Det pædagogiske tilsyn i Rødovre Kommunes dagtilbud
Rødovre Kommune har pligt til at føre tilsyn med alle dagtilbud – både kommunale og private.
Tidsbestilling
Bestil tid i Borgerservice
Når du bestiller tid, kan du blive betjent på et bestemt tidspunkt, og vi undgår langt hen ad vejen ventetid. Hvis der ikke er flere ledige tider, eller du blot ønsker at møde op i Borgerservice, når det passer ind i din hverdag, så kigger du blot forbi i vores åbningstid.
Du kan komme i Borgerservice både med og uden tidsbestilling hvis
- Du ønsker hjælp til opskrivning til vuggestue, Dagpleje og børnehave
- Du ønsker hjælp i selvbetjening til ansøgning om økonomisk friplads
- Du ønsker hjælp i selvbetjening til udmeldelse af dagtilbud, SFO, klub og byggelegeplads
Du skal bestille tid hvis
- Hvis du har spørgsmål til specifikation af opkrævning og betaling
- Hvis du har spørgsmål til ventelisten, heriblandt placering på ventelisten
- Hvis du har spørgsmål om plads i en anden kommune
- Hvis du har spørgsmål til tilskud til privat børnepasning og deltidsplads
Du kan bestille tid i Borgerservice her eller ved at ringe til Rødovre Kommunes kontaktcenter på telefon 36 37 70 00. Du finder kontaktcentrets telefontider her. Ved at bestille tid undgår vi så vidt muligt, at der opstår ventetid.
Start tidsbestillingSelvbetjening
Digital Pladsanvisning
Husk at have MitID klar.
På Digital Pladsanvisning kan du opskrive dit barn til institution samt udmelde dit barn af institution og SFO.
Start selvbetjeningDet pædagogiske tilsyn i Rødovre Kommunes dagtilbud
Det pædagogiske tilsyn i Rødovre Kommunes dagtilbud
Hvert andet år gennemføres ordinært pædagogisk tilsyn i alle Rødovre Kommunes dagtilbud; kom munale såvel som private. Ét tilsyn om året gennemføres som et anmeldt tilsyn. De øvrige gennemføres som uanmeldte tilsyn. Det pædagogiske tilsyn har både til formål at kontrollere, at dagtilbudsloven og Kommunalbestyrelsens rammer og indsatser overholdes, samt at sikre udvikling af den pædagogiske kvalitet. Det er for at skabe de bedste forudsætninger for gode børneliv med trivsel, læring, udvikling og dannelse for alle børn.
For den kommunale dagpleje gælder det, at der gennemføres tilsyn af de pædagogiske konsulenter hvert andet år i to legestuer samt i to dagplejehjem. Derudover fører dagplejepædagoger ansat i dagplejen løbende tilsyn med den pædagogiske kvalitet.
Beskrivelse af det ordinære pædagogiske tilsyn
De ordinære pædagogiske tilsyn indledes med, at tilsynskonsulent og dagtilbudsleder gennemfører observationer i dagtilbuddet. Herefter holder tilsynskonsulent, dagtilbudsleder samt repræsentanter fra medarbejder- og forældregruppen et tilsynsdialogmøde. Formålet med dialogen er at kvalificere den tilsynsførendes vurdering af den pædagogiske kvalitet fra forskellige perspektiver.
Efter tilsynsdialogen udarbejder tilsynskonsulenten en tilsynsrapport, hvori dagtilbuddet får en kvalitetsvurdering. Tilsynsrapporten kan findes på dagtilbuddets hjemmeside.
Dernæst igangsættes en længere proces i samarbejde mellem dagtilbud og forvaltning. Hvert dagtilbud udarbejder en handleplan på baggrund af det pædagogiske tilsyn og reviderer dagtilbuddets læreplan.
I vurderingen af dagtilbuddets kvalitet får dagtilbuddet en kvalitetsvurdering for hver af fire faglige temaer, som beskrives herunder.
De fire faglige temaer
1: Relationer og samspil
Temaet sætter fokus på alle situationer, hvor børn er sammen med pædagogiske medarbejdere. Det vil sige, når de kommunikerer, leger og er sammen om noget fælles tredje. Her observeres på, hvordan dagtilbuddet muliggør børnenes adgang til nære, anerkendende og omsorgsfulde relationer gennem hele dagen. Fokus ligger også her på, hvordan de pædagogiske medarbejdere møder bør- nene i deres følelser, så børn føler sig set, mødt og anerkendt. Der observeres på, om børnene fø- ler sig inddraget som aktive medskabere af egen læring og udvikling i deres dannelsesrejse.
2: Leg og aktiviteter
Temaet sætter fokus på, hvordan læringsmiljøerne i dagtilbuddet understøtter børnenes leg og initi- ativer til leg, interaktionen børnene imellem samt muligheden for, at børnene kan bevæge sig rundt i differentierede fællesskaber og aldersvarende aktiviteter. Fokus her ligger også på vekselvirkningen mellem voksen- og børneinitierede aktiviteter.
3: Læringsmiljøer og organisering
Temaet sætter fokus på, hvordan læringsmiljøerne indbyder til en bred vifte af læringsmuligheder. Heriblandt tydelige tematiserede legezoner, et bredt udvalg af legetøj og materialer, som er tilgængelige for børnene, samt læringsmiljøer, der både inviterer til fysiske udfoldelser og stille aktiviteter. Fokus her er også på de pædagogiske medarbejderes positioneringer og en tydelig organisering blandt medarbejderne, der giver mulighed for mindre børnegrupper og nærværende voksne, som både kan være igangsættende og understøttende.
4 Evalueringskultur
Temaet sætter fokus på, hvordan dagtilbuddet systematisk vurderer og reflekterer over sammenhængen mellem børnegruppens sammensætning, læringsmiljø og børnenes trivsel, udvikling, læring og dannelse. Fokus her er også på de pædagogiske medarbejderes metoder til at inddrage børnenes perspektiver i den løbende dokumentation og udvikling af den pædagogiske praksis.
Vurderingskategorier
Dagtilbuddet får for hvert af de fire faglige temaer én af følgende vurderingskategorier:
- Dagtilbuddet skal vedligeholde kvaliteten inden for temaet.
- Dagtilbuddet skal foretage mindre justeringer i forhold til kvaliteten inden for temaet.
- Dagtilbuddet skal foretage ændring af indsatser inden for temaet.
- Dagtilbuddet skal foretage grundlæggende ændringer inden for temaet.
Ekstraordinært og skærpet tilsyn
Udover det ordinære tilsyn kan der iværksættes ekstraordinært tilsyn og skærpet tilsyn.
Ekstraordinært tilsyn kan iværksættes ved bekymring for et dagtilbuds pædagogiske kvalitet, eller dagtilbudslederen kan efterspørge tilsynet som data i forbindelse med dagtilbuddets løbende kvalitetsudvikling. Processen for et ekstraordinært tilsyn er kortere og mere fokuseret end det ordinære. Det består at uanmeldte observationer på baggrund af udvalgte faglige temaer, dialog med dagtilbuddets ledelse efterfulgt af et skriftligt tillæg til den ordinære tilsynsrapport.
Skærpet tilsyn iværksættes ved alvorlig bekymring for et dagtilbuds pædagogiske kvalitet. Det kan iværksættes på baggrund af vurderingen i et ordinært eller ekstraordinært tilsyn, eller hvis forvaltningen vurderer, at flere forhold i dagtilbuddet giver anledning til alvorlig bekymring. Skærpet tilsyn iværksættes for en periode på seks måneder, hvor der pågår et tæt samarbejde mellem forvaltning og dagtilbud for at sikre den understøttelse, dagtilbuddet har behov for, for at gennemføre det nødvendige kvalitetsløft. I løbet af de seks måneder gennemføres mindst et uanmeldt tilsyn. Det skærpede tilsyn afsluttes, når forvaltningen kan konstatere, at dagtilbuddet er godt i gang med udviklingen af kvalitet på de områder, hvor der var alvorlig bekymring.
Vil du vide mere?
Kontaktinformation
Børne- og Kulturforvaltningen
Rødovre Parkvej 150
2610 Rødovre
Telefon
36 37 70 00
Skriv sikker Digital post til Rødovre Kommune Kontakt og åbningstider
