Social- og Sundhedsudvalget

12-09-2023

Medlemmer

Formand Annie Arnoldsen Petersen (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Jette Louise Larsen (C)
Mogens Brauer (C)
Marianne Christensen (Ø)

Sager 50 - 54

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 50

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Ingen meddelelser.

Beslutning

Taget til efterretning.

Orientering om rapporter fra Statens Institut for Folkesundhed og databasen Børns Sundhed
Sag nr. 51

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger rapporterne "Sundhedsprofil for børn født år 2021" samt "Børn og unge ind- og udskolingsundersøgt i skoleåret 2021/22" til orientering.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at rapporterne tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Rødovre Kommune har modtaget "Sundhedsprofil for børn født år 2021" og "Børn og unge ind- og udskolingsundersøgt i skoleåret 2021/22". Rapporterne er udarbejdet af Statens Institut for Folkesundhed 2023 med data fra databasen Børns Sundhed. Rapporterne viser både tal fra Rødovre Kommune og tal fra de 32 andre kommuner, der bidrager til databasen Børns Sundhed.

Ledende sundhedsplejerske, Anne Christensen, deltager på mødet i Social- og Sundhedsudvalget og præsenterer rapporterne suppleret med aktuel info fra sundhedsplejens område.

Nedenfor præsenteres nogle af de vigtigste pointer fra rapporterne:

  • I Rødovre modtog 25,2 procent ét eller flere graviditetsbesøg. Denne andel er 23,4 procent i hele populationen.
  • I Rødovre har 2,6 procent af børnene bemærkning til forældre-barn kontakt og samspil ved mindst ét besøg i det første leveår. Denne andel er 3,9 procent i hele populationen. Sundhedsplejersken registrerer i journalen, hvis kontakten og samspillet mellem barn og forældre ikke lever op til den alderssvarende udvikling og barnets behov.
  • I Rødovre blev 64 procent af børnene fuldammet i fire måneder. I hele population er 60 procent fuldammet i fire måneder.
  • I Rødovre udskoling har 20,5 procent af de unge mindst én bemærkning til den unges mentale sundhed. I hele populationen har 19 procent af de unge mindst én bemærkning til deres mentale sundhed.
  • I Rødovre udskoling har 16,2 procent overvægt/svær overvægt og 2,1 procent svær overvægt. I hele populationen er andelen af unge med overvægt/svær overvægt 16,8 procent og svær overvægt 3,4 procent
  • I Rødovre indskoling har 17,9 procent overvægt/svær overvægt og 5,9 procent svær overvægt. I hele populationen er andelen af børn med overvægt/svær overvægt 13,8 procent og 3,7 procent med svær overvægt.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Sundhedsprofil Rødovre 2021
Bilag 2: Sundhedsprofil for skolebørn 2021-22 Rødovre Kommune

Status på innovationsprojektet "Stå stærkere - en bedre overgang til voksenlivet"
Sag nr. 52

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen orienterer om innovationsprojektet "Stå stærkere - en bedre overgang til voksenlivet", der gennemføres i et partnerskab med organisationen Mentorbarn og finansieres af Bikubenfonden.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

På Social- og Sundhedsudvalgets møde den 14. marts 2023 (sag nr. 11) orienterede forvaltningen om, at Rødovre Kommune sammen med organisationen Mentorbarn har fået tilsagn fra Bikubenfonden om støtte inden for en økonomisk ramme på 4 mio. kroner til at udvikle et fælles koncept, der skal nytænke overgangen til voksenlivet for unge anbragt udenfor hjemmet.

Før endelig godkendelse skulle den økonomiske ramme omsættes til en tids- og aktivitetsplan samt et budget. Konceptforslaget er nu endeligt godkendt af Bikubenfonden (se bilag).

Projektet løber frem til oktober 2025. Rødovre Kommune har projektlederopgaven, mens Mentorbarn har det primære ansvar for vidensopsamling og for at sikre, at erfaring og viden omsættes til et koncept. Bikubenfonden er sparringspartner og deltager i styregruppen. Ungeperspektivet er en helt central del af forløbet, og de unge inviteres ind som medudviklere og sparringspartnere. Ambitionen er, at projektet munder ud i et stærkt bud på et koncept, som både er værdiskabende for de unge og muligt at implementere i driften.

Mentorbarn og Rødovre Kommune har udviklet konceptet i fællesskab i tæt dialog med Bikubenfonden og en række andre organisationer, herunder De Anbragtes Vilkår og Dansk Design Center. Forud går en proces for udvalgte kommuner og NGO’er initieret af Bikubenfonden med henblik på at udvikle innovative løsninger til anbragte unge i overgangen til voksenlivet.

Om konceptet ”Stå stærkere – i overgangen til voksenlivet”

Et godt netværk med betydningsfulde relationer er afgørende for trivslen. Desværre oplever mange unge, der er anbragt udenfor hjemmet, at de står meget alene i den svære overgang til voksenlivet og egen bolig. Ofte har der været betydningsfulde voksne i den unges liv, som den unge har mistet kontakten til. Det kan eksempelvis være en tidligere skolelærer, en gammel ven, en idrætstræner, en nabo eller et familiemedlem. Derfor har Rødovre Kommune og Mentorbarn sat sig for at undersøge, hvordan vi lykkes med at genetablere den unges perifere, men betydningsfulde relationer. Her ligger et stort potentiale.

Mere konkret handler konceptet om, at medarbejderne i Ungdomsboligerne sammen med den unge kortlægger de relationer i den unges liv, der kunne spille en større rolle for den unge. Det skal ske, når den unge er klar til det, og som en naturlig del af det pædagogiske personales arbejde. Det kan være en svær og sårbar proces at række ud til nogen, man har mistet kontakten til, og derfor støttes den unge i det omfang, der er behov for det. Hvis interessen for at genskabe kontakten er til stede hos den voksne, får vi disse voksne til at tage kontakt til den unge. Herfra er Rødovre Kommunes og Mentorbarns opgave og ansvar at sikre, at relationen genetableres og bliver betydningsfuld for begge parter.

Der er udarbejdet en brugerrejse (se bilag), som beskriver 'ønskeforløbet' og den forskel, som konceptet skal medvirke til at skabe. De indledende trin i brugerrejsen (indvikling) ligner den eksisterende praksis med indstilling fra kommunen, indflytning og handleplaner, men fra trin 4 indledes den nye praksis, hvor der på den unges præmisser arbejdes langt mere systematisk med at kortlægge potentielt betydningsfulde relationer i den unges liv (udvikling). Ved trin 7 stempler Mentorbarn ind og sammen med medarbejderne i Ungdomsboligerne hjælper relationerne i gang og videre, og i de sidste trin i processen (afvikling) har den unges netværk af ikke-professionelle relationer vokset sig så stærkt, at den unge kan lande trygt på benene i voksenlivet.

Konceptudviklingen giver mulighed for at bygge videre på Rødovre Kommunes arbejde med at styrke involveringen af børn og unge fra sårbare familier. Forløbet vil betyde, at medarbejderne i Ungdomsboligerne lykkes bedre med at skabe en forandring sammen med den unge, den unges familie og netværk hen imod et positivt voksenliv.

Dertil kommer, at anbringelsestiden potentielt vil kunne forkortes, dels fordi de unge trives bedre og vil udvikle sig hurtigere, dels fordi de unge i højere grad selv vil finde løsninger støttet af et ikke-professionelt netværk. Af samme årsager vil det forventeligt på sigt reducere behovet for supplerende efterværnsforanstaltninger som for eksempel støttekontaktperson.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Mentorbarn har fået den fulde bevilling og overfører penge til Rødovre Kommune for vores udgifter til projektet.

Budgettet fremgår af vedlagte konceptbeskrivelse.

Tidsplan

Det to-årige udviklings- og afprøvningsforløb er opdelt i tre faser.

Antallet af unge øges stødt igennem faserne:

Første fase: Vi udvælger 2-3 unge i Ungdomsboligerne, som inddrages i konceptet.

Anden fase: Vi udvider målgruppen til de resterende unge, der bor i Ungdomsboligerne (7-8 unge)

Tredje fase: Vi udvider målgruppen til Rødovre Kommunes øvrige anbragte unge (ca. 40 i den potentielle målgruppe).

Bilag

Bilag 1: Konceptbeskrivelse
Bilag 2: Brugerrejse for den ønskede fremtid

Orientering om Danmarkskortet 2022
Sag nr. 53

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen orienterer om Danmarkskortet 2022 over omgørelsesprocenterne i Ankestyrelsens afgørelser i klagesager efter lov om social service.

Sagen behandles samtidig i Social- og Sundhedsudvalget samt i Beskæftigelsesudvalget.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at der på baggrund af orienteringen om de igangværende tiltag, herunder det eksisterende samarbejde med Taskforce på børnehandicapområdet, ikke foretages yderligere i forhold til Danmarkskortets resultater fra 2022.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Hvert år inden den 1. juli offentliggør Social-, Bolig- og Ældreministeriet Danmarkskortet. Danmarkskortet belyser omgørelsesprocenterne på de sager i kommunerne, der er hjemvist eller ændret ved Ankestyrelsen på tre områder:

  1. Udvalgte bestemmelser på voksenhandicapområdet,
  2. Socialområdet generelt, og
  3. Udvalgte bestemmelser på børnehandicapområdet.

Danmarkskort for de tre områder er vedlagt som bilag.

Den 1. juli 2022 trådte en ny bestemmelse i forhold til Danmarkskortet i kraft, som betyder, at Kommunalbestyrelsen skal vurdere, om resultaterne leder til et behov for at udarbejde en handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet i kommunens sagsbehandling. Beslutter kommunen ikke at udarbejde en handlingsplan, skal Ankestyrelsen orienteres om beslutningen. Ankestyrelsen kan herefter pålægge kommunen at lave en handlingsplan, såfremt kommunens omgørelsesprocenter på socialområdet og Ankestyrelsens øvrige kendskab til kommunen tilsiger det. Ankestyrelsen vil i sådanne tilfælde fastsætte en frist for udarbejdelse af handlingsplanen. Lovændringen gælder til den 1. januar 2026.

Både Social- og Sundhedsudvalget samt Beskæftigelsesudvalget behandlede på møderne den 16. maj 2023 (sag nr. 24 og sag nr. 14) "Ankestyrelsens klagestatistik over kommunens afgørelser på social- og beskæftigelsesområdet 2022". I denne behandling blev udvalgene også foreholdt omgørelsesprocenterne.

På baggrund af blandt andet omgørelsesprocenterne fra 2021 besluttede Kommunalbestyrelsen på sit møde den 30. august 2022 (sag nr. 138), at Rødovre Kommune skulle indgå et 2-årigt samarbejde med Taskforcen på børnehandicapområdet. Samarbejdet har til formål at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen på handicapområdet, sikre et helhedsorienteret perspektiv samt fremme læring og kapacitetsopbygning. Samarbejdet skal endvidere supplere de tiltag, der allerede var igangsat i Børne- og Familieafdelingen på baggrund af revisionsbemærkninger om systematiske fejl på området såsom sagsgennemgang bistået af BDO Advisory, skabeloner for sagsgennemgange, arbejdsgangsbeskrivelser og udvidet ledelsestilsyn.

Social- og Sundhedsudvalget vil på mødet den 10. oktober 2023 få præsenteret Socialstyrelsens analyse af resultaterne i forhold til Taskforcen på børnehandicapområdet.

Med udgangspunkt i ovenstående vurderer Social- og Sundhedsforvaltningen, at der allerede er igangsat relevante tiltag, og at der ikke er behov for at igangsætte yderligere tiltag i forlængelse af Danmarkskortets resultater fra 2022.

Lov- og plangrundlag

Retssikkerhedsloven § 79.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Omgørelsesprocenter RK 2022

Diverse
Sag nr. 54

Beslutningskompetence: BEU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.

Protokollen oplæst. Mødet afsluttet kl.: 9.10.