Social- og Sundhedsudvalget
07-10-2025
Medlemmer
Ahmed H. Dhaqane (A)
Jette Louise Larsen (C)
Marianne Christensen (Ø)
Henriette Hesselmann (C)
Sager 73 - 82
Meddelelser
Sag nr. 73
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
Ingen meddelelser
Beslutning
Taget til efterretning.
Fremlæggelse af oversigt over visitation af borgere til plejehjem
Sag nr. 74
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger oversigt over visitation af borgere til plejehjem for 2024 og 2025, pr. september 2025 til orientering.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at oversigt over visitation af borgere til plejehjem for 2024 og 2025 pr. september 2025 tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger oversigt over visitation af borgere til plejehjem til orientering hver anden måned.
I perioden 17. juli 2025 til 5. september 2025 har visitationsudvalget modtaget 39 ansøgninger om plejebolig. Ingen borgere har modtaget afslag på ansøgning om plejebolig. En borgers ansøgning om plejebolig afventer tilbagemelding på spørgsmål fra visitationsudvalget og er udsat til kommende møde i visitationsudvalget. En borger fra anden kommune valgte at annullere sin ansøgning om plejebolig.
I perioden 17. juli 2025 til 5. september 2025 er der sket følgende:
- 13 borgere er flyttet permanent i plejebolig i Rødovre Kommune. Ingen borgere fra andre kommuner er flyttet i plejebolig i Rødovre Kommune.
- Ingen borgere fra Rødovre Kommune er flyttet i plejebolig i andre kommuner.
- Ingen borgere har takket nej til plejebolig.
Ledige plejeboliger
Der er pr. 5. september 2025 en ledig bolig på Ældrecentret Broparken på specialafdelingen B2. Der er for nuværende ingen borger på ventelisten, der søger denne afdeling.
Rødovreborgere på den generelle venteliste
På den generelle venteliste er der opskrevet borgere, der lader sig skrive op til alle kommunens plejehjem, og som kommunen er forpligtet til at tilbyde en plejebolig inden for to måneder.
Der er noteret 16 borgere på den generelle venteliste. For tre af de 16 borgere er plejeboliggarantien overskredet.
Rødovreborgere på den specifikke venteliste
På den specifikke venteliste er der opskrevet borgere, der ønsker at bo på et specifikt plejehjem. Det betyder, at kommunen tilbyder en bolig, når der er en ledig bolig på det pågældende plejehjem.
Der er noteret 24 borgere på den specifikke venteliste:
- 14 borgere ønsker Plejehjemmet Ørbygård.
- Fem borgere ønsker Ældrecentret Broparken.
- Fire borgere ønsker Dorthe Mariehjemmet.
- En borger ønsker Plejehjemmet Engskrænten.
Rødovreborgere der søger anden kommune
Tre borgere søger udelukkende plejehjem i andre kommuner.
Udenbys borgere til Rødovre Kommune
Ni borgere fra andre kommuner er noteret på venteliste i Rødovre Kommune. Fem af de ni borgere søger under plejeboliggarantien. For fire af de fem borgere er plejeboliggarantien overskredet. Alle fire borgere, hvor plejeboliggarantien er overskredet, bor på plejehjem i andre kommuner.
To af de ni borgere er et ægtepar, der søger ægteparbolig på Plejehjemmet Engskrænten.
Endvidere har tre borgere sat deres ansøgning om plejebolig på pause og er derfor ikke en del af ventelisten.
Lov- og plangrundlag
Lov om almene boliger § 54.
Lov om social service § 192.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Borgere visiteret til plejehjem for 2024 og 2025, pr. oktober 2025 Implementering af ældreloven - sikring af kvaliteten i pleje- og omsorgsforløbene
Sag nr. 75
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen fremlægger i denne sag en model for sikring af kvaliteten i pleje- og omsorgsforløbene efter ældreloven, herunder forslag til en borgerrettet kvalitetsbeskrivelse. Sagen kommer i forlængelse af sagen ”Implementering af ældreloven - godkendelse af forslag til helhedspleje i form af pleje- og omsorgsforløb efter høring i rådene” behandlet på Kommunalbestyrelsesmødet den 17. juni 2026 (nr. 106).
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
- at forslag til model for sikring af kvaliteten i ældreplejen, herunder udkast til en borgerrettet kvalitetsbeskrivelse for pleje- og omsorgsforløb efter ældreloven drøftes, og
- at sagen sendes til høring i Seniorrådet, Handicaprådet, Udsatterådet og Integrationsrådet inden godkendelse i Kommunalbestyrelsen.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Kommunalbestyrelsen godkendte den 17. juni 2025 Social- og Sundhedsforvaltningens forslag til helhedspleje i form af et afklaringsforløb i henhold til retssikkerhedsloven samt seks sammenhængende og rummelige pleje- og omsorgsforløb i overensstemmelse med ældrelovens § 9 (sag nr. 106). I forlængelse heraf fremlægger forvaltningen forslag til model for sikring af kvaliteten i pleje- og omsorgsforløbene efter ældreloven og herunder en borgerrettet kvalitetsbeskrivelse.
Ny kvalitetsmodel
Forslaget om en ny kvalitetsmodel skal ses i sammenhæng med, at landets kommuner den 1. juli 2025 med den nye ældrelov overgik til det nye ældretilsyn, som Social- og Sundhedsudvalget blev orienteret om på møde den 13. maj 2025 (sag nr. 33), samt at der i ældreloven ikke er et lovkrav om udspecificerede kvalitetsstandarder.
Med loven om et nyt ældretilsyn nedlægges de to eksisterende ældretilsyn (henholdsvis et statsligt og et kommunalt), som erstattes af det nye tværkommunale ældretilsyn. Det nye ældretilsyn skal reducere tilsynstrykket i ældreplejen og i højere grad fokusere på kvalitet gennem dialog og sparring frem for kontrol. Som følge af den nye lov om ældretilsyn indføres nye lovgivningsmæssige tiltag til at sikre indblik i kvaliteten. Det drejer sig blandt andet om:
- En udvidet plejeoversigt, der afløser den hidtidige plejehjemsoversigt. Den nye digitale plejeoversigt skal give ældre og pårørende bedre overblik over kvaliteten og styrke det frie valg. Plejeoversigten kommer til at indeholde oplysninger, som giver indikation af plejeenheders og -leverandørers kvalitet. Det vil blandt andet være oplysninger om brugertilfredshed, faste teams og medarbejderkontinuitet. Den skal dermed gøre det nemmere at sammenligne forskellige plejetilbud, og dermed træffe et valg på et oplyst grundlag.
- Nationale brugertilfredsundersøgelser hvert andet år på henholdsvis plejehjem og i hjemmeplejeenheder. Undersøgelsernes fokus vil blandt andet være på de tre værdier i ældreloven: selvbestemmelse, tillid til medarbejderne og ledelsen og samspillet med pårørende, lokale fællesskaber og civilsamfund. Det vil blive muligt at sammenligne resultaterne med andre kommuner og for eksempel også plejehjemmene imellem.
I lyset af ophøret af den kommunale tilsynsforpligtelse og de lovpligtige kvalitetsstandarder vurderer Social- og Sundhedsforvaltningen, at det i høj grad er i borgernes og kommunens interesse at fortsætte med at have en model, som beskriver og sikrer kvaliteten på ældreområdet som supplement til ovenstående.
Social- og Sundhedsforvaltningen foreslår en model, som indeholder to spor: 1) en borgerrettet kvalitetsbeskrivelse af pleje- og omsorgsforløb i henhold til ældreloven og 2) tiltag til sikring af og opfølgning på kvaliteten.
Fra kvalitetsstandarder til kvalitetsbeskrivelser
De nuværende kvalitetsstandarder på ældreområdet, som blev behandlet på Kommunalbestyrelsesmødet den 25. februar 2025 (sag nr. 25) er ikke længere lovpligtige, som følge af ældrereformen. Dette er en del af en bredere indsats for at reducere bureaukrati og give mere frihed og ansvar til både medarbejdere og ledelse i ældreplejen.
Der vil fortsat være borgere, som skal visiteres til støtte og hjælp efter serviceloven. Der henvises til sagen "Ældrereformen - lov om lokalplejehjem, ældrelovens anvendelsesområde og afgrænsning af målgrupper" behandlet på Social- og Sundhedsudvalgsmødet den 11. marts 2025 (sag n. 16), hvor der blev fremlagt afgrænsninger af målgrupperne for henholdsvis ældreloven og serviceloven. Social- og Sundhedsforvaltningen vil udarbejde forløb efter serviceloven svarende til pleje- og omsorgsforløb i den nye ældrelov, så serviceniveau og helhedspleje for begge målgrupper er sammenlignelige i så høj grad som mulig. Nye borgere, som er omfattet af serviceloven, vil blive visiteret efter de gældende kvalitetsstandarder for 2025. Social- og Sundhedsforvaltningen vil i starten af 2026 fremlægge en sag om håndtering af forløb til borgere efter serviceloven til politisk godkendelse.
Ældreloven stiller krav om, at kommunerne skal sikre, at information om rammerne for og indholdet af pleje- og omsorgsforløb er tilgængelig for borgerne. Forslaget om en borgerrettet kvalitetsbeskrivelse af pleje- og omsorgsforløb efter ældreloven sikrer, at kommunen lever op til denne informationsforpligtelse.
De gældende kvalitetsstandarder indeholder detaljerede beskrivelser af serviceniveauet på ydelsesniveau, hvilket giver fuld gennemsigtighed, men ikke nødvendigvis stor fleksibilitet i forhold til at imødekomme borgernes ønsker og behov. Med den foreslåede kvalitetsbeskrivelse bliver det muligt at tydeliggøre det skifte den nye ældrelov markerer i forhold til måden støtte og hjælp tilrettelægges og leveres til ældre borgere. Et skifte, som indebærer, at der i langt højere grad er fokus på at støtte og hjælp leveres på en værdig, fleksibel og helhedsorienteret måde, der understøtter borgernes livskvalitet og selvbestemmelsesret. For medarbejderne betyder det, at de får mere tillid og ansvar for tilrettelæggelse og indholdet af hjælpen, og at de i højere grad kan agere ud fra deres faglige vurdering.
Kvalitetsbeskrivelsen indeholder derfor mere overordnet information om, hvilke typer af forløb efter ældreloven, som Rødovre Kommune tilbyder borgerne, og de særlige lokale prioriteringer, der er besluttet på ældreområdet. Endvidere er der information om, hvad borgerne kan forvente når de visiteres til helhedspleje i form af et pleje- og omsorgsforløb, samt hvordan de kan forvente at blive inddraget.
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller, at kvalitetsbeskrivelse for ældreloven fremover vil følge den sædvanlige proces, hvor serviceniveauet fastsættes politisk, derefter høring i rådene inden endelig godkendelse i Kommunalbestyrelsen. Kvalitetsbeskrivelsen offentliggøres på kommunens hjemmeside.
Udkast til Rødovre Kommunes kvalitetsbeskrivelse af pleje- og omsorgsforløb i henhold til ældreloven er vedlagt som bilag.
Besøgsplaner som individuel aftale om levering af pleje- og omsorgsforløb
I Rødovre Kommune har vi valgt, at besøgsplanen skal være er et centralt redskab i plejen. Besøgsplanen tager afsæt i borgerens funktionsniveau og det forløb, der er tildelt. Planen danner grundlag for, hvordan den daglige hjælp og støtte tilrettelægges i praksis. Den er dermed den enkelte borgers garanti for, hvordan den overordnede kvalitetsbeskrivelse og faglige vurdering omsættes til konkrete aftaler om levering af pleje- og omsorgsforløb, så borgerne ved hvad de kan forvente.
Planen er personlig og tilpasset i samarbejde med den enkelte borger, og den beskriver både, hvilken støtte og hjælp borgeren har behov for, og hvordan borgeren ønsker at få hjælpen. Det kan eksempelvis handle om:
- hvordan morgenhjælp udføres,
- hvordan og hvornår borgeren ønsker at spise, og
- hvordan borgerens vaner og præferencer respekteres i opgaveløsningen.
Besøgsplanen rummer endvidere et kontinuitetsperspektiv. Den sikrer, at borgeren oplever en sammenhængende og tryg hverdag, hvor hjælpen udføres på samme måde, selvom det er forskellige medarbejdere, der udfører hjælper. Det øger både kvaliteten i opgaveløsningen og borgerens tillid til hjælpen. Planen skaber dermed sammenhæng mellem borgerens forløb, fagligheden i opgaven og den konkrete udførelse.
Opfølgning på kvaliteten
Ældre- og omsorgsområdet vil fremadrettet indføre audit som et redskab til systematisk opfølgning på den faglige kvalitet i alle enheder. Audit gennemføres som stikprøvekontroller, hvor der foretages både administrativ journalgennemgang og observationer i borgernes hjem. Auditten er tværfaglig og inddrager relevante faggrupper for at sikre en helhedsorienteret vurdering.
Formålet er at vurdere, om den faglige indsats lever op til gældende lovgivning, interne retningslinjer og faglige standarder, eksempelvis inden for dokumentation, hygiejne, medicinhåndtering og borgerinddragelse. Resultaterne anvendes til at identificere behov for forbedringer og understøtte læring og udvikling i praksis. Det er ikke selve auditten, men den efterfølgende formidling og omsætning til konkret handling, der skaber kvalitetsforbedringer. Ledergruppen på ældre- og omsorgsområdet har ansvar for at sikre, at audit gennemføres systematisk og målrettet som en integreret del af kvalitetsarbejdet. Udvalget orienteres løbende om resultater og opfølgning.
Lov- og plangrundlag
Ældreloven.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
November: Godkendelse af model for sikring af kvalitet i pleje- og omsorgsforløbene i Kommunalbestyrelsen efter høring.
December: Sag om en mulig brugerundersøgelse på ældreområdet som opfølgning på en budgetresolution fra budget 2025. Sagen vil også indeholde en opfølgning på de nationale brugertilfredsundersøgelser.
Februar: Sag om proces for inddragelse af civilsamfundet, lokale fællesskaber og tættere samarbejde med pårørende i medfør af ældreloven.
Primo 2026: Forslag til pleje- og omsorgsforløb til borgere visiteret til støtte og hjælp efter serviceloven.
Bilag
Bilag 1: Kvalitetsbeskrivelse for ældreloven version 030925 Budget 2025 - Orientering om etablering af Hjælpemiddel-kvikservice
Sag nr. 76
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen fremlægger i denne sag en orientering om de praktiske forhold vedrørende etablering af Hjælpemiddel-kvikservice, som bliver det nye borgerrettede udleveringssted for hjælpemidler i Rødovre Kommune. Sagen kommer i forlængelse af sagen ”Udmøntning af Budget 2025 - Godkendelse af model for bedre tilgængelighed af hjælpemidler efter høring i rådene” behandlet på Kommunalbestyrelsesmødet den 17. juni 2025 (sag nr. 107).
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at orienteringen om etablering af Hjælpemiddel-kvikservice tages til efterretning.
Beslutning
Indstilles taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Som en del af implementering af indsatserne i ”Fremtidens ældreområde”, der blev besluttet med budget 2025, drøftede Social- og Sundhedsudvalget på mødet den 13. maj 2025 (sag nr. 34) en model for bedre tilgængelighed af midlertidige hjælpemidler.
Udvalget godkendte, at Social og Sundhedsforvaltningen blev bemyndiget til at finde en velegnet placering til et udleveringssted i ældre- og omsorgsområdets eksisterende ejendomsportefølje. Efter høring i rådene blev Social- og Sundhedsforvaltningens forslag til en model for bedre tilgængelighed af hjælpemidler godkendt på Kommunalbestyrelsesmødet den 17. juni 2025 (sag nr. 107).
Etablering af Kvikservice til udlevering af hjælpemidler skal ses i relation til tidligere praksis med Åbent depot, hvor borgere kunne få foretaget reparationer af hjælpemidler i Hjælpemiddeldepotet på Else Sørensensvej 1. Her kunne man også afhente en rollator efter forudgående aftale og sagsbehandling i Visitationen.
Åben depot blev sat på pause i forbindelse med håndtering af Corona pandemien fra 2020 og frem, da man ikke havde mulighed for at have borgere i fremmøde på depotet. Det var samtidig behov for yderligere plads til opbevaring og håndtering af værnemidler.
Det nuværende forslag om kvikservice til håndtering af hjælpemidler tilbyder et mere omfattende udbud af hjælpemidler til direkte udlevering samt midlertidige hjælpemidler, hvilket ikke indgik i Åben depot. Det er der også bedre plads til i Genoptræning og Rehabilitering end i Hjælpemiddeldepotet. På den måde skal dette arbejde både ses i relation til hensigterne om en kvikskranke med inspiration fra blandt andet Halsnæs Kommune, som beskrevet i ’Fremtidens Ældreområde’ (budget 2024) og ovennævnte sag om bedre tilgængelighed af hjælpemidler godkendt på Kommunalbestyrelsesmødet den 17. juni 2025.
Den godkendte model er i god overensstemmelse med en af anbefalingerne fra ældrereformen om at forenkle reglerne for visitation til hjælpemidler, så borgerne oplever øget tilgængelighed, mindre ventetid og en mere smidig visitation.
Social- og Sundhedsforvaltningen har indhentet erfaringer fra andre kommuner, som er indgået i det forberedende arbejde med etableringen af et nyt udleveringssted for hjælpemidler.
Rødovres nye borgerrettede udleveringssted for hjælpemidler
Udleveringsstedet kommer til at hedde Hjælpemiddel-kvikservice. Placeringen er i kælderetagen ved Genoptræning og Rehabilitering, Slotsherrens Vænge 4. Der er elevator i bygningen, så alle har let adgang. Lokalerne er blevet istandsat, så der er klar til indvielse i slutningen af oktober 2025. Det skal bemærkes, at der er tale om en midlertidig placering, idet planen på længere sigt er, at Hjælpemiddel-kvikservice flytter til Linex-bygningen (Gunnekær 24-26), når den står klar til indflytning.
Hjælpemiddel-kvikservice holder åbent to gange om ugen, mandag kl. 10-12 og onsdag kl. 13-15. Åbningstiderne er valgt på baggrund af erfaringer fra andre kommuner. Stedet bliver bemandet med to medarbejdere, som har en terapeutfaglig baggrund, så de kan rådgive og vejlede borgerne bedst muligt.
Målgruppen er alle borgere med en væsentlig nedsat funktionsevne, og som bor i Rødovre Kommune.
Hjælpemiddel-kvikservice vil fungere efter den model, som er politisk godkendt. Modellen består af tre niveauer for tilgængelighed af henholdsvis midlertidige og varige hjælpemidler, som tilsammen sikrer en mere enkel og effektiv drift, en bedre borgeroplevelse og indfrier de målsætninger, der er opstillet. Der er endvidere besluttet følgende om de praktiske forhold:
- Borgere afhenter selv hjælpemidlet, men kan få det leveret af kommunen ved behov.
- Borgere får råd og vejledning om anvendelse af hjælpemidlet, mulighed for at afprøvning på stedet og for eksempel få hjælp til korrekt indstilling.
- Borgere kan få ombyttet hjælpemidlet, hvis det går i stykker.
- Pårørende kan på vegne af borger afhente hjælpemidlet.
- Der kan kun udleveres ét hjælpemiddel af samme slags pr. borger. Dog kan der udleveres to rollatorer, hvis en borger bor i en bolig, hvor der er niveauforskelle på inde og ude.
I ”Fremtidens ældreområde” er der opstillet følgende målsætninger:
- Midlertidige hjælpemidler skal være tilgængelige for borgerne.
- Sagsbehandlingen gøres mindre bureaukratisk set fra et borgerperspektiv.
- Ventetiden reduceres.
- Borgernes kendskab til mulighederne for at få tildelt hjælpemidler styrkes.
- Der udarbejdes en klar arbejdsgang i forbindelse med fragt og rengøring af hjælpemidlerne mellem de midlertidige udlån, så krav til hygiejne overholdes.
For at sikre at disse målsætninger bliver indfriet, vil Social- og Sundhedsforvaltningen løbende opsamle erfaringerne med driften af Hjælpemiddel-kvikservice. Det gælder både de positive gevinster og de udfordringer, der viser sig i praksis, så der kan foretages de nødvendige justeringer hen ad vejen. Social- og Sundhedsudvalget bliver holdt orienteret om udviklingen.
Lov- og plangrundlag
Budget 2025 og ældrereformen.
Økonomiske konsekvenser
Sagen har ingen afledte økonomiske konsekvenser.
Tidsplan
Indvielsen af Hjælpemiddel-kvikservice sker slut oktober.
Synliggørelse af Hjælpemiddel-kvikservice sker via kommunens hjemmeside, sociale medier, Borgerservice og lokalavisen i november og december.
Afsluttende status på udviklingsplanen på Familieområdet
Sag nr. 77
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen præsenterer på mødet et mundtligt oplæg om status på Familieområdet samt den afsluttende status på udviklingsplanen på Familieområdet.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at den afsluttende status på udviklingsplanen på Familieområdet tages til efterretning
Beslutning
Taget til efterretning.
Udvalget anbefaler, at det kommende Social- og sundhedsudvalg fortsat følger udviklingen på børnefamilieområdet tæt.
Sagsfremstilling
Familieområdet har siden 2021 haft et stort fokus på udvikling af kvaliteten i sagsbehandlingen gennem arbejde med blandt andre Social- og Boligstyrelsen, Ankestyrelsen, den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation VISO, Børns Vilkår og BDO.
Social- og Sundhedsudvalget besluttede på møde den 14. november 2023 (sag nr. 63) at udarbejde en udviklingsplan for perioden 2021 til 2025 med halvårlige statusredegørelser til Social- og Sundhedsudvalget. Den seneste status på udviklingsplanen blev givet på møde i Social- og Sundhedsudvalget den 1. april 2025 (sag nr. 26).
Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger hermed den endelige status på udviklingsplanen med beskrivelse af, hvordan Familieområdet vil arbejde videre med udviklingen af området.
På mødet indledes punktet med en overordnet præsentation af status på Familieområdet. Den generelle status er, at udviklingen går i den rigtige retning, og at der fortsat sker et løft af kvaliteten af den samlede sagsbehandling i afdelingen.
Derefter følges op med en mere konkret opfølgning på udviklingsplanen (vedlagt som bilag). Sagen fremhæver de væsentligste forhold for arbejdet med udviklingsplanen. I løbet af processen er der iværksat flere større og mindre initiativer.
Udviklingsplanen indeholder tre overordnede indsatsområder med tilhørende konkrete tiltag. De tre indsatsområder er:
- Sikker drift og høj faglig kvalitet på Familieområdet
- Tæt økonomistyring og øget økonomisk bevidsthed på Familieområdet
- Helhedsorienteret tilgang til børn og unge i udsatte positioner i tæt samarbejde med Børne- og Kulturforvaltningen.
Som beskrevet i status til Social- og Sundhedsudvalget på møde den 1. april 2025 (sag nr. 26) er det Social- og Sundhedsforvaltningens vurdering, at der i 2025 er etableret en sikker drift af området, og at Familieområdet har leveret de forventede leverancer på indsatsområde et og to.
I forhold til indsatsområde tre har Social- og Sundhedsforvaltningen og Børne- og Kulturforvaltningen i 2025 igangsat en omfattende proces med inddragelse af borgere, medarbejdere og ledere på området for at kvalificere konkrete initiativer til at styrke samarbejdet om udsatte børn og unge. Forvaltningerne har igangsat følgende konkrete initiativer, som skal styrke samarbejdet:
- Arbejdsgangsbeskrivelser, herunder særlige områder som uledsagede flygtningebørn, klagehåndtering, sager fra Ungdomskriminalitetsnævnet og overgang fra barn til voksen m.fl.
- Model for tildeling af forebyggende rådgiver i alle dagtilbud og skoler.
- Model for tættere ledelsessamarbejde med faste møder mellem alle skoleledere og teamleder på Familieområdet
- Beredskabsplan for æresrelateret konflikter og negativ social kontrol
- I august 2025 åbnede ”Mød Mig - for børn, unge og forældre”, der løbende bliver udviklet og evalueret. "Mød Mig - for børn, unge og forældre" er en ny og fælles tværgående indgang, hvor børn og unge med tegn på mistrivsel samt deres forældre kan henvende sig. Prøvehandlingen er en del af den tidlige forbyggende indsats og bemandes af medarbejdere på tværs af de to forvaltninger.
- Som led i arbejdet med at nedbringe skolefravær og mistrivsel er der etableret et tilhørsteam, som varetager et antal konkrete komplekse fraværssager og er fleksible på tid, sted og indsats.
- En fælles handleguide til tidlig opsporing, forståelse og håndtering af mistrivsel hos børn er under udarbejdelse. Handleguiden vil være for medarbejdere i begge forvaltninger og vil blive behandlet i MED-systemet i løbet af efteråret 2025, hvorefter den forelægges politisk.
Som led i at styrke samarbejdet er der etableret en ny samarbejdsmodel under overskriften ”Styrket samarbejde om udsatte børn og unge”, hvor direktører, fagchefer og nøgle-medarbejdere løbende mødes for at understøtte en fælles kulturforandring og udvikle nye fælles indsatser.
Udviklingen på Familieområdet vil fortsat have stor ledelsesmæssig bevågenhed i Social- og Sundhedsforvaltningen. Udviklingsplanen for Familieområdet, der også indeholder det specialiserede børnehandicapområde (præsenteret på Social- og Sundhedsudvalgsmøde den 9. september 2025 (sag nr. 67) vil være det administrative styringsdokument til den fortsatte udvikling af området.
Lov- og plangrundlag
Barnets Lov.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Dette er sidste status af udviklingsplanen, der fremlægges for Social- og Sundhedsudvalget, hvorefter udviklingsplanen overgår til at være et administrativt styringsdokument.
Bilag
Bilag 1: Status på udviklingsplanen på Familieområdet Anlægsregnskab for energirenovering af Rødovre Parkvej Skole
Sag nr. 78
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Kommunalbestyrelsen har i april og december 2021 givet anlægsbevilling til energirenovering af Rødovre Parkvej Skole (tidligere Udviklingscenter Skiftesporet). Anlægsregnskabet for bevillingen forelægges til godkendelse. Projektregnskabets resultat er et merforbrug på 0,6 mio. kr.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
- at anlægsregnskabet godkendes samt
- at merforbruget på 0,6 mio. kr. finansieres ved at trække på den afsatte pulje til risikohåndtering på 20 mio. kr. Der resterer dermed 17,4 mio. kr. af puljen.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Kommunalbestyrelsen har den 27. april 2021 (sag nr. 83) og den 14. december 2021 (sag nr. 206) givet en anlægsbevilling til Social- og Sundhedsforvaltningen til en større energirenovering af Rødovre Parkvej Skole (tidligere Udviklingscenter Skiftesporet). I april 2021 blev der givet en anlægsbevilling på 3,0 mio. kr. til projektering af energirenoveringen og i december 2021 blev der frigivet 22,0 mio. kr. til projektet, som var afsat i budget 2022.
Bevillingen på de 25 mio. kr. blev givet til en større energirenovering af Rødovre Parkvej Skole.
Projektet er nu afsluttet og har blandt andet omfattet udskiftning af facader, vinduer, døre og solafskærmning samt renovering af kælder og kloak.
Undervejs i processen har det været nødvendigt at prioritere inden for den afsatte økonomiske ramme, og der er således elementer, der ikke er blevet udbedret i tilstrækkelig grad. Forvaltningen er opmærksom på bygningens generelle tilstand og fortsatte mangler, og følger dette tæt, som en del af kommunens løbende vedligeholdelsesplan.
Den planlagte proces for genhusning af brugerne under renoveringsarbejdet, har fungeret godt.
Regnskabet for bevillingen er vedlagt som bilag og oplistet i overskrifter herunder:
- Anlægsbevilling i alt: 25.000.000 kr.
- Forbrug i alt: 25.571.499 kr.
- Merforbrug: 571.499 kr.
Merforbruget skyldes primært uforudsete udgifter til diverse bygningsarbejder.
Lov- og plangrundlag
Rødovre Kommunes bevillingsregler.
Økonomiske konsekvenser
Der er givet en anlægsbevilling på 25,0 mio. kr. til gennemførelse af en større energirenovering af Rødovre Parkvej Skole.
Merforbrug på 571.499 kr. finansieres ved at trække på den afsatte pulje til risikohåndtering på 20 mio. kr. i 2025. Derefter resterer der 17,4 mio. kr. af puljen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Anlægsregnskab - Skiftesporet energirenovering Basisaftale med Specialsport.dk - Brobygning til foreningslivet for børn og unge med særlige behov og handicap i specialskoler
Sag nr. 79
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Børne- og Kulturforvaltningen fremlægger forslag om, at Rødovre Kommune indgår basisaftale med Specialsport.dk for perioden 1. januar 2026 til 30. juni 2028.
Formålet med aftalen er at sikre, at flere børn og unge med særlige behov deltager i foreningslivet, at foreningerne klædes på til at inkludere alle børn, og at kommunen på tværs styrker samarbejde og viden om målgruppens fritidsdeltagelse.
Sagen behandles samtidig i Kultur- og Fritidsudvalget, Børne- og Skoleudvalget samt Social- og Sundhedsudvalget.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at udkast til basisaftale med Specialsport.dk godkendes.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Specialsport.dk er en frivillig social forening, der arbejder for, at børn og unge med særlige behov og handicap får adgang til sport og foreningsliv på samme vilkår som andre. Organisationen bistår foreninger med at udvikle inkluderende tilbud, uddanne trænere og frivillige og skabe brobygning mellem familier, foreninger og kommunale instanser.
Målgruppen for aftalen er børn og unge i Rødovre Kommune, der er tilknyttet specialskoler eller specialklasser grundet handicap eller særlige behov, f.eks. inden for autismespektret, ADHD, udviklingshæmning, psykisk sårbarhed eller nedsat fysisk funktionsevne.
Specialsport.dk's indsats i Rødovre baserer sig på erfaringer fra Sportspraktik-konceptet, som tilpasses lokale forhold. Aktiviteterne omfatter bl.a.:
- brobygningsforløb for specialskoleelever henvist af skoler eller forvaltningen
- opstartsforløb for foreninger, der vil etablere specialhold, inkl. træner-sparring og materialepakke
- adgang til onlinekurser og rådgivning for foreninger og kommunale medarbejdere
- særligt designet specialsport-guide for Rødovre Kommune
- kampagner og initiativer for frivillighed
- sparring til kommunale strategier og fritidsvejledning.
Aftalen mellem Specialsport.dk og Rødovre Kommune bygger på:
- at styrke foreningslivet for børn og unge med særlige behov og handicap
- at sikre oplysning, rådgivning og brobygning til foreningslivet på tværs af forvaltninger og institutioner
- at forankre indsatser lokalt, så inklusion og deltagelse fremmes både individuelt og organisatorisk.
Blandt Rødovre Kommunes foreninger findes der på nuværende tidspunkt 15 specialhold. Specialsport.dk estimerer, at omkring 20 % af specialskoleeleverne og omkring 35-40 % af eleverne i specialklassetilbuddene er foreningsaktive.
Basisaftalen forankres på tværs af kommunens områder (Kultur og Fritid, Børn og Unge samt Specialskoler) og bygger på et tæt samarbejde mellem kommune og civilsamfund.
Der er ingen økonomi involveret i basisaftalen. Én gang årligt modtager kommunen en opgørelse over antal borgere og elever, der har modtaget brobygningsforløb, samt eventuelle nyudviklede og opstartede specialhold.
Udkast til basisaftale med Specialsport.dk er vedlagt som bilag (bilag 1) sammen med nøgletal for specialsport i Rødovre Kommune (bilag 2).
Lov- og plangrundlag
Aftalen understøtter hhv. Rødovre Kommunes Idrætspolitik (strategimål 5) samt Handicappolitik (strategimål 3). Aftalen understøtter samtidig Rødovrestrategiens fokus på sundhed, fællesskaber, trivsel og inklusion, hvor alle borgere skal have mulighed for at deltage aktivt i lokalsamfundet. Endelig understøtter aftalen ledestjerner i handleplan for mod på trivsel.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Aftaleperioden er 2,5 år. Fra den 1. januar 2026 til den 30. juni 2028.
Bilag
Bilag 1: Rødovre Kommune og Specialsportdk - Basisaftale 2026-2028Bilag 2: Specialsport nøgletal i RK 2025
Anbefalinger fra § 17, stk. 4 udvalget om indsatsen for borgere langt fra arbejdsmarkedet
Sag nr. 80
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger anbefalinger fra §17, stk. 4 udvalget om indsatsen for borgere langt fra arbejdsmarkedet samt en evaluering af udvalgets arbejde.
Opgaveudvalget har afsluttet sit arbejde, og resultatet er seks anbefalinger til Rødovre Kommunes samarbejde med borgere, der har andre udfordringer end arbejdsløshed og behov for en tværgående og helhedsorienteret indsats.
Sagen behandles samtidig i Social- og Sundhedsudvalget samt i Beskæftigelsesudvalget.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
- at opgaveudvalgets anbefalinger og evaluering tages til efterretning samt
- at Kommunalbestyrelsen følger implementeringen af udvalgets anbefalinger i den politiske og administrative tilrettelæggelse af ny beskæftigelsesindsats.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
At tage en uddannelse eller have et job er for nogle mennesker en helt naturlig og ligetil del af livet, men for andre mennesker kan det være svært og uoverkommeligt, fordi personlige udfordringer spænder ben. Borgere og familier, der står i sådanne situationer, oplever at have flere indgange til kommunen. Ligesom de kan opleve, at indsatserne fra de forskellige indgange ikke altid er tænkt sammen, fordi de forskellige fagområder og sektorer har egne mål og midler. Disse borgere og familier har brug for hjælp, der hænger bedre sammen og er koordineret.
For at arbejde mere dybdegående med helhedsorienterede indsatser vedtog Kommunalbestyrelsen i forbindelse med budgetforliget 2024 en budgetresolution om at nedsætte et § 17, stk. 4 udvalg. Opgaveudvalget fik til opgave at formulere en række anbefalinger til, hvordan Rødovre Kommune kan skabe virksomme og sammenhængende indsatser til borgere med andre udfordringer end arbejdsløshed. På den baggrund udarbejdede Social- og Sundhedsforvaltningen et kommissorium, som blev godkendt på kommunalbestyrelsesmøde den 28. maj 2024 (sag nr. 101).
Opgaveudvalget på 21 medlemmer har været bredt sammensat af borgere og politikere samt repræsentanter fra råd og forvaltning med ad hoc deltagelse af forskellige videnspersoner på området og vigtige samarbejdspartnere som virksomheder og a-kasser. Der er afholdt seks møder i perioden oktober 2024 til september 2025: Et velkomstmøde, fire temamøder og et afsluttende møde.
Temaerne har været:
- Indsatsen for borgere med psykiatriske udfordringer
- Tværgående tilbud og indsatser
- Helhedsorienteret sagsbehandling
- Familier (ekstra møde initieret af borgerne).
Arbejdsprocessen på møderne har været ”at få viden”, ”at lytte og drøfte”, ”at anbefale” og ”at samle op”.
Anbefalingerne
Med udgangspunkt i denne arbejdsproces og de seks møder har opgaveudvalget formuleret seks anbefalinger:
- Mød mig med tillid og tro på, at jeg kan lykkes handler om vigtigheden af at skabe møder mellem borger og kommune, hvor der er skabt en tillidsfuld relation og en tro på, at borgeren kan ændre sin situation.
- Gør det rigtige fremfor at gøre det rigtigt peger på, at vi først bliver enige om behovet sammen og efterfølgende finder paragrafferne. Det betyder, at der skal skabes rammer for medarbejderne til at afprøve utraditionelle og nye løsninger.
- Start med det, som er vigtigst for mig handler om at have en samtale med plads til at tale om ønsker og drømme, som kan være udgangspunktet for hjælpen.
- Giv plads til "den krøllede vej" sætter fokus på, at der er mange former for beskæftigelse, og vejen derhen er ofte ikke lige. Et job er et vigtigt sigtepunkt, og det behøver ikke være 37 timer i højt tempo.
- Fællesskaber er en nøgle betyder, at det er vigtigt at få hjælp til at deltage i relevante fællesskaber, fordi det giver mulighed for udvikling og kurs.
- Hjælp mig med at navigere i min situation og vær gode til at samarbejde peger på, at hjælpen skal tage udgangspunkt i borgerens hverdag og familiesituation. Det stiller krav til medarbejderne i kommunen, som skal sørge for, at mål og indsatser i forskellige dele af systemet tænkes sammen.
Anbefalingerne uddybes i bilaget "Afrapportering og anbefalinger". Derudover indeholder afrapporteringen eksempler på god praksis og initiativer, der kan omsætte anbefalingerne til praksis, samt forskningsmæssig inspiration.
Evaluering af opgaveudvalgets arbejde
Medlemmerne af opgaveudvalget har på det afsluttende møde den 17. september evalueret forløbet. Evalueringen havde fokus på spørgsmålene:
- Hvad har kendetegnet arbejdet i opgaveudvalget?
- Hvad tager jeg med mig?
- Var der nogen, der manglede i rummet/samtalen?
- Gode råd, hvis Rødovre Kommune skal arbejde med opgaveudvalg en anden gang?
Evalueringen peger på, at der har været en tryg og god stemning på møderne, og at arbejdet i opgaveudvalget har været kendetegnet af stor nysgerrighed og villighed til at lytte til hinandens meninger og perspektiver samt oprigtig interesse og lyst til at deltage. Flere deltagere giver udtryk for, at drøftelserne i udvalget har været præget af stor enighed; trods forskellige erfaringer og positioner er der mange fælles visioner for området. Der er desuden en generel oplevelse af, at møderne har været informative, temaerne relevante samt, at stoffet er formidlet i et tilgængeligt sprog, hvad citatet fra en af borgerne underbygger: ”Der har ikke været så mange fagord, jeg skulle hjem og google bagefter”.
På spørgsmålet om, hvad man tager med sig, svarer flere af borgerne: "En oplevelse af at blive mødt og blive hørt” og "det ser ud til, at der bliver lyttet til det, folk har sagt.". Derudover giver deltagerne blandt andet udtryk for, at de har fået større indsigt i og forståelse for kommunens tilbud samt, at de har fået inspiration til fremtidige samarbejder mellem kommune og borger.
Der var ligeledes stor opbakning til fremtidige opgaveudvalg og lignende borgerinddragende processer til at behandle forskellige problemstillinger: "Jeg kunne godt finde på at sige ja til at deltage igen, hvis jeg blev spurgt". Tilbagemeldingen var, at den brede sammensætning giver slutproduktet stor legitimitet, hvilket er helt afgørende for den videre implementering. Der var også stor tilfredshed med brugen af en ekstern facilitator og generelt et råd om "at holde stilen" ved fremtidige § 17, stk. 4 processer. Opfordringen indeholder samtidig et råd om, at der, som det er tilfældet med dette opgaveudvalg, deltager beslutningstagere fra øverste politiske og administrative niveau: "Vi stiller med førstekæden, fordi vi synes, det er vigtigt", som en af politikerne i udvalget udtalte.
Opfølgning
Anbefalingerne indtænkes i Rødovre Kommunes arbejde med implementering af beskæftigelsesreformen herunder i den politiske behandling.
Lov- og plangrundlag
Kommunestyrelsesloven §17 stk. 4 samt Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Anbefalingerne indtænkes i Rødovre Kommunes arbejde i 2025 og 2026 med implementering af beskæftigelsesreformen. Der er eksempelvis lagt op til, at deltagerne fra udvalget kan, hvis det viser sig relevant, blive inviteret til at kvalificere relevante løsninger eller udfordringer, der beskrives i forbindelse med arbejdet omkring beskæftigelsesreformen.
Bilag
Bilag 1: Afrapportering og anbefalinger Diverse
Sag nr. 81
Beslutningskompetence: SOSU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.
Underskriftsside
Sag nr. 82
Beslutningskompetence: SOSU
Indstilling
Forvaltningen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget godkender beslutningsprotokollen.
Beslutning
Godkendt.
Sagsfremstilling
Social- og Sundhedsudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen.
For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på "Godkend."
