Kultur- og Fritidsudvalget

06-02-2024

Medlemmer

Formand Lene Due (A)
Pia Hess Larsen (A)
Tina Hippe Hansen (C)
Martin Rosenkrantz (F)
Marianne Christensen (Ø)

Sager 6 - 19

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 6

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Meddelelsespunkterne fremlægges til orientering:

  1. Ansøgninger til idrætspuljen.
  2. Kommissorium for budgetresolution om udvikling af idrætsfaciliteter. Punktet forelægges samtidig i Børne- og Skoleudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget og Teknik- og Miljøudvalget.

Indstilling

Meddelelsespunktet forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Projektbeskrivelse for budgetresolution vedr. idrætsfaciliteter i Rødovre Kommune

Godkendelse af fordelingsregler for indendørs idrætsanlæg 2024-25
Sag nr. 7

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Evalueringsgruppen af fordelingsreglerne for haller og sale, som er nedsat af Folkeoplysningsudvalget i januar 2023, har sammen med forvaltningen fulgt implementeringen af de nye fordelingsregler, som trådte i kraft den 17. januar 2023. På den baggrund foreslås justeringer af reglerne for perioden 2024-25.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at ”Fordelingsregler for indendørs idrætsanlæg i Rødovre Kommune 2024-25” vedtages samt
  2. at orienteringen om Evalueringsgruppens arbejde tages til efterretning.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

På Kultur- og Fritidsudvalgets møde den 17. januar 2023 vedtog udvalget nye ”Fordelingsregler for indendørs idrætsanlæg i Rødovre Kommune 2023-24”. Forud for vedtagelsen af de nye fordelingsregler var der i efteråret 2022 en dialog med og høring af kommunens idrætsforeninger om reglerne. På udvalgets møde den 17. januar 2023 blev det ligeledes besluttet at etablere en Evalueringsgruppe til at følge op på de nye fordelingsregler, og om nødvendigt justere dem.

Evalueringsgruppen var således sammensat:

  • Tre repræsentanter fra idrætten i Rødovre, udpeget af Fællesrepræsentationen for Idrætsforeninger i Rødovre (FIR): Lone Brit Henriksen (Rødovre Floorball Club), Karin Finner Madsen (Rødovre Statsskoles Volleyballklub), Poul Lundberg Andreasen (Rødovre Tennisklub)
  • En repræsentant fra Folkeoplysningsudvalget (FOU) der ikke repræsenterer idrætten: Ole Gjøl (AOF) samt
  • Repræsentanter fra Børne- og Kulturforvaltningen (BKF).

Evalueringsgruppens arbejde er nu gennemført, og evalueringsgruppen har været samlet til to møder. Et indledende møde, hvor implementeringen af de nye fordelingsregler blev drøftet på baggrund af erfaringer fra denne sæsons fordeling af tider. Dernæst et opfølgende møde efter den høringsrunde der blev aftalt på første møde var gennemført. Alle foreninger, som har tider i haller og sale, modtog materialet til høring. Der kom fire svar fra foreningerne, som danner baggrund for anbefalingerne:

  • Evalueringsgruppen anbefaler et begrænset antal justeringer til fordelingsreglerne. Baggrunden for denne holdning er, at der fortsat mangler et større datagrundlag fra HallMonitor (termiske kameraer) og mere erfaring med det nye årshjul for driften.
  • Evalueringsgruppen anbefaler at den 1. årige fordeling fastholdes – som minimum indtil forvaltningen har data fra HallMonitor og erfaring med det nye årshjul for fordeling.
  • Evalueringsgruppen anbefaler, at der fra forvaltningens side arbejdes med formatet for fordelingsmødet, der bør deles op i flere mindre møder i mere lokale brugergrupper.
  • Evalueringsgruppen anbefaler, at Folkeoplysningsudvalget etablerer det fordelingsudvalg, fordelingsreglerne åbner mulighed for. Dette giver forvaltningen mulighed for at sende eventuelle tvister om fordelingen til afgørelse, uden at det bliver en sag for hele Folkeoplysningsudvalget (se fordelingsreglerne s. 1 & 7).

Evalueringsgruppen drøftede desuden:

  • Hvordan forvaltningen justerer fordelingen så den så vidt muligt tilgodeser foreninger i vækst?
  • Hvordan forvaltningen kan justere tildeling til klubber med elitehold?
  • Hvordan balancen sikres mellem hensynet til små og store klubbers adgang til primetime træningstid?
  • Hvordan der sikres større gennemsigtighed i tildelingen af tider, så det sikres, at det er nemt at forstå, hvordan fordelingen er foregået?

Disse temaer vil forvaltningen arbejde videre med i løbet af den kommende fordelingssæson.

Som det ses i ovenstående temaer, har debatten i Evalueringsgruppen samt idrætsforeningernes høringssvar, givet gode og saglige inputs, der har resulteret i vedlagte justeringer i fordelingsreglerne. Ændringerne er markeret i vedlagte bilag "Regler for halfordeling i Rødovre 2024-25 med synlige rettelser", der fremlægges til vedtagelse med eventuelle ændringsforslag fra Kultur- og Fritidsudvalget. Såfremt ændringerne vedtages, vil de reviderede fordelingsregler se ud som vedlagt i bilag "Regler for halfordeling i Rødovre 2024-25". Selve høringssvarene er ligeledes vedlagt i bilaget "Høringssvar samlet".

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Hvis "Fordelingsreglerne for indendørs idrætsanlæg i Rødovre Kommune 2024-25" vedtages, træder de i kraft umiddelbart efter mødet den 6. februar 2024.

Bilag

Bilag 1: Regler for halfordeling i Rødovre 2024-25
Bilag 2: Regler for halfordeling i Rødovre 2024-25 med synlige rettelser
Bilag 3: Høringssvar SAMLET
Bilag 4: Fordelingsprincipper evalueringsmøde 270923
Bilag 5: Fordelingsprincipper evalueringsmøde 181223

Oplevelsescenter Vestvolden – Godkendelse af ændret takststruktur for rundvisninger
Sag nr. 8

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Oplevelsescenter Vestvolden ønsker at ændre på taksterne for bestilte rundvisninger. Formålet er dels at skabe en bedre balance mellem prisen for rundvisninger henholdsvis i og uden for Ejbybunkeren, dels at skabe et bedre økonomisk grundlag for rundvisninger i og omkring Artillerimagasinet.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at ændrede takster for rundvisninger i Oplevelsescenter Vestvolden godkendes.

Beslutning

Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

Det foreslås at ændre i takststrukturen for bestilte rundvisninger for lukkede grupper i Ejbybunkeren og på volden omkring Artillerimagasinet.

Den nuværende takststruktur skaber en uhensigtsmæssig stor prisforskel mellem bestilte rundvisninger henholdsvis i og uden for Ejbybunkeren, selvom aktiviteternes kvalitet og Oplevelsescenterets lønudgift ved deres afholdelse er den samme.

I den nuværende struktur betales der en samlet pris pr. gruppe for bestilte rundvisninger uanset antallet af deltagere foruden eventuel entré til bunkeren. De nuværende takster for rundvisninger er pr. gruppe 700 kr. på hverdage og 900 kr. om aftenen og i weekenden. Hvis rundvisningen omfatter Ejbybunkeren, skal der herudover betales for entré pr. deltager til bunkeren.

Det foreslås, at der fremover i stedet betales en fast pris pr. deltager i rundvisningen på 100 kr. på hverdage og 120 kr. om aftenen og i weekenden, uanset om rundvisningen omfatter Ejbybunkeren. Der betales dog altid for minimum 10 deltagere.

For gæsterne vil takstændringen medføre, at rundvisninger i bunkeren bliver lidt billigere for mindre grupper på 10-14 deltagere og lidt dyrere for større grupper på 15-20 deltagere.

De foreslåede takster gælder for bestilte rundvisninger for lukkede grupper. For åbne rundvisninger og andre særarrangementer fastsættes deltagerprisen som hidtil efter konkret vurdering af museumslederen.

Oplevelsescenter Vestvoldens bestyrelse anbefaler tilpasningen som et led i strategien for 2024 og 2025. Tilpasningen skal skabe et bedre økonomisk grundlag for Oplevelsescenterets bestilte rundvisninger i og omkring Artillerimagasinet og en bedre balance mellem prisen for rundvisning her og i Ejbybunkeren.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Tilpasningen vil medføre en forøget egenindtjening på Oplevelsescenterets rundvisninger i og omkring Artillerimagasinet.

Tidsplan

Hvis den godkendes, træder takstændringen i kraft 1. marts 2024/ved udgangen af februar-møderækken.

Oplevelsescenter Vestvolden – Tilpasning af åbningstider i Ejbybunkeren
Sag nr. 9

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

For at frigøre lønressourcer til andre formidlingsaktiviteter i og omkring Ejbybunkeren og Artillerimagasinet indstiller bestyrelsen for Oplevelsescenter Vestvolden en tilpasning af Ejbybunkerens åbningstider for besøg på egen hånd.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at orienteringen om tilpasning af Ejbybunkerens åbningstider tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Oplevelsescenterets bestyrelse har godkendt en tilpasning af Ejbybunkerens åbningstider for besøg på egen hånd i weekender og ferier om vinteren, hvor der er relativt få af denne type besøg.


Konkret har bestyrelsen godkendt, at der fra efteråret 2024 lukkes for besøg på egen hånd i Ejbybunkeren fra og med uge 43 (efter skolernes efterårsferie) til og med uge 5, hvor der er i gennemsnit er færrest af denne type besøg.
Det skal understreges, at Ejbybunkeren fortsat vil være åben i forbindelse med rundvisninger, skoletjenesteforløb mv.
hele året.


Formålet med tilpasningen af åbningstiderne er at frigøre lønressourcer til andre formidlingsaktiviteter i og omkring både Ejbybunkeren og Artillerimagasinet, som Oplevelsescenteret er rykket ind i 2023.

Tilpasningen sker som et led i strategien for Oplevelsescenter Vestvolden for 2024 og 2025. Den skal gøre det muligt at udvikle et bredere udvalg af åbne særarrangementer for flere målgrupper med deltagerbetaling i og omkring både Ejbybunkeren og Artillerimagasinet.

Et bredere udbud af vekslende særarrangementer for forskellige målgrupper vil give gæsterne lejlighed til fordybelse i arrangementets tema og giver gæsterne lejlighed til at komme tilbage på volden ved flere forskellige lejligheder i løbet af året.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Tilpasningen af åbningstiderne vil frigøre lønressourcer til frontpersonale på ca. 48.000 kr. årligt til andre publikumsaktiviteter i og omkring både Ejbybunkeren og Artillerimagasinet.

Tidsplan

De nye åbningstider træder i kraft efter skolernes efterårsferie 2024.

Virksomhedsoverdragelse af Skoletjenesten til Oplevelsescenter Vestvolden
Sag nr. 10

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Skoletjenesten Københavns Befæstning er fra årsskiftet 2023/2024 virksomhedsoverdraget fra Københavns Kommune til Oplevelsescenter Vestvolden.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at orientering om virksomhedsoverdragelse af Skoletjenesten Københavns Befæstning tages til efterretning.

Beslutning

Indstilles taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Skoletjenesten København Befæstning har hidtil været en selvstændig organisatorisk enhed forankret i Københavns Kommune, men er fra årsskiftet 2023/2024 blevet virksomhedsoverdraget til Oplevelsescenter Vestvolden.

Den undervisnings- og udviklingsansvarlige i Skoletjenesten
(37 t/uge) og de tre timelønnede studenterundervisere er herefter ansat i Oplevelsescenteret med reference til leder af Oplevelsescenter Vestvolden, Martin Jespersen.

Driften af Skoletjenesten Københavns Befæstning er finansieret i samarbejde mellem Frederiksberg, København og Rødovre Kommune. Der er i forbindelse med virksomhedsoverdragelsen indgået aftale om fortsat medfinansiering af Skoletjenesten fra København og Frederiksberg i årene 2024-2026 med årligt hhv. 300.000 og 75.000 kr. Skoletjenesten refererer til en selvstændig styregruppe med én repræsentant fra hver af de tre kommuner.

Skoletjenesten Københavns Befæstning varetager undervisning på forskellige lokationer i alle tre kommuner. Skoletjenesten vil foruden på Vestvolden i Rødovre som udgangspunkt også fremover udbyde undervisning på Kastrup Fort i Københavns Kommune og på Frederiksberg.

I skoleåret 2023/24 udbydes i alt ti forskellige forløb, der tilsammen dækker alle klassetrin i grundskolen og på ungdomsuddannelserne.


Skoletjenestens undervisningsforløb på alle lokationer vil som hidtil være gratis for skoleklasser fra de tre kommuner.

Skoletjenesten og Oplevelsescenteret har siden 2012 haft et nært samarbejde om undervisningsaktiviteterne i Ejbybunkeren og på Vestvolden i Rødovre. I det fremtidige endnu tættere daglige samarbejde i samme organisatoriske rammer ligger et stort potentiale for at skabe synergi mellem undervisningsaktiviteterne og Oplevelsescenterets øvrige brede vifte af formidlingsaktiviteter.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Virksomhedsoverdragelsen har ingen økonomiske konsekvenser har for Rødovre Kommune.

Tidsplan

Den nuværende aftale om medfinansiering af Skoletjenesten fra Frederiksberg og Københavns Kommune gælder til og med 2026. Aftalen genforhandles senest i december 2025.

Status på handleplaner til Sundhedspolitikken
Sag nr. 11

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen giver en status på igangværende handleplaner til Rødovre Kommunes Sundhedspolitik.  

Sagen behandles samtidig i Beskæftigelsesudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget, Børne- og Skoleudvalget, Teknik- og Miljøudvalget samt Social- og Sundhedsudvalget.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning

Indstilles taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Den 11. november 2021 godkendte Social- og Sundhedsudvalget forslag til proces for handleplaner til Sundhedspolitikken (sag nr. 87), herunder at der en gang årligt forelægges en status for de relevante politiske udvalg.

Med henblik på at implementere Sundhedspolitikken blev det besluttet, at udvikle handleplaner for hvert af politikkens fem strategimål inden for Sundhedspolitikkens fireårige periode (2021-2025). Handleplanerne omhandler:

  1. Rødovre i bevægelse (2022-2024)
  2. Den første røgfrie generation (2020-2023)
  3. Trivsel i top (påbegyndes medio 2023)
  4. Fra overvægt til ligevægt (påbegyndes 2024)
  5. Sundhed i skolen (2022-2025).

Oversigten viser, at to (strategimål 1 og 5) ud af fem handleplaner er igangsat, og en enkelt handleplan (strategimål 2) er afsluttet. Handleplanen "Trivsel i top" (strategimål 3) sammentænkes med planlagte initiativer i forbindelse med trivselsåret.

Handleplanerne omhandler kun en ganske lille del af det sundhedsarbejde, der foregår i kommunen. Der til kommer, at sundhed er en fælles udfordring, som kræver, at vi arbejder sammen på tværs af forvaltninger. Sundhed skal tænkes ind i den enkelte institutions/afdelings arbejde ud fra en forståelse af, at sundhed skabes der, hvor vi møder borgerne.

I bilagene uddybes den følgende status for henholdsvis strategimål 1 og 2.

Ad strategimål 1 "Rødovre i Bevægelse"

I Rødovres forvaltninger og afdelinger er der stort fokus på at styrke fysisk aktivitet i hverdagen. Handleplanen har sat yderligere fokus på bevægelse, særligt for børn og unge, som ikke er en del af fællesskaber i idrætslivet. I Social- og Sundhedsforvaltningens forskellige afdelinger er der fokus på de borgere, som har vanskeligt ved at indgå i fællesskaber med bevægelse og leg, herunder borgere på Rødovre Parkvej Skole, Børnehuset og Campus Espevang. Derudover er der i Børne- og Kulturforvaltningen tilbud om fritidspas til de børnefamilier, som af økonomiske årsager ikke deltager i idrætsforeningerne.

Kultur- og Fritidsafdelingen har igennem et samarbejde med foreninger og skoler udviklet en bevægelsespakke, som kan bidrage til skolens prioritering af bevægelse og samarbejde med foreningerne.

For voksne uden beskæftigelse har Rødovre Sundhedscenter og Jobcentret et samarbejde.

I 2024 igangsættes en indsats med flere bevægelsesfællesskaber for ældre samt en udvikling af gå- og cykelruter, der kan inspirere endnu flere til at bevæge sig.

Status på samtlige indsatser i handleplanen fremgår af bilag 1.

Ad strategimål 2 ”Den første røgfri generation 2030”

Handleplanen for en Røgfri Fremtid 2020-2023 blev godkendt af Kommunalbestyrelsen på møde den 26. maj 2020 (sag nr. 113) og efterfølgende inkluderet under Strategimål 2 i sundhedspolitikken. Som partner i Røgfri Fremtid tilslutter Rødovre Kommune sig hovedbudskaberne:

  1. Børn og unge har ret til at vokse op uden røg, og sammen tager vi ansvar for, at det bliver muligt
  2. Sammen vil vi skabe en røgfri fremtid, hvor flere børn og unge får bedre muligheder for at skabe sig et sundt og godt liv
  3. Sammen vil vi sikre, at færre ryger, så færre bliver syge af tobaksrøg.

Handleplanens mål er, at børn og unge ikke begynder at ryge eller benytte andre nikotinprodukter. Rødovre har sat handling bag de politiske beslutninger om en Røgfri Fremtid for børn og unge i Rødovre, og arbejder for det nationale mål om en røgfri generation 2030. Indsatsen for en røg- og nikotinfri fremtid fortsætter i Rødovre.

Igennem handleplanen har der været fokus på tre større indsatsområder, hvor implementeringen desværre var påvirket af Covid-19. Disse indsatsområder var:

1. Forebygge rygestart hos børn og unge
Røgfri skoletid blev indført fra august 2020 i almen skolerne og skolefritidstilbud på landsplan, herunder Rødovre. Skoleafdelingen udarbejdede et fælles regelsæt, pædagogiske vejledninger og retningslinjer til ledelse og personale på skoleområdet. Der var tilbud om kompetenceopbygning af lærerne i den korte samtale om rygning med eleverne. Fremadrettet vil indsatsen blive styrket yderligere igennem samarbejdet ”Klar Livet - uden røg og rusmidler”, som med 7,4 mio. kroner bevilget af Nordeafonden starter en treårig indsats i 2024. Indsatsen inkluderer 1) kompetenceløft om nikotin målrettet voksne omkring unge, 2) det gode træningsfællesskab i idræts- og foreningslivet uden nikotin og 3) nikotinfrie fællesskaber på ungdomsuddannelser.

De ti kommuner, der er med i projektet, vil alle være aktive i forskellige indsatser, og resultater og erfaringer vil blive delt mellem kommunerne. I Rødovre Kommune vil der blandt andet være fokus på indsatsen vedrørende nikotin og de voksne omkring børn og unge samt på indsatsen vedrørende det gode træningsfælleskab, som både indeholder den gode velkomst samt nikotinfri træning. Indsatsen vil være et samarbejde mellem Social- og Sundhedsforvaltningen samt Børne- og Kulturforvaltningen.

Den samlede status fra "Klar Livet" fremgår af bilag 3.

2. Fremme røgfrie miljøer, hvor børn og unge færdes

Mellem 2020-2023 er der indført flere røg- og nikotinfrie miljøer, herunder arbejdstiden for kommunalt ansatte og på alle idrætsanlæg ude som inde. Fremadrettet vil der være fokus på bæredygtighed, således at der er en systematisk opfølgning på de faktorer, der styrker de røg- og nikotinfrie miljøer samt opmærksomhed på, om der er andre miljøer, der skal inkluderes.

Røgfri arbejdstid:
I 2024 planlægger Personaleafdelingen en præcisering af, at retningslinjerne også inkluderer røgfrie nikotinprodukter, herunder nikotinposer/snus. Der kommer en opdatering på materiale til lederne samt rådgivning i at have en røg- og nikotinfri arbejdsdag eller hjælp til et varigt røg- eller nikotinstop. I 2024 vil der endvidere blive fulgt op på et punkt i retningslinjerne, der vedrører samarbejdskontrakter med leverandører, håndværkere med flere.

Kultur- og idrætsanlæg:

Alle idrætsanlæg er røg- og nikotinfrie, og skilte samt plakater anviser reglerne for at beskytte børn og unge mod røg- og nikotinprodukter. I 2024 fortsættes arbejdet, og fokus vil blandt andet være på at undersøge, hvordan brugere af anlæggene har taget i mod de nye regler både i forhold til positive og udfordrende emner, samt hvordan vi bedst kan understøtte normaliseringen af røg- og nikotinfri idræt og socialt samvær på anlæggene både som udøvere og som publikum.

3: Fremme rygestop for voksne og unge

Rødovre Sundhedscenter har professionelle og velfungerende stoptilbud til borgerne i Rødovre og med gode resultater. Stoptilbuddene inkluderer både individuelle forløb og gruppeforløb samt oplysning om de virtuelle tilbud som E-Kvit fra Kræftens Bekæmpelse og Apotekerne, XHale for de unge fra Kræftens Bekæmpelse samt telefonisk forløb via Stoplinien. Derudover har Rødovre Kommune sammen med Sundhedsfællesskabet stoptilbud til borgere med psykisk sårbarhed.

Fremadrettet vil der være fokus på at styrke henvisning til stoptilbud fra hospitaler i Midtklyngen og fra lægepraksis samt formidling af de mange gode stoptilbud. Der er specifikt fokus på unges brug af nikotinprodukter i den fælles indsats i ”Klar Livet - uden røg og rusmidler”.

Den afsluttende rapport for handleplanen for en Røgfri Fremtid 2020-2023 er vedlagt som bilag (bilag 2).

Ad strategimål 5 "Sundhed i skolen"

Sundhed og Trivsel er en ud af tre politisk besluttede indsatser på skoleområdet. Til indsatsen er der koblet et netværk bestående af medarbejder- og ledelsesrepræsentanter fra skoler, SFO’er og byggelegepladser. Netværket arbejder med videndeling og igangsættelse af konkrete prøvehandlinger med henblik på kompetenceudvikling og kapacitetsopbygning i forhold til fremme af børn og unges sundhed og trivsel. Netværket henter inspiration udefra i forhold til aktuelle temaer og relevant viden om børn og unges sundhed og trivsel. Derudover følger netværket de forskellige målinger, undersøgelser og anden data, der indsamles på skoleområdet. Netværket har udviklet en databehandlingsmanual til brug for, hvordan man på skolerne kan følge op på og omsætte data til konkrete handlinger, der skal understøtte sundhed og trivsel blandt børn og unge. Skolernes arbejde med sundhed og trivsel understøttes ydermere af praksisnære og forebyggende tiltag og indsatser iværksat af konsulenter, PPR mv.

Alle skoler har forskellige elementer af bevægelse i undervisningen som en del af dagligdagen.

I løbet af trivselsåret 2023/24 vil skoleområdet rette blikket mod nye måder at arbejde med børn og unges mentale sundhed og trivsel. Vi vil være modige i forhold til at inddrage de mange arenaer, der er i børne- og ungdomslivet. Det er tid til på tværs af fagligheder, positioner og tilhør at stå sammen i Rødovre om børn og unges sundhed og trivsel. Vi vil således samarbejde på tværs af afdelinger og forvaltninger med børnenes og de unges stemmer i centrum.

Lov- og plangrundlag

Rødovre Kommunes Sundhedspolitik.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Handleplan Rødovre i bevægelse - status 2023
Bilag 2: Handleplan for Røgfri Fremtid 2020-2023 - afsluttende rapport
Bilag 3: Klar Livet Status2023

Anlægsregnskab - Musikskole og bistro
Sag nr. 12

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Kommunalbestyrelsen har samlet set bevilget 60.300.000 kr. til opførelse af en ny musikskole samt bistro i tilknytning til Viften. Anlægsregnskabet for den samlede bevilling forelægges hermed til godkendelse. Projektregnskabets resultat er et merudgift på 2.062.232 kr.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at anlægsregnskabet godkendes samt
  2. at merudgiften på 2.062.232 kr. finansieres af kassebeholdningen.

Beslutning

Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

Kommunalbestyrelsen har i budgetårene 2018-2021 samlet set bevilget 60.300.000. kr. til opførelse af en ny musikskole samt opførelse af en bistro i tilknytning til Viften.

Bevillingen blev givet på grundlag af et stort ønske om en ny musikskole, da den gamle var meget nedslidt. Dertil var der et ønske om at gøre Rådhuspladsen mere livlig, hvilket et nyt spisested i tilknytning til Viften samt musikskolen bidrager til. Dette ligger fint i tråd med realiseringen af Bykernen med det nye hovedstrøg i kommunen, som forventes at skabe yderligere liv og aktivitet og gøre placeringen endnu mere attraktiv.

Musikskolen

Musikskolen er placeret mod øst og er organiseret i én etage, så skolen er let tilgængelig. Der er selvstændig indgang fra passagen nord for Biblioteket/indkørslen til Rådhuset.

Mod passagen fremstår Musikskolen med store glaspartier, så man udefra kan se aktiviteterne.

Musikskolens foyerområde er knyttet direkte sammen med Viftens nuværende foyer, så der er skabt et stort samlet fleksibelt område, der kan opdeles afhængig af de forskellige arrangementer. Musikskolen er indrettet med en multisal på ca. 250 m2 med plads til 250 personer, og kan anvendes til en lang række aktiviteter, såsom mindre koncerter og øverum for større musikgrupper. Der er etableret akustisk regulering, så efterklangstiden kan justeres til både akustisk og elektrisk forstærket musik.

Herudover er der et stort undervisningsrum og et rytmikrum samt syv mindre undervisningsrum. Endvidere er der etableret lærerværelse og to kontorer samt tekøkken, der sammen med en glasvæg adskiller lærerområdet fra foyerarealet.

Bistro

Bistroen er opført på den nordlige del af Rådhuspladsen i tilknytning til Viften, og er udformet som en selvstændig enhed med egen indgang og med plads til ca. 110 gæster. Bistroen fremstår med sin runde form karakterfuld og åbner sig mod omgivelserne mod rådhusområdet mod syd og vest.

I underetagen er der etableret gæstetoiletter, personalefaciliteter og teknikrum. Handicaptoilet er placeret i stueplan.

Varetilkørsel er placeret ved Gunnekær med egen indgang, som også kan anvendes som personaleindgang.

Den direkte sammenhæng med Viften betyder, at de to enheder kan støtte hinanden.

På arealet foran bygningen er der mulighed for udeservering, som er adskilt fra indgangsområdet til Viften.

Regnskab for bevillingen er opstillet nedenfor:

60.300.000 kr. Anlægsbevilling i alt

62.362.232 kr. Forbrug i alt

2.062.232 kr. Merudgift

Årsagen til merudgiften skyldes, at der har været ekstra udgifter til følgende:

  • Forbedring af ventilationsanlæg i musiksal for at tilgodese krav til dæmpning af baggrundsstøj,
  • Udvidelse af befugtningsanlæg til alle de lokaler, hvor der er instrumenter,
  • Behov for ny transformer med mere strøm til Viften, bistro og musikskolen,
  • Ekstra depoter i bygningskroppen,
  • Flere automatiske branddøre (ABDL) i forhold til den daglige drift,
  • Ekstra gulvbehandling for at tilgodese fremtidig drift,
  • Ekstra akustik i slagtøjssal, samt
  • Ekstra udgifter i forhold til niveaufri adgang på samtlige facadedøre pga. nye lovkrav samt forbedring af handicapforhold.

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v., bilag 1, pkt. 7.2.

Generelle retningslinjer, budgetpublikationen.

Økonomiske konsekvenser

Merudgiften på 2.062.232 kr. finansieres af kassebeholdningen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Musikskolen Anlægsregnskab Teknisk Forvaltning

Udgiftsneutral tillægsbevilling - Byrum og børn og unges trivsel
Sag nr. 14

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Rødovre Kommune har modtaget 500.000 kr. fra Statens Kunstfond i forbindelse med projektet Byrum og børn/unges trivsel i perioden 01.02.2024-31.05.2025.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at der gives en udgiftsneutral tillægsbevilling på netto 0 kr. til Kultur- og Fritidsudvalget svarende til en udgift og en tilhørende indtægt på 500.000 kr. til projektet Byrum og børn/unges trivsel.

Beslutning

Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

Formålet med projektet er i samarbejde med huskunstnerne Kenneth Balfelt og Johan August (Artist in Residency), at involvere børn og unge i udviklingen af kunsten i Rødovres nye bymidte. Samtidig undersøges det, hvordan kunsten i det grønne byrym på Aage Knudsens Strøg kan bidrage til et modstandsdygtigt, glædesfuldt og fællesskabsbåret børne- og ungdomsliv.

Projektet er et samarbejde med kunstnerne Kenneth Balfelt og Johan August, som vil udvikle og afprøve kunstneriske praksisser i krydsfeltet mellem kunst, natur, byrum og trivsel. Målet er at lytte og spørge ind til arbejdet med børn/unge samt kunst/byrum i et 360 graders perspektiv og sammen blive klogere og bedre til at udvikle mangfoldige byrum, der understøtter det gode byliv også for børn og unge.

Der er søgt fondsmidler til afholdelse af udgifter i forbindelse med projektet svarende til 500.000 kr.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Den godkendte anvendelse af midlerne har ingen økonomiske konsekvenser for Rødovre Kommune. Bevillingen vedrører hovedfunktionen 03.35 kulturel virksomhed.

Tidsplan

Projektet afvikles i perioden 01.02.2024-31.05.2025.

Udgiftsneutral tillægsbevilling - "Når jeg bli'r gammel - seniorers indflydelse på og trivsel i grønne byrum i Rødovre"
Sag nr. 15

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Rødovre Kommune har modtaget en bevilling fra Social- og Boligstyrelsens ansøgningspulje til ældrevenlige byer på i alt 2.083.332 kr. i perioden 01-01-2024 til 31-12-2026 til et projekt om seniorers indflydelse på og trivsel i grønne byrum.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at der gives en udgiftsneutral tillægsbevilling til netto 0 kr. til Kultur- og Fritidsudvalget svarende til en udgift og en tilhørende indtægt på 2.083.332 kr. til projektet i dets løbetid.

Beslutning

Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

Med ”Når jeg bli’r gammel” ønsker Rødovre Kommune at bidrage til øget livsglæde gennem et aktivt seniorliv og involvere Rødovres seniorer i udviklingen af kunsten på Aage Knudsen Strøg. Der er særligt fokus på naturens rolle i seniorbehov og naturens evne til at styrke målgruppens mentale og fysiske sundhed. Det er forventningen, at involveringen af seniorer i udviklingen af byens grønne rum, vil give væsentlige indsigter til den videre udviklingen af byen generelt. Professionel tegner Jakob Fälling vil sammen med projektets arbejdsgruppe løbende udvikle på en visuel side af erfaringsopsamlingen. Projektet henvender sig til seniorer (65+) og primært de, der inden for de seneste år er flyttet ind i en af Rødovres nye bydele; Irmabyen (fra 2019) og Gartnerbyen (fra 2022). Projektet vil forme sig som tre på hinanden følgende forløb:

  1. Vi går med/lytter
  2. Vi skaber aktiviteter sammen
  3. Vi udvikler fællesskaber

Derved etableres et FØR, som undersøges, udforskes og udfordres i et fælles NU samtidigt med, at der etablere nye muligheder for FREMTIDEN. Målgruppen vil have hovedrollen i alle tre forløb.

Det tværfaglige projekt er forankret i tre forvaltninger, hhv. Social-, Børne- og Kultur- samt Teknisk forvaltning. Projektejer er Børne- og Kulturforvaltningen, der bidrager med projektledelse og omfattende kontakt til lokale aktører så som kulturinstitutioner og foreninger.

Projektleder ansætter sammen med intern konsulent i sundhed og trivsel fra Socialforvaltningen en fuldtids projektmedarbejder, der vil stå for de praktiske interviews og aktiviteter i samråd med projektleder og konsulent. Den tværfaglige projektgruppe involverer centrale personer i byudviklingsprojektet i Gartnerbyen, medarbejder der arbejder med natur og klima, samt medarbejder med særlig erfaringer fra ældreområdet. Projektgruppen vil efter behov kunne trække på eksterne som f.eks. Seniorrådet i Rødovre, Integrationsrådet eller Handicap- og Udsatterådene samt kommunikationsmedarbejder.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Den godkendte anvendelse af midlerne har ingen økonomiske konsekvenser for Rødovre Kommune. Bevillingen vedrører hovedfunktionen 03.35 kulturel virksomhed.

Tidsplan

Projektet løber i perioden 01-01-2024 til 31-12-2026.

Udgiftsneutral tillægsbevilling Heerup Museum - Knud Højgaards Fond
Sag nr. 16

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Heerup Museum har i 2024 modtaget 35.000 kr. fra Knud Højgaards Fond til dækning af udgifter i forbindelse med udstillingen "Blandt Træer. Henry Heerup, Rune Bosse og Astrid Kruse Jensen".

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at der i 2024 gives en udgiftsneutral tillægsbevilling på netto 0 kr. til Kultur- og Fritidsudvalget svarende til en udgift og tilhørende indtægt på 35.000 kr. til Heerup Museum.

Beslutning

Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

Heerup museum afvikler i perioden 8. marts til 4. august 2024 udstillingen "Blandt Træer. Henry Heerup, Rune Bosse og Astrid Kruse Jensen". I udstillingen samler Heerup Museum et større udvalg af materialer, hvor Heerup har haft et særligt fokus på træet. Heerups værker og natursyn sættes i perspektiv med en mindre præsentation af værker af samtidskunstnerne Rune Bosse og Astrid Kruse Jensen.

Heerup Museum har søgt og modtaget fondsmidler svarende til 35.000 kr. til dækning af udgifter i forbindelse med udstillingen.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Den godkendte anvendelse af midlerne har ingen økonomiske konsekvenser for Rødovre Kommune. Der betales fodsmoms af tilskuddet på 17,5 %.

Bevillingen vedrører hovedfunktionen 03.35 kulturel virksomhed.

Tidsplan

Ingen.

Udgiftsneutral tillægsbevilling Heerup Museum Lemvigh-Müller Fonden
Sag nr. 17

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Heerup Museum har i 2024 modtaget 50.000 kr. fra Lemvigh-Müller Fonden til dækning af udgifter i forbindelse med udstillingen "Blandt Træer".

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at der i 2024 gives en udgiftsneutral tillægsbevilling på netto 0 kr. til Kultur- og fritidsudvalget svarende til en udgift og tilhørende indtægt på 50.000 kr. til Heerup Museum.

Beslutning

Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

Heerup museum afvikler i perioden 8. marts til 4. august 2024 udstillingen "Blandt Træer. Henry Heerup, Rune Bosse og Astrid Kruse Jensen". I udstillingen samler Heerup Museum et større udvalg af materialer, hvor Heerup har haft et særligt fokus på træet. Heerups værker og natursyn sættes i perspektiv med en mindre præsentation af værker af samtidskunstnerne Rune Bosse og Astrid Kruse Jensen.

Heerup Museum har søgt og modtaget fondsmidler fra Lemvigh-Müller Fonden svarende til 50.000 kr. til dækning af udgifter i forbindelse med udstillingen.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Den godkendte anvendelse af midlerne har ingen økonomiske konsekvenser for Rødovre Kommune. Der betales fodsmoms af tilskuddet på 17,5 %. Bevillingen vedrører hovedfunktionen 03.35 kulturel virksomhed.

Tidsplan

Ingen.

Diverse
Sag nr. 18

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.

Lukket punkt: Tillægsbevilling og forligsaftale - Vestbads friluftsbad
Sag nr. 13

Beslutningskompetence: KB

Beslutning

Indstilles godkendt.

Lukket punkt: Diverse
Sag nr. 19

Beslutningskompetence: KFU

Beslutning

Taget til efterretning.