Social- og Sundhedsudvalget

06-12-2022

Medlemmer

Formand Annie Arnoldsen Petersen (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Jette Louise Larsen (C)
Mogens Brauer (C)
Marianne Christensen (Ø)

Fraværende

Ahmed H. Dhaqane (A), sag 87 og 88

Sager 84 - 90

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 84

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Oversigt fremlægges til orientering.

  1. Ny praksis for bevilling af  kompressionsstrømper (bilag 1)

Indstilling

Meddelelsespunktet forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Ny praksis for bevilling af kompressionsstrømper

Fremlæggelse af oversigt over visitation af borgere til plejehjem
Sag nr. 85

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger oversigt over visitation af borgere til plejehjem for 2021 og 2022 pr. november 2022 til orientering.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at oversigt over visitation af borgere til plejehjem for 2021 og 2022 pr. november 2022 tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger en oversigt over visitation af borgere til plejehjem til orientering hver anden måned. I perioden 27. september 2022 til 10. november 2022 har visitationsudvalget modtaget 33 ansøgninger om plejebolig. Ingen borgere har modtaget afslag på ansøgning om plejebolig.

I perioden 27. september 2022 til 10. november 2022 er der sket følgende:

  • 12 borgere er flyttet permanent i en plejebolig i Rødovre Kommune
  • Ingen borgere fra anden kommune er flyttet i plejebolig i Rødovre Kommune
  • Ingen borgere fra Rødovre Kommune er flyttet i plejebolig i anden kommune
  • En borger har takket nej til plejebolig:
    • Borger ønskede alligevel ikke at søge plejebolig, og ansøgningen blev annulleret.

Ledige plejeboliger

Der er pr. 10. november 2022 en ledig plejebolig. Boligen er på en boafdeling for beboere med psykosociale problemstillinger. Der er ingen borgere på ventelisten, der opfylder kriterierne for denne boligtype.

Rødovreborgere på den generelle venteliste

På den generelle venteliste er opskrevet borgere, der lader sig skrive op til alle kommunens plejehjem, og som kommunen er forpligtet til at tilbyde en plejebolig inden for to måneder. 13 borgere er noteret på den generelle venteliste. For ingen af de 13 borgere er plejeboliggarantien overskredet.

Rødovreborgere på venteliste til et plejehjem efter eget ønske

På denne venteliste er opskrevet borgere, der ønsker at bo på et specifikt plejehjem. Det betyder, at kommunen tilbyder en bolig, når der er en bolig ledig på det pågældende plejehjem.

17 borgere er noteret på den specifikke venteliste:

  • 11 borgere ønsker Plejehjemmet Engskrænten, heraf to ægtepar. Et ægtepar ønsker kun ægteparbolig. Det andet ægtepar ønsker ægteparbolig eller to selvstændige boliger på plejehjemmet. Derudover ønsker to af de 17 borgere skærmet enhed.
  • Fem borgere ønsker Plejehjemmet Ørbygård
  • En borger ønsker Ældrecentret Broparken
  • Ingen borgere ønsker Dorthe Mariehjemmet.

Rødovreborgere på venteliste til anden kommune

Tre borgere søger udelukkende plejehjem i andre kommuner.

Udenbysborgere på venteliste i Rødovre Kommune

Fire borgere fra andre kommuner er noteret på venteliste til plejebolig i Rødovre Kommune. Tre af de fire borgere søger under plejeboliggarantien. For to af de tre borgere er plejeboliggarantien overskredet. Den ene af de to borgere, hvor plejeboliggarantien er overskredet bor på plejehjem, og den anden takkede for mere end fem måneder siden nej til anvist plejebolig.

Pr. 10. november 2022 har syv borgere sat deres ansøgning om plejebolig på pause.

Se oversigten "Borgere visiteret til plejehjem for 2021 og 2022, pr. november 2022" i bilaget.

Lov- og plangrundlag

Lov om almene boliger § 54.

Lov om social service § 192.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Borgere visiteret til plejehjem for 2021 og 2022, pr. november 2022

Proces for udarbejdelse af demenshandleplan
Sag nr. 86

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger procesplan for udarbejdelse af en demenshandleplan for Rødovre Kommune til godkendelse. Handleplanen vil have fokus på at styrke arbejdet med borgere med demens og deres pårørende med udgangspunkt i strategimålene i Rødovre Kommunes Ældre- og Værdighedspolitik.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

  1. at der igangsættes en proces, der skal føre til udvikling af demenshandleplan i Rødovre Kommune samt
  2. at forslag til procesplan godkendes.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen sætter i december 2022 gang i udviklingen af en demenshandleplan for Rødovre Kommune.

Handleplanen skal sætte den sundhedsfaglige ramme for demensområdet i Rødovre Kommune, så kommunens tilbud på området er klare, tilgængelige og imødekommer de behov, som borgere, pårørende og medarbejdere giver udtryk for. Derudover skal demenshandleplanen indeholde konkrete rammer og indsatser, som medarbejderne kan bruge i deres daglige arbejde med borgere med demens. Relevansen af at have en sådan ramme, beskrives også i Den nationale demenshandlingsplan 2025, hvor et af de nævnte værktøjer til at blive en mere "demensvenlig" kommune er at have en lokal strategi, som beskriver kommunens politik og indsatser på området.

Arbejdet med handleplanen vil ske med udgangspunkt i "Sammen med Borgeren-tilgangen", og således have fokus på at inddrage relevante interessenter som borgere, pårørende, frivillige foreninger, politikere og medarbejdere på tværs af afdelinger i Social- og Sundhedsforvaltningen. På den måde sikres det, at handleplanen afspejler de forskellige interessenters ønsker og behov i udvikling af demensområdet.

Rødovre Kommunes Ældre- og Værdighedspolitik vil fungere som pejlemærke for handleplanen, og der lægges i procesplanen op til at arbejde med fokusområder under politikkens fire strategimål.

Strategimål 1: Et aktivt liv med høj kvalitet

Borgere med demens skal have mulighed for et aktivt liv med indhold, som er meningsfuldt for dem i deres livssituation. De pårørende er vigtige medspillere, og det er vigtigt, at også de pårørende kan leve et aktivt liv med høj livskvalitet. Der vil derfor være fokus på at forebygge og undgå overbelastning af de pårørende.

Strategimål 2: Sundhed hele livet

Der skal være fokus på borgernes sundhed hele vejen rundt - psykisk, fysisk og socialt. Forebyggelse er derfor et vigtigt aspekt både for de borgere, der er tidligt i demensforløbet, de borgere, som endnu ikke er diagnosticeret, og de borgere, som klarer sig uden kommunens indsatser. For de borgere, som har brug for støtte fra kommunen, er det vigtigt at have rammer og indsatser, som understøtter, at borgerne kan forblive aktive og sunde længere – både alene og i fællesskaber. Med den rette støtte og rådgivning kan vi hjælpe borgere med demens og deres pårørende til at få nogle gode år på trods af sygdommen.

Strategimål 3: Et trygt og værdigt ældreliv

Alle borgere med demens og deres pårørende skal opleve et trygt og værdigt ældreliv, og derfor vil der være fokus på at være en demensvenlig kommune, hvor borgerne og de pårørende føler sig trygge i samarbejdet og mødes af professionelle med stærk faglighed og de rette kompetencer til at imødekomme de aktuelle behov. En del af trygheden handler også om, at der opleves sammenhæng i kommunens indsatser samt ved sektorovergange, og at det er nemt at komme i kontakt med kommunen.

Strategimål 4: Del af et fællesskab

Vi har alle brug for at tage del i meningsfulde fællesskaber. Der vil derfor både være fokus på, at borgere med demens kan have brug for støtte til at vedligeholde eksisterende fællesskaber, men også til at indgå i nye fællesskaber eksempelvis ved indflytning i ældrebolig eller plejebolig. Det samme er tilfældet med pårørende, som ud over deres eksisterende fællesskaber, også kan have behov for at etablere netværk med andre i en lignende situation. Derfor vil et fokusområde være et demensvenligt samfund, hvor viden om demens og mulighed for støtte og indsatser er kendt eller tilgængelig for alle i Rødovre.

Lov- og plangrundlag

Servicelovens §§ 82 a og b, 83, 83a, 84 og 85

Sundhedslovens § 119 stk. 1 og 2 om forebyggelse og sundhedsfremme i kommunen

Rødovre Kommunes Ældre- og Værdighedspolitik

Rødovre Kommunes Sundhedspolitik

Rødovre Kommunes Handicappolitik

Rødovre Kommunes helhedsplan for psykisk sårbare

Forløbsprogram for demens

Den Nationale Demenshandlingsplan.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

December 2022: Forslag til procesplan behandles i Social- og Sundhedsudvalget

Marts 2023: Temadrøftelse i Social- og Sundhedsudvalget

Juni 2023: Udkast til demenshandleplan behandles i Social-og Sundhedsudvalget inden høring.

Juni til august 2023: Udkast til demenshandleplan i høring

September 2023: Rødovre Kommunes Demenshandleplan godkendes af Kommunalbestyrelsen.

Bilag

Bilag 1: Procesplan for udarbejdelse af demenshandleplan

Anlægsbevilling - Dagcenter løft og energirenovering
Sag nr. 87

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

På anlægsbudgettet i budget 2022 er der afsat et rådighedsbeløb på 3,5 mio. kroner til løft af og energirenovering på Dagcenteret Ørbygård. Der ansøges om en frigivelse af anlægsbevillingen på 3,5 mio. kroner til dagcenterets renovering.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at der gives en anlægsbevilling på 3,5 mio. kroner til Social- og Sundhedsudvalget, som finansieres af det afsatte rådighedsbeløb på 3,5 mio. kroner i 2022 til løft af og energirenovering på Dagcenteret Ørbygård.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

I budgettet for 2022 og 2023 er der afsat henholdsvis 3,5 mio. kroner og 10,5 mio. kroner, i alt 14 mio. kroner, til løft af og energirenovering på Dagcenteret Ørbygård.

Renoveringen omfatter udskiftning af facader i dagcentret som i cafeen, isolering af facader udvendigt på festsal med fastholdelse af det arkitektoniske udtryk og yderligere isolering af tag i dagcentret.

Udarbejdelse af udbudsmateriale er sat i gang i efteråret 2022 med henblik på afholdelse af udbudsrunde i starten af 2023. Byggeperioden forventes at vare fra april 2023 til oktober 2023.

Gennemførelsen varetages af Teknisk Forvaltning med mindst mulig gene for brugerne.

Lov- og plangrundlag

Rødovre Kommunes budget for 2022-2023.

Økonomiske konsekvenser

I investeringsoversigten i budget 2022 er der afsat samlet set 14 mio. kroner til løft af og energirenovering på Dagcenteret Ørbygård. Beløbet fordeler sig med 3,5 mio. kroner i 2022 og 10,5 mio. kroner i 2023.

Udgiften på 14 mio. kroner vedrører hovedfunktionen 5.30 "Tilbud til ældre".

Tidsplan

Byggestart er planlagt fra april 2023 til færdiggørelse af renoveringen i oktober 2023.

Tilskud til frivilligt socialt arbejde pgf 18 og foreningstilskud pgf 79, forår 2023
Sag nr. 88

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

På budget 2023 er der afsat 1.076.016 kroner til tilskud til frivilligt socialt arbejde (§18) og foreningstilskud (§79). Fordeling for 1. halvår 2023 fremlægges til godkendelse.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at forslag til fordeling af midlerne afsat til tilskud til frivilligt socialt arbejde (§18) og foreningstilskud (§79) samt mulighed for ad hoc ansøgninger godkendes.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

I 2023 er der afsat 1.076.016 kroner til frivilligt socialt arbejde (§18) og foreningstilskud (§79). Midlerne uddeles to gange årligt. Ansøgningsfristen er den 1. oktober (til forårssæsonen) og den 1. april (til efterårssæsonen).

Social- og Sundhedsforvaltningen har modtaget 40 ansøgninger, som fordeler sig på 24 ansøgninger til frivilligt socialt arbejde (§18) og 16 ansøgninger til foreningstilskud (§79). Sidstnævnte tilskud ydes til forebyggende indsatser og aktiviteter for ældre og handicappede.

Under puljen for frivilligt socialt arbejde (§18) er der indkommet ansøgninger for 441.657 kroner, og under puljen for foreningstilskud (§79) er der indkommet ansøgninger for 106.608 kroner.

Social- og Sundhedsforvaltningen foreslår, at der i foråret 2023 fordeles 246.600 kroner til frivilligt socialt arbejde (§18) og 85.800 kroner til foreningstilskud (§79).

I prioriteringen af §18-midlerne er der lagt vægt på, om aktiviteten hører under de særlige målgrupper, som Social- og Sundhedsudvalet godkendte på mødet den 5. februar 2019 (sag nr. 8):

  • Ensomhed
  • Tilflyttere i foreningslivet.

Udover de nævnte fokusområder indgår der også andre afvejninger ved fordeling af de økonomiske midler. Det kan eksempelvis være foreningens kassebeholdning i forhold til udgifter, hvor mange borgere, der gør brug af tilbuddet, eller om der er tale om en aktivitet, der allerede findes i kommunalt regi.

Til den aktuelle fordeling er der kommet:

  • 5 ansøgninger inden for området "Aktiviteter for ældre og handicappede"
  • 6 ansøgninger inden for området "Aktiviteter for børn, unge og familler"
  • 13 ansøgninger inden for området "Aktiviteter for syge/patienter og sundhedsfremmende aktiviteter"
  • ingen ansøgning inden for området "Aktiviteter for sindslidende"
  • ingen ansøgning inden for området "Oplysende og rådgivende aktiviteter"
  • ingen ansøgninger inden for området "Aktiviteter for andre".

Den digitale platform - Boblberg

Inden for de seneste år har flere rødovreborgere henvendt sig med et ønske om via den digitale platform Boblberg at finde fællesskaber lokalt i Rødovre. På baggrund af drøftelser i direktionen er der reserveret 47.000 kroner af §18-midlerne til medlemsskab af Boblberg fra 2023. Den øvrige del af udgiften finansieres af Social- og Borgerserviceafdelingen samt Kultur- og Fritidsafdelingen. Den samlede udgift udgør ca. 130.000 kroner, og man kan minimum indgå en aftale for en 3-årig periode.

Boblberg er udviklet i samarbejde med kommuner, borgere og organisationer, som har berøring med kultur, fritid, sundhed og det frivillige. Med udgangspunkt i borgernes ønsker og behov er der skabt et digitalt mødested, der har til formål at motivere inaktive borgere, forebygge ensomhed og sikre den mentale og fysiske sundhed.

Al aktivitet på platformen er brugerdrevet; borgere hjælper hinanden og mødes om fælles interesser, oplevelser, sociale aktiviteter m.v. Selvom Boblberg er en digital platform, så handler det om, at folk skal mødes i virkeligheden.

Økonomer Uden Grænser har lavet en analyse af Boblberg, der viser, at 67 procent af brugerne på Boblberg mødes fysisk med mennesker, som de har mødt via platformen. 40 procent oplever sig mindre ensomme på grund af Boblberg, mens 33 procent oplever højere selvværd. Økonomer Uden Grænsers beregninger viser, at for hver 1 krone, der investeres i Boblberg, giver det samfundet ca. 5,6 kroner igen over fire år.

Bilagene indeholder en oversigt over fordeling af midler og indkomne ansøgninger til henholdvis §18 og §79 med en kort beskrivelse af de enkelte ansøgninger og forslag til fordeling af midlerne.

Lov- og plangrundlag

Lov om social service §18 og §79.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Forårspuljen 2023
Bilag 2: Indkomne ansøgninger 18 - forår 2023
Bilag 3: Indkomne ansøgninger 79 - forår 2023

Projekt - nedbringelse af sygefravær i ældreplejen
Sag nr. 89

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen orienterer om 'Projekt - Nedbringelse af sygefravær i ældreplejen'. Projektet, der er finansieret af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, har til formål at udvikle virkningsfulde metoder til nedbringelse af sygefraværet.

Sagen behandles samtidig i Social- og Sundhedsudvalget og Beskæftigelsesudvalget.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at orientering om 'Projekt - Nedbringelse af sygefravær i ældreplejen' tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Baggrund

Sygefraværet i Rødovre Kommune er steget over de seneste år, også mere end på landsplan. Derfor arbejdes der løbende med sygefravær på flere niveauer. Blandt andet med Social Kapital-målinger og øget samarbejde om arbejdsmiljø mv. Politisk er der vedtaget et mål for sygefraværet i hele Rødovre Kommune på maksimalt 4,5 procent. I Social- og Sundhedsforvaltningen alene dog på maksimalt 4,7 procent. Ved udgangen af 2021 var det aktuelle sygefravær i Ældre- og Handicapafdelingen dog 5,5 procent, hvilket svarer til 14,8 sygedage pr. medarbejder om året.

Formål

Formålet med projektet var således at forebygge sygefraværet samt begrænse længden af sygemeldinger i ældreplejen. Ligeledes give indsigter og erfaringer, og derved nye handlemuligheder, i forhold til håndtering af sygefraværet på sigt. Målgruppen for projektet var ansatte i Ældre- og Handicapafdelingen, der på ansøgningstidspunktet omfattede 823 ansatte.

Organisering

Projektet blev forankret decentralt i Rødovre Kommunes Social- og Sundhedsforvaltning under en styregruppe bestående af fagchefer, teamledere, en fællestillidsrepræsentant samt konsulenter fra Ældre- og Handicapafdeling, Jobcentrets Sygedagpengeteam samt Personale & Udvikling.

Tidsplan

• Analyse: Marts – juli 2020

• Strategiudvikling: August – september 2020

• Implementering/afprøvning af metoder: Oktober 2020 – september 2021

• Evaluering og forankring: Oktober – december 2021

Forløbet blev forlænget i forlængelse af pandemien.

Udfordringer

Projektet blev påvirket betydeligt af den særlige situation under pandemien, der var en begrænsende faktor i forhold til at afholde aktiviteter som fysiske møder, træning mv., grundet en suspenderet beskæftigelsesindsats. Smitte med COVID-19, samt øget travlhed under pandemien, medførte ligeledes et øget sygefravær blandt personalet. Sygefraværet i kommunerne er således steget på landsplan.

De mange usikkerheder har gjort det svært at isolere effekten af projektet. Det er dog styregruppens vurdering, at elementer i projektet har haft en positiv effekt i forhold til at begrænse sygefraværsstigningen i projektperioden. Særligt samarbejdet mellem ledelse, sygemeldte, trioen og Jobcentret er udviklet med henblik på anvendelse af redskaber i sygefraværsindsatsen. Den løbende dialog har skabt mere tillid i samarbejdet, særligt mellem Jobcentret som myndighed på sygedagpengeområdet og øvrige parter. Det er tydeligt, at belastninger i arbejdet, ofte kombineret med private forhold, som livsstil og øvrige belastende familiære forhold, er fremherskende.

Metoder

Projektet blev udviklet med baggrund i en systematisk analyse af kvalitative data om sygefravær og sygefraværsårsager, i kombination med kvalitative interviews med ledere, tillids- og arbejdsmarkedsrepræsentanter samt med sygemeldte medarbejdere. Dette for at give yderligere forståelse for årsager og mulige virkemidler i forhold til de primære årsager til sygefraværet. Således:

• Sygdomsprofil og evt. ligheder i sygdomsmønstre

• Betydende arbejdsmiljøfaktorer

• Mulige virkemidler ift. nedbringelse af sygefraværet

Med udgangspunkt i analysematerialet blev der afholdt workshops med i alt 41 deltagere i fire mulighedsrum:

• ”Den gode og systematiske sygefraværssamtale”

• ”Fra slidt til fit”

• ”Jobcentret – en hjælp eller ej”

• ”Når man har ondt i livet”

16 prototyper, på eventuelle løsninger, blev identificeret og efterfølgende afprøvet. Afslutningsvis blev projektet evalueret, og en række anbefalinger blev udarbejdet.

Evaluering

Projektet blev evalueret i marts måned 2022 med henblik på at identificere hvilke indsatser, der skulle fortsætte samt hvilke, der skulle integreres i den øvrige indsats for at nedbringe sygefraværet i hele organisationen. Evalueringen dannede grundlag for en status samt anbefalinger fra styregruppen.

Anbefaling til kommende indsats

Fastholdelseskonsulent

En central del af projektet har været ansættelse af en fastholdelseskonsulent i Jobcentret, som har deltaget i samtaler med sygemeldte. Formålet har været at identificere eventuelle udfordringer i arbejdsudførelsen, afdække årsager, der henhører forhold i privatlivet og eventuelt anbefale tiltag, samt koordinere behandlingsplan og udarbejde fastholdelsesplan og tilbagevenden til arbejde i samarbejde med ledelse og medarbejder. Den mere synlige og kontinuerlige tilstedeværelse af Jobcentret (fastholdelseskonsulenten) som konstruktiv part i forløbet, har medvirket til et mere tillidsfuldt samarbejde mellem sygemeldt, myndighed, trio og ledelse.

Fastholdelseskonsulentens målrettede funktion til ældreplejen er ophørt med projektets afslutning. Det kan overvejes som initiativ ind i det videre arbejde med rekruttering og fastholdelse fremadrettet.

Stresscoach – eller tilbud om samtaler om mestring af livet

Det er tydeligt, ikke blot blandt ældreplejens medarbejdere, men også i det generelle mønster i sygefraværsårsager blandt borgere i Rødovre Kommune, at stress, angst og depression samt mestring af livsudfordringer, er den største enkeltstående årsag til sygefravær. Det bekræftes dels af Sundhedsprofilen, men også af de praktiserende læger i Rødovre Kommune i forbindelse med fællesmøder i det Kommunallægelige Udvalg. Det er også tydeligt, at arbejdsbelastninger, i kombination med ovenstående, er markant årsag til sygefravær og fraværsforlængende. Det er en generel tendens på arbejdsmarkedet i en række brancher.

Jobcentret har i samarbejde med Sundhedscentret et efterspurgt tilbud ”Job og Trivsel”, der har gode resultater, men meget begrænset kapacitet. Der mangler tilbud i Sundhedssektoren på dette område. Jobcentret og Sundhedscentret søger samarbejdsparter til at udvide og kvalificere metodeudvikling og tilbud. Det kan overvejes, om der i forbindelse med budget 2024, kan afsættes ressourcer til at understøtte udvikling af yderligere tilbud med større kapacitet.

Refleksionsark

De kvalitative interviews viste, at de langtidssygemeldte ofte er meget nervøse for sygefraværssamtaler. For at skabe overblik, der bidrager til en god og tryg forberedelse af fraværssamtalen, udbredes et refleksionsark til hele organisationen.

Undervisning for TRIO

To gange årligt tilbydes undervisning for TRIO. Dels for at udbrede kendskabet til Jobcentrets tilbud. Ligeledes for at styrke TRIO´s viden og samarbejde om håndtering af sygefravær, hvilket anses for givtigt.

Øvrige tiltag

Kalendervisning af sygefravær er implementeret i OPUS LIS, mens årshjul vedrørende sygefravær på personalemøder tilbydes til hele organisationen som frivilligt værktøj. I øvrigt opdateres alle materialer om håndtering af sygefravær mv. på RK-Intra.

Udbredelse af løsninger og resultater

Styregruppen viderefører sit arbejde med henblik på yderligere implementering.

Lov- og plangrundlag

Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB).

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Projektet løb i perioden 1. marts 2020 til 31. december 2021, mens nye indsigter implementeres i 2023-24

Bilag

Bilag 1: Forvaltningens evaluering af projekt nedbringelse af sygefravær i ældreplejen

Diverse
Sag nr. 90

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.

Protokollen oplæst. Mødet afsluttet kl.: 09.00

Ahmed H. Dhaqane deltog i punkterne 84, 85, 86 og 89