Klima- og Naturudvalget

16-04-2024

Medlemmer

Formand Kenneth Rasmussen (F)
Anette Rachlitz (A)
Jan Kongebro (A)
Jette Louise Larsen (C)
Henriette Hesselmann (C)

Fraværende

Jan Kongebro (A), sag 13-16

Sager 13 - 16

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 13

Beslutningskompetence: KNU

Sagens kerne

Oversigt fremlægges til orientering.

  1. DK2020 deltagelse i arrangementer (se bilag 1)
  2. Invitation til møde mellem Agenda 21-gruppen og Klima- og Naturudvalget (se bilag 2).

Indstilling

Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Orientering om DK2020-deltagelse i kommende arrangementer
Bilag 2: Invitation og dagsorden for Forårstur med Agenda21 og Klima- og Naturudvalget 2024

Godkendelse af Biodiversitetsplan 2024
Sag nr. 14

Beslutningskompetence: KNU

Sagens kerne

I forbindelse med DK2020 planen er det blevet besluttet, at Teknisk Forvaltning skal udarbejde en biodiversitetsplan, der beskriver indsatser til at højne biodiversiteten i hele kommunen.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at forslag til Rødovre Kommunes Biodiversitetsplan godkendes.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Klima - og Naturudvalget har på udvalgsmødet den 14. marts 2023 besluttet en overordnet disponering af planen, og på den baggrund har Teknisk Forvaltning fokuseret arbejdet i at disponere planen i fire overordnede temaer, der tilsammen opstiller en række virkemidler og indsatser, der ved deres udmøntning vil fremme biodiversiteten i Rødovre Kommune.

De fire temaer er:

  • Beskytte og bevare
  • Udvikling i drift og anlæg
  • Planlægning
  • Kommunikation og formidling


Dette fokus er vigtigt, da der er kritiske udfordringer med klimaforandringer og tab af biodiversitet. Samtidig bliver byerne større og tættere og byens natur og biodiversitet bliver stadig mere presset i kampen om kvadratmeterne.

Eksisterende data af naturtilstanden i Rødovre Kommune samt resultaterne af feltarbejde og undersøgelser af 13 lokaliteter i kommunen i 2023, viser, at Rødovre Kommune er den kommune i Danmark, som har den laveste værdi, som levested for truede arter. Rødovre Kommune vil derfor bidrage til at standse tab af biodiversitet og gøre en aktiv indsats for at øge biodiversiteten og skabe mere værdifuld bynatur i kommunen, både på de offentlige arealer, men også ved at inspirere og understøtte borgerne i at øge naturindholdet på deres arealer. På den måde kan alle bidrage til, at kommunen som helhed bliver en grønnere by med mere mangfoldig natur.

Biodiversitetsplanen skal skabe rammerne for en helhedsorienteret indsats for planlægning, drift og anlæg, med det formål at beskytte eksisterende naturværdier, forbedre eksisterende og fremtidige naturtilstand, samt sikre flere grønne kvadratmeter i høj kvalitet, når byen omdannes og udvikles. Målet med planens indsatser og implementering af dem er, at kunne måle en forbedret biodiversitet og derfor bør udvalgte artskortlagte lokaliteter registreres efter samme metode ca. hvert 5. år, så effekten kan vurderes.

Udgangspunktet for biodiversitetsplanen er først at sikre beskyttelse af den intakte, mest uerstattelige og mest truede natur, at forbedre tilstanden af eksisterende natur, samt genoprette noget af den tabte natur. For hver af de fire temaer er der målsætninger, virkemidler og indsatser, der kan prioriteres for at fremme biodiversiteten inden for temaet.

Lov- og plangrundlag

Kommuneplan og lokalplaner.

Økonomiske konsekvenser

  • Virkemidler og indsatser indarbejdes inden for eksisterende driftsbudget, i det omfang det er muligt
  • Her udover kan finansiering eventuelt tilvejebringes i de kommende budgetforhandlinger
  • Og fremtidig indarbejdes i kommunale langtidsinvesteringer.

Tidsplan

Udmøntning af planen forløber fra 2024-2030. Der forelægges status minimum én gang årligt

Bilag

Bilag 1: Biodiversitetsplan - Endelig webtilgængelig
Bilag 2: Rødovre Kommune - Biodiversitetsplan - baseline kortlægning - Februar 2024

Grønt Regnskab 2023
Sag nr. 15

Beslutningskompetence: KNU

Sagens kerne

Teknisk Forvaltning udarbejder hvert år et Grønt Regnskab med opgørelse af forbruget af varme, el og vand i de kommunale bygninger. Desuden opgøres CO2-udledningen fra bygningernes energiforbrug, kommunens køretøjer og kommunens vejbelysning.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at Grønt Regnskab 2023 godkendes.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

I Grønt Regnskab 2023 opgøres forbruget af varme, el og vand i de kommunale bygninger samt CO2-udledningen fra bygningernes energiforbrug, kommunens køretøjer og kommunens vejbelysning. Det grønne regnskab bidrager endvidere til den egentlige styring af kommunens indsats:

  • Der fokuseres specifikt på CO2-udledningen fra kommunen som virksomhed.
  • Der redegøres for forventninger og målsætninger for udviklingen de kommende år.
  • Resultaterne opgøres for budgetområder med henblik på at opnå et bredere administrativt og politisk engagement i kommunens indsats.

Rødovre Kommune har med Klimahandlingsplanen forpligtet sig til at nå i mål med en CO2-reduktion på 70 % i 2030 og en netto-nul-udledning i 2050, og samtidig tilpasse sig klimaforandringer så kommunen er klimarobust.

Med det grønne regnskab følger vi, om det går i den rigtige retning ift. kommunens egen CO2-udledning, eller om der er behov for yderligere indsats for at nå vores ambitiøse mål i Klimahandlingsplanen.

CO2-udledningen fra kommunens virksomhed er faldet med 8 % fra 2022 til 2023. Faldet skyldes et mindre forbrug af energi, samt en lavere emissionsfaktor for elektricitet. Faldet i emissionsfaktoren skyldes, at Energistyrelsen tidligere har udgivet en national emissionsfaktor for elektricitet. Siden 2019 har Rødovre Kommune reduceret CO2-udledningen med 43 %, svarende til ca. 1.680 ton CO2, og den gennemsnitlige CO2-udledning pr. m2, dvs. nøgletalsforbruget er faldet med ca. 50 % i samme periode. Den aktive indsats med at reducere kommunens bygningers samlede CO2-udledning er vigtig for at kunne nå målsætningen om 70 % CO2-reduktion i 2030.

Der er årligt afsat 6 mio. kr. frem til 2030 til energiforbedrende tiltag i de kommunale bygninger, som skal bidrage til at nå CO2-målene i Klimahandlingsplanen. Hovedsageligt blev midlerne i 2023 prioriteret til at udvide den centrale styring af tekniske anlæg (CTS), udskiftning af belysning til mere bæredygtige LED-løsninger og konvertering af varmekilder fra gas og olie til varmepumper og fjernvarme. Puljen til energiforbedringer i bygninger bidrager derfor til en væsentlig CO2-reduktion.

Der er 101 biler under 3.500 kg i Rødovre Kommunes bilflåde. Ved årsskiftet 2023/2024 er 38 af disse elbiler. Dette svarer samlet til, at 38 % af Rødovre Kommunes bilflåde er omstillet til elbiler. For hver bil, der udskiftes til en elbil, reduceres CO2-udledningen med 1 – 1½ tons pr. år. Det vurderes løbende, hvorvidt flere biler er egnede til udskiftning til elbiler. Rødovre Kommune har 20 skraldebiler, hvoraf 10 er elbiler, hvilket svarer til 50 %. De resterende skraldebiler vil blive udskiftet i henhold til indsatsen om omstilling til eldrevne skraldebiler i Klimahandlingsplanen.

Lov- og plangrundlag

LBK. nr. 48 af 12. januar 2024 om miljøbeskyttelse.

Økonomiske konsekvenser

I 2023 var der afsat 6 mio. kr. til energiforbedrende tiltag i de kommunale bygninger.

Tidsplan

Når Grønt Regnskab 2023 er godkendt, vil det indgå i kommunens regnskab som bilag og dermed blive forelagt Kommunalbestyrelsen.

Bilag

Bilag 1: Grønt regnskab 2023

Diverse
Sag nr. 16

Beslutningskompetence: KNU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.