Beskæftigelsesudvalget
12-08-2025
Medlemmer
Peter Mikkelsen (Ø)
Birgitte Glifberg (A)
Flemming Lunde Østergaard (A)
Mikkel Molin (V)
Sager 33 - 41
Meddelelser
Sag nr. 33
Beslutningskompetence: BEU
Sagens kerne
Oversigt fremlægges til orientering.
- Borgermøder om Rødovrestrategi 2025-2028 (bilag 1 )
Indstilling
Meddelelsespunktet forelægges til orientering.
Beslutning
Taget til efterretning.
Bilag
Bilag 1: Meddelelse vedr. borgermøder i efteråret 2025 Orientering om status på beskæftigelsesreformen
Sag nr. 34
Beslutningskompetence: BEU
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen redegør mundtligt for seneste nyt om beskæftigelsesreformen med særligt fokus på budget 2026-2027.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at orienteringen tages til efterretning .
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen redegør mundtligt for seneste nyt om beskæftigelsesreformen med særligt fokus på budget 2026-2027.
Lov- og plangrundlag
Aftale om reform af beskæftigelsesindsatsen.
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB).
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Status på indsatsen for fordrevne borgere fra Ukraine og indsatsen for flygtninge og familiesammenførte borgere
Sag nr. 35
Beslutningskompetence: BEU
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen fremlægger status på indsatsen for fordrevne borgere fra Ukraine og for indsatsen for flygtninge og familiesammenførte borgere i Rødovre Kommune.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at status på indsatsen for fordrevne borgere fra Ukraine og indsatsen for flygtninge og familiesammenførte borgere tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Fordrevne borgere fra Ukraine
Tilgangen af fordrevne borgere fra Ukraine til Danmark herunder Rødovre Kommune fortsætter, og der må forventes en yderligere tilgang i resten af 2025.
Antallet af fordrevne borgere fra Ukraine i Rødovre Kommune er fra årskiftet til medio juni steget fra 241 til 268 personer. Der har således været en bruttotilgang på 27 personer. Siden marts 2022 har Rødovre Kommune modtaget 364 borgere fra Ukraine, hvor 77 borgere siden er udrejst, og 19 borgere er fraflyttet kommunen.
Aktuelt er der 268 borgere, der er fordrevne fra Ukraine i Rødovre Kommune. Af dem er 51 børn og unge under 16 år (heraf 18 børn under seks år), syv unge på 16–17 år, 184 voksne i alderen 18–66 år og 26 ældre over 66 år. Blandt de senest tilkomne er der 12 uledsagede børn og unge, hvor de 10 nu er fyldt 18 år.
Job og ledighed
96 ukrainske borgere i alderen 16–66 år var i job ultimo maj 2025, svarende til 76 procent af de jobparate. Til sammenligning var 83 procent af de jobparate ukrainske borgere i arbejde på landsplan. Beskæftigelsesandelen svinger dog fra måned til måned. Rødovre Kommune har generelt en større andel af jobparate end landsgennemsnittet, hvilket kan forklare den lidt øgede ledighed.
46 voksne er aktuelt ledige jobparate. 38 er aktivitetsparate med sociale og/eller helbredsmæssige udfordringer. De senest ankomne borgere har ofte mere komplekse helbredsmæssige udfordringer end de tidligere ankomne borgere. 83 borgere deltager aktuelt i danskuddannelse, mens tre borgere er i ordinær uddannelse. Ni bestod danskuddannelsen ved eksamen op til jul.
Boligplacering
188 ukrainere er indkvarteret i midlertidige boliger, mens 35 har fået anvist permanent bolig. Derudover bor to på plejehjem, 16 er privat indkvarterede, mens de resterende bor hos andre ukrainere.
Størstedelen, som udgør 147 personer svarende til 66 procent, er indkvarteret i DAB’s boliger på Carlsro. Boligselskabet påbegynder en omfattende renovering i efteråret, hvorfor alle beboere skal fraflytte deres lejligheder senest oktober 2025. På den baggrund har Kommunalbestyrelsen besluttet at etablere midlertidige boliger, herunder pavilloner på de kommunale parkeringspladser ved Stadionhallen og Rødovre Parkvej Skole.
Flygtninge og familiesammenførte borgere
28 procent af Rødovres borgere har anden etnisk baggrund end dansk ifølge Danmarks Statistik. 22 procent har ikke-vestlig baggrund, mens seks procent har vestlig baggrund. Der er mange borgere med udenlandsk oprindelse, der har dansk statsborgerskab. 84 procent af Rødovres borgere er danske statsborgere, mens seks procent er statsborgere i et vestligt land, og 10 procent har statsborgerskab i et ikke-vestligt land.
I april 2025 var der 230 flygtninge og familiesammenførte borgere i alderen 18-66 år (med opholdsgrundlag efter 2004) bosat i Rødovre Kommune. Heraf var 127 borgere i job, svarende til en beskæftigelsesandel på 55 procent. Det er over landsgennemsnittet på 45 procent. Blandt kvinderne i gruppen var 47 procent i beskæftigelse, mens det samme gjaldt for 61 procent af mændene. Til sammenligning er andelen på landsplan henholdsvis 35 procent og 54 procent.
Ultimo maj 2025 var 89 borgere i Rødovre på selvforsørgelses-, hjemrejse- eller overgangsydelse. Ordningen omfatter borgere, der har opholdt sig mindre end ni år i Danmark inden for de seneste 10 år. Disse borgere er som hovedregel omfattet af arbejdspligten.
Lov- og plangrundlag
Integrationsloven samt Lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen mv.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Status på samarbejdet med virksomheder omfattet af sociale klausuler 2024-2025
Sag nr. 36
Beslutningskompetence: BEU
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen redegør for den aktuelle anvendelse af sociale klausuler blandt virksomheder, der har udført vare- og tjenesteydelser for Rødovre Kommune i perioden 2. halvår 2024 til 1. halvår 2025.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at redegørelsen for anvendelse af sociale klausuler tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Baggrund
Sociale klausuler er bestemmelser, som offentlige ordregivere kan indarbejde i udbud og kontrakter for at fremme beskæftigelses- og uddannelsesmæssige formål. Siden finanslovsaftalen for 2013 og økonomiaftalerne for 2014 har der været en politisk forventning om, at kommuner og andre offentlige myndigheder overvejer brugen af sociale klausuler, særligt i større udbud.
Klausulerne anvendes typisk for at sikre, at leverandører bidrager til oprettelse af praktikpladser, elevforløb eller beskæftigelse af ledige, eksempelvis unge uden uddannelse eller borgere med nedsat arbejdsevne. Formålet er at understøtte samfundsansvar gennem offentlige indkøb ved at skabe en kobling mellem opgaveløsning og sociale hensyn, herunder uddannelse og inklusion på arbejdsmarkedet.
Brug af sociale klausuler afvejes dog altid i forhold til proportionalitet, udbudsregler og opgavens karakter.
Status i Rødovre
Rødovre Kommune anvender sociale klausuler i relevante udbud for at fremme social ansvarlighed blandt leverandører af vare- og tjenesteydelser. I perioden fra 2. halvår 2024 til 1. halvår 2025 har Rødovre Kommune haft 25 kontraktparter, som har været omfattet af sociale klausuler (kontraktparterne fremgår af vedlagte bilag). Ud af de 25 kontraktparter er der indgået faste og vedvarende samarbejdsaftaler med 19 virksomheder.
Generelt er virksomhederne i Rødovre positive over for samarbejdet med Rødovre Jobcenter – både når det gælder rekruttering til ordinære jobs og praktikforløb samt ved længerevarende partnerskaber, som kan række ud over selve kontraktens løbetid og understøtte intentionerne bag sociale klausuler.
Enkelte virksomheder vurderes dog ikke relevante i forhold til etablering af et egentligt samarbejde. Det skyldes enten en stor geografisk afstand til kommunen, projektets meget korte varighed eller et højt specialiseret kompetencebehov, som vanskeliggør relevant rekruttering – enten generelt eller inden for opgavens begrænsede udførelsesperiode.
Få virksomheder ønsker ikke at indgå en egentlig samarbejdsaftale. Jobcentret arbejder dog løbende på at etablere et tættere samarbejder med disse virksomheder.
Der er ikke indgået egentlige uddannelsesaftaler i den pågældende periode, idet der ikke er gennemført udbud over den beløbsgrænse på fem mio. kr., som Kommunalbestyrelsen vedtog i oktober 2019.
Samarbejde i øvrigt
Rødovre Jobcenter har generelt et bredt og aktivt samarbejde med virksomhederne, uanset om der foreligger formelle samarbejdsaftaler eller ej. Samarbejdet omfatter blandt andet rekruttering til ordinære stillinger, etablering af løntilskudsjob og virksomhedspraktikker, beskæftigelse af borgere med nedsat arbejdsevne samt indsats for fastholdelse af sygemeldte på arbejdsmarkedet.
Jobcentret besøger løbende virksomheder i og udenfor kommunen og foretager ligeledes kontakt telefonisk og digitalt. Der er således i alt gennemført 1.341 virksomhedskontakter i perioden fra 1. juli 2024 til 27. maj 2025 – heraf 563 specifikt i Rødovre. Kontakten omfatter bl.a. 440 fysiske besøg, heraf 123 i Rødovre. Aktiviteterne har bl.a. resulteret i 205 jobordrer fordelt på 209 konkrete stillinger, hvoraf de 91 stillinger er blevet besat.
Lov- og plangrundlag
Vejledning om sociale klausuler i udbud.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Sociale Klausuler 2024-2025 Status på Sundhedspolitikken
Sag nr. 37
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen giver en status på arbejdet med Rødovre Kommunes Sundhedspolitik, herunder en præsentation af de igangværende indsatser, der understøtter arbejdet med politikkens fem strategimål. Rødovre Kommunes Sundhedspolitik er vedlagt til orientering som bilag.
Sagen behandles samtidig i alle fagudvalg
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
- at status på arbejdet med Sundhedspolitikken tages til efterretning,
- at arbejdet med strategimål 3: Trivsel i Top og strategimål 4: Fra overvægt til ligevægt sker via allerede igangsatte indsatser og strategier, og at der derfor ikke udarbejdes særskilte handleplaner til disse samt
- at arbejdet med den nuværende Sundhedspolitik forlænges frem til 2027, hvor den nye folkesundhedslov træder i kraft og danner grundlag for udarbejdelsen af en ny Sundhedspolitik.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Den 14. december 2021 godkendte Kommunalbestyrelsen forslag til proces for handleplaner til Sundhedspolitikken 2021-2025 (sag nr. 207), herunder at der én gang årligt forelægges en status for de relevante politiske udvalg.
I februar 2024 blev alle udvalg samt Kommunalbestyrelsen præsenteret for en status på handleplaner til Sundhedspolitikken (sag nr. 44). Indstillingen blev taget til efterretning.
Siden Sundhedspolitikken blev udarbejdet tilbage i 2021, er der sket flere forandringer, både lokalt og nationalt, som har påvirket behovet for udarbejdelse af særskilte handleplaner for alle fem strategimål. På tværs af kommunen er der for eksempel kommet nye politikker, strategier og indsatser, som taler ind sundhedsområdet og supplerer arbejdet med sundhedspolitikkens mål. Samtidig etableres der nye nationale rammer for det kommunale sundhedsarbejde via reformer og lovgivning.
Indstillingen om, at arbejdet med de resterende to strategimål sker via allerede igangsatte indsatser og strategier, skyldes, at virkeligheden er løbet forud for den planlagte proces for udarbejdelse af handleplaner. Både Social- og Sundhedsforvaltningen og øvrige forvaltninger har allerede udviklet, tilpasset og iværksat indsatser, der understøtter strategimålene Trivsel i Top og Fra ligevægt til overvægt. Derfor indstiller forvaltningen, at der ikke udarbejdes særskilte handleplaner for disse.
Sundhedspolitikkens målsætninger er i høj grad integreret i en bred palet af indsatser, som både er i drift og under fortsat udvikling.
Nedenfor er nogle eksempler på politikker, strategier, indsatser og reformer, der siden 2021 er kommet til og som taler ind i arbejdet med ét eller flere af Sundhedspolitikkens strategimål:
- Rødovre Strategien 2025-2028
Strategien har blandt andet fokus på sunde rammer, der favner alle livsfaser. Strategien er med til at sikre, at sundhed indtænkes bredt i den kommunale udvikling og bidrager således til at understøtte samtlige strategimål i Sundhedspolitikken. Strategien forventes endeligt vedtaget i august 2025.
- Mod på Trivsel
Det igangværende arbejde med en handleplan for børn og unges trivsel lægger op til et forstærket fokus på at finde gode og fælles løsninger. Dermed videreføres intentionerne fra strategimål 3 Trivsel i Top igennem arbejdet med Mod på Trivsel og bidrager til en helhedsorienteret indsats med fokus på at fremme trivsel og mental sundhed blandt børn og unge i Rødovre Kommune.
- Seniorer og Byrum
Projektet har fokus på at skabe aktive og meningsfulde fællesskaber for seniorer, hvor byens rum og nærliggende natur danner rammen om aktiviteter, der fremmer både mental og fysisk sundhed. Projektet bidrager dermed til realiseringen af strategimål 1 Rødovre i Bevægelse og strategimål 3 Trivsel i Top.
- Klar Livet-samarbejdet
Klar Livet er et samarbejdsprojekt mellem ti kommuner på Vestegnen og Sydamager, som løber frem til 2030. Projektet har til formål at styrke unges mentale sundhed og livsmuligheder ved at reducere brugen af alkohol, stoffer, tobak og nikotin. Gennem tværgående indsatser i skoler, foreninger og ungdomsuddannelser arbejdes der for at skabe sunde, nikotinfrie fællesskaber og øge de voksnes viden om forebyggelse, så flere unge får mulighed for at klare livet uden røg og rusmidler.
- Sundhedsreformen og Folkesundhedsloven
Den 1. januar 2027 træder Sundhedsreformen i kraft, hvilket får betydning for kommunens arbejde med sundhed, herunder den patientrettede forebyggelse og styrkelse af det nære sundhedsvæsen. Som en del af Sundhedsreformen vil der blive præsenteret en Folkesundhedslov. Folkesundhedsloven forventes at forpligte kommunerne til at arbejde systematisk med at styrke folkesundhed og mindske ulighed i sundhed. Kommunerne skal selv, ud fra en fastlagt ramme, formulere konkrete mål for deres lokale indsatser.
Status på strategimålene i Sundhedspolitikken
Selvom Social- og Sundhedsforvaltningen ikke har udarbejdet særskilte handleplaner til alle fem strategimål i Sundhedspolitikken, arbejdes der aktivt med forskellige indsatser og initiativer, som samlet set bidrager til realisering af politikken i sin helhed. Dette fremgår af vedlagte bilag (bilag 1), der præsenterer et overblik over igangværende indsatser under de fem strategimål.
På trods af den brede dækning i oversigten, er der tale om et uddrag af indsatser, og ikke en fuldstændig opgørelse over alle kommunale aktiviteter, der bidrager til opfyldelsen af Sundhedspolitikkens strategimål.
Foruden bilagets oversigt og beskrivelse af de igangværende indsatser, følger herunder en kort beskrivelse af arbejdet med de fem strategimål:
- Strategimål 1: Rødovre i Bevægelse
Formålet med strategimål 1 er at gøre bevægelse til en naturlig del af hverdagen og skabe rammer, der motiverer alle borgere til fysisk aktivitet og fællesskab – uanset alder og udgangspunkt. Der er udarbejdet en handleplan for arbejdet med strategimålet, som blev afsluttet med udgangen af 2024.
Som det fremgår af bilaget, findes der mange indsatser i Rødovre Kommune, der understøtter fysisk bevægelse blandt borgerne. Blandt andet kan nævnes partnerskabet med DGI Storkøbenhavn, som har bidraget til at øge antallet af foreningsaktive børn og unge i kommunen. Dertil findes der forskellige indsatser målrettet motionsuvante borgere. Karakteristisk for disse indsatser er, at de er udviklet i tværfaglige og/eller tværkommunale samarbejder. Indsatserne spænder fra lokale bevægelsesfællesskaber til økonomisk og social støtte til deltagelse.
- Strategimål 2: Den første røgfri generation 2030
Formålet med strategimål 2 er at forebygge, at børn og unge begynder at ryge eller bruge tobaks- og nikotinprodukter samt at understøtte en generel bevægelse mod et røgfrit samfund. Der er udarbejdet en handleplan for arbejdet med strategimålet, som blev afsluttet med udgangen af 2023.
Inden for tobaks- og nikotinområdet arbejdes der fortsat bredt med forebyggelse, normændringer og hjælp til rygestop – både blandt unge og voksne. Indsatserne retter sig mod flere arenaer, herunder foreninger, arbejdspladser, skoler, uddannelsesinstitutioner og offentlige udearealer.
Et centralt element i arbejdet med strategimål 2 er Klar Livet-samarbejdet, som er et tværkommunalt partnerskab fra 2020-2030, der understøtter børn og unges røgfrihed gennem indsatser på skoler og ungdomsuddannelser, forældreinddragelse, målrettede stop-forløb og samarbejde med foreningslivet.
- Strategimål 3: Trivsel i Top
Formålet med strategimål 3 er at fremme mental sundhed og trivsel gennem øget viden, stærke fællesskaber og sundhedsfremmende rammer i lokalsamfundet.
Der er ikke udarbejdet en særskilt handleplan for strategimålet, men gennem forskellige initiativer arbejdes der målrettet på at fremme mental sundhed og trivsel blandt borgere i alle aldre.
Via arbejdet med den tværgående handleplan for Mod på Trivsel skabes et forstærket fokus på, hvordan vi kan styrke arbejdet med at fremme børn og unges mentale sundhed og trivsel. Mod på Trivsel er baseret på dialog med borgere og fagpersoner og den kommende handleplan præsenterer en række nye og eksisterende initiativer, der har potentiale for at styrke børn og unges trivsel i Rødovre Kommune.
Sundhedsforvaltningen arbejder desuden målrettet med at fremme mental sundhed og trivsel gennem et partnerskab med ABC for mental sundhed. ABC for mental sundhed er en forskningsbaseret indsats, der retter sig mod hele befolkningen. Tilgangen har fokus på at skabe de bedst mulige rammer og betingelser for trivsel. Målet med partnerskabet er at få udbredt ABC-tilgangen til øvrige forvaltninger og frivilligområdet for hermed at skabe en fælles retning for arbejdet med borgernes mentale sundhed.
Med de eksisterende initiativer og den omfattende handleplan for Mod på Trivsel, der er under udarbejdelse, vurderes det, at strategimål 3 allerede er godt integreret i kommunens arbejde med at fremme mental sundhed og trivsel for borgerne. Derfor anses udarbejdelsen af en særskilt handleplan for strategimål 3 Trivsel i Top ikke for nødvendig. Social- og Sundhedsforvaltningen vil fortsat evaluere og tilpasse arbejdet under strategimålet for at sikre, at alle borgere har adgang til meningsfulde fællesskaber og ressourcer, der fremmer mental sundhed og trivsel.
- Strategimål 4: Fra overvægt til ligevægt
Formålet med strategimål 4 er at fremme en sund levevis og reducere forekomsten af overvægt gennem strukturelle tiltag, forebyggelse og opsporing, samt et fokus på at bekæmpe stigmatisering og ulighed i sundhed. Der er ikke udarbejdet en særskilt handleplan for strategimålet.
På vægttabsområdet er der sket markante forandringer siden Sundhedspolitikken blev udarbejdet i 2021. Blandt andet er vægttabsmedicin hurtigt blevet udbredt blandt voksne, hvilket har medført en ændring i motivation og efterspørgsel til kommunens forløb. Borgere skal, forud for opstart af vægttabsmedicin, have afprøvet vægttab via livsstilsinterventioner i minimum 3-6 måneder. Dette har medført flere henvisninger til vægttabsforløb på voksenområdet samt et tæt samarbejde med de praktiserende læger. Der er derfor fortsat et stort behov for kommunale tilbud, der kan støtte borgere med vægttab, både for dem der bruger og dem der ikke bruger vægttabsmedicin.
Rødovre Sundhedscenter har i flere år haft tilbuddet Vægtenheden, hvor der både er et forløb målrettet børn, unge og deres familier (4–18 år) og et målrettet voksne (18+ år). Børn og unge henvises primært via sundhedsplejen og deltager i et individuelt forløb, der er målrettet hele familien. De voksne henvises primært af egen læge og deltager i et gruppeforløb. Sundhedscentret tilbyder derudover mere generelle sundhedsforløb som Vaneværkstedet og Sundhedssamtaler, hvor borgerne kan få hjælp til at arbejde med alt fra søvn, mental trivsel, nikotin samt kost- og motionsvaner.
Med afsæt i de eksisterende tilbud vurderes det, at strategimål 4 allerede er godt integreret i kommunens arbejde med at fremme sund levevis og forebygge overvægt. Udviklingen på vægttabsområdet – herunder udbredelsen af vægttabsmedicin – understreger behovet for differentierede kommunale tilbud, som både støtter borgere med og uden medicinsk behandling. På den baggrund anses det ikke for nødvendigt at udarbejde en særskilt handleplan for strategimål 4 Fra overvægt til ligevægt. Social- og Sundhedsforvaltningen vil løbende følge udviklingen og tilpasse indsatsen, så den fortsat imødekommer borgernes behov og understøtter et helhedsorienteret arbejde med sundhed og vægt.
- Strategimål 5: Sundhed i skolen
Formålet med strategimål 5 er at styrke børn og unges trivsel og sundhed gennem tidlig opsporing, kompetenceudvikling, tværfaglig indsats og styrkede rammer i dagtilbud og skole. Strategimålet skal sikre, at børn og unge møder fagpersoner, fællesskaber og miljøer, der understøtter deres mentale og fysiske sundhed. Sundhed i skolen har været integreret i den politisk besluttede indsats Sundhed og Trivsel.
Skolerne har i regi af Sundhed og Trivsel afprøvet en række initiativer, som har bidraget med ny viden, styrket tværfaglige netværk og ført til praksisnære forløb i undervisningen. Flere af prøvehandlingerne videreføres og indgår som inspiration i den kommende handleplan for Mod på Trivsel.
Blandt initiativerne kan nævnes Sund Søvn på Islev Skole, som har fokus på at øge elevernes bevidsthed om betydningen af søvn og digitale vaner og dermed fremme deres mentale trivsel og læringsparathed. Et andet eksempel er Legepatruljer, hvor ældre elever i folkeskolen faciliterer leg og bevægelse for yngre børn, hvilket både styrker fysisk aktivitet, sociale relationer og ansvarsfølelse på tværs af alderstrin.
Det igangværende arbejde med strategimål 5 vil på mange områder vil blive videreført i handleplanen for Mod på Trivsel og medvirke til at fastholde et stærkt fokus på sunde rammer og fællesskaber i børn og unges hverdag. Social- og Sundhedsforvaltningen vil fortsat samarbejde på tværs af forvaltninger og fagligheder om initiativer, der fremmer børn og unges sundhed.
Lov- og plangrundlag
Rødovre Kommunes Sundhedspolitik
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Bilag 1. Indsatser under Sundhedspolitikkens fem strategimålBilag 2: Rødovre Kommunes Sundhedspolitik 2021-2025
Endelig vedtagelse af Rødovrestrategi 2025-2028
Sag nr. 38
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Rødovrestrategi 2025-2028 med undertitlen Vi finder fremtidens løsninger i fællesskab - tegner vores fælles plan for den fortsatte udvikling af vores velfærd og byen, som vi folder ud i vores politikker, handleplaner, projekter og i det daglige samarbejde. Rødovrestrategien tager afsæt i visionen Sammen om Rødovre, som har været i gang i Rødovre Kommune i flere år, og som sætter retningen for fremtidens Rødovre.
Forslaget til Rødovrestrategi 2025-2028 har været i offentlig høring og der er kommet 9 høringssvar. Rødovrestrategi 2025-2028 fremlægges nu til endelig vedtagelse.
Sagen behandles i alle fagudvalg.
Indstilling
Teknisk forvaltning indstiller,
- at Rødovrestrategi 2025-2028 vedtages endeligt, med de ændringer der fremgår af sagsfremstillingen samt
- at udmøntningen af Rødovrestrategi 2025-2028 i Kommuneplan 2026 sker i form af en delvis revision af Kommuneplan 2022.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Vi finder fremtidens løsninger i fællesskab
Rødovrestrategien er det fælles politiske ståsted, der sætter retning for Rødovre Kommune. Rødovrestrategien fungerer som det politiske arbejdsgrundlag, hvor vi viser, hvad vi i kommunen pejler efter i årene frem for fortsat at være en stærk og attraktiv velfærdskommune.
Kommunalbestyrelsen har i hver valgperiode pligt til at offentliggøre et forslag til strategi for kommunens planlægning. Kommunalbestyrelsen besluttede i august 2023, at den lovpligtige planstrategi indarbejdes i en strategi for hele kommunens virke - nemlig Rødovrestrategie 2025-2028.
Rødovrestrategi 2025-2028 er bygget op omkring syv højt prioriterede velfærdsindsatser, to byudviklingsområder og særlige fokusområder samt strategien for kommuneplanlægningen, der tilsammen sætter retning for, hvordan vi vil arbejde med at indfri visionen Sammen om Rødovre og også i fremtiden fortsætter med at være en mønsterkommune på velfærd, der bygger på stærkt sammenhold og meningsfulde fællesskaber. De syv velfærdsindsatser er:
- Demokrati og stærke sociale fællesskaber
- Attraktive skoler og dagtilbud der fremmer leg, læring og trivsel
- Gode kultur- og idrætstilbud
- Sunde rammer, der favner alle livsfaser
- Et trygt liv for ældre borgere
- En alsidig og levende by for borgere og virksomheder
- Et grønnere og mere bæredygtigt Rødovre
For hver velfærdsindsats beskriver Rødovrestrategien Kommunalbestyrelsens ambitioner og mål på området, sammen med eksempler på konkrete indsatser og tiltag, der bidrager til at indfri ambitionerne.
Involvering og dialog med borgere og brugere
Rødovrestrategi 2025-2028 baserer sig på input fra en lang række involverende aktiviteter og initiativer forud for og undervejs i udarbejdelsen. Eksempelvis Opgaveudvalg, Ungeklimaråd, Ung strategi, Mod på trivsel, Fremtidens ældreområde, Nabokaffe, Fælleselevråd, Klimaliv, og Rødovredagen 7. september 2024.
Høringssvar
Der er indkommet i alt 9 høringssvar til forslaget til Rødovrestrategi 2025-2028. Høringssvarene ses i Bilag 1 – Indkomne høringssvar.
Hovedparten af høringssvarene kommer fra organisationer, foreninger o.lign. og retter sig imod alle strategiens 7 velfærdsindsatser. Høringssvarene udtrykker generel opbakning til indsatserne, men påpeger opmærksomhedspunkter fx. vedrørende børns behov i skoler og institutioner og fagprofessionelles arbejdsvilkår. Nogle af høringssvarene efterspørger desuden en stærkere vægt på bæredygtighed og den grønne dagsorden. Tre af høringssvarene kommer fra professionelle grundejere med ønsker til den kommende Kommuneplan 2026. Forvaltningernes kommentarer og bemærkninger til høringssvarene ses i bilag 2 - høringsskema.
På baggrund af første politiske behandling af udkast til Rødovrestrategien og de indkomne høringssvar foreslår forvaltningerne at Rødovrestrategi 2025-2028 vedtages med følgende ændringer:
a) Side 8, overskriften på afsnit 2. "Attraktive skoler og dagtilbud der fremmer leg, læring og trivsel" ændres til 2. "Attraktive dagtilbud og skoler der fremmer leg, læring og trivsel".
b) Side 8, afsnittet ”Læringsfællesskaber af høj kvalitet for alle børn og unge”:
Følgende tekst tilføjes: ”Vi inddrager også æstetiske læringsprocesser og inddragende kulturværktøjer som et element i arbejdet med trivsel”.
c) Side 8, afsnittet ”Læringsfællesskaber af høj kvalitet for alle børn og unge”:
Følgende tekst tilføjes: ”Vores ambition er at uddanne fremtidens unge i at være bæredygtige. I Rødovre Kommunes skoler arbejder alle børn og unge med læring om klima, miljø og bæredygtighed. Det sker blandt ved, at skolerne benytter forskellige læringsforløb, der har til formål at styrke elevernes viden om klima, affaldshåndtering, genbrug, bæredygtighed, FN’s Verdensmål, teknologi og innovation mv.”
d) Side 9, overskriften på afsnittet "Styrket samarbejde om børn og unge" ændres til "Styrket samarbejde om udsatte børn og unge."
e) Side 14, overskriften på afsnittet "Helhedspleje og borgernær pleje" ændres til "Helhedsindsats og borgernær pleje".
f) Side 15, sidste afsnit: "helhedspleje" ændres til "helhedsindsats"
g) Side 18, afsnittet "Planter, dyr og vand har plads i byen":
Følgende tekst tilføjes: "Vi vil understøtte borgernes brug og glæde ved naturen. Det gælder både børn, voksne og gamle – individuelt såvel som i regi af de frivillige foreninger."
h) Side 19, afsnittet "Fjernvarme og kollektiv transport bidrager til co2-reduktion":
Teksten om BRT slettes.
Teksten suppleres således: ”Vi indgår i relevante samarbejder for at skabe et tættere og sammenhængende net af kollektive transportformer…”
i) Side 27:
Oplistningen af vedtagne lokalplaner hhv. lokalplaner, der forventes vedtaget opdateres til status pr. august 2025.
Kommuneplan 2026
I umiddelbar forlængelse af den endelige vedtagelse af Rødovrestrategi 2025-28 udarbejder forvaltningen et forslag til Kommuneplan 2026. Behovene for ændringer i kommuneplanen begrænser sig til tilpasninger og mindre justeringer, hvilket vil ske i form af en delvis revision af Kommuneplan 2022.
Lov- og plangrundlag
Planloven
Økonomiske konsekvenser
Ingen
Tidsplan
Forslag til Rødovrestrategi 2025-2028 har været i offentlig høring fra den 5. marts til den 30. april 2025.
Endelig vedtagelse – august 2025.
Offentliggørelse – september 2025.
Bilag
Bilag 1: Indkomne høringssvar Rødovrestrategi 2025-2028Bilag 2: Høringsskema Rødovrestrategi 2025-2028
Bilag 3: Rødovrestrategi 2025-2028
Forventet regnskab pr. ultimo juni 2025 - beskæftigelsesudvalget
Sag nr. 39
Beslutningskompetence: BEU
Sagens kerne
Forventet regnskab pr. ultimo juni 2025 omfatter en opfølgning på forbruget af nettodrifts- og anlægsmidler i 2025 for Beskæftigelsesudvalgets rammer med udgangspunkt i status ultimo juni 2025.
Indstilling
Social- og Sundhedsudvalget indstiller,
at forventet regnskab pr. ultimo juni 2025 tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Der henvises til bilaget "Forventet regnskab pr. ultimo juni 2025 - Beskæftigelsesudvalget".
Lov- og plangrundlag
Principper for økonomistyring i Rødovre Kommune.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Forventet regnskab pr ultimo juni 2025 - Beskæftigelsesudvalget Diverse
Sag nr. 40
Beslutningskompetence: BEU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.
Underskriftsside
Sag nr. 41
Beslutningskompetence: BEU
Indstilling
Forvaltningen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget godkender beslutningsprotokollen.
Beslutning
Godkendt.
Protokol oplæst
Møde slut kl. 15.20
Sagsfremstilling
Beskæftigelsesudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen.
For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på "Godkend."
