Økonomiudvalget

22-10-2025

Medlemmer

Formand Britt Jensen (A)
Birgitte Glifberg (A)
Flemming Lunde Østergaard (A)
Peter Mikkelsen (Ø)
Kim Drejer Nielsen (C)

Sager 198 - 213

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 198

Beslutningskompetence: ØU

Sagens kerne

Der er ingen meddelelser.

Beslutning

Taget til efterretning.

Ændring af vejnavn for en strækning af Kamstrupvej
Sag nr. 199

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Kamstrupvej er delt i fire vejstrækninger, og tre af disse vejstrækninger skal iht. Adressebekendtgørelsen have et nyt vejnavn.

Kommunalbestyrelsen behandlede i april 2025 sag om tre nye vejnavne, hvoraf det ene mødte modstand blandt de berørte grundejere. Nu foreligger der et nyt forslag for den pågældende strækning.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at den vestligste strækning af nuværende Kamstrupvej tildeles navnet E.J. Sommerfeldts Vej.


Beslutning fra Teknik- og Miljøudvalget, 7. oktober 2025, pkt. 88:

Anbefales.

Beslutning

Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

Klimadatastyrelsen (tidligere Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur) har påpeget fejl i navngivningen af vejstrækninger i Rødovre Kommune. Der er i Rødovre Kommune registreret flere usammenhængende vejstrækninger med samme vejnavn. Et forhold som ikke er i overensstemmelse med reglerne i Adresselovens § 3. Derfor skal tre strækninger af Kamstrupvej have nye vejnavne.

Teknik- og Miljøudvalget behandlede i september 2022 en sag om proces for nye adresser og vejnavne. Processen omfatter dialog med repræsentanter for berørte grundejere, forud for den formelle procedure, som indebærer individuel partshøring af både ejere og lejere.

På baggrund af Teknisk Forvaltnings dialog med bestyrelsen i grundejerforeningen Nygård besluttede Kommunalbestyrelsen 29. april 2025 tre nye navne til tre strækninger af Kamstrupvej. De tre navne var Vilstrupvej, Henry Heerups Vej og Laksøvej. Den fjerde strækning af Kamstrupvej beholder navnet Kamstrupvej.

Umiddelbart efter Kommunealbestyrelsens beslutning mødte vejnavnet Laksøvej modstand fra de berørte beboere. Den videre sagsbehandling af adresseændringerne på Kamstrupvej blev derfor sat i bero mhp. af finde et alternativ til Laksøvej.

Beboere på den berørte strækning har nu foreslået navnet E.J. Sommerfeldts Vej. Elisaeus Janus Sommerfeldt (1842-1903) var oberst, og at det var ham, der designede Vestvoldens forsvarsværker og stod for opførelsen af volden.

Vejnavneregler

Der er flere kriterier for tildeling af nye vejnavne bl.a. følgende:

  • Vejnavnet skal være entydigt. Der må ikke i en radius af 15 km. være det samme eller et næsten enslydende vejnavn.
  • Et vejnavn skal sammensættes af op til 40 tegn. Forkortelser i vejnavnet bør så vidt muligt undgås. Det anbefales at vejnavnet ikke er på mere end 20 tegn.
  • Der kan ikke benyttes personnavne på nulevende personer.

Teknisk Forvaltning har reserveret vejnavnet E.J. Sommerfeldts Vej.

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse om vejnavne og adresser.

Økonomiske konsekvenser

Udskiftning af vejskilte vil blive taget fra driftskontoen.

Tidsplan

Godkendelse af de ønskede vejnavne i Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE)

Partshøring af ejere og lejere vedr. ændring af adresser.

Effektuering af nye vejnavne.

Orientering om resultat af hovedentreprise - et nyt dagtilbud ved Horsevænget
Sag nr. 200

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Rødovre Kommune har med afsæt i den langsigtede anlægsinvesteringsplan for dagtilbudsområdet afholdt udbud i hovedentreprise på et nyt dagtilbud i 2027 på Rødovrevej 367 og Horsevænget 9.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at orientering om hovedentreprisen på et nyt dagtilbud i 2027 på Rødovrevej 367 og Horsevænget 9 tages til efterretning.


Beslutning fra Børne- og Skoleudvalget, 7. oktober 2025, pkt. 72:

Indstilles taget til efterretning.

Beslutning

Indstilles taget til efterretning.

Sagsfremstilling

På kommunalbestyrelsesmødet den 31. januar 2023 sag nr. 13 blev principperne for en dagtilbudsplan godkendt. Dagtilbudsplanen skal sikre tilstrækkelig kapacitet og tidssvarende pædagogiske rammer under hensyntagen til kommunens samlede økonomi. På Børne- og Skoleudvalgsmødet den 10. oktober 2023 sag nr. 71 blev orienteringen om rækkefølgeplaner på Skole- og Dagtilbudsområdet taget til efterretning.

Som en del af den langsigtede investeringsplan skal der etableres et nyt dagtilbud på Rødovrevej 367 og Horsevænget 9, hvor det nu nedlagte Børnehuset Kompasset lå frem til 2021. Dagtilbuddet skal være med til at imødekomme behovet for dagtilbudspladser som følge af den generelle befolkningstilvækst samt genhusningsbehov de kommende år. Dagtilbuddet rummer 8 børnegrupper og det samlede etageareal er på ca. 1.600 m2 fordelt over to etager. Dagtilbuddet vil kunne rumme i alt ca. 128 vuggestue- og børnehavebørn og ca. 40 ansatte.

På kommunalbestyrelsesmødet den 31. oktober 2023 sag nr. 71 blev konkurrenceprogrammet for et nyt dagtilbud på Rødovrevej 367 og Horsevænget 9 godkendt. På kommunalbestyrelsesmødet den 30. april 2024 sag nr. 78 blev kommunalbestyrelsen orienteret om at Christensen & Co var udpeget som totalrådgiver. Under den videre bearbejdning af projektet i 2024 viste det sig, at den økonomiske ramme ville blive overskredet med 5 mio. kr. På kommunalbestyrelsesmødet den 17. juni 2025 (sag nr. 102) blev en status for de nødvendige besparelsestiltag taget til efterretning.

Teknisk Forvaltning og Børne- og Kulturforvaltningen har med styregruppen, brugerrepræsentanter og Christensen & Co som totalrådgiver i 2025 viderebearbejdet projektet og gennemført et udbud i hovedentreprise. Projektet er udbudt jf. EU´s udbudsdirektiver. Udbudsformen var et begrænset udbud med prækvalifikation og herefter en egentlig tilbudsgivning med tildeling til den bydende med bedste forhold mellem pris og kvalitet, hvor prisen vægter 50%, organisation og kompetencer 30% og proces og samarbejde 20%. I prækvalifikationen var kravet bl.a. en gennemsnitlig omsætning de seneste 3 år på mindst 100 mio. kr. samt referencer fra sammenlignelige projekter.

Senest opdaterede risikovurdering blev fremlagt på styregruppemødet det 17. september 2025 og viser, at der er vurderet en mellemrisiko (faktor 1,9). For risikovurderinger i mellemkategorien vil projektgruppen løbende have skærpet opmærksomhed på de begrundede parametre i det videre forløb.

Teknisk Forvaltning og Børne- og Kulturforvaltningen har med styregruppen udpeget ELINDCO som hovedentreprenør. Det er af projektgruppen vurderet, at den vindende entreprenør ikke blot har afleveret det tilbud, som har den laveste pris, men også det tilbud, som har fået højest point på de kvalitative parametre. Der er derfor tale om en gunstig licitation, som holder sig indenfor den afsatte økonomiske ramme.

Indretningen

Det kommende dagtilbud vil overordnet indeholde følgende primære rum:

Stueplan:

  • 4 grupperum med tilhørende toilet- og puslefaciliteter samt garderobeområde
  • 2 fællesrum inkl. 1 pædagogisk køkken
  • Personaleområde
  • Produktionskøkken
  • Handicaptoilet

1. sal:

  • 4 grupperum med tilhørende toilet- og puslefaciliteter samt garderobeområde
  • 2 fællesrum
  • Liggehal

Herudover er der sekundære rum såsom depoter, rengøringsrum, teknikrum m.v.

Den videre proces

Ejendommen på Horsevænget 9 miljøsaneres og nedrives i efteråret 2025. Ejendommen ud til Rødovrevej 367 bevares og integreres i det nye byggeri. Se oversigtsplan (bilag). Herefter opføres byggeriet. Det forventes, at dagtilbuddet åbner medio 2027.

Lov- og plangrundlag

Matriklerne er ikke omfattet af en lokalplan eller byplanvedtægt. Etablering af et nyt dagtilbud er ikke lokalplanpligtigt.

Økonomiske konsekvenser

På Kommunalbestyrelsesmødet den 28. marts 2023 blev der bevilget 3 mio. kr. til Børne- og Skoleudvalget, som blev finansieret af det afsatte rådighedsbeløb på 3 mio. kr. til en forundersøgelse om et nyt dagtilbud.

I 2024 er afsat yderligere 2,1 mio. kr. til projektering.

Der er afsat midler til totalrådgiver, nedrivning, opførelse m.v. i 2025-2027: I 2025 er der således afsat 12,8 mio. kr. og i Budget 2026 er afsat 38,1 mio. kr. i 2026 og 16,6 mio. kr. i 2027 til projektet.

Dermed er den samlede anlægsramme 2023-2027 på 72,6 mio. kr.

Alle udgifter vedrører hovedfunktion 05.25 Dagtilbud til børn og unge.

Tidsplan

2025, efteråret: Nedrivning af bygninger, omlægning af fjernvarmeledning mv.
2026-2027: Opførelse af et nyt dagtilbud.
2027, medio: Ibrugtagning.

Bilag

Bilag 1: Oversigtsplan - Horsevænget

Anlægsregnskab - udearealer på Rødovre Skole
Sag nr. 201

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Børne- og Skoleudvalget fik i 2023 en anlægsbevilling på 4.105.145 kr. til renovering af udearealer på Rødovre Skole. Renoveringen er gennemført og anlægsregnskabet for bevillingen forelægges til godkendelse.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

1. at anlægsregnskabet for renoveringen af udearealerne på Rødovre Skole godkendes,

2. at 50.000 kr. af mindreforbruget på projektet søges overført til drift i overførselssagen i marts 2026, da der udestår 1. års etablerings af beplantningen i projektet samt

3. at resten af mindreforbruget på 379.017 kr. tilgår kassebeholdningen.


Beslutning fra Børne- og Skoleudvalget, 7. oktober 2025, pkt. 74:

Anbefales.

Beslutning

Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

På Kommunalbestyrelsens møde den 31. oktober 2023 (sag nr. 158) blev der givet en anlægsbevilling på 4.105.145 kr. i 2023 til renovering af udearealer på Rødovre Skole, Rødovrevej 139.

Der var således behov for at skabe opholdsmuligheder for udskolingseleverne samt aktiviteter for mellemtrinet i den store skolegård og behov for renovering af ”haven” ud mod Rødovrevej, som bar præg af mange års slitage.

På baggrund af en brugerinddragelse af elever, lærere, pædagoger, skoleledelse og forældrerepræsentanter, og rådgivning fra LYTT Architecture, er projektet nu gennemført.

Projektets formål var at tilføre nye muligheder for eleverne og samtidig bevare så meget som muligt af de eksisterende materialer.

En række ”døde zoner” i skolegården er blevet ”aktiveret”. Ud for Nordfløjen er der etableret rum til udskolingselever med et siddemøbel og foran Læringscenteret er der etableret aktiviteter for mellemtrinet. Der er etableret en multibane på kunstgræs, plantet træer og opsat hængekøjer. Centralt i skolegården er der etableret en ny scene og i tilknytning hertil et siddemøbel. Den eksisterende opstribning i skolegården er delvist bevaret og genoptegnet og der er suppleret med nye ostespil.

Haven har tidligere primært været målrettet indskoling og SFO, men er i forbindelse med renoveringen blevet et læringsrum, som også kan bruges af de større elever. Haven var vandlidende med høj grundvandsstand og der er i havens laveste punkt nu nedlagt faskiner og udgravet et trug til at opsamle overfladevand. Truget afgrænses af en ny bakkeformation. Der er etableret en ny klatrebane og terrasseområdet er udvidet, så der er blevet plads til et udearbejdsbord. Bagerst i haven er anlagt en ny bålplads.

Økonomioversigt:

Landmåler og legepladsinspektør: 40.820 kr.

Rådgiverydelser: 626.145 kr.

Anlæg: 3.012.162 kr.

Samlede udgifter kr. ekskl. moms: 3.679.128 kr.

Regnskab for bevillingen:

Anlægsbevilling i alt: 4.105.145 kr.

Forbrug i alt: 3.679.128 kr.

Mindreforbrug: 426.017 kr.

Mindreforbruget skyldes, at rådgiver under projekteringen ved en fejl regnede prisen med moms.

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v., bilag 1, pkt. 7.2.

Generelle retningslinjer, budgetpublikationen.

Økonomiske konsekvenser

50.000 kr. søges overført til drift i overførselssagen i marts 2026, da der udeståe 1. års etableringspleje af beplantningen i projektet.

Mindreudgiften på 376.017 kr. tilgår kassebeholdningen.

Alle udgifter vedrører hovedfunktion 03.22 Folkeskoler.

Valg til Heerup Museums bestyrelse
Sag nr. 202

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Godkendelse af to nye medlemmer til vakante poster i Heerup Museums bestyrelse; hhv. en repræsentant for erhvervslivet og en repræsentant med kunstfaglig baggrund.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at Gurpaul Singh Rehal godkendes til Heerup Museums bestyrelse som repræsentant for erhvervslivet samt
  2. at Joanna Kastrup godkendes til Heerup Museums bestyrelse som repræsentant med kunstfaglig baggrund. 


Beslutning fra Kultur- og Fritidsudvalget, 7. oktober 2025, pkt. 49:

Anbefales.

Beslutning

Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

Heerup Museums bestyrelse består af hhv. to medlemmer fra Kommunalbestyrelsen, en repræsentant for Heerup Museums Venner, en repræsentant for erhvervslivet og en repræsentant med kunstfaglig baggrund.

Da tidligere repræsentant fra Rødovre erhvervsliv af personlige årsager har valgt at trække sig indstiller Heerup Museums bestyrelse Gurpaul Singh Rehal som et nyt medlem i bestyrelsen. Gurpaul Singh Rehal blev hædret som Årets Ildsjæl 2024 for sit store engagement i Rødovre Kommune bl.a. som medlem af Udsatterådet og for sit arbejdet med unge og streetbasket. Han vil som medlem af Rødovres Erhvervsforening og øvrige engagement kunne skabe en vigtig forbindelse mellem museet og erhvervslivet i Rødovre.

Da Anita Hartelius har ønsket at træde ud af Heerup Museums bestyrelse, indstiller bestyrelsen Joanna Kastrup til posten som kunstfaglig repræsentant. Joanna Kastrup er projektkoordinator på det landsdækkende projekt K7, som har til formål at gøre danske kulturinstitutioner tilgængelige for et ungt publikum og hun har erfaringer fra bl.a. fra Statens Museums for Kunst og Roskilde Festival. Joanna gennemgik i 2024 desuden Danske Kulturbestyrelsers forløb ’Ung i Bestyrelsen’ og vil bl.a. kunne tilføje et ungt perspektiv til museets publikumsudvikling. 

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Der udbetales ikke honorar til medlemmer af Heerup Museums bestyrelse. Beslutningen har ingen økonomiske konsekvenser. 

Tidsplan

Da de to poster i bestyrelsen er vakante, vil de indstillede kandidater kunne tiltræde umiddelbart efter Kommunalbestyrelsens beslutning og ved førstkommende møde i Heerup Museums bestyrelse.

Reviderede retningslinjer for Rødovre Kunstråd
Sag nr. 203

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Etableringen af Rødovre Kunstråd blev godkendt på Kommunalbestyrelsens møde den 26. april 2016. Gennem de seneste års arbejde med kunst i byen, samt godkendelsen af ’Kunst i byen – en strategisk plan’, er der behov for at revidere retningslinjerne for Rødovre Kunstråd. Formålet med de reviderede retningslinjer er at sikre den gode sammenhæng mellem rådets aktiviteter og de overordnede strategiske mål for kunst og kultur i Rødovre Kommune.  

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at de reviderede retningslinjer for Rødovre Kunstråd godkendes.


Beslutning fra Kultur- og Fritidsudvalget, 7. oktober 2025, pkt. 50:

Anbefales.

Beslutning

Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

Rødovre Kunstråd

Siden etableringen i 2016 har Rødovre Kunstråd gennem rådgivning og samarbejde bidraget til realiseringen af følgende kunstværker i kommunen:

2016-2017: Generations af Tina Marie Nielsen

2017-2018: Gate of Colours af Christina Augustesen

2018: Bænken af Stig Andersen (genopsat)

2018-2020: Gåseliv af Paul Ranslet

2019-2020: Børnenes Port af Peter Hesk og Venskabstrappen af Malene Bjelke

2021-2022: Kalejdoskop af Byen Sover og Flydende Væg af Hjern og Beton

2023-2028: Udsmykninger i Borgernes Hus af Anne Marie Ploug

2024-2026: En grøn drøm af Niels Bonde, Plantely af Anne Louise Blicher og Elsines Vækstrum af Kenneth Balfelt og Johan August

Gennem disse mange projekter har Kunstrådet opbygget værdifulde erfaringer med processerne før, under og efter etableringen af kunstværker i byen. Samtidig har arbejdet bidraget til at understøtte og kvalificere den overordnede strategi ’Kunst i byen – en strategisk plan’, som sætter retningen for kommunens samlede indsats på kunstområdet.

Med afsæt i både de konkrete erfaringer og den strategiske ramme foreslår Børne og Kulturforvaltningen et sæt reviderede retningslinjer, der i højere grad afspejler rådets praksis og virke. Retningslinjerne skal både skabe klarhed for fremtidige medlemmer af Kunstrådet og sikre, at rådets arbejde bliver mere synligt og tydeligt for borgere og samarbejdspartnere.

Det følgende er en kort gennemgang af de væsentligste ændringer. De samlede reviderede vedtægter er vedlagt som bilag.

Borgerinvolvering

Med afsæt i ’Sammen om Rødovre’, ’Kunst i byen – en strategisk plan’ og de seneste gode erfaringer fra kunst på Aage Knudsens Strøg foreslår Børne- og Kulturforvaltningen, at Kunstrådet prioriterer kunstnere, der kan inddrage, involvere, og evt. udvikle kunsten sammen med Rødovres borgere. Der tilstræbes altid en ambitiøs dialog om kunst, således at borgernes tanker og ønsker kan inspirere de professionelle kunstnere.

Rådets sammensætning

Kunstrådets retningslinjer tog i 2016 afsæt i Statens Kunstfond anbefaling om, at kommunale kunstråd bør bestå af overvejende professionelle kunstnere. Erfaringerne fra de seneste års arbejde viser, at de tre udøvende kunstnere i Rødovre Kunstråd bidrager med helt afgørende kompetencer og netværk. Det er imidlertid også erfaringen, at rådgivningen fra Rødovre Kommune, repræsenteret ved den kunstfaglige konsulent i Kunstrådet, bør være en tyngde til fordel for Rødovre Kommune i tilfælde af uenighed i rådet. Det er også vigtigt at denne tyngde er tydelig for alle parter. På den baggrund foreslås det, at Rødovres kunstkonsulent skrives ind som fuldgyldigt medlem af Rødovre Kunstråd. På den måde tydeliggøres også vigtigheden af, at prioritere ressourcer i Børne- og Kulturforvaltningen til at varetage væsentlige funktioner for rådet. Kunstkonsulenten fungerer som rådets sekretær og er ansvarlig for alle væsentlige processer både før, under og efter valg af kunstværker.

Valg af kunstnere til kunstrådet

Rådets eksterne kunstfaglige medlemmer udpeges for en periode på fire år, som følger Kommunalbestyrelsens valgperiode. Erfaringerne viser, at der kan være betydelige fordele ved at genudpege ét eller flere af rådets kunstnere. Det foreslås derfor, at denne praksis indskrives i de reviderede retningslinjer således, at en ekstern professionel kunstner kan være medlem af rådet i op til 8 år. Dette skal sikre kontinuitet i rådets arbejde, samtidig med, at rådet forbliver dymanisk ved at få toført nye medlemmer. Genvalg skal som nyvalg godkendes af Kommunalbestyrelsen.

Principper for valg af kunst i Rødovre

Det er vigtigt, at valg af kunstværker til Rødovres byrum tages på baggrund af velovervejede og transparente principper. Et nyt afsnit i Kunstrådets retningslinjer skal sikre, at kommende kunstværker skabes med afsæt i de strategiske overvejelser, som blandt andet udfoldes i ’Kunst i byen- en strategisk plan’, der er godkendt af Kommunalbestyrelsen den 17. juni 2025.

Opfølgning og forankring

De reviderede retningslinjer vil ligge til grund for etablering af Rødovre Kunstråd med tre nye professionelle kunstnere og det kommende råds rådgivning.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Beslutningen har ingen økonomiske konsekvenser.

Tidsplan

Efter kommunalvalget igangsættes en rekrutteringsproces med det mål at samle et nyt kunstråd i foråret 2026. I den mellemlæggende tid vil Rødovre Kunstråd bestå af formand for Kultur- og Fritidsudvalget, Børne- og Kulturdirektøren, Stadsarkitekten og Kunstkonsulenten.

Bilag

Bilag 1: Retningslinjer for Rødovre Kunstråd 2016
Bilag 2: Reviderede retningslinjer for Rødovre Kunstråd, 2025

Basisaftale med Specialsport.dk - Brobygning til foreningslivet for børn og unge med særlige behov og handicap i specialskoler
Sag nr. 204

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Børne- og Kulturforvaltningen fremlægger forslag om, at Rødovre Kommune indgår basisaftale med Specialsport.dk for perioden 1. januar 2026 til 30. juni 2028.
Formålet med aftalen er at sikre, at flere børn og unge med særlige behov deltager i foreningslivet, at foreningerne klædes på til at inkludere alle børn, og at kommunen på tværs styrker samarbejde og viden om målgruppens fritidsdeltagelse.

Sagen behandles samtidig i Kultur- og Fritidsudvalget, Børne- og Skoleudvalget samt Social- og Sundhedsudvalget.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at udkast til basisaftale med Specialsport.dk godkendes.


Beslutning fra Kultur- og Fritidsudvalget, 7. oktober 2025, pkt. 53:

Anbefales.

Beslutning fra Social- og Sundhedsudvalget, 7. oktober 2025, pkt. 79:

Anbefales.

Beslutning

Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

Specialsport.dk er en frivillig social forening, der arbejder for, at børn og unge med særlige behov og handicap får adgang til sport og foreningsliv på samme vilkår som andre. Organisationen bistår foreninger med at udvikle inkluderende tilbud, uddanne trænere og frivillige og skabe brobygning mellem familier, foreninger og kommunale instanser.

Målgruppen for aftalen er børn og unge i Rødovre Kommune, der er tilknyttet specialskoler eller specialklasser grundet handicap eller særlige behov, f.eks. inden for autismespektret, ADHD, udviklingshæmning, psykisk sårbarhed eller nedsat fysisk funktionsevne.

Specialsport.dk's indsats i Rødovre baserer sig på erfaringer fra Sportspraktik-konceptet, som tilpasses lokale forhold. Aktiviteterne omfatter bl.a.:

  • brobygningsforløb for specialskoleelever henvist af skoler eller forvaltningen
  • opstartsforløb for foreninger, der vil etablere specialhold, inkl. træner-sparring og materialepakke
  • adgang til onlinekurser og rådgivning for foreninger og kommunale medarbejdere
  • særligt designet specialsport-guide for Rødovre Kommune
  • kampagner og initiativer for frivillighed
  • sparring til kommunale strategier og fritidsvejledning.

Aftalen mellem Specialsport.dk og Rødovre Kommune bygger på:

  • at styrke foreningslivet for børn og unge med særlige behov og handicap
  • at sikre oplysning, rådgivning og brobygning til foreningslivet på tværs af forvaltninger og institutioner
  • at forankre indsatser lokalt, så inklusion og deltagelse fremmes både individuelt og organisatorisk.

Blandt Rødovre Kommunes foreninger findes der på nuværende tidspunkt 15 specialhold. Specialsport.dk estimerer, at omkring 20 % af specialskoleeleverne og omkring 35-40 % af eleverne i specialklassetilbuddene er foreningsaktive.

Basisaftalen forankres på tværs af kommunens områder (Kultur og Fritid, Børn og Unge samt Specialskoler) og bygger på et tæt samarbejde mellem kommune og civilsamfund.

Der er ingen økonomi involveret i basisaftalen. Én gang årligt modtager kommunen en opgørelse over antal borgere og elever, der har modtaget brobygningsforløb, samt eventuelle nyudviklede og opstartede specialhold.

Udkast til basisaftale med Specialsport.dk er vedlagt som bilag (bilag 1) sammen med nøgletal for specialsport i Rødovre Kommune (bilag 2).

Lov- og plangrundlag

Aftalen understøtter hhv. Rødovre Kommunes Idrætspolitik (strategimål 5) samt Handicappolitik (strategimål 3). Aftalen understøtter samtidig Rødovrestrategiens fokus på sundhed, fællesskaber, trivsel og inklusion, hvor alle borgere skal have mulighed for at deltage aktivt i lokalsamfundet. Endelig understøtter aftalen ledestjerner i handleplan for mod på trivsel.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Aftaleperioden er 2,5 år. Fra den 1. januar 2026 til den 30. juni 2028.

Bilag

Bilag 1: Rødovre Kommune og Specialsportdk - Basisaftale 2026-2028
Bilag 2: Specialsport nøgletal i RK 2025

Budget 2025 - Orientering om etablering af Hjælpemiddel-kvikservice
Sag nr. 205

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen fremlægger i denne sag en orientering om de praktiske forhold vedrørende etablering af Hjælpemiddel-kvikservice, som bliver det nye borgerrettede udleveringssted for hjælpemidler i Rødovre Kommune. Sagen kommer i forlængelse af sagen ”Udmøntning af Budget 2025 - Godkendelse af model for bedre tilgængelighed af hjælpemidler efter høring i rådene” behandlet på Kommunalbestyrelsesmødet den 17. juni 2025 (sag nr. 107).

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at orienteringen om etablering af Hjælpemiddel-kvikservice tages til efterretning.


Beslutning fra Social- og Sundhedsudvalget, 7. oktober 2025, pkt. 76:

Indstilles taget til efterretning.

Beslutning

Indstilles taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Som en del af implementering af indsatserne i ”Fremtidens ældreområde”, der blev besluttet med budget 2025, drøftede Social- og Sundhedsudvalget på mødet den 13. maj 2025 (sag nr. 34) en model for bedre tilgængelighed af midlertidige hjælpemidler.

Udvalget godkendte, at Social og Sundhedsforvaltningen blev bemyndiget til at finde en velegnet placering til et udleveringssted i ældre- og omsorgsområdets eksisterende ejendomsportefølje. Efter høring i rådene blev Social- og Sundhedsforvaltningens forslag til en model for bedre tilgængelighed af hjælpemidler godkendt på Kommunalbestyrelsesmødet den 17. juni 2025 (sag nr. 107).

Etablering af Kvikservice til udlevering af hjælpemidler skal ses i relation til tidligere praksis med Åbent depot, hvor borgere kunne få foretaget reparationer af hjælpemidler i Hjælpemiddeldepotet på Else Sørensensvej 1. Her kunne man også afhente en rollator efter forudgående aftale og sagsbehandling i Visitationen.

Åben depot blev sat på pause i forbindelse med håndtering af Corona pandemien fra 2020 og frem, da man ikke havde mulighed for at have borgere i fremmøde på depotet. Det var samtidig behov for yderligere plads til opbevaring og håndtering af værnemidler.

Det nuværende forslag om kvikservice til håndtering af hjælpemidler tilbyder et mere omfattende udbud af hjælpemidler til direkte udlevering samt midlertidige hjælpemidler, hvilket ikke indgik i Åben depot. Det er der også bedre plads til i Genoptræning og Rehabilitering end i Hjælpemiddeldepotet. På den måde skal dette arbejde både ses i relation til hensigterne om en kvikskranke med inspiration fra blandt andet Halsnæs Kommune, som beskrevet i ’Fremtidens Ældreområde’ (budget 2024) og ovennævnte sag om bedre tilgængelighed af hjælpemidler godkendt på Kommunalbestyrelsesmødet den 17. juni 2025.

Den godkendte model er i god overensstemmelse med en af anbefalingerne fra ældrereformen om at forenkle reglerne for visitation til hjælpemidler, så borgerne oplever øget tilgængelighed, mindre ventetid og en mere smidig visitation.

Social- og Sundhedsforvaltningen har indhentet erfaringer fra andre kommuner, som er indgået i det forberedende arbejde med etableringen af et nyt udleveringssted for hjælpemidler.

Rødovres nye borgerrettede udleveringssted for hjælpemidler

Udleveringsstedet kommer til at hedde Hjælpemiddel-kvikservice. Placeringen er i kælderetagen ved Genoptræning og Rehabilitering, Slotsherrens Vænge 4. Der er elevator i bygningen, så alle har let adgang. Lokalerne er blevet istandsat, så der er klar til indvielse i slutningen af oktober 2025. Det skal bemærkes, at der er tale om en midlertidig placering, idet planen på længere sigt er, at Hjælpemiddel-kvikservice flytter til Linex-bygningen (Gunnekær 24-26), når den står klar til indflytning.

Hjælpemiddel-kvikservice holder åbent to gange om ugen, mandag kl. 10-12 og onsdag kl. 13-15. Åbningstiderne er valgt på baggrund af erfaringer fra andre kommuner. Stedet bliver bemandet med to medarbejdere, som har en terapeutfaglig baggrund, så de kan rådgive og vejlede borgerne bedst muligt.

Målgruppen er alle borgere med en væsentlig nedsat funktionsevne, og som bor i Rødovre Kommune.

Hjælpemiddel-kvikservice vil fungere efter den model, som er politisk godkendt. Modellen består af tre niveauer for tilgængelighed af henholdsvis midlertidige og varige hjælpemidler, som tilsammen sikrer en mere enkel og effektiv drift, en bedre borgeroplevelse og indfrier de målsætninger, der er opstillet. Der er endvidere besluttet følgende om de praktiske forhold:

  • Borgere afhenter selv hjælpemidlet, men kan få det leveret af kommunen ved behov.
  • Borgere får råd og vejledning om anvendelse af hjælpemidlet, mulighed for at afprøvning på stedet og for eksempel få hjælp til korrekt indstilling.
  • Borgere kan få ombyttet hjælpemidlet, hvis det går i stykker.
  • Pårørende kan på vegne af borger afhente hjælpemidlet.
  • Der kan kun udleveres ét hjælpemiddel af samme slags pr. borger. Dog kan der udleveres to rollatorer, hvis en borger bor i en bolig, hvor der er niveauforskelle på inde og ude.

I ”Fremtidens ældreområde” er der opstillet følgende målsætninger:

  • Midlertidige hjælpemidler skal være tilgængelige for borgerne.
  • Sagsbehandlingen gøres mindre bureaukratisk set fra et borgerperspektiv.
  • Ventetiden reduceres.
  • Borgernes kendskab til mulighederne for at få tildelt hjælpemidler styrkes.
  • Der udarbejdes en klar arbejdsgang i forbindelse med fragt og rengøring af hjælpemidlerne mellem de midlertidige udlån, så krav til hygiejne overholdes.

For at sikre at disse målsætninger bliver indfriet, vil Social- og Sundhedsforvaltningen løbende opsamle erfaringerne med driften af Hjælpemiddel-kvikservice. Det gælder både de positive gevinster og de udfordringer, der viser sig i praksis, så der kan foretages de nødvendige justeringer hen ad vejen. Social- og Sundhedsudvalget bliver holdt orienteret om udviklingen.

Lov- og plangrundlag

Budget 2025 og ældrereformen.

Økonomiske konsekvenser

Sagen har ingen afledte økonomiske konsekvenser.

Tidsplan

Indvielsen af Hjælpemiddel-kvikservice sker slut oktober.

Synliggørelse af Hjælpemiddel-kvikservice sker via kommunens hjemmeside, sociale medier, Borgerservice og lokalavisen i november og december.  

Anlægsregnskab for energirenovering af Rødovre Parkvej Skole
Sag nr. 206

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Kommunalbestyrelsen har i april og december 2021 givet anlægsbevilling til energirenovering af Rødovre Parkvej Skole (tidligere Udviklingscenter Skiftesporet). Anlægsregnskabet for bevillingen forelægges til godkendelse. Projektregnskabets resultat er et merforbrug på 0,6 mio. kr.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

  1. at anlægsregnskabet godkendes samt
  2. at merforbruget på 0,6 mio. kr. finansieres ved at trække på den afsatte pulje til risikohåndtering på 20 mio. kr. Der resterer dermed 17,4 mio. kr. af puljen.


Beslutning fra Social- og Sundhedsudvalget, 7. oktober 2025, pkt. 78:

Anbefales.

Beslutning

Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

Kommunalbestyrelsen har den 27. april 2021 (sag nr. 83) og den 14. december 2021 (sag nr. 206) givet en anlægsbevilling til Social- og Sundhedsforvaltningen til en større energirenovering af Rødovre Parkvej Skole (tidligere Udviklingscenter Skiftesporet). I april 2021 blev der givet en anlægsbevilling på 3,0 mio. kr. til projektering af energirenoveringen og i december 2021 blev der frigivet 22,0 mio. kr. til projektet, som var afsat i budget 2022.

Bevillingen på de 25 mio. kr. blev givet til en større energirenovering af Rødovre Parkvej Skole.

Projektet er nu afsluttet og har blandt andet omfattet udskiftning af facader, vinduer, døre og solafskærmning samt renovering af kælder og kloak.
Undervejs i processen har det været nødvendigt at prioritere inden for den afsatte økonomiske ramme, og der er således elementer, der ikke er blevet udbedret i tilstrækkelig grad. Forvaltningen er opmærksom på bygningens generelle tilstand og fortsatte mangler, og følger dette tæt, som en del af kommunens løbende vedligeholdelsesplan.

Den planlagte proces for genhusning af brugerne under renoveringsarbejdet, har fungeret godt.

Regnskabet for bevillingen er vedlagt som bilag og oplistet i overskrifter herunder:

  • Anlægsbevilling i alt: 25.000.000 kr.
  • Forbrug i alt: 25.571.499 kr.
  • Merforbrug: 571.499 kr.

Merforbruget skyldes primært uforudsete udgifter til diverse bygningsarbejder.

Lov- og plangrundlag

Rødovre Kommunes bevillingsregler.

Økonomiske konsekvenser

Der er givet en anlægsbevilling på 25,0 mio. kr. til gennemførelse af en større energirenovering af Rødovre Parkvej Skole.

Merforbrug på 571.499 kr. finansieres ved at trække på den afsatte pulje til risikohåndtering på 20 mio. kr. i 2025. Derefter resterer der 17,4 mio. kr. af puljen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Anlægsregnskab - Skiftesporet energirenovering

Anbefalinger fra § 17, stk. 4 udvalget om indsatsen for borgere langt fra arbejdsmarkedet
Sag nr. 207

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger anbefalinger fra §17, stk. 4 udvalget om indsatsen for borgere langt fra arbejdsmarkedet samt en evaluering af udvalgets arbejde.

Opgaveudvalget har afsluttet sit arbejde, og resultatet er seks anbefalinger til Rødovre Kommunes samarbejde med borgere, der har andre udfordringer end arbejdsløshed og behov for en tværgående og helhedsorienteret indsats.

Sagen behandles samtidig i Social- og Sundhedsudvalget samt i Beskæftigelsesudvalget.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

  1. at opgaveudvalgets anbefalinger og evaluering tages til efterretning samt
  2. at Kommunalbestyrelsen følger implementeringen af udvalgets anbefalinger i den politiske og administrative tilrettelæggelse af ny beskæftigelsesindsats.


Beslutning fra Beskæftigelsesudvalget, 7. oktober 2025, pkt. 48:

Anbefales.

Beslutning fra Social- og Sundhedsudvalget, 7. oktober 2025, pkt. 80:

Anbefales.

Beslutning

Indstilles godkendt.

Sagsfremstilling

At tage en uddannelse eller have et job er for nogle mennesker en helt naturlig og ligetil del af livet, men for andre mennesker kan det være svært og uoverkommeligt, fordi personlige udfordringer spænder ben. Borgere og familier, der står i sådanne situationer, oplever at have flere indgange til kommunen. Ligesom de kan opleve, at indsatserne fra de forskellige indgange ikke altid er tænkt sammen, fordi de forskellige fagområder og sektorer har egne mål og midler. Disse borgere og familier har brug for hjælp, der hænger bedre sammen og er koordineret.

For at arbejde mere dybdegående med helhedsorienterede indsatser vedtog Kommunalbestyrelsen i forbindelse med budgetforliget 2024 en budgetresolution om at nedsætte et § 17, stk. 4 udvalg. Opgaveudvalget fik til opgave at formulere en række anbefalinger til, hvordan Rødovre Kommune kan skabe virksomme og sammenhængende indsatser til borgere med andre udfordringer end arbejdsløshed. På den baggrund udarbejdede Social- og Sundhedsforvaltningen et kommissorium, som blev godkendt på kommunalbestyrelsesmøde den 28. maj 2024 (sag nr. 101).

Opgaveudvalget på 21 medlemmer har været bredt sammensat af borgere og politikere samt repræsentanter fra råd og forvaltning med ad hoc deltagelse af forskellige videnspersoner på området og vigtige samarbejdspartnere som virksomheder og a-kasser. Der er afholdt seks møder i perioden oktober 2024 til september 2025: Et velkomstmøde, fire temamøder og et afsluttende møde.

Temaerne har været:

  • Indsatsen for borgere med psykiatriske udfordringer
  • Tværgående tilbud og indsatser
  • Helhedsorienteret sagsbehandling
  • Familier (ekstra møde initieret af borgerne).

Arbejdsprocessen på møderne har været ”at få viden”, ”at lytte og drøfte”, ”at anbefale” og ”at samle op”.

Anbefalingerne

Med udgangspunkt i denne arbejdsproces og de seks møder har opgaveudvalget formuleret seks anbefalinger:

  1. Mød mig med tillid og tro på, at jeg kan lykkes handler om vigtigheden af at skabe møder mellem borger og kommune, hvor der er skabt en tillidsfuld relation og en tro på, at borgeren kan ændre sin situation.
  2. Gør det rigtige fremfor at gøre det rigtigt peger på, at vi først bliver enige om behovet sammen og efterfølgende finder paragrafferne. Det betyder, at der skal skabes rammer for medarbejderne til at afprøve utraditionelle og nye løsninger.
  3. Start med det, som er vigtigst for mig handler om at have en samtale med plads til at tale om ønsker og drømme, som kan være udgangspunktet for hjælpen.
  4. Giv plads til "den krøllede vej" sætter fokus på, at der er mange former for beskæftigelse, og vejen derhen er ofte ikke lige. Et job er et vigtigt sigtepunkt, og det behøver ikke være 37 timer i højt tempo.
  5. Fællesskaber er en nøgle betyder, at det er vigtigt at få hjælp til at deltage i relevante fællesskaber, fordi det giver mulighed for udvikling og kurs.
  6. Hjælp mig med at navigere i min situation og vær gode til at samarbejde peger på, at hjælpen skal tage udgangspunkt i borgerens hverdag og familiesituation. Det stiller krav til medarbejderne i kommunen, som skal sørge for, at mål og indsatser i forskellige dele af systemet tænkes sammen.

Anbefalingerne uddybes i bilaget "Afrapportering og anbefalinger". Derudover indeholder afrapporteringen eksempler på god praksis og initiativer, der kan omsætte anbefalingerne til praksis, samt forskningsmæssig inspiration.

Evaluering af opgaveudvalgets arbejde

Medlemmerne af opgaveudvalget har på det afsluttende møde den 17. september evalueret forløbet. Evalueringen havde fokus på spørgsmålene:

  • Hvad har kendetegnet arbejdet i opgaveudvalget?
  • Hvad tager jeg med mig?
  • Var der nogen, der manglede i rummet/samtalen?
  • Gode råd, hvis Rødovre Kommune skal arbejde med opgaveudvalg en anden gang?

Evalueringen peger på, at der har været en tryg og god stemning på møderne, og at arbejdet i opgaveudvalget har været kendetegnet af stor nysgerrighed og villighed til at lytte til hinandens meninger og perspektiver samt oprigtig interesse og lyst til at deltage. Flere deltagere giver udtryk for, at drøftelserne i udvalget har været præget af stor enighed; trods forskellige erfaringer og positioner er der mange fælles visioner for området. Der er desuden en generel oplevelse af, at møderne har været informative, temaerne relevante samt, at stoffet er formidlet i et tilgængeligt sprog, hvad citatet fra en af borgerne underbygger: ”Der har ikke været så mange fagord, jeg skulle hjem og google bagefter”.

På spørgsmålet om, hvad man tager med sig, svarer flere af borgerne: "En oplevelse af at blive mødt og blive hørt” og "det ser ud til, at der bliver lyttet til det, folk har sagt.". Derudover giver deltagerne blandt andet udtryk for, at de har fået større indsigt i og forståelse for kommunens tilbud samt, at de har fået inspiration til fremtidige samarbejder mellem kommune og borger.

Der var ligeledes stor opbakning til fremtidige opgaveudvalg og lignende borgerinddragende processer til at behandle forskellige problemstillinger: "Jeg kunne godt finde på at sige ja til at deltage igen, hvis jeg blev spurgt". Tilbagemeldingen var, at den brede sammensætning giver slutproduktet stor legitimitet, hvilket er helt afgørende for den videre implementering. Der var også stor tilfredshed med brugen af en ekstern facilitator og generelt et råd om "at holde stilen" ved fremtidige § 17, stk. 4 processer. Opfordringen indeholder samtidig et råd om, at der, som det er tilfældet med dette opgaveudvalg, deltager beslutningstagere fra øverste politiske og administrative niveau: "Vi stiller med førstekæden, fordi vi synes, det er vigtigt", som en af politikerne i udvalget udtalte.

Opfølgning

Anbefalingerne indtænkes i Rødovre Kommunes arbejde med implementering af beskæftigelsesreformen herunder i den politiske behandling.

Lov- og plangrundlag

Kommunestyrelsesloven §17 stk. 4 samt Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Anbefalingerne indtænkes i Rødovre Kommunes arbejde i 2025 og 2026 med implementering af beskæftigelsesreformen. Der er eksempelvis lagt op til, at deltagerne fra udvalget kan, hvis det viser sig relevant, blive inviteret til at kvalificere relevante løsninger eller udfordringer, der beskrives i forbindelse med arbejdet omkring beskæftigelsesreformen.

Bilag

Bilag 1: Afrapportering og anbefalinger

Status på initiativer til fremme af valgdeltagelsen ved KV25
Sag nr. 208

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Kommunalbestyrelsen besluttede den 17. juni 2025, sag nr. 115, en række lokale indsatser til fremme af valgdeltagelsen ved kommunalvalget den 18. november 2025 (KV25). Med denne sag gøres der status for arbejdet med de konkrete indsatser.

Indstilling

Staben for Politik, Strategi og Digitalisering indstiller,

at status på lokale indsatser til fremme af valgdeltagelsen ved KV25 tages til efterretning.

Beslutning

Indstilles taget til efterretning.

Sagsfremstilling

For at lokale og regionale politikere har et stærkt folkeligt mandat, er det vigtigt, at så mange som muligt udnytter deres stemmeret. Valgdeltagelsen ved kommunalvalg er generelt lavere end ved folketingsvalg. Her til kommer, at Rødovre Kommune ved seneste kommunalvalg i 2021 havde en valgdeltagelse på 59,7 %. Valgdeltagelsen var dermed lavere end på landsplan, hvor den var 67,2 %.

Der er også store forskelle i valgdeltagelsen på tværs af kommunens befolkningsgrupper. I Rødovre Kommune er det – tilsvarende i andre kommuner – de unge, de udsatte voksne uden for arbejdsmarkedet samt indvandrere og efterkommere som har en særlig lav valgdeltagelse.

På kommunalbestyrelsesmødet den 17. juni 2025 blev det besluttet, at forvaltningen i samarbejde med relevante råd og lokale parter skal gennemføre initiativer, der kan skabe øget opmærksomhed omkring vigtigheden af at bruge sin stemmeret ved det kommende kommunal- og regionsrådsvalg.

Samarbejde med lokale råd og parter

Forvaltningen har sammen med Udsatterådet, Integrationsrådet, En ung strategi og den boligsociale koordinator i Kærene drøftet mulige indsatser, der kan være med til at fremme valgdeltagelsen.

Det førte særligt til to hovedopmærksomhedspunkter. For det første, at det er en forudsætningen for, at folk stemmer, at de ved, hvad valget handler om og, hvordan man helt lavpraktisk gør, når man skal stemme. For det andet, at en social ramme om valghandlingen er vigtig, så det at stemme er noget vi gør i fællesskab.

Rødovre Kommune har derfor igangsat både generelle indsatser rettet mod den brede vælgergruppe og indsatser særligt rettet mod befolkningsgrupper med en lav stemmeprocent.

Bilag 1 indeholder en status over alle initiativerne til fremme af valgdeltagelsen.

Ét af de områder, der får særlig opmærksomhed, er adgangen til at brevstemme. Bilag 2 indeholder en oversigt over de udvidede åbningstider til borgerservice samt de to mobile brevstemmesteder.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

-

Tidsplan

-

Bilag

Bilag 1: Status Forslag til indsatser til fremme af valgdeltagelsen ved KV25
Bilag 2: Brevstemmesteder

Økonomisk Oversigt - oktober 2025
Sag nr. 209

Beslutningskompetence: ØU

Sagens kerne

Økonomisk Oversigt til oktobermøderækken præsenterer den aktuelle forventning til regnskabet for 2025 på baggrund af opdaterede forudsætninger.

Indstilling

Staben for Økonomi og Personale indstiller,

at Økonomisk Oversigt tages til efterretning.

Beslutning

Indstilles taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Opfølgningen på forbruget i 2025 viser en forventning om at kommunens samlede driftsudgifter i 2025 bliver 43,7 mio. kr. højere end det aktuelle (korrigerede) budget. Det svarer til en afvigelse på 1,2 pct. af det samlede aktuelle nettodriftsbudget.

Det forventede merforbrug på driften skyldes altovervejende, at der på området for Tilbud til børn og unge med særlige behov under Social- og Sundhedsudvalget, forventes merudgifter på 31,5 mio. kr., mens der på Folkeskolen m.m. under Børne- og Skoleudvalget forventes merudgifter på 16,3 mio. kr. Der forventes merudgifter på 7,5 mio. kr. på Tilbud til ældre og merudgifter på 6,1 mio. kr. på Tilbud til voksne med særlige behov under Social- og Sundhedsudvalget. Desuden forventes der merudgifter på 6,4 mio. kr.
på Fritidsfaciliteter under Kultur- og Fritidsudvalget.

Der forventes mindreudgifter på 5,9 mio. kr. under Økonomiudvalget. Der er meldt mindreudgifter på 7,1 mio. kr. ind på sanktionspuljen, da puljen kan udmøntes til at imødegå merudgifter på service under Rødovre Kommunes andre udvalg. Desuden forventes der mindreudgifter på 7,2 mio. kr. på Sundhedsudgifter under Social- og Sundhedsudvalget.

Der forventes merudgifter på 12,0 mio. kr. til Førtidspensioner og personlige tillæg og merudgifter på 6,3 mio. kr. på Kontante ydelser under Social- og Sundhedsudvalget. Sidstnævnte dækker primært over stigende udgifter til medfinansiering af boligydelse. Det modsvares dog af mindreudgifter på 24,0 mio. kr. til indkomstoverførsler under Beskæftigelsesudvalget. Desuden forventes der merindtægter på 10,0 mio. kr. fra den centrale refusionsordning.

Kommunens samlede anlægsudgifter forventes at udvise et merforbrug på skattefinansieret anlæg på 1,3 mio. kr. På brugerfinansieret anlæg forventes et mindreforbrug på 73,2 mio. kr.

Likviditet

Den gennemsnitlige likviditet over de seneste 365 dage udgjorde ultimo august 407,0 mio. kr., hvilket er en forbedring på 12,2 mio. kr. siden sidste opfølgning, og over den politiske målsætning på 150 mio. kr.

Likviditeten forventes at udgøre 416,6 mio. kr. ultimo august 2026.

Lov- og plangrundlag

Principper for Økonomistyring.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Økonomisk Oversigt - oktober (bilag)

Underskriftsside
Sag nr. 210

Beslutningskompetence: ØU

Indstilling

Forvaltningen indstiller,

at Økonomiudvalget godkender protokollen.

Beslutning

Protokollen blev underskrevet.

Sagsfremstilling

Økonomiudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen. For at godkende beslutningsprotokollen skal hvert medlem underskrive ved at trykke "Godkend".

Diverse
Sag nr. 211

Beslutningskompetence: ØU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.

Lukket punkt: Totalrådgiver til udvidelsen af Nyager Skole
Sag nr. 212

Beslutningskompetence: KB

Beslutning

Indstilles godkendt.

Lukket punkt: Diverse - lukket
Sag nr. 213

Beslutningskompetence: ØU

Beslutning

Taget til efterretning.