Ny profilskole for naturvidenskab og kreativitet

27/08-2020

Eleverne på Nyager Skole kan se frem til en styrket indsats og bedre kompetencer inden for de naturvidenskabelige og kreative fag. Skolen er nemlig på vej til at blive STEAM-profilskole.

STEAM er en forkortelse for Science, Technology, Engineering, Arts & Mathematics. Det er de naturvidenskabelige og kreative fag, der fremover får særligt fokus på Nyager Skole.

”Eleverne kan se frem til at få styrket deres faglige niveau inden for kompetencer, som er meget efterspurgte. Det er en naturlig forlængelse af den store satsning på Teknologi og Innovation, som vi har været i gang med i Rødovre i flere år”, siger formanden for Børne- og Skoleudvalget Flemming Lunde Østergaard Hansen.

Ud over det særlige faglige fokus er der lagt op til, at projektbaseret læring fremover bliver centralt på Nyager Skole.

”Den projektbaserede læringsform kan gøre skoledagen mere spændende og motiverende for eleverne, og det bliver samtidigt efterspurgt af erhvervslivet. Så det er kompetencer, som jeg er sikker på, at eleverne får meget stor glæde af fremover”, siger Flemming Lunde Østergaard Hansen.

I første omgang bliver seks medarbejdere på Nyager Skole uddannet til at være frontløbere i den projektbaserede læring. De skal gennemføre projekter og uddanne egne kollegaer på skolen. Det sker i samarbejde med Kata Fonden, som er en almennyttig fond, der har fokus på læring og innovation, herunder særligt børns engagement i skolen og i naturfag i særdeleshed.

Uddannelsen af skolens personale starter i dette skoleår, og fra sommeren 2022 vil Nyager Skole være STEAM-profilskole. Rødovre Kommune har i forvejen to profilskoler. Det er Valhøj, som er profilskole for idræt, og Tinderhøj, som er grøn profilskole med fokus på natur og bæredygtighed.

Foto: Per Dyrby