2026. Parkering Nord, som skal varetage kontrollen og den tilhørende administration, deltager på mødet og præsenterer deres rolle og erfaringer fra andre kommuner.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at Teknik- og Miljøudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Rødovre Kommune opstarter vedtagne parkeringskontrol den 1. januar 2026. Der er i den forbindelse indgået aftale med Parkering Nord, der vil stå for udførelsen af kontrollen, samt alt tilhørende administration, såsom opkrævning af afgifter og klagebehandling. På mødet vil Parkering Nord deltage og introducere sig og fortælle om deres erfaringer fra øvrige kommuner og processen for opstart i Rødovre:

  • Organisation og erfaringer fra andre kommuner
  • Plan for opstart og kommunikationsindsats
  • Forventninger til borgeropbakning og informationsniveau

informationsindsats ved opstarten

I forbindelse med opstarten af parkeringskontrollen vil der være stor fokus på information. Herved

sikres det at flest mulige brugerne af vejene i Rødovre er klar over det nye fokus på parkeringskontrol.

Informationsindsatsen vil bestå af følgende elementer:

  • Parkering Nord udsteder kun advarsler i de første 2 uger.
  • Kommunens hjemmeside opdateres med beskrivelser af de almindelige parkeringsregler i færdselsloven.
  • Facebook opslag om opstarten af parkeringskontrollen med advarsler evt. med video.
  • Informationsannonce om almindelige parkeringsregler i uge 3 i Rødovre Lokal Nyt, når der begyndes at gives rigtige afgifter.
  • Kommunens intranet opdateres med nyhed om håndhævelse af parkeringsreglerne, da mange kommunale ansatte bor udenfor Rødovre.

Evaluering af parkeringskontrol

Parkeringskontrollen evalueres i løbet af året i samarbejde med Parkering Nord med følgende fokusområder:

  • Gentagne overtrædelser og behov for justering af skiltning
  • Borgerhenvendelser om kontrolbehov og uklar skiltning
  • Evaluering af ensretninger på Elektravej, Vedstedvej og Enggårdsvej
    • Trafiktællinger fra oktober 2025 gentages i juni 2026
    • Vurdering af effekter på trafik og parkeringsmønstre

Teknik- og Miljøudvalget vil løbende blive orienteret om status på implementeringen af parkeringskontrollen. Der vil i løbet af 2026 og 2027 blive forelagt sager for udvalget vedr. bl.a. evaluering og afrapportering af indsatsen.

I starten af 2027 forelægges et samlet status på parkeringskontrollen, hvor antallet af afgifter, typer af overtrædelser og det økonomisk resultat for 2026 vil fremgå. Derudover vil sagen indeholde evt. fokusområder og anbefalinger for 2027.

Lov- og plangrundlag

KB sag nr. 100 behandlet på Kommunalbestyrelsens møde den 17. juni 2025.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

  • December 2025: Orientering til Teknik- og Miljøudvalget
  • Januar 2026: Opstart af parkeringskontrol
  • April 2026: Statussag
  • August 2026: Evaluering med borgerinput
  • Starten af 2027: Statusfremlæggelse for hele 2026

Vejnavne i boligkvarteret ved Korsdalsparken (lokalplan 156)
Sag nr. 105

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

I den forestående realisering af Lokalplan 156 for boligkvarteret ved Korsdalsparken opstår nye veje og vejstrækninger, som skal tildeles vejnavne og adresser. Teknisk Forvaltning har med baggrund i forslag fra grundejerne samt inspiration fra lokalplanens designmanual foreslået vejnavne, der knytter sig til områdets beplantning.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at den gennemgående vejforbindelse (i lokalplanen betegnet 'Kvarterstien') tildeles vejnavnet Egehaven,
  2. at 4 små boligveje (i lokalplanen betegnet 'Klyngestier') tildeles vejnavene Hasselstien, Aroniastien, Robiniestien og Agernstien, samt
  3. at vejnavnene Magnoliastien, Humlestien, Fyrrehaven og Syrenhaven reserveres til brug i de dele af lokalplanområdet, hvor der endnu ikke foreligger bebyggelses- og vejplaner.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Nye veje

Lokalplan 156 for boligkvarteret ved Korsdalsparken blev vedtaget i Kommunalbestyrelsen i juni 2025. Grundejerne er i dialog med Teknisk Forvaltning om realisering af størstedelen af bebyggelsen. I forbindelse med byggetilladelser såvel som grundejernes markedsføring og salg er det hensigtsmæssigt på nuværende tidspunkt at beslutte de nye vejnavne. Vejene i lokalplanen anlægges af grundejerne og vejene bliver private fællesveje. Rødovre Kommune er adressemyndighed og beslutter navnene på de nye veje.

Der foreligger endnu ikke et færdigt vejprojekt til godkendelse, men det er ikke til hinder for at beslutte vejnavne til de kommende veje.

Vejstrukturen i boligkvarteret

Boligkvarteret er planlagt sådan, at al parkering foregår i p-kældre med nedkørsler fra Fjeldhammervej, Korsdalsvej hhv. Valhøjs Alle. Vejstrukturen på terræn i boligkvarteret er formet omkring en gennemgående hovedforbindelse, der slynger sig rundt i hele boligområdet (i lokalplanen betegnet 'Kvarterstien'). Kvarterstien får vejmæssig status som område for leg og ophold, men hovedparten af kvarterstien vil også rumme trafik med handicapbiler/-busser, affaldsafhentning, beredskab, flyttebiler o.lign.

Fra kvarterstien leder mindre stier ind i de enkelte bebyggelsesklynger - i lokalplanen betegnet 'Klyngestier'. I nogle tilfælde er det nødvendigt i henhold til adressebekendtgørelsen at tildele klyngestierne særskilte vejnavne. I andre tilfælde er det af hensyn til en vis systematik i områdets vejnavne hensigtsmæssigt at tildele klyngestierne særskilte vejnavne.

For størstedelen af klyngerne foreligger der færdige bebyggelsesplaner. Men for en mindre del af området afventer de endelig bebyggelsesplaner dels Rødovre Kommunes salg af den nuværende genbrugsplads og dels alle grundejeres aftaler med almene boligorganisationer.

Se bebyggelsesplan med vejstruktur mv. på bilag 1.


Fælles, lokal identitet via vejnavne

Grundejerne og Teknisk Forvaltning har drøftet og indkredset et fælles vejnavne-tema for boligkvarteret, som tager afsæt i kvarterets ambitioner for træer og beplantning.

Det foreslås, at hovedforbindelsen/Kvarterstien gennem den vestlige del af kvarteret tildeles navnet Egehaven, med reference til de tre store, gamle egetræer ved hjørnet af Korsdalsvej og Valhøjs Alle. Egetræerne er udpeget i lokalplanen som bevaringsværdige.

Det foreslås endvidere, at fire klyngestier i midten af området tildeles vejnavnene Hasselstien, Aroniastien, Agernstien og Robiniestien. Sidstnævnte med reference til en lille gruppe robinietræer, som er udpeget i lokalplanen som bevaringsværdige. De øvrige med reference til plantearter, som er beskrevet i lokalplanens designmanual.

Sluttelig foreslås det, at der reserveres yderligere vejnavne til brug i de områder, hvor der ikke foreligger færdige bebyggelsesplaner. Det vides ikke, akkurat hvor mange vejnavne der kan blive tale om, men det foreslås at reservere vejnavnene Magnoliastien, Humlestien, Fyrrehaven og Syrenhaven. Alle med reference til plantearter, som er beskrevet i lokalplanens designmanual.

Grundejerne kan uafhængigt af vejnavnene give deres bebyggelser og bygninger navne efter eget valg. Fx som i Gartnerbyen, hvor karreerne har individuelle navne.

Vejnavneregler

Der er flere kriterier for tildeling af nye vejnavne bl.a. følgende:

  • Vejnavnet skal være entydigt. Der må ikke i en radius af 15 km. være det samme eller et næsten enslydende vejnavn.
  • Et vejnavn skal sammensættes af op til 40 tegn. Forkortelser i vejnavnet bør så vidt muligt undgås. Det anbefales at vejnavnet ikke er på mere end 20 tegn.
  • Der kan ikke benyttes personnavne på nulevende personer.

Teknisk Forvaltning har reserveret de foreslåede vejnavne.

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse om vejnavne og adresser.

Økonomiske konsekvenser

Udgifter til vejskilte afholdes af grundejerne

Tidsplan

Godkendelse af de ønskede vejnavne i Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE)

Partshøring af ejere og lejere vedr. ændring af adresser

Effektuering af nye vejnavne.

Bilag

Bilag 1: Kortbilag, Vejnavne ved Korsdalsparken (LP 156)

Gebyr for virksomheders brug af genbrugsstationen 2026
Sag nr. 106

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

I/S Vestforbrænding anmoder interessentkommunernes kommunalbestyrelser om at vedtage gebyr for virksomheders brug af fællesordningen til Genbrugsstationen i 2026.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at gebyrerne, som beskrevet i sagsfremstillingen, for virksomheders adgang til Genbrugsstationen 2026, godkendes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Rødovre Kommune samarbejder med de andre af I/S Vestforbrændings interessentkommuner om driften af genbrugsstationerne, herunder også administration af virksomhedernes betaling for adgangen til genbrugsstationerne, kaldet fællesordningen.

Fællesordningen står for alt vedrørende virksomheders betaling for adgang til genbrugsstationerne, herunder behandling og transport af affald, samt administration i tilknytning til virksomhedernes tilmelding og betaling, de fysiske betalings- og kontrolsystemer, information til virksomhederne, stikprøvekontrol og sagsforberedende arbejde i forbindelse med politianmeldelser.

Bestyrelsen i Vestforbrænding har på deres møde nr. 445 den 28. maj 2025 godkendt gebyrerne for 2026, og kommunerne i fællesordningen skal efterfølgende hver især vedtage gebyrerne, for at disse er gyldige.

De foreslåede gebyrer er blandt andet baseret på fem brugerundersøgelser gennemført i perioden 2018-2023. Undersøgelserne har kortlagt, hvor meget affald, og hvilke fraktioner virksomheder i de tre bilkategorier hver især medbringer i gennemsnit. Der er i beregningerne taget udgangspunkt i de forventede behandlings- og transportpriser i 2026.

Der vil i 2025 blive gennemført endnu en brugerundersøgelse, som vil indgå i beregningerne af gebyrforslagene for 2027.

Den andel af gebyret, som kommunerne modtager pr. betalende besøg på kommunens egne genbrugsstationer, fastholdes på 42 kr./besøg. Kommunernes omkostninger til drift mv. af genbrugsstationerne er fastsat på baggrund af en undersøgelse gennemført i 2024 baseret på kommunernes regnskaber for 2023. Betalingen går til kommunernes omkostninger til anlæg, husleje, medarbejdere på genbrugsstationen mv.

Ændringer i gebyrtakster 2026

Samlet set stiger gebyrerne som følger: Personbil 16 kr./besøg, kassevogn 16 kr./besøg og ladvogn 24 kr./besøg – beløbene er ekskl. moms. Dette er stigninger på mellem 9 og 11 pct. i forhold til 2025.

Stigningen skyldes den generelle stigning i behandlings-og transportpriser, større krav til bilernes miljøbelastning, øgede omkostninger til containere samt færre erhvervsbesøg at fordele udgifterne på.

Gebyr for biler der ikke er registreret i Motorregisteret, og gebyr for aflevering af farligt affald er uændret i forhold til 2025.

Gebyrtakster 2026

Bestyrelsen i Vestforbrænding vedtog gebyrerne angivet herunder. Betaling gælder for alle virksomhedskategorier og adgang købes via nummerpladeaflæsning pr. besøg. Priser ekskl. moms:

Personbil: 160 kr./besøg

Kassebil: 200 kr./besøg

Ladvogn: 260 kr./besøg

Biler der ikke er registreret i Motorregisteret: 200 kr./besøg

Farligt affald: 60 kr. for hver 10 kg ud over de første 5 kg.

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse nr. 1743 af 30. december 2024 om affaldsregulativer, - gebyrer og -aktører m.v. (Affaldsaktørbekendtgørelsen).

Regulativ for erhvervsaffald gældende fra 1. november 2021.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Gebyrerne gælder fra den 1. januar 2026

Bilag

Bilag 1: Indstilling - Gebyrforslag 2026

Endelig vedtagelse af Lokalplan 158 for et fælleshus til AABs Afdeling 43
Sag nr. 107

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Kommunalbestyrelsen vedtog på møde den 26. august 2025 at forelægge Forslag til Lokalplan 158 for et fælleshus til AABs Afdeling 43 i offentlig høring. Lokalplanen indstilles nu til endelig vedtagelse.

I høringsperioden er der ikke indkommet høringssvar.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at Lokalplan 158 vedtages endeligt.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Lokalplan 158 skaber mulighed for at etablere et nyt fælleshus med tilhørende udendørs opholdsarealer, som skal tilbyde gode rammer for udfoldelse af fællesskabet i boligafdelingen. Fælleshuset er planlagt som en omdannelse og delvis genbrug af de nuværende garagebygninger mellem Storekær og jernbanen.

Grundejer, den almene boligforening AAB ønsker at opføre 320 m2 fælleshus for Afdeling 43, som omfatter 300 etageboliger i Ruskær og Ulkær.

Fælleshuset er en del af en Helhedsplan af 2023 for Afdeling 43, som indeholder en omfattende renoveringsplan, der er godkendt af Landsbyggefonden. Landsbyggefonden har bevilliget økonomisk støtte til planen, betinget af, at realiseringen af planen igangsættes i løbet af 2026.

Formålet med lokalplan 158 er at skabe planlægningsmæssigt grundlag for at etablere et nyt fælleshus med tilhørende udearealer på Storekær 7 samt at sikre de bevaringsværdige træer langs vejen Storekær.

Der er planlagt for en omdannelse, hvor fælleshusfunktionerne indpasses i den tidligere garagebygning, samt til en ny (til)bygning for fælleshusets store fællesrum.

Formålet med lokalplan 158 er desuden at sikre det planlægningsmæssige grundlag for AABs maskin- og materielgård på Storekær 9. Derfor er lokalplanområdet opdelt i Delområde A og B. Delområde A for det nye fælleshus, tilhørende fri- og opholdsarealer samt parkeringspladser. Delområde B for den eksisterende anvendelse til AABs maskin- og materielgård.

Lokalplan 158 ses i Bilag 1.

Lov- og plangrundlag

Lov om Planlægning

Lov om Miljøvurdering af planer og programmer

Kommuneplan 2022.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Lokalplanforslaget har været i høring i seks uger - fra 3. september til den 15. oktober 2025

Endelig vetagelse - december 2025

Offentliggørelse - januar 2026.

Bilag

Bilag 1: Bilag 1 Lokalplan 158 Et fælleshus til AABs Afdeling 43

Korsdalsvej 116 - dispensation til etableing af et mødelokale
Sag nr. 108

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Der søges om dispensation fra Byplanvedtægt nr. 6 til etablering af et mødelokale i Rødovre Skater Hockey Arena.

Indstilling

Tekniske Forvaltning indstiller,

at der meddeles en midlertidig dispensation fra Byplanvedtægt nr. 6 på 3 år til at etablere mødelokalet.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Teknisk Forvaltnings afdeling Vej, Park og Anlæg har på vegne af Børne- og Kulturforvaltningen ansøgt om dispensation fra Byplanvedtægt nr. 6 til at etablere et mødelokale på 40 m2 i Rødovre Skater Hockey Arena.

Lokalet placeres i den sydlige ende af hallen oven på det eksisterende depot- og opbevaringsrum. Mødelokalet skal anvendes til bestyrelsesmøder, generalforsamlinger, foredrag, sociale aktiviteter for børn og voksne, turneringsafvikling (stævnekontor) mv.

Rødovre Skater Hockey Arena er omfattet af Byplanvedtægt nr. 6, som er vedtaget i 1954. Planen udlægger området til "grønt område", men fastlægger ingen nærmere bestemmelser herom. Det gør imidlertid kommunplanen. Hallen ligger i kommuneplanens rammeområde 4G02, hvor anvendelsen er fastlagt til "grønt område med tilhørende bygninger". Samt "Spejderhytter".

En del af sagsbehandlingen, da Teknisk Forvaltning i 2022 meddelte byggetilladelse til hockeyhallen, var at vurdere, om anvendelsen var i overensstemmelse med plangrundlaget. Det blev på daværende tidspunkt oplyst, at hockeyhallen alene skulle benyttes til træning i et omfang af 3-4 aftner om ugen à 3-4 timer. På denne baggrund vurderede forvaltningen, at hallen var i overensstemmelse med plangrundlaget og kunne tillades.

Det ansøgte mødelokale betragtes som et forsamlingslokale, da det kan anvendes af andre end hallens umiddelbare brugere. Et forsamlingslokale er ikke i overensstemmelse med plangrundlaget, og anvendelsen kræver derfor en dispensation fra byplanvedtægten.

Planloven giver mulighed for, at kommunalbestyrelsen midlertidigt kan dispensere fra en lokalplan/byplan, selvom dispensationen er i strid med principperne i planen, når dispensationen tidsbegrænses til maksimalt 3 år. Ved udløbet af dispensationsperioden kan der meddeles en ny dispensation for maksimalt 3 år. I princippet kan en ny dispensation - hvis det er sagligt begrundet - meddeles et ubegrænset antal gange.

Kommunalbestyrelsen vedtog i august 2025 Rødovrestrategi 2025-2028. Strategien har blandt andet fokus på kloge kvadratmeter, hvor lokaler og faciliteter skal kunne bruges af flere. Det øger mulighederne for, at borgere og medarbejdere kan udnytte lokaler til flere funktioner og til nye fællesskaber på tværs af fagligheder, aldre og socialegrupper.

Teknisk Forvaltning vurderer, at der er tale om et mindre forsamlingslokale, som ikke vil medføre et væsentligt indgreb i det bestående miljø. På denne baggrund indstiller Teknisk Forvaltning, at der meddeles en midlertidig dispensation fra Byplanvedtægt nr. 6 på 3 år til etablering af mødelokalet.

Lov- og plangrundlag

Byplanvedtægt nr. 6

Planlovens § 19, stk. 1

Bilag

Bilag 1: Bilag 1 - Ansøgnig om byggetilladelse
Bilag 2: Bilag 2 - Stueplan
Bilag 3: Bilag 3 - Forslag til mødelokale

Orientering om revision af Masterplan Rødovre Nord og klimatilpasning fremadrettet
Sag nr. 109

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Teknisk Forvaltning har i samarbejde med HOFOR revideret Masterplan Rødovre Nord. Behovet for revisionen skyldes annullering af masterplanens hovedprojekt, og at ændret lovgivning har gjort det nødvendigt at undersøge, om HOFOR må finansiere de øvrige projekter i planen.

Sagen forelægges til orientering i Klima- og Naturudvalget.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

1.     at revideret Masterplan Rødovre Nord (bilag) tages til efterretning samt

2.     at status på arbejdet med klimatilpasning tages til efterretning.


Beslutning fra Klima- og Naturudvalget 2018-25, 2. december 2025, pkt. 51:

Taget til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Masterplan for Rødovre Nord er fra 2020. På daværende tidspunkt kunne kommunerne selv fastsætte serviceniveauet. Rødovre Kommune har i vores spildevandsplan og kommuneplan fastsat serviceniveauet til en 100-års regn, hvilket er samme serviceniveau, som var fastsat i blandt andet Københavns Kommune.

Efter færdiggørelsen af masterplanen er lovgivningen på klimatilpasningsområdet blevet ændret, hvilket indebærer, at forsyningsselskaber ikke må foretage investeringer, der sikrer til mere end det samfundsøkonomiske optimale serviceniveau.

Det samfundsøkonomisk optimale serviceniveau er det serviceniveau, hvor forskellen mellem gevinster (sparede skadesomkostninger) og omkostninger forbundet med klimatilpasningen er størst mulig. Konkret betyder det i forhold til projekterne i Masterplan Rødovre Nord, at vores forsyningsselskab HOFOR ikke må finansiere projekterne, medmindre en 100 års regn er det samfundsøkonomiske optimale niveau.

Der er udført en samfundsøkonomisk screening for at vurdere, hvilket serviceniveau HOFOR kan finansiere sikring til. Screeningen indikerer, at det samfundsøkonomisk optimale niveau er en klimafremskrevet 10 års regn. Derfor er det ikke muligt for HOFOR at finansiere projekterne i Masterplan Rødovre Nord i deres oprindelige form, da de er dimensioneret til en 100 års regn.

I den revideret masterplan er det undersøgt, om det er hensigtsmæssigt at nedskalere masterplanens projekter til en 10 års regn. Det er endvidere undersøgt, om der er behov for at udvikle nye projekter. Det skyldes, at masterplanens hovedprojekt ”Skybrudssti i Islevdal Erhvervskvarter” er annulleret, da det på baggrund af den videre analysefase blev vurderet, at projektet ikke er en god business case, altså at investeringen ikke ville stå på mål med de skader forbundet med oversvømmelse, som blev sparet.

Undersøgelsen viste, at der i Masterplan Rødovre Nord er der et enkelt projekt, som muligvis er aktuelt at nedskalere. Projektet hænger sammen med et af Kapacitetsprojektet Harrestrup Ås delprojekter (Brinksikringsprojekt), og det handler om såkaldt bagvand, hvilket er vand fra oplandet, som ikke kan komme ud i Harrestrup Å ved høj vandstand.

HOFOR koordinerer løbende for at afklare, om der er behov for at igangsætte et separat projekt eller om det håndteres i Brinksikringsprojektet. Brinksikringsprojektet er i planlægningsfasen indtil foråret 2026.

For de øvrige dele af Rødovre Nord vurderes det ikke, at det på nuværende tidspunkt er hensigtsmæssigt at igangsætte hverken nedskalerede eller nye projekter, som kan sikre til en 10 års hændelse. Begrundelsen herfor er, at der ikke er driftserfaringer eller oplevede oversvømmelser, som indikerer store problemer med afløbssystemet i området. På den baggrund annulleres alle projekterne i Masterplan Rødovre Nord fra 2020.

Masterplaner for hele Rødovre

Der er udarbejdet tre masterplaner, som tilsammen dækker hele Rødovre. Masterplanerne består – udover Masterplan Rødovre Nord – af en masterplan for henholdsvis Rødovre Øst (fra 2021) og Rødovre Syd (fra 2024). Masterplan Rødovre Øst er også udarbejdet i henhold til den tidligere lovgivning.

Området er fælleskloakeret, og i fælleskloakerede områder er servicemålet for hverdagsregn stuvning til terræn hvert 10. år. I Masterplan Rødovre Øst blev der ikke identificeret behov for projekter til skybrudssikring, men udelukkende projekter, der sikrer til en 10 års regnhændelse.

Masterplanen indeholder klimatilpasningsprojekter i forbindelse med byudviklingen i Bykernen (som Aage Knudsens Strøg og regnvandsledninger), som sikrer til servicemålet for hverdagsregn, samt begrænsning af overløb til Harrestrup Å, som ikke påvirkes af lovændringen. Det er derfor ikke nødvendigt at genbesøge Masterplan Rødovre Øst.

Et af de største projekter i Masterplan Rødovre Øst er et bassin, som skal begrænse overløb fra fælleskloak til Harrestrup Å. Dette projekt skal forankres i Rødovre Kommunes spildevandsplan. Forslag til tillæg til spildevandsplanen forventes at blive fremlagt til politisk behandling i starten af 2026.

I Masterplanområdet Rødovre Syd indikerede en samfundsøkonomiske screening, at det ikke er muligt for HOFOR at betale for skybrudssikring ud over servicemålet for hverdagsregn. Masterplan for Rødovre Syd indeholder blandt andet af den årsag ikke nogen projekter. Masterplanområdet dækker både fælleskloakerede og separatkloakerede områder.

Klimatilpasning i de kommende år

Teknisk Forvaltning har på baggrund af arbejdet med masterplaner overvejet, hvordan det er mest hensigtsmæssigt at prioritere klimatilpasning i Rødovre indenfor de nuværende regler.

Servicemålet for hverdagsregn i Rødovre Nord er en 5. års regn, da området er separatkloakeret (hvor spildevand og regnvand er adskilt). Screeningen i forbindelse med Masterplan for Rødovre Nord indikerer, at serviceniveauet i området kan hæves til en 10 års regn, hvilket i forvejen er det serviceniveau, HOFOR må betale for at sikre til i fælleskloakerede områder.

Oversvømmelser i fælleskloakerede områder er alt andet lige mere problematiske, da der er tale om opspædet husspildevand med bakterier osv. Projekter i fælleskloakerede områder kan desuden medvirke til at opfylde Rødovre Kommunes langsigtede målsætning i spildevandsplanen om at afkoble regnvand fra fælleskloakken.

På den baggrund vurderer forvaltningen, at det på nuværende tidspunkt er mest hensigtsmæssigt at fokusere på klimatilpasning i de fælleskloakerede områder.

Udover realiseringen af projekterne i Masterplan Rødovre Øst vil fokus derfor være på, hvilke klimatilpasningstiltag, der yderligere kan realiseres i de fælleskloakerede områder. Forvaltningen er ved at undersøge tiltag i forbindelse med blandt andet lokalplaner, egne bygninger, vejanlæg og grønne områder.

Lov- og plangrundlag

Serviceniveaubekendtgørelsen, BEK nr. 2276 af 29. december 2020.

Omkostningsbekendtgørelsen, BEK nr. 2275 af 29. december 2020.

Spildevandsplan 2022-2030 Rødovre Kommune.

Økonomiske konsekvenser

Aflysning af projekterne i Masterplan Rødovre Nord medfører et lavere niveau af investeringer på spildevandsområdet end hidtil forventet og dermed en langsommere stigning i taksten for vandforbrugerne. Til gengæld forventes det, at borgerne og deres forsikringsselskaber får flere udgifter til vandskader, fordi HOFOR efter den ændrede lovgivning ikke længere må betale for at skybrudssikre til en 100 års hændelse.

Tidsplan

Der planlægges ud fra det revideret arbejdsdokumentet Masterplan Rødovre Nord, indtil dokumentet eventuelt bliver revideret. Det kan fx være relevant, hvis lovgivningen ændres. Da masterplanen ikke har identificeret områder med behov for investeringer, er der ingen tidsplan for projekters færdiggørelse.

Bilag

Bilag 1: Masterplan_Rødovre_Nord

Forslag til Kommuneplan 2026
Sag nr. 110

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Kommuneplanen er Kommunalbestyrelsens mål for kommunens fysiske udvikling for en 12-årig periode. Med afsæt i visionerne i kommunens planstrategi Rødovrestrategi 2025-2028 (herefter Rødovrestrategien) er Forslag til Kommuneplan 2026 udarbejdet som en delvis revision af Kommuneplan 2022.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at Forslag til Kommuneplan 2026 sendes i offentlig høring i 8 uger samt
  2. at Forslag til Kommuneplan 2026 ikke miljøvurderes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Kommuneplanen er Kommunalbestyrelsens mål for kommunens fysiske udvikling over en 12-årig periode og skal revideres hvert fjerde år. Rødovrestrategien udstikker de overordnede rammer for revisionen af kommuneplanen.

Med afsæt i Rødovrestrategiens prioritering af velfærdsfornyelse – herunder de særlige fokusområder gennemskærende veje, vigtige forbindelsesveje samt skoler og idræt – samt ønsket om at færdiggøre tidligere udpegede byudviklingsområder, er Forslag til Kommuneplan 2026 udarbejdet som en delvis revision.

Forslag til Kommuneplan 2026 indeholder ingen nye byudviklingsområder. Som beskrevet i Rødovrestrategien er hovedsigtet at færdiggøre to byudviklingsområder, der allerede er igangsat. Det drejer sig om Bykernen, som blev udpeget som byudviklingsområde i 2010. Og Valhøj Erhvervskvarter, som blev udpeget som byudviklingsområde i 2020.

I Bykernen er størstedelen af Gartnerbyen lokalplanlagt i overensstemmelse med Helhedsplanen for Bykernen, som blev vedtaget i 2017. En stor del af lokalplanerne er realiseret indenfor de seneste år. To arealer i Gartnerbyen er endnu ikke lokalplanlagt, og for disse områder foreslår Teknisk Forvaltning, at Kommunalbestyrelsen i løbet af planperioden drøfter, hvorvidt de gældende kommuneplanrammer for anvendelse, bebyggelsesprocent mv. er hensigtsmæssige. Eller om de hidtidige erfaringer fra Gartnerbyen giver anledning til ændrede kommuneplanrammer for arealerne. De to arealer er

Next samt grunden hvor bla. TekX og Vester Kopi ligger.

I Valhøj Erhvervskvarter er der lokalplanlagt for boliger på en del af området, i overensstemmelse med Kommuneplan 2022. Størstedelen af byudviklingsområdet, som fortsat skal være erhvervsområde, er stadig reguleret af gamle byplanvedtægter/lokalplan, som ikke længere er tidssvarende. Teknisk Forvaltning foreslår, at der i den kommende planperiode indledes en proces hen imod en helhedsplan for erhvervsområdet baseret bla. på erhvervspolitikken og i dialog med Erhvervsrådet og de erhvervsdrivende i området.

Uden for byudviklingsområderne, især langs Rødovrevej, har der i tidligere kommuneplaner været mulighed for at opføre mindre række- eller etagehusbyggerier. Denne boligfortætning har flere steder medført tab af træer og beplantning og indgribende forandringer af det lokale bybillede. I disse områder justeres kommuneplanrammerne, således at det nuværende afvekslende bybillede med blandede anvendelser og et grønt udtryk fastholdes.

Ændringer fra Kommuneplan 2022 til Kommuneplan 2026

Forslag til Kommuneplan 2026 er revideret med afsæt i Rødovrestrategien samt på baggrund af nationale interesser og ændringer i planloven, der giver mulighed for at stille krav vedrørende klima og natur. Revisionen udmønter sig i en række ændringer af retningslinjer såvel som rammer for lokalplanlægningen.

Ændringerne fra Kommuneplan 2022 til Kommuneplan 2026 er opsummeret på de første 5 sider i bilag 1 - Miljøscreening af Forslag til Kommuneplan 2026. Ændringerne omfattet bla. følgende:

Bynatur:

I forlængelse af Rødovrestrategien er der i forslaget til Kommuneplan 2026 tilføjet en ny retningslinje om bynatur, som handler om at anvende 3-30-300-princippet som langsigtet, strategisk pejlemærke. Princippet handler om at sigte efter, at 3 træer er synlige fra enhver bolig, At 30 % af byområdet er dækket af trækroner, og at der er max 300 meter til et grønt område for alle boliger.

I de generelle rammer for lokalplanlægning er der tilføjet bestemmelser om træer, beplantning og deres vækstvilkår, samt at det tilstræbes, at 80 % af arterne er hjemmehørende.

CO2-reduktion:

Forslag til Kommuneplan 2026 viderefører retningslinjerne om at prioritere udbygning af stinettet for at fremme motion, bevægelse og fravalg af bil gennem attraktive forbindelser til vigtige funktioner, kollektiv trafik, arbejdspladser og grønne områder. Ligeledes videreføres Rødovre Kommunes ønske om Metro til Rødovre, mens en ny retningslinje om Letbanen er tilføjet.

I de I de generelle rammer for lokalplanlægning er der tilføjet en bestemmelse om at anvende klimavenlige materialer, gerne genanvendte.

Bevaringsværdige bygninger:

I forbindelse med en kvalitetssikring af kommuneplanens kulturarv-tema har det vist sig, at et stort antal rækkehuse, som blev SAVE-registreret som bevaringsværdige i 2026/17, ikke blev udpeget i den efterfølgende Kommuneplan 2018 og heller ikke i Kommuneplan 2022. Det skyldtes en delvis teknisk og delvis menneskelig fejl. De bevaringsværdige rækkehuse fra 2026/17-registreringen er nu med i forslaget til Kommuneplan 2026.

De konkrete forslag til tilføjelser, ændringer og omredigeringer af tekst i Kommuneplan 2026 fremgår i kommuneplanforslaget med blå skrift. Til forskel fra den sorte tekst, som er videreført uændret fra Kommuneplan 2022.

Kommuneplanforslagets opbygning og indhold

Kommuneplan 2026 er, ligesom den gældende Kommuneplan 2022, struktureret omkring seks overordnede kapitler/faner (1-6) og en Forside.

Forside:

Fra forsiden kan man læse borgmesterens forord, og der er et link til Rødovre Kommunes høringsportal, når kommuneplanforslaget eller fremtidige forslag til kommuneplantillæg er i høring.

Fra forsiden findes også funktionen Hvad gælder for mig?, som gør det muligt at søge direkte på en konkret adresse, så man kan se, hvilke lokalplaner og forhold i kommuneplanen der gælder for den pågældende ejendom.

Fane 1 - Rødovrestrategien:

Her præsenteres hovedindholdet i Rødovrestrategien, herunder de prioriterede velfærdsindsatser, de særlige fokusområder og de tidligere igangsatte byudviklingsområder.

Fane 2 - Temaer:

Kommuneplanens retningslinjer falder ind under otte overordnede temaer: Byens udvikling, Erhverv, Detailhandel, Trafik og mobilitet, Klimatilpasning, Miljø og teknik, Kulturarv samt Natur og biodiversitet.

For hvert tema findes retningslinjekort med tilhørende retningslinjer og redegørelse. Hovedstrukturen, som angiver de overordnede mål for udviklingen og arealanvendelsen i kommunen, findes under temaet Byens udvikling.

Fane 3 - Rammer:

Under denne fane fremgår rammerne for lokalplanlægningen herunder de generelle rammer, der gælder for hele kommunen og de detaljerede rammer for specifikke lokalområder. De detaljerede rammeområder er inddelt i syv lokalområder: 1. Islev, 2. Tinderhøj, 3. Vestvolden, 4. Rødovre Vest, 5. Rødovre Øst, 6. Milestedet, 7. Hendriksholm.

Fane 4 - Om planen:

Her findes borgmesterens forord, overordnet information om Kommuneplan 2026 og dens relation til andre planer og samarbejder, information om borgermøde, offentlig høring samt en kort introduktion til, hvad en kommuneplan er. Det er også under Om planen at man finder miljøscreeningen og siden, hvorfra man kan udskrive PDF’er af udvalgte kapitler.

Fane 5 - Kort:

Her ligger alle retningslinjekortene samlet i ét kortvindue. Ved hjælp af tænd/sluk-funktionen til højre i kortvinduet kan man vælge, hvilke retningslinjekort der skal vises.

Fane 6 - Tillæg:

Her vil alle fremtidige kommuneplantillæg fremgå, så det er nemt at danne sig et overblik over ændringer til den eksisterende kommuneplan, der vedtages i løbet af en kommuneplanperiode.

Miljøscreening af Forslag til Kommuneplan 2026

Forslag til Kommuneplan 2026 er omfattet af kravet om miljøvurdering af planer og programmer. På grundlag af en indledende miljøscreening vurderer Teknisk Forvaltning, at planen ikke skal miljøvurderes, idet planen ikke har en væsentlig indvirkning på miljøet.

Miljøscreening er vedlagt som bilag og offentliggøres sammen med planforslaget. Se bilag 1 - Miljøscreening af Forslag til Kommuneplan 2026.

Borgermøde

Der afholdes et borgermøde i høringsperioden, hvor borgere m.fl. har mulighed for at drøfte og stille spørgsmål til Forslag til Kommuneplan 2026. Datoen for borgermødet vil blive offentliggjort på Rødovre Kommunes hjemmeside samt i Forslag til Kommuneplan 2026 under fanen Offentlig høring.

Link til Kommuneplanforslag 2026

Forslag til Kommuneplan 2026 kan tilgås via følgende link:

https://rk.viewer.dkplan.niras.dk/DKplan/DKplan.aspx?PlanId=9

Lov- og plangrundlag

Lov om planlægning.

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Januar-marts 2026: Offentlig høring i 8 uger - herunder borgermøde.

Juni 2026: Endelig vedtagelse.

Bilag

Bilag 1: Bilag 1: Miljøscreening af Forslag til Kommuneplan 2026

Underskriftsside
Sag nr. 111

Beslutningskompetence: TMU

Indstilling

Forvaltningen indstiller,

at Teknik- og Miljøudvalget godkender protokollen.

Beslutning

Protokollen blev underskrevet.

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen.

For at godkende beslutningsprotokollen skal hvert medlem underskrive ved at trykke på "Godkend".

Diverse
Sag nr. 112

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.