Kultur- og Fritidsudvalget
07-10-2025
Medlemmer
Pia Hess Larsen (A)
Tina Hippe Hansen (C)
Martin Rosenkrantz (F)
Marianne Christensen (Ø)
Fraværende
Sager 48 - 55
Meddelelser
Sag nr. 48
Beslutningskompetence: KFU
Sagens kerne
Meddelelsespunktet fremlægges til orientering:
- Rødovre Kommunes 125-års jubilæum.
- Orientering om fondsmidler til Rødovre Håndboldklub vedr. Rødovre Stadionhal.
- Orientering om udbygning af Rødovrehallen (se bilag).
Indstilling
Meddelelsespunktet forelægges til orientering.
Beslutning
Taget til efterretning.
Bilag
Bilag 1: Brev fra Rødovre Kommune Valg til Heerup Museums bestyrelse
Sag nr. 49
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Godkendelse af to nye medlemmer til vakante poster i Heerup Museums bestyrelse; hhv. en repræsentant for erhvervslivet og en repræsentant med kunstfaglig baggrund.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
- at Gurpaul Singh Rehal godkendes til Heerup Museums bestyrelse som repræsentant for erhvervslivet samt
- at Joanna Kastrup godkendes til Heerup Museums bestyrelse som repræsentant med kunstfaglig baggrund.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Heerup Museums bestyrelse består af hhv. to medlemmer fra Kommunalbestyrelsen, en repræsentant for Heerup Museums Venner, en repræsentant for erhvervslivet og en repræsentant med kunstfaglig baggrund.
Da tidligere repræsentant fra Rødovre erhvervsliv af personlige årsager har valgt at trække sig indstiller Heerup Museums bestyrelse Gurpaul Singh Rehal som et nyt medlem i bestyrelsen. Gurpaul Singh Rehal blev hædret som Årets Ildsjæl 2024 for sit store engagement i Rødovre Kommune bl.a. som medlem af Udsatterådet og for sit arbejdet med unge og streetbasket. Han vil som medlem af Rødovres Erhvervsforening og øvrige engagement kunne skabe en vigtig forbindelse mellem museet og erhvervslivet i Rødovre.
Da Anita Hartelius har ønsket at træde ud af Heerup Museums bestyrelse, indstiller bestyrelsen Joanna Kastrup til posten som kunstfaglig repræsentant. Joanna Kastrup er projektkoordinator på det landsdækkende projekt K7, som har til formål at gøre danske kulturinstitutioner tilgængelige for et ungt publikum og hun har erfaringer fra bl.a. fra Statens Museums for Kunst og Roskilde Festival. Joanna gennemgik i 2024 desuden Danske Kulturbestyrelsers forløb ’Ung i Bestyrelsen’ og vil bl.a. kunne tilføje et ungt perspektiv til museets publikumsudvikling.
Lov- og plangrundlag
Ingen.
Økonomiske konsekvenser
Der udbetales ikke honorar til medlemmer af Heerup Museums bestyrelse. Beslutningen har ingen økonomiske konsekvenser.
Tidsplan
Da de to poster i bestyrelsen er vakante, vil de indstillede kandidater kunne tiltræde umiddelbart efter Kommunalbestyrelsens beslutning og ved førstkommende møde i Heerup Museums bestyrelse.
Reviderede retningslinjer for Rødovre Kunstråd
Sag nr. 50
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Etableringen af Rødovre Kunstråd blev godkendt på Kommunalbestyrelsens møde den 26. april 2016. Gennem de seneste års arbejde med kunst i byen, samt godkendelsen af ’Kunst i byen – en strategisk plan’, er der behov for at revidere retningslinjerne for Rødovre Kunstråd. Formålet med de reviderede retningslinjer er at sikre den gode sammenhæng mellem rådets aktiviteter og de overordnede strategiske mål for kunst og kultur i Rødovre Kommune.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at de reviderede retningslinjer for Rødovre Kunstråd godkendes.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Rødovre Kunstråd
Siden etableringen i 2016 har Rødovre Kunstråd gennem rådgivning og samarbejde bidraget til realiseringen af følgende kunstværker i kommunen:
2016-2017: Generations af Tina Marie Nielsen
2017-2018: Gate of Colours af Christina Augustesen
2018: Bænken af Stig Andersen (genopsat)
2018-2020: Gåseliv af Paul Ranslet
2019-2020: Børnenes Port af Peter Hesk og Venskabstrappen af Malene Bjelke
2021-2022: Kalejdoskop af Byen Sover og Flydende Væg af Hjern og Beton
2023-2028: Udsmykninger i Borgernes Hus af Anne Marie Ploug
2024-2026: En grøn drøm af Niels Bonde, Plantely af Anne Louise Blicher og Elsines Vækstrum af Kenneth Balfelt og Johan August
Gennem disse mange projekter har Kunstrådet opbygget værdifulde erfaringer med processerne før, under og efter etableringen af kunstværker i byen. Samtidig har arbejdet bidraget til at understøtte og kvalificere den overordnede strategi ’Kunst i byen – en strategisk plan’, som sætter retningen for kommunens samlede indsats på kunstområdet.
Med afsæt i både de konkrete erfaringer og den strategiske ramme foreslår Børne og Kulturforvaltningen et sæt reviderede retningslinjer, der i højere grad afspejler rådets praksis og virke. Retningslinjerne skal både skabe klarhed for fremtidige medlemmer af Kunstrådet og sikre, at rådets arbejde bliver mere synligt og tydeligt for borgere og samarbejdspartnere.
Det følgende er en kort gennemgang af de væsentligste ændringer. De samlede reviderede vedtægter er vedlagt som bilag.
Borgerinvolvering
Med afsæt i ’Sammen om Rødovre’, ’Kunst i byen – en strategisk plan’ og de seneste gode erfaringer fra kunst på Aage Knudsens Strøg foreslår Børne- og Kulturforvaltningen, at Kunstrådet prioriterer kunstnere, der kan inddrage, involvere, og evt. udvikle kunsten sammen med Rødovres borgere. Der tilstræbes altid en ambitiøs dialog om kunst, således at borgernes tanker og ønsker kan inspirere de professionelle kunstnere.
Rådets sammensætning
Kunstrådets retningslinjer tog i 2016 afsæt i Statens Kunstfond anbefaling om, at kommunale kunstråd bør bestå af overvejende professionelle kunstnere. Erfaringerne fra de seneste års arbejde viser, at de tre udøvende kunstnere i Rødovre Kunstråd bidrager med helt afgørende kompetencer og netværk. Det er imidlertid også erfaringen, at rådgivningen fra Rødovre Kommune, repræsenteret ved den kunstfaglige konsulent i Kunstrådet, bør være en tyngde til fordel for Rødovre Kommune i tilfælde af uenighed i rådet. Det er også vigtigt at denne tyngde er tydelig for alle parter. På den baggrund foreslås det, at Rødovres kunstkonsulent skrives ind som fuldgyldigt medlem af Rødovre Kunstråd. På den måde tydeliggøres også vigtigheden af, at prioritere ressourcer i Børne- og Kulturforvaltningen til at varetage væsentlige funktioner for rådet. Kunstkonsulenten fungerer som rådets sekretær og er ansvarlig for alle væsentlige processer både før, under og efter valg af kunstværker.
Valg af kunstnere til kunstrådet
Rådets eksterne kunstfaglige medlemmer udpeges for en periode på fire år, som følger Kommunalbestyrelsens valgperiode. Erfaringerne viser, at der kan være betydelige fordele ved at genudpege ét eller flere af rådets kunstnere. Det foreslås derfor, at denne praksis indskrives i de reviderede retningslinjer således, at en ekstern professionel kunstner kan være medlem af rådet i op til 8 år. Dette skal sikre kontinuitet i rådets arbejde, samtidig med, at rådet forbliver dymanisk ved at få toført nye medlemmer. Genvalg skal som nyvalg godkendes af Kommunalbestyrelsen.
Principper for valg af kunst i Rødovre
Det er vigtigt, at valg af kunstværker til Rødovres byrum tages på baggrund af velovervejede og transparente principper. Et nyt afsnit i Kunstrådets retningslinjer skal sikre, at kommende kunstværker skabes med afsæt i de strategiske overvejelser, som blandt andet udfoldes i ’Kunst i byen- en strategisk plan’, der er godkendt af Kommunalbestyrelsen den 17. juni 2025.
Opfølgning og forankring
De reviderede retningslinjer vil ligge til grund for etablering af Rødovre Kunstråd med tre nye professionelle kunstnere og det kommende råds rådgivning.
Lov- og plangrundlag
Ingen.
Økonomiske konsekvenser
Beslutningen har ingen økonomiske konsekvenser.
Tidsplan
Efter kommunalvalget igangsættes en rekrutteringsproces med det mål at samle et nyt kunstråd i foråret 2026. I den mellemlæggende tid vil Rødovre Kunstråd bestå af formand for Kultur- og Fritidsudvalget, Børne- og Kulturdirektøren, Stadsarkitekten og Kunstkonsulenten.
Bilag
Bilag 1: Retningslinjer for Rødovre Kunstråd 2016Bilag 2: Reviderede retningslinjer for Rødovre Kunstråd, 2025
Status på de tre kunstværker til Aage Knudsens Strøg
Sag nr. 51
Beslutningskompetence: KFU
Sagens kerne
Status på de tre kunsværker til Aage Knudsens Strøg med fokus på tilpasninger til byrum og borgere.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at status på kunstværkerne ’En grøn drøm’, Plantely’ og ’Elsines Vækstrum’ tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Den 10. september 2024 godkendte Kultur- og Fritidsudvalget, på Kunstrådets anbefaling, kunstværkerne 'Plantely' af Anne Louise Blicher, 'En Grøn Drøm' af Niels Bonde, og 'Elsines Vækstrum' af Kenneth Balfelt og Johan August til realisering på første del af Aage Knudsens Strøg.
I forbindelse med temadrøftelsen om Kunst i byen den 28. februar 2025 fik Kommunalbestyrelsen mulighed for at stille spørgsmål til de fire kunstnere og processerne for udarbejdelsen af kunstværkerne.
Børne- og Kulturforvaltningen og Rødovre Kunstråd følger udviklingen af de tre kunstværker tæt. Status på kunstværkerne tager afsæt i de godkendte forslag, men har fokus på de tilpasninger, der er gjort efter den 10. september 2024.
En grøn drøm af Niels Bonde
Værket består af mosaikker placeret på Aage Knudsens Strøg i området langs Enebærbo.
Gartnerbyens Seniorer har peget på dyr og planter, som kunstneren har anvendt til motiver. En grøn drøm peger på den ønskede biodiversitet i området. Motiverne er tænkt til at blive set oppefra og har forskellige størrelser. Ud over dyr og planter vil værket bestå af plantenavne, herunder især navne på anlæggets store træer. Plantenavnene er tilføjet i forbindelse samarbejdet med seniorerne og ligger i fin forlængelse af kunstnerens oprindelige tanke om at sætte ord og billeder på naturen, så vi kan tale om og passe på den.
En grøn drøm vil bestå af af 11-14 mosaikker i forskellige størrelser samt plantenavnene nedfræset i betonfliser. Mosaikkerne støbes ned i betonfliser svarende til de, der er lagt i det eksisterende anlæg.
Mosaikkerne bliver produceret i Italien og støbes derefter ned i beton i vinteren 2025. Værket er klar til montering i første kvartal af 2026.
Plantely af Anne Louise Blicher
Værket Plantelys pavillon placeres cirka midt på strøgforløbet på det brede stykke mod Erantishaven. Det skulpturelle blad vil stå som en invitation i starten af anlægget.
Med blik for tilgængelighed vil pavillonen blive monteret på flad grund umiddelbart ved siden af det grønne bælte. For at bevare sammenhæng med det grønne anlæg beplantes et mindre område omkring pavillonen.
Tulipaner er tilføjet motiv, da tulipanmarker huskes af mange Rødovreborgere. Det betyder samtidigt, at der er tilføjet en ekstra side i pavillonen, så den nu har fire sider eller paneler frem for tre.
Siddepladsen i Plantely er ændret fra en rund rokkesten til en sammensat betonplint og lagt i et mønster, der spejler loftkonstruktion i pavillonen. Det er planen, at siddeplinten skal have sammen ledlys som de andre plinte i anlægget.
Pavillonens emaljeplader bliver skåret, bemalet, og brændt ved høje temperaturer i Østrig i efteråret 2025 og samles med hovedkonstruktion på strøget i første kvartal af 2026.
Elsines Vækstrum af Kenneth Balfelt og Johan August
Kunstnerne Balfelt og August samarbejder med flere skoler og kulturinstitutioner beliggende tæt ved Aage Knudsens Strøg. Unge fra blandt andet 8. kl. valgfagshold bidrager til udviklingen af byrummet med idégenerering, udvikling af prototyper og afprøvning af kunstnernes forslag til, hvordan man kan bruge strøget. Kunstnerne har udviklet en række ’jordnære anbefalinger’ til, hvordan et ophold på Aage Knudsens Strøg kan bidrage til bedre trivsel for alle.
Elsines vækstrum vil strække sig over hele første del af strøget med primære nedslag på tre udvalgte steder. Værket vil bestå af elementerne:
1. et dråbeformet delvist gennemsigtigt rum med en diameter på 550/630 cm og et samlet overdækket areal til ophold på 25 m2. Et fleksibelt rum, der kan fungere som mødested også i dårligt vejr, for alle der har lyst. Rummet vil bestå af plexiglas og være delvist beklædt med grønt og integreret i anlægget.
2. lydinstallation, der fx kan afspille lyden af rindende vand. Lydbillederne skabes løbende af fx valgfagshold på TekX eller musikskoleelever.
3. organiske skulpturer i træ med indlejrede funktioner til fx at sidde eller ligge på, som tilføjer ’bløde kanter’ til det eksisterende kantede anlæg.
Elsines Vækstrum udvikles og monteres frem til slut april, idet forankringen hos unge er en integreret del af værket. Værket vil stå klar til indvielse 30. maj 2026.
Opfølgning og forankring
Kunstnerne udarbejder i samarbejde med Børne- og Kulturforvaltningen en bevarings- og plejeplan for værkerne før de afleveres og indvies.
Børne- og Kulturforvaltningen vil efterfølgende formidle kunsten på Aage Knudsens strøg gennem bl.a. guidede ture og QR-koder. Dette er en del af udmøntningen af ’Kunst i byens rum – en strategisk plan’.
Lov- og plangrundlag
Ingen.
Økonomiske konsekvenser
Med montering og indvielse bruges de midler, der er afsat til Kunst i byen for årene 2024, 2025 og 2026.
Tidsplan
Alle tre kunstværker indvies samlet som en hovedaktivitet i første del af fejringen af Rødovres 125års jubilæum d. 30. maj 2026.
Styrketræningslokale - ny placering
Sag nr. 52
Beslutningskompetence: KFU
Sagens kerne
Kultur- og Fritidsudvalget godkendte i august 2024 placering og skitse af projektet: Etablering af styrketræningslokale ved Rødovre Skøjte Arena.
På grund af udfordringer med den godkendte placering har Teknisk Forvaltning i samarbejde med en ekstern rådgiver fundet et nyt alternativ til placering af lokalet ved den nordlige gavl af skøjte- og tennishallen.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at placeringen af styrketræningslokalet godkendes.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
På kommunalbestyrelsesmødet den 28. november 2023 (sag nr. 170) blev i alt fire projekter tilknyttet idrætspuljen godkendt, herunder midler til etablering af et fælles styrketræningslokale i det nordvestlige hjørne af Rødovre Skøjte Arena. Placering samt skitse af lokalet blev godkendt af Kultur- og Fritidsudvalget den 13. august 2024.
Efterfølgende har det desværre vist sig, at der er en del udfordringer med den planlagte placering af styrketræningslokalet ved Rødovre Skøjte Arena primært pga. konstruktionens kompleksitet. Hertil kommer, at der er identificeret fejl i det oprindelige projektmateriale. På den baggrund har Teknisk Forvaltning indgået aftale med en ny rådgiver med henblik på at finde en anden placering i området.
Der er foretaget en vurdering af andre mulige placeringer, og der er nu fundet en placering ved den nordlige gavl af skøjte- og tennishallen – med facade mod Rødovre Parkvej (se bilag). Selve indretningen af rummet ændres der ikke meget på, kun placeringen.
Der blev afholdt møde i projektgruppen ultimo august 2025. Gruppen består blandt andet af to brugerrepræsentanter, som samtidig er bestyrelsesmedlemmer i henholdsvis Rødovrehallen og Rødovre Skøjte og Ishockey Klub (RSIK). Fællesrepræsentationen for idrætsforeninger i Rødovre (FIR) er derudover orienteret om forslaget til ny placering. Begge brugerrepræsentanter i projektgruppen bakker op om den nye placering, som vurderes at have flere fordele:
• Direkte og niveaufri adgang fra parkeringsarealet
• Mulighed for sekundær adgang via intern trappeforbindelse fra skøjtehallen
• Enkel konstruktionsløsning som følge af placeringen direkte på terræn
• Ingen væsentlig gene for omkringliggende funktioner eller brugere
• Gode adgangsforhold for entreprenører og materialetransport i byggeperioden
• Skøjtehallen vil kunne bruges i byggeperioden, hvilket ikke var muligt med den ellers planlagte placering.
Placeringen forudsætter nedlæggelse af ca. 10 parkeringspladser. Det vurderes dog, at disse kan reetableres andetsteds på området.
Lov- og plangrundlag
Rødovre Kommunes byggestyringsregler.
Økonomiske konsekvenser
Der er i alt afsat 5,5 mio. kr. til projektet. Beløbet er fordelt over 3 år og finansieres af idrætspuljen.
Tidsplan
Myndighedsbehandling/projektering: ultimo 2025.
Licitation: ultimo 2025/primo 2026.
Byggestart: februar 2026.
Færdigmelding af byggeri: august 2026.
Bilag
Bilag 1: Situationsplan Basisaftale med Specialsport.dk - Brobygning til foreningslivet for børn og unge med særlige behov og handicap i specialskoler
Sag nr. 53
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Børne- og Kulturforvaltningen fremlægger forslag om, at Rødovre Kommune indgår basisaftale med Specialsport.dk for perioden 1. januar 2026 til 30. juni 2028.
Formålet med aftalen er at sikre, at flere børn og unge med særlige behov deltager i foreningslivet, at foreningerne klædes på til at inkludere alle børn, og at kommunen på tværs styrker samarbejde og viden om målgruppens fritidsdeltagelse.
Sagen behandles samtidig i Kultur- og Fritidsudvalget, Børne- og Skoleudvalget samt Social- og Sundhedsudvalget.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at udkast til basisaftale med Specialsport.dk godkendes.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Specialsport.dk er en frivillig social forening, der arbejder for, at børn og unge med særlige behov og handicap får adgang til sport og foreningsliv på samme vilkår som andre. Organisationen bistår foreninger med at udvikle inkluderende tilbud, uddanne trænere og frivillige og skabe brobygning mellem familier, foreninger og kommunale instanser.
Målgruppen for aftalen er børn og unge i Rødovre Kommune, der er tilknyttet specialskoler eller specialklasser grundet handicap eller særlige behov, f.eks. inden for autismespektret, ADHD, udviklingshæmning, psykisk sårbarhed eller nedsat fysisk funktionsevne.
Specialsport.dk's indsats i Rødovre baserer sig på erfaringer fra Sportspraktik-konceptet, som tilpasses lokale forhold. Aktiviteterne omfatter bl.a.:
- brobygningsforløb for specialskoleelever henvist af skoler eller forvaltningen
- opstartsforløb for foreninger, der vil etablere specialhold, inkl. træner-sparring og materialepakke
- adgang til onlinekurser og rådgivning for foreninger og kommunale medarbejdere
- særligt designet specialsport-guide for Rødovre Kommune
- kampagner og initiativer for frivillighed
- sparring til kommunale strategier og fritidsvejledning.
Aftalen mellem Specialsport.dk og Rødovre Kommune bygger på:
- at styrke foreningslivet for børn og unge med særlige behov og handicap
- at sikre oplysning, rådgivning og brobygning til foreningslivet på tværs af forvaltninger og institutioner
- at forankre indsatser lokalt, så inklusion og deltagelse fremmes både individuelt og organisatorisk.
Blandt Rødovre Kommunes foreninger findes der på nuværende tidspunkt 15 specialhold. Specialsport.dk estimerer, at omkring 20 % af specialskoleeleverne og omkring 35-40 % af eleverne i specialklassetilbuddene er foreningsaktive.
Basisaftalen forankres på tværs af kommunens områder (Kultur og Fritid, Børn og Unge samt Specialskoler) og bygger på et tæt samarbejde mellem kommune og civilsamfund.
Der er ingen økonomi involveret i basisaftalen. Én gang årligt modtager kommunen en opgørelse over antal borgere og elever, der har modtaget brobygningsforløb, samt eventuelle nyudviklede og opstartede specialhold.
Udkast til basisaftale med Specialsport.dk er vedlagt som bilag (bilag 1) sammen med nøgletal for specialsport i Rødovre Kommune (bilag 2).
Lov- og plangrundlag
Aftalen understøtter hhv. Rødovre Kommunes Idrætspolitik (strategimål 5) samt Handicappolitik (strategimål 3). Aftalen understøtter samtidig Rødovrestrategiens fokus på sundhed, fællesskaber, trivsel og inklusion, hvor alle borgere skal have mulighed for at deltage aktivt i lokalsamfundet. Endelig understøtter aftalen ledestjerner i handleplan for mod på trivsel.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Aftaleperioden er 2,5 år. Fra den 1. januar 2026 til den 30. juni 2028.
Bilag
Bilag 1: Rødovre Kommune og Specialsportdk - Basisaftale 2026-2028Bilag 2: Specialsport nøgletal i RK 2025
Diverse
Sag nr. 54
Beslutningskompetence: KFU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.
Underskriftsside
Sag nr. 55
Beslutningskompetence: KFU
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at Kultur- og Fritidsudvalget godkender beslutningsprotokollen.
Beslutning
Protokollen blev underskrevet.
Sagsfremstilling
Kultur- og Fritidsudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen. For at godkende beslutningsprotokollen skal hvert medlem underskrive ved at trykke på "Godkend".
