Beskæftigelsesudvalget
10-09-2024
Medlemmer
Peter Mikkelsen (Ø)
Birgitte Glifberg (A)
Flemming Lunde Østergaard (A)
Mikkel Molin (V)
Fraværende
Sager 30 - 36
Meddelelser
Sag nr. 30
Beslutningskompetence: BEU
Sagens kerne
Oversigt fremlægges til orientering.
- Status på Sammen om Rødovre: Øget politisk samspil, dialog og transparens. (Bilag 1 og 2)
Indstilling
Meddelelsespunktet fremlægges til orientering
Beslutning
Taget til efterretning.
Bilag
Bilag 1: Status på Sammen om Rødovre Øget politisk samspil, dialog og transparensBilag 2: Sammen om Rødovre - øget politisk samspil, dialog og transparens
Redegørelse for beskæftigelsesindsatsen 2. kvartal 2024
Sag nr. 31
Beslutningskompetence: BEU
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger redegørelse for udviklingen på beskæftigelsesområdet i Rødovre i andet kvartal 2024. Redegørelsen opgør graden af målopfyldelse for de mål, som Kommunalbestyrelsen har fastlagt for beskæftigelsesindsatsen i 2024. Ligeledes opgøres og kommenteres udviklingen blandt offentligt forsørgede, samlet og inden for de enkelte ydelser.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at redegørelse for beskæftigelsesindsatsen i andet kvartal 2024 drøftes og tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Ledigheden blandt de forsikrede ledige er fortsat relativ lav. Antallet er faldet markant gennem første halvår 2024, mens udviklingen på områderne kontanthjælp og ressourceforløb er stagneret efter markante fald gennem flere år. Antallet af borgere i fleksjob er faldet minimalt, uden at det har medført en tilgang på ledighedsydelse, der fortsat ligger stabilt. Jobcentret har således fortsat en lav andel af ledige fleksjobvisiterede.
Integrationsområdet er stadig påvirket af de mange fordrevne fra Ukraine, men antallet her er stagneret gennem det seneste år, og mange af de fordrevne er i beskæftigelse.
Antallet af borgere på sygedagpenge er faldet minimalt, men der ses omsider et markant fald i antallet af borgere i jobafklaringsforløb. Andelen af borgere på det samlede sygedagpengeområde er dog fortsat på et højere niveau end før pandemien.
Tilgangen til førtidspension fortsætter, som på landsplan. Andelen i Rødovre er dog fortsat mindre end på landsplan og blandt kommuner på Vestegnen.
Antallet af unge stiger fortsat, særligt de aktivitetsparate. Ved uddannelsesstart i august forventes der dog et betydeligt fald i antallet af unge på offentlig forsørgelse.
Kommunalbestyrelsens mål
Den samlede andel borgere i offentlig forsørgelse er 7,8 procent i første halvår 2024. Det samlede mål for 2024 på maksimalt 8,1 procent er dermed allerede nået, ligesom delmålene på de fleste ydelser. Der er dog en forventning om, at antallet af borgere på a-dagpenge og sygedagpenge kan stige gennem 2024.
Ses på samtlige ydelser, således inklusive borgere i fleksjob, på førtidspension og på seniorpension, så er andelen af borgere på offentlig forsørgelse 15,0 procent af befolkningen i Rødovre i første halvår 2024. Det er under gennemsnittet for kommuner på Vestegnen såvel som landsgennemsnittet, der er henholdsvis 16,4 procent og 17,6 procent i samme periode.
Lov- og plangrundlag
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB).
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Kvartalsredegørelse 2. kvartal 2024 Status på samarbejde med virksomheder omfattet af sociale klausuler 2023/2024
Sag nr. 32
Beslutningskompetence: BEU
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen redegør for den aktuelle anvendelse af sociale klausuler blandt virksomheder, der har udført vare- og tjenesteydelser for Rødovre Kommune i perioden 2. halvår 2023 til 1. halvår 2024.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at redegørelsen for anvendelse af sociale klausuler tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Baggrund
Med finanslovsaftale 2013 og aftalerne om kommunerne og regionernes økonomi for 2014 blev der indført en forpligtelse for offentlige ordregivere til at overveje sociale klausuler om uddannelses- og praktikaftaler i offentlige udbud efter. Klausulerne indebærer, at leverandøren, der vinder udbuddet, forpligtes til at anvende elever i forbindelse med udførelsen af den udbudte opgave. Formålet med de sociale klausuler er at skabe flere praktikpladser i Danmark.
Status
I Rødovre Kommune er der indgået faste og vedvarende samarbejdsaftaler med 16 virksomheder ud af de 19 virksomheder, der i perioden 2. halvår 2023 til 1. halvår 2024 er omfattet af sociale klausuler, jf. bilag. I øvrigt samarbejdes fortsat med yderligere én virksomhed til trods for, at deres kontrakt med Rødovre Kommune er udløbet.
To virksomheder har ikke ønsket at indgå en fast og vedvarende aftale, men der samarbejdes løbende om rekruttering til ordinære jobs med den ene virksomhed. En anden virksomhed er ikke relevant i forhold til et samarbejde.
Virksomhederne i Rødovre er generelt meget positive over for et samarbejde med Rødovre Jobcenter – både i forhold til det almindelige samarbejde om rekruttering til ordinære jobs og praktikker samt mere langvarige samarbejdsaftaler, der kan række ud over udførelsesperioden for ydelser, der er omfattet af krav om sociale klausuler.
Enkelte virksomheder er ikke relevante i forhold til et egentligt samarbejde. Det kan skyldes en for stor geografisk afstand til den konkrete virksomhed. I øvrigt kan enkelte projekter pågå i en så kort og tidsbegrænset periode, eller tjenesteydelsen kan være så specialiseret, at det ikke er muligt at rekruttere (eller nå at efteruddanne) ledige med de konkrete kompetencer generelt eller inden for udførelsesperioden.
Der er ikke indgået uddannelsesaftaler i perioden 2. halvår 2023 til 1. halvår 2024.
Samarbejde i øvrigt
Jobcentrets samarbejde med virksomhederne omfatter rekruttering af medarbejdere til ordinære jobs, etablering af løntilskud og virksomhedspraktikker, beskæftigelse af medarbejdere med nedsat arbejdsevne samt fastholdelse af sygemeldte borgere. Dette uanset om der er udarbejdet en formel samarbejdsaftale eller blot samarbejdes løbende.
I perioden 2. halvår 2023 til 1. halvår 2024 har Jobcentret haft omkring 600 kontakter og fysiske møder på virksomhederne, der alene vedrørte afdækning af rekrutteringsbehov og særlige kampagner. Disse kontakter medførte 197 jobordrer om 203 stillinger, jf. data fra Jobindsats. 161 kandidater blev formidlet til disse stillinger.
Af alle de stillinger, der er oprettet en jobordre på, er i gennemsnit 35 procent af stillingerne besat med ledige borgere fra Rødovre, der stadig er i job efter tre måneder.
Lov- og plangrundlag
Vejledning om sociale klausuler i udbud.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Virksomheder omfattet af sociale klausuler 2023-2024 Orientering om Jobcentrets anvendelse af andre leverandører 2023
Sag nr. 33
Beslutningskompetence: BEU
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen redegør for anvendelsen af andre leverandører på beskæftigelsesområdet i 2023.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at redegørelsen for anvendelsen af andre leverandører på beskæftigelsesområdet i 2023 tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Jobcentret har til formål at foretage en samlet vurdering af borgerens behov for indsats og iværksætte den relevante indsats. Det kan eksempelvis være at klarlægge borgerens arbejdsevne, psykiske mestringsforløb, danskundervisning, jobformidlingsforløb samt tilbud om udskrivnings- og fastholdelsesmentor.
Brug af andre leverandører er afgørende for, at jobcentret kan sikre den fleksibilitet, kapacitet og volumen i indsatsen, som loven foreskriver. Rødovre Jobcenter anvender primært købte tilbud fra andre leverandører, når der er behov for ekspertise, som jobcentret ikke selv besidder, eller når jobcentret ikke har mulighed for at etablere forløb med et passende volumen.
Derudover anvendes andre leverandører til borgere med sammensatte og komplekse udfordringer, der har behov for en udvidet individuel indsats, herunder opsøgende indsats. Andre leverandører anvendes ligeledes til udadreagerende borgere og kriminalitetstruede borgere. Dette blandt andet for at undgå unødig konfliktoptrappende episoder i jobcentret, som kan være til gene for medarbejdere og for de øvrige borgere, der møder i jobcentret.
Tilsyn og opfølgning
Rødovre jobcenter har alene tilsynspligt med leverandøren, når myndighedsrollen overdrages til leverandøren. Da Rødovre Jobcenter kun har enkeltpladsaftaler på tilbud og ikke på myndighed, har jobcentret ingen juridisk tilsynspligt.
Ved køb af tilbud har jobcentret tovholderfunktionen med tilbuddet. Tovholderopgaven omfatter både fysisk tilsyn og løbende opfølgning på de indkøbte forløb, herunder aftaler om tilbagemeldinger, evaluering med borger, fremmødelister samt effektmåling.
De indkøbte tilbud løber fra 4 uger til 13 uger med mulighed for forlængelse, når det vurderes nødvendigt. Der foretages midtvejsevaluering såvel som slutevaluering med borgeren, og eventuelt leverandør, afhængig af målgruppen. Jobcentret er lydhør overfor borgerens ønske om brug af anden leverandør i den enkelte sag.
Oversigt over anvendelsen af leverandørforløb gennem 2023 er vedlagt som bilag.
Lov- og plangrundlag
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB)
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Leverandørsamarbejde 2023 "Fremtidens Forebyggelse" KL's nye udspil om sundhedsfremme og forebyggelse i kommunerne
Sag nr. 34
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen fremlægger KL’s udspil ”Fremtidens Forebyggelse”. Udspillet vil indgå i det videre sundhedsfremmende og forebyggende arbejde på tværs af fagområder i Rødovre Kommune.
Sagen behandles i alle fagudvalg.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at KL´s udspil "Fremtidens Forebyggelse" tages til efterretning, og at anbefalingerne indgår i alle relevante fagområders videre arbejde med planer og indsatser, der har indflydelse på at fremme sundhed og forebygge sygdom.
Beslutning
Indstilles taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Sundhed og trivsel er en forudsætning for, at vi kan leve det liv, vi ønsker. For at barnet leger og lærer. For at vi gennem livet udfolder vores evner og indgår i positive fællesskaber.
Med KL's nye udspil ”Fremtidens Forebyggelse” ønsker KL at sætte en politisk prioritering af den nære sundhed ved at styrke sundhedsfremme og den lokale forebyggelse på tværs. Det nye udspil erstatter udspillet ”Forebyggelse for fremtiden” fra 2018.
”Fremtidens Forebyggelse” inkluderer fire pejlemærker og herunder 45 anbefalinger rettet mod kommunalbestyrelser samt
Regering og Folketing:
Pejlemærke 1: Prioriter sunde rammer for et bæredygtigt samfund
Pejlemærke 2: Styrk fællesskaber for mere trivsel og sammenhængskraft
Pejlemærke 3: Invester i børn og unge, de er fremtidens generationer
Pejlemærke 4: Differentier for at skabe mere lighed i sundhed
Det vedhæftede notat (bilag 1) indeholder en kort gennemgang af de fire pejlemærker med en liste af KL's anbefalinger under hvert pejlemærke. Derudover inkluderer notatet eksempler på aktuelle indsatser i Rødovre Kommune i forhold til pejlemærkerne og de dertil hørende anbefalinger.
Det samlede udspil ”Fremtidens Forebyggelse”(bilag 2) og "Samling af anbefalinger fra KL's udspil "Fremtidens Forebyggelse"(bilag 3) er vedhæftet sagen.
Lov- og plangrundlag
Sundhedsloven § 119
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Notat til KL's Fremtidens ForebyggelseBilag 2: Samling af anbefalinger fra Fremtiden forebyggelse fra KLs udspil maj 2024
Bilag 3: Fremtidens forebyggelse KL udspil maj 2024
Diverse
Sag nr. 35
Beslutningskompetence: BEU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.
Underskriftsside
Sag nr. 36
Beslutningskompetence: BEU
Indstilling
Forvaltningen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget godkender beslutningsprotokollen.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Beskæftigelsesudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen.
For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på "Godkend."