Klima- og Naturudvalget

06-02-2024

Medlemmer

Formand Kenneth Rasmussen (F)
Anette Rachlitz (A)
Jan Kongebro (A)
Jette Louise Larsen (C)
Henriette Hesselmann (C)

Fraværende

Jan Kongebro (A), sag 6-10

Sager 6 - 10

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 6

Beslutningskompetence: KNU

Sagens kerne

Der er ingen punkter til behandling.

Beslutning

Taget til efterretning.

Godkendelse af Grøn Pris
Sag nr. 7

Beslutningskompetence: KNU

Sagens kerne

En af indsatserne i Rødovre Kommunes Klimahandlingsplan er, at Teknisk Forvaltning skal udarbejde en biodiversitetsplan (indsats 39), der beskriver indsatser og tiltag, der skal til, for at højne biodiversiteten i hele kommunen. Klima - og Naturudvalget har på udvalgsmødet den 14. marts 2023 besluttet en overordnet disponering af temaer i planen, der omfatter en behandling af emnerne; beskyttelse, udvikling, omlægning og kommunikation. Udarbejdelsen af planen er i den afsluttende fase, og som en del af formidling og kommunikationsindsatsen foreslås det, at der oprettes en Grøn Pris.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at forslag til proces og tidsplan for en Grøn Pris til et borgerdrevet projekt, der fremmer biodiversitet godkendes.

Beslutning

Godkendt, idet tiltaget evalueres efter 2 år.

Sagsfremstilling

I forbindelse med udarbejdelse af Rødovre Kommunes Biodiversitetsplan, arbejdes der med at beskrive indsatser ift. kommunikation og formidling, som en metode til at udbrede kendskabet til vigtigheden af arbejdet med at beskytte og fremme bynatur og biodiversitet i Rødovre Kommune.

Formålet med kommunikation og formidling om kommunens tiltag ift. fremme af biodiversitet er, at borgerne får kendskab til en ændret vedligeholdelse, pleje og anlæg på byens grønne arealer, som i sit udtryk er anderledes end det mere intensivt plejede areal, som byens parker overordnet set er kendetegnet ved. En omlægning til mere ekstensivt plejede og mere vilde arealer, skubber til opfattelsen af både æstetik og natursyn hos borgerne og kommunikation og formidling kan derfor hjælpe borgerne til at forstå, hvorfor plejen af de grønne arealer ændres. Kommunikation og formidling har også til formål at inspirere og motivere borgerne til selv at tage initiativer, eksempelvis ved at lave vildere haver på egne matrikler, for derved at bidrage til en grønnere by med mere biodiversitet, idet der herved vil skabes trædesten mellem haverne og grundejerforeningernes store grønne arealer, så flora og fauna får bedre muligheder for at sprede sig i byen.

Som en del af formidling og kommunikationsindsatsen foreslås det, at der oprettes en Grøn Pris. En Grøn Pris skal uddeles én gang om året til en borger, erhvervsdrivende, boligforening eller grundejerforening i Rødovre Kommune, som har gjort noget særligt for at fremme biodiversitet. I første omgang tildeles prisen en borger, boligforening eller grundejerforening, og senere suppleres erhvervdrivende, for at understøtte klimaplanens (indsats 19), om mere biodiversitet i erhvervskvarterer. Det kan være et fysisk projekt som at lave vildere haver eller friarealer, men det kan også være dygtige formidlere, som er gode til at inspirere og vidensdele om biodiversitet. Prisen har til formål at hylde private initiativer, der fremmer kendskabet til vigtigheden af træer, natur og biodiversitet i Rødovre, for derved at motivere og inspirere andre til at tage initiativer. Derved vil private grundejere, som udgør ca. 75% af det samlede areal i kommunen, kunne bidrage til, at Rødovre Kommune som helhed bliver grønnere og vildere med flere levesteder for flora og fauna.

Borgerne kan nominere sig selv eller andre. Indkomne projekter bedømmes af et dommerpanel bestående af Klima- og Naturudvalget, 2-3 repræsentanter for interesseorganisationer og faglige eksperter fra Teknisk Forvaltning, som udvælger årets bedste initiativ, der præmieres med en Grøn Pris samt en anerkendelse i form af et træ, der enten kan plantes hos vinderen eller på kommunens arealer til gavn for biodiversiteten.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Indkøb af træer der finansieres via budget til Klimahandlingsplanen.

Tidsplan

1. kvartal: Projektet planlægges og der nedsættes en dommerkomite.

2. kvartal: Projektet formidles til borgerne via Lokalavis, hjemmeside, facebook mv. og borgerne indstiller projekter til bedømmelse.

3. kvartal: Dommerkomite bedømmer nominerede projekter i august.

Start september: Vinderen informeres, prisen uddeles og der skrives en artikel om projektet.

Midt september: Artikel udgives.

Godkendelse af Ladestrategi for Rødovre
Sag nr. 8

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Rødovre Kommune har med DK2020 godkendt indsats 9, som omhandler udarbejdelsen af en strategi for rammerne til udbredelse af ladeinfrastruktur (ladestandere). Teknisk Forvaltning fremlægger ladestrategien til godkendelse.

Sagen behandles samtidig i Klima- og Naturudvalget og Teknik- og Miljøudvalget.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at Ladestrategien godkendes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Rødovre Kommune har med DK2020 godkendt indsats 9, som omhandler udarbejdelsen af en strategi for rammerne til udbredelse af ladeinfrastruktur (ladestandere).

Teknisk Forvaltning foreligger i denne sag Ladestrategien for Rødovre, se bilag.

Strategien er udarbejdet med hensigten om at informere borgere og virksomheder om kommunens målsætning for udrulning af offentligt tilgængelig ladeinfrastruktur i Rødovre Kommune. Strategien skal samtidig være udgangspunktet for et kommunalt udbud for opsætning af offentlig tilgængelige ladestandere på de kommunale arealer. Udbuddet sættes i gang efter politisk godkendelse af strategien.

Grundlaget for strategien er, Ladestanderbekendtgørelsen og AFI-loven, hvor der stilles krav om ladestandere ved offentlige bygninger, og åbner muligheden for, at private efter et offentlig udbud kan opsætte offentlig tilgængelige lademuligheder på de offentlige veje og kommunale arealer. Udpegningen af mulige placeringer af ladestandere er blevet suppleret med inputs fra borgere igennem digital udpegning i august-oktober 2023, markedsdialog med ladeoperatørerne, samt erfaringerne med offentlige udbud i nabokommunerne.

Borgerne deltog med 200 udpegninger, hvor der til 138 af dem blev kommenteret med begrundelser for udpegningerne. De fleste begrundede udpegninger er tæt på boliger, fritidsaktivitet eller indkøbsmuligheder. En anden højt prioriteret begrundelse er, at placeringen ligger ved et trafikalt knudepunkt, hvor der kan parkeres i forbindelse med skift til kollektiv trafik. Ud af de 200 udpegninger, var 124 på offentlige arealer, og 76 på private arealer, som hører under almene boligafdelinger eller ejerforeninger. De sidst nævnte er ikke del af kommunens offentlige udbud, da der er tale om private arealer.

Målsætninger
I Ladestrategien er indarbejdet en overordnet målsætning om, at der skal være lademuligheder inden for en radius af 300 meter fra en bolig eller virksomhed. Denne afstand svarer til 3-5 minutters gang fra lademulighed og til bolig/virksomhed.

Spredningen i beliggenheden af kommunens ejendomme er ikke af en sådan karakter, at Rødovre Kommune alene kan implementere målsætningen. Ved opsætning af ladestandere på kommunale arealer, kan der nås meget langt med målsætningen. De fleste parkeringsområder i Rødovre er private, tilhørende de almene boligselskaber og private ejerforeninger samt virksomheder. Her har det offentlige ikke lovhjemmel til at stå for etableringen af lademuligheder. Det er derfor her grundejerne, som skal sørge for opsætning af ladestandere til dem selv, deres beboere eller medarbejdere og kunder. Og på den måde medvirke til, at målsætningen kommer til at være gældende for hele kommunen.

Strategien forudsætter yderligere, at der på de kommunale arealer, hvor der skal være ladestandere, opsættes lademuligheder ved mindst 20 % af p-pladserne, og dette kan udvides op til 60 % af p-pladserne i løbet af de næste 10 år, da der forudsættes stor udvikling i antallet af el-biler blandt borgerne i Rødovre.

I Rødovre er over 10 % af person- og varebilerne allerede en el- eller hybridbil, iht. Danmarks Statistik. Folketingets målsætning om, at 30 % af bilerne i 2030 skal være el-biler, ser derfor ud til at blive indfriet i de kommende år. Det er derfor nødvendig med en målsætning for antallet af lademuligheder, som lægger sig op af den forventede udvikling i de kommende år, og samtidig indeholder mulighed for yderligere tilpasning, afhængigt af det konkrete behov på et givent sted.

Placering af ladestandere
Det er ikke ved eller på alle kommunens ejendomme og veje, der planlægges opsætning af ladestandere. Udover at der kan være fysiske forhold, som ikke tillader opsætning af ladestandere (cykelstier, bevaringsværdig beplantning osv.), så er det heller ikke alle steder meningsfyldt, da der i forvejen er meget få offentlige parkeringsmuligheder, eller fordi at der er eksisterende beboerparkering lige ved siden af eller tilsvarende lokale forhold, som taler imod opsætning af ladestandere. Listen med udpegede lokationer fremgår bagest i strategien.

Ud over dette er der også lokationer, som er under ombygning eller snart skal ombygges, hvorfor det ikke giver mening at opsætte ladestandere, før ombygningen er færdiggjort. Disse er lagt ind som optioner til opsætning af ladestandere på et senere tidspunkt. F.eks. kan her nævnes p-området ved Rådhuset. Det skal snart inddrages til byggeplads til den kommende administrationsbygning med tilhørende p-kælder.

Tidsbegrænsninger på parkering og ladning
På parkeringspladserne med lademuligheder tidsbegrænses parkeringen i dagtimerne for at sikre, at der kan oplades i løbet af dagen og flest mulige kan udnytte lademuligheden. Ligesom det i dag er tilfældet på ladestandere på Damhus Boulevard, ved Fritz Møllers Vej og Vedelavej.

Steder med pendlerparkering vil det forventelig være nødvendigt at tillade 10 timers parkering, så pendlerne så ville kunne nå at oplade bilen og hente den igen fra arbejde. Af praktiske årsager ift. håndhævelse af længerevarende parkeringer, bør det ikke være tilladt med tidsbegrænset parkering i 12 timer eller længere tid. Dette giver nemlig problemer med de på traditionelle p-skriver (ikke-digitale), da der på disse, ikke kan ses forskel på om et køretøj parkerede f.eks. kl. 8 eller 20.

Jf. Færdselsloven kan der ikke indføres skærpede parkeringsregler om, at el-bilen skal være under opladning for at holde på parkeringspladser med lademulighed.

Lov- og plangrundlag

Ladestanderbekendtgørelsen, Bek.nr. 181 af 5. marts 2020.
AFI-loven, lovnr. 412 af 4. april 2022.

Økonomiske konsekvenser

Strategien medfører i sig selv ingen økonomiske konsekvenser.

Ved det senere udbud af de kommunale arealer, kan ladeoperatørerne tillade sig enten at kræve godtgørelse for etablering af ladestandere eller give kommunen godtgørelse for at stille arealer til rådighed for ladeoperatøren. Konsekvenser af det kommende udbud skal indarbejdes i Budget 2025, som tekniske ændringer.

Tidsplan

I forår 2024 gennemføres offentlig udbud af ladestandere på de kommunale arealer.
Opsættelse af ladestandere sker fra vinteren 2024 til udgangen af 2025.

Bilag

Bilag 1: Ladestanderstrategi

Anlægsregnskab for Energiforbedrende tiltag i kommunale bygninger 2022
Sag nr. 9

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Kommunalbestyrelsen gav en anlægsbevilling i 2022 på 6,0 mio. kr. til Energitiltag i kommunale bygninger. Tiltagene er udarbejdet, og anlægsregnskabet for bevillingen forelægges til godkendelse.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at regnskabet godkendes samt at merudgift på 8.676 kr. finansieres af kassebeholdningen.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Den 29. marts 2022 gav Kommunalbestyrelsen en bevilling på 6,0 mio. kr. Regnskabet for bevillingen er anført nedenfor:

6.000.000 kr. Bevilling
6.008.676 kr. Forbrug
8.676 kr. Merudgift

Jf. sagen var bevillingen øremærket til nedenstående energiforbedrende tiltag, samt medfinansiering til energiforbedrende tiltag i andre sager.

Energirenovering af Islevbadet
Der er i 2022 puljen arbejdet med projektering og udbudsmateriale til projekt, hvor udskiftning af ventilationsanlæg og automatik (CTS) skiftes. Etablering af termotæppe er sket.

Udskiftning af belysning til LED
Gamle lyskilder bliver med tiden naturligt udfaset og erstattet med bæredygtige LED-armaturer. LED-belysning giver mulighed for at tilpasse farvetemperaturen efter brugernes funktion, samt opdatere belysningskravene. Derudover har LED en længere teknisk levetid, hvilket giver driftsbesparelser. De afsatte midler til ny belysning, er primært blevet prioriteret på børne- og skoleområdet.

Udskiftning/renovering af ældre ventilationsanlæg
Ventilationsanlæg udgør en stor del af bygningers energiforbrug, og ældre anlæg kan med fordel udskiftes til nye energieffektive. Nye anlæg vil medføre besparelser i el og varme, da de er udstyret med effektive motorer og bedre varmegenvinding. Islevbadet er en højdespringer under dette tiltag, driften af nyt ventilationsanlæg vil medføre store besparelser på energien, da man i dag har markant forbedret virkningsgrader.

Etablering/udvidelse af den centrale styring (CTS)
I takt med at der stilles større krav til bygningers tekniske installationer, for bl.a. at sikre et godt indeklima, kræver det mere styring og overvågning af tekniske anlæg. CTS gør det muligt at overvåge centralt og behovsstyre tekniske anlæg.

Teknisk Forvaltning har de seneste år lagt vægt på bedre styring, hvilket har medført energibesparelser samt bedre indeklima for brugerne. De afsatte midler er prioriteret på idræts-, børne- og skoleområdet. Omkostnings- og CO2mæssigt udgør styring med CTS en anseelig mængde af den samlede drift af Rødovre Kommune.

Efterisolering af klimaskærm
Efterisolering af klimaskærme indebærer alt fra isolering af lofte, vægge, terrændæk samt udskiftning af vinduer. Som udgangspunkt udføres klimaskærmsoptimeringer i forbindelse med andre bygningsarbejder, eller hvis klimaskærmen bidrager til dårlige termiske indeklimaforhold. Der er i 2022 udført forbedringer af klimaskærmen i forbindelse med ventilationsprojekt på Hendriksholm Skole og Tandplejehuset og centralvarmeanlæg på Espevang.

En opgørelse over de enkelte tiltags energibesparelse og forventede økonomiske besparelse er vedlagt som bilag.

De gennemførte tiltag i 2022 forventes at afstedkomme en energibesparelse på hhv. 130,2 MWh varme, 119 MWh el og 44,7 MWh gas, svarende til en reduktion af Rødovre Kommunes CO2 udledning med 88,7 ton pr. år. I bevillingssagen af 29. marts 2022 var estimatet 77 tons.

Baggrunden for den forventede realiserede CO2 besparelse er mindre end oprindeligt estimat, kan primært tilskrives projektet på tandplejehuset, som krævede en mere omfattende teknisk installation som krævede flere midler og dermed neddrosling af andre projekter.

Tiltagene bidrager til Rødovre Kommunes årlige reduktion af CO2-udslip. Effekten af tiltagene er beskrevet nærmere i Rødovre Kommunes grønne regnskab for 2022.

CO2 reduktionen kan som følge af de udførte energitiltag variere mere end først antaget. Dette skyldes en beregning af miljøpåvirkningen via en variabel emissionsfaktor oplyst af forsyningsselskaberne.

Emissionsfaktorerne bliver opdateret løbende, hvilket kan påvirke resultatet for miljøaftrykket.

Rent teknisk er den midlertidig variabel emissionsfaktor, udgivet af Energinet eller Miljødeklarationen til beregning af CO2-udledningen fra el. CO2-udledningen afhænger af energisammensætningen, da andelen af den vedvarende energiproduktion og udveksling med nabolande kan variere i forbindelse med elproduktionen.

En midlertidig emissionsfaktor afspejler derfor den forventede energisammensætning her og nu.

Efterisolering af klimaskærm blev nedprioriteret til fordel for projektet på tandplejehuset, da indeklima udfordringerne var store og projektet udviklede sig. Efterisolering af klimaskærm blev udført ved udskiftning af ruder på hovedbiblioteket, dog i en mindre skala end forventet.

Lov- og plangrundlag

Cirkulære om Budget- og regnskabssystem for kommuner, kapitel 7.2.
Rødovre Kommunes byggestyringsregler.
Lov om fremme af energibesparelser i bygninger.
Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v.
Bekendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsregulativ, revision mv. (BEK nr. 128 af 1. Februar 2019).

Økonomiske konsekvenser

Regnskabet for bevillingen viser en merudgift på 8.676 kr.

I forbindelse med vedtagelsen af budget 2021, blev der indarbejdet en effektivisering på 500.000 kr. årligt. Med udarbejdelsen af energitiltagene på de enkelte bygninger følger en tilsvarende økonomisk effektivisering.

I vedhæftede bilag er de respektive institutioners energieffektiviseringer beskrevet.

De anførte effektiviseringer vil blive fordelt ud på de respektive institutioner i 2022 og fremefter. Jf. bilaget er der fundet effektiviseringer for samlet set 458.135,40 kr.

Som anført i bevillingssagen af den 15. december 2020 er det muligt at optage lån til finansiering af energiforbedrende tiltag. Den aktuelle lånefinansiering, herunder afdrag og renter, af Energitiltag i kommunale bygninger er indeholdt i sagen om optagelse af lån. Udgiften til etablerede energitiltag i kommunale bygninger indgår som en del af kommunens samlede mulighed for optagelse af lån på grundlag af regnskab 2021.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Anlægsregnskab for Energiforbedrende tiltag i kommunale bygninger 2022 besparelser

Diverse
Sag nr. 10

Beslutningskompetence: KNU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.