Praktisk hjælp

Praktisk hjælp

Formålet med praktisk hjælp er, at du fortsat kan leve så selvstændigt et liv som muligt. Det vil sige, at vi støtter dig i, at du så vidt muligt selv kan varetage de praktiske opgaver i dit hjem. Du er selv med til at tilrettelægge hjælpen og løse de enkelte opgaver. Omfanget af den praktiske hjælp, du får visiteret, afhænger derfor af dit behov.

Når du første gang ansøger om hjælp og støtte, kan du få tilbud om et rehabiliteringsforløb. Formålet med forløbet er at hjælpe dig til at genvinde din færdigheder og højne dit funktionsniveau, så du helt eller delvist bliver uafhængig af andres hjælp i hverdagen.

Rengøring

Fold alle ud

Hvad er formålet med støtten?

  • At støtte dig i at varetage rengøring af dit hjem, så dit hjem holdes rent.
  • At støtte dig i at vedligeholde dine færdigheder ved at inddrage dig i aktiviteten under hensyn til dine evner og kræfter.

Hvad omfatter støtten?

I Rødovre Kommune kan du få rengøring hver anden uge af op til 67m2, hvilket svarer til en 2-værelses lejlighed.

Kvadratmeterne skal i udgangspunktet dække et køkken, et toilet, et soveværelse, en stue og en gang.

Der er fire niveauer af rengøring i Rødovre Kommune: Let, moderat, svær og total. De aktiviteter rengøringen kan omfatte, afhænger af, hvilke aktiviteter, du ikke selv eller kun meget vanskeligt selv kan varetage.

Aktiviteterne kan bestå af:

  • Aftørring af støv
  • Støvsugning
  • Gulvvask
  • Rengøring af toilet
  • Rengøring af køkkenbord og køkkenvask
  • Rengøring af hårde hvidevarer
  • Rengøring af hjælpemidler i hjemmet
  • Fjernelse af affald

Hovedrengøring:

Når du har modtaget hjælp til rengøring i ét år, vil du få tilbudt hjælp til en hovedrengøring. Det kan være en grundig rengøring af gulve, afvask- ning af døre, karme, paneler, vindueskarme, sprosser og rammer. Det kan også være rengøring af hjælpemidler, rengøring af køkkenskabe ud- og indvendigt, grundigere rengøring af badeværelse, støvsugning af møbler, rengøring af lofter for støv. De konkrete opgaver aftales i samarbejde mellem dig og hjælperen.

Hvad skal du være opmærksom på?

  • Der foretages rengøring på områder, hvor hjælperen kan komme til. Hjælperen må ikke flytte på møbler eller tunge genstande.
  • Hjælperen må kun foretage opgaver i “nåhøjde”.
  • Hjælperen må ikke nedtage eller opsætte gardiner.
  • Hvis du bor sammen med andre, forventes det, at de varetager enten hele eller dele af rengøringen.

Hvad skal du selv sørge for?

  • En støvsuger med teleskopskaft og pose. Støvsugeren må ikke veje mere end 8 kilo, og det skal være muligt at skrue op og ned for sugeevnen. Hvis du har indvendige trapper, skal der være støvsuger på hver etage og gerne en håndstøvsuger til trappen.
  • En fladmoppe, der er omkring 30 cm lang, som har en knap, der får moppen til at klappe sammen. Vandet skal kunne trykkes ud af kluden i den dertil indrettede `kurv` på spanden.
  • En toiletbørste med langt skaft.
  • Støveklud eller børste. Dine klude skal være rene, for at vi kan gøre dit hjem rent med dem.
  • Neutrale rengøringsmidler. Vi gør kun rent med rengøringsmidler, der er miljømærket. De skal være miljøvenlige uden parfume, og så må rengøringsmidlerne ikke være på sprayflasker.
  • Eventuel hovedrengøring og oprydning inden rengøring kan iværksættes. Du skal selv afholde eventuelle udgifter, der kan være i forbindelse med hovedrengøring og oprydning.

Hvor ofte kan du få støtte?

Støtten levereres som udgangspunkt hver anden uge.

Frit valg

Fold alle ud

Hvad er formålet med støtten?

  • At give dig mulighed for at vælge en aktivitet sammen med din hjælper, der ikke indgår i de ydelser, som du er bevilliget.

Hvad omfatter støtten?

  • Det kan være, at du ønsker en ekstra rengøring, tøjvask eller noget helt tredje, såsom en gåtur med din hjælper
  • Tid til en snak og en kop kaffe med din hjælper
  • Det kan også i særlige tilfælde være ledsagelse, hvor du ikke har andre at følges med. Det kan for eksempel hjælp til tøjindkøb, gå en tur eller tage et spil kort sammen.

Hvad skal du være opmærksom på?

  • Du kan få indsatsen, hvis du har fået bevilget ’Praktisk hjælp’.
  • Du kan spare op til længere ture af op til tre timers varighed, såfremt du har brug for ledsagelse og ikke har andre til at hjælpe dig. Hjælperen sørger for at holde styr på, hvor meget tid du har sparet op. For at imødekomme dine behov bedst muligt, er det en god idé at aftale aktiviteten med din hjælper i god tid.
  • Indsatsen kan ikke indeholde aktiviteter som for eksempel opsætning af gardiner, vinduespudsning, græsslåning, afvaskning af udendørs hjælpemidler eller biler.

Hvor ofte kan du få støtte?

  • Hver fjerde uge af en times varighed.

Tøjvask

Fold alle ud

Hvad er formålet med støtten?

  • At sikre, at du har rent tøj og linned.

Hvad omfatter støtten?

Vask på fællesvaskeri:

  • Planlægning og reservation af vasketid
  • Transport til og fra vaskeriet
  • Sortering og vask af tøj på fællesvaskeri
  • Tørring af tøj på fælles vaskeri samt lægge tøj sammen
  • Aflevering af tøj til dig efter vask på fællesvaskeri
  • Hjælp til at lægge tøj på plads

Vask af tøj i egen maskine:

  • Sortering og vask af tøj i egen vaskemaskine
  • Ophængning og/eller tørretumbling af tøj
  • Lægge tøj sammen efter vask og tørring
  • Lægge tøj på plads

Hvis du kan udføre dele af tøjvasken selv, som for eksempel at sortere tøjet og sætte maskinen i gang, så sørger vi for at indsatsen bliver tilpasset dette.

Hvad skal du være opmærksom på?

  • Hvis du bor sammen med andre, forventes det, at de varetager vasken af deres eget tøj.

Hvad skal du selv sørge for?

  • Du skal selv sørge for drift og vedligeholdelse af din vaskemaskine.
  • Du skal selv sørge for eksempelvis tøjkurv, vaskepose, trolley, lukket stofpose samt nødvendige vaskemidler.
  • Du skal selv betale for vask på fællesvaskeri.’

Hvor ofte kan du få støtte?

  • Hver anden uge på fællesvaskeri, hvor der kan sættes flere maskiner over eller en gang om ugen i egen vaskemaskine i hjemmet.
  • Ved stort behov for skift og vask af sengelinned anbefales Linnedservice. Du kan ansøge via hjemmesygeplejen på telefon 36 37 75 23 (hverdage mellem 7.30 – 15.00)

Skift af sengelinned

Fold alle ud

Hvad er formålet med støtten?

  • At sikre, du får skiftet sengelinned regelmæssigt.

Hvad omfatter støtten?

  • Skift af lagen, dynebetræk og hovedpudebetræk

Hvad skal du være opmærksom på?

  • Hjælperen skal kunne komme omkring din seng. Der skal være adgang fra tre sider til sengen, hvis du ønsker at hjælperen skal lægge lagen på.
  • Hjælperen vender ikke madras i forbindelse med pålægning af lagen.

Hvad skal du selv sørge for?

  • Du skal selv sørge for at have minimum tre sæt sengelinned.

Hvor ofte kan du få støtte?

  • Du kan få skiftet sengelinned hver anden uge.

Praktisk bistand

Fold alle ud

Hvad er formålet med støtten?

  • At sikre dit hjem fremstår pænt og rent.

Hvad omfatter støtten?

  • At sikre at du får båret affald ud
  • At rengøre ekstra omkring toilettet ved behov
  • At aftørre flader og gulv for spild, der udgør en risiko for fald, lugtgener eller kan give skader på gulv
  • At sikre at du kan få vasket op eller fyldt og tømt din opvaskemaskine

Hvad skal du selv sørge for?

  • Du skal selv sørge for de remedier, der eventuelt skal til for at løse opgaven, for eksempel opvaskemiddel og affaldsposer.

Hvor ofte kan du få støtte?

  • Som udgangspunkt kan du få støtte op til tre gange om ugen. Ved spild på flader og gulv, bliver der tørret op efter behov.

Indkøb og varelevering

Fold alle ud

Hvad er formålet med støtten?

  • At sikre at du har mulighed for indkøb af dagligvarer.
  • At sikre at du får din medicin leveret.

Hvad omfatter støtten?

  • Mulighed for indkøb hos de leverandører som Rødovre Kommune samarbejder med
  • Afhentning af apotekervarer
  • Sætte køle- og frostvarer på plads

Hvad skal du være opmærksom på?

  • Du skal være opmærksom på, at indkøb i ordningen ikke kan betales med kontanter. Du kan betale med kort eller tilmelde dig betalingsservice.
  • Hvis du er i stand til at benytte egen PC, tablet eller smartphone til indkøb, kan der ikke bevilges indkøbsordning.
  • Hvis du selv kan åbne din hoveddør for apotekerbuddet, kan der ikke bevilges afhentning af apotekervarer af en hjælper.

Hvad skal du selv sørge for?

  • At betale for varerne med dankort og MitID eller over betalingsservice.
  • At oprette en konto på dit apotek.
  • At sætte varerne på plads, hvis du er i stand til det.

Hvor ofte kan du få støtte?

  • Indkøb af dagligvarer. Du kan bestille dagligvarer en gang om ugen, med levering to hverdage efter.
  • Afhentning af varer på apotek. Du kan få afhentet apotekervarer en gang om måneden eller ved dosisdispensering en gang hver anden uge.

Mad og drikke samt støtte til ernæring

Fold alle ud

Hvad er formålet med støtten?

  • At du får tilberedt og anrettet mad og drikke til måltiderne.
  • At du får varieret og næringsrigtig mad.
  • At vi støtter, hjælper og motiverer dig til at spise og drikke.

Hvad omfatter støtten?

  • Tilberedning af morgenmad, frokost, mellemmåltid og aftensmad
  • Opvarmning af færdigretter i mikroovn
  • Anretning af de enkelte måltider inklusiv drikkevarer
  • Servering af mad og drikke
  • Støtte til at spise og drikke
  • Oprydning efter tilberedning og anretning af måltidet
  • Opvask og fjernelse af affald
  • Støtte til at få udfyldt indkøbsliste til indkøbsordning
  • Støtte til at udfylde menuplan til ‘Madservice’

Hvis du har behov for hjælp til at huske at tage din medicin, så kan du aftale det med hjemmesygeplejen.

Hvad skal du være opmærksom på?

  • Vær opmærksom på, at hjemmeplejen som udgangspunkt ikke handler ind for dig. Du kan få bevilget indkøbsordning og ‘Madservice’, hvis du har behov for det.

Hvad skal du selv sørge for?

  • Du skal sørge for at de have nødvendige dagligvarer i huset.

Hvor ofte kan du få støtte?

  • Hvis du har behov for det, så kan du få støtte flere gange dagligt.

Madservice

Fold alle ud

Hvad er formålet med støtten?

  • At sikre at du kan få varieret og næringsrigtigt varm mad.
  • Du har mulighed for at vælge mad, der opfylder dine specifikke behov - eksempelvis tyggevenlig mad, særlig diætkost, særlig potionsstørrelse eller andet.

Hvad omfatter støtten?

  • Levering af mad, der skal opvarmes
  • Du har mulighed for at vælge forret, hovedret og dessert samt forskellige kostformer og diæter

Hvad skal du være opmærksom på?

  • Vær opmærksom på, at der bliver lavet en månedlig opgørelse.
  • Betalingen trækkes i din pensionsudbetaling den følgende måned. Hvis du ikke er pensionist, så sendes der en giro-opkrævning eller en regning til dig.

Hvad skal du selv sørge for?

  • Hvis hjemmeplejen skal være behjælpelig med at varme din mad, så skal de bruge din mikroovn. Du kan låne en mikroovn, hvis du har fået bevilget ‘Madservice’.

Hvor ofte kan du få støtte?

  • Maden kan leveres op til tre gange ugentligt, på mandage, onsdage og fredage. Du aftaler nærmere med Visitationen, hvilke dage du ønsker at få leveret mad.

Hvordan søger du støtte?

I ‘Information om kvalitetsstandarder’ kan du læse, hvordan du søger om støtte til ‘Rehabilitering’ og andre nyttige forhold omkring støtten. Du kan også læse, hvordan du klager over en afgørelse.

Kontaktoplysninger

Du kan kontakte Visitationen alle hverdage fra 8.30 til 14.00. Fredage til 13.00 på telefon 36 37 74 00

Hvis du har behov for at tale med en visitator, kan du ringe på hverdage fra 8.30 til 9.30.

Ved akutte henvendelser kan du i aftentimerne og om natten, samt weekenden og på helligdage, kontakte Hjemmeplejen:

Aftentimer:

Mellem kl 15.00 - 23.30
Telefon: 36 37 75 11

Nattetimer:

Mellem 23.30 - 07.30
Telefon: 21 69 59 73

Læs også

Kontaktinformation

Rødovre Kommune
Social- og Sundhedsforvaltningen
Rødovre Parkvej 150
2610  Rødovre
Telefon
36 37 70 00

Skriv sikker Digital post til Rødovre Kommune
Kontakt og åbningstider