Teknik- og Miljøudvalget

06-02-2024

Medlemmer

Formand Jan Kongebro (A)
Pia Hess Larsen (A)
Lene Due (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Mogens Brauer (C)

Fraværende

Formand Jan Kongebro (A), sag 11-21

Sager 11 - 21

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 11

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Oversigt fremlægges til orientering.

  1. Budgetresolution vedr. idrætsfaciliteter (se bilag 1).
    Punktet forelæggges samtidig i Kultur- og Fritidsudvalget og Børne- og Skoleudvalget.

Indstilling

Meddelelsespunktet forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Projektbeskrivelse for budgetresolution vedr. idrætsfaciliteter i Rødovre Kommune

Endelig godkendelse af projektforslag for konvertering af tre områder beliggende nord og syd for Jylingevej samt vest for M3 (Islev)
Sag nr. 12

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Endelig godkendelse efter høringsperiode af projektforslag for konvertering af tre områder beliggende nord og syd for Jyllingevej samt vest for M3 (Islev) udarbejdet af Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning.

Projektforslaget omfatter udbygning med fjernvarme til de resterende gasforsynede områder, som endnu ikke er godkendt til fjernvarme. Projektforslaget konverterer områderne fra individuel opvarmning med naturgas til kollektiv opvarmning med fjernvarme. Fuldt udbygget vil områderne spare miljøet for ca. 10.000 tons CO2 udledning om året.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at projektforslaget endeligt godkendes uden betingelse om tilskud fra Fjernvarmepuljen,
  2. at projektforslagets 20-årige udbygningtillæg trindeles på samme måde som det faste bidrag for kundetype 1 samt
  3. at takstbladet med det 20-årige udbygningstillæg anmeldes til Forsyningstilsynet.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Resume
Projektforslaget er i overensstemmelse med Rødovre Kommunes Varmeplan 2022 og Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsynings Udbygningsplan 2010.

Projektforslaget behandler de tre sidste gasforsynede områder i kommunen med et samlet varmebehov på ca. 60.000 MWh. Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsynings nuværende årlige salg er til sammenligning ca. 150.000 MWh.

Der er tilsammen 3.795 potentielle kunder i de tre områder.

Projektforslaget har positiv samfundsøkonomi set i forhold til individuelle varmepumper. Det lever således op til de energipolitiske målsætninger om, at energisystemet skal udbygges til at blive uafhængigt af fossile brændsler, hvor det er samfundsøkonomisk fordelagtigt med gældende rammebetingelser.

Projektforslaget belyser de samfundsøkonomiske, selskabsøkonomiske og brugerøkonomiske gevinster, samt effekten på begrænsning af CO2 udledning.

Analysen i projektforslaget viser, at fjernvarmeforsyningen, som beskrevet i projektforslaget, er samfundsøkonomisk, selskabsøkonomisk og brugerøkonomisk fordelagtigt.

Samfundsøkonomien er vurderet til 54 mio. kr.

Selskabsøkonomien balancerer efter 30 år.

Det er beregnet under følgende forudsætninger:

  • I lighed med nuværende tilslutningsvilkår i udbygningsområder gives der 100 % kampagnerabat på tilslutningsbidraget.
  • I lighed med projektforslag for udbygningsområderne nord og syd for Roskildevej søges der ikke om tilskud fra Fjernvarmepuljen.
  • Nye kunder i de tre områder betaler et 20-årigt udbygningstillæg på 25 kr./m2/år. (ekskl. moms).

Teknisk Forvaltning indstiller, at det 20-årige udbygningstillæg for kundetype 1 trindeles efter samme model som det eksisterende faste bidrag for kundetype 1, for også at gøre det attraktivt for større, nyere og ofte velisolerede ejendomme at blive tilsluttet fjernvarme.

  • 25,00 kr./m2 trin a 0-130 m2 boligsareal efter BBR
  • 20,00 kr./m2 trin b 131-150 m2 boligareal efter BBR
  • 15,20 kr./m2 trin c 151-200 m2 boligareal efter BBR
  • 10,40 kr./m2 trin d over 200 m2 boligareal efter BBR

Fjernvarmeforsyningen betyder økonomiske fordele for ca. 75 % af de nye fjernvarmekunder (brugerøkonomien) det første år. Efter udløbet af det 20-årige udbygningstillæg vil 99 % af kunderne se en besparelse.

I budget 2024 er der afsat en anlægsbevilling på netto 1,1 mio. kr. til de indledende projekteringer. I den langsigtede investeringsoversigt er der samlet afsat 1 mia. kr. inkl. kundeinstallationer til Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsynings foreløbige udbygningsplaner for de tre områder.

Høringssvar
Projektforslaget har været i fire ugers høring hos de berørte forsyningsselskaber, EVIDA, VEKS og Radius Elnet.

Fra EVIDA er der modtaget dette høringssvar:
EVIDA har ingen bemærkninger.

Fra VEKS er der modtaget dette høringssvar (uddrag):
VEKS har ikke bemærkninger til projektforslaget for konvertering af de tre områder, og påskønner den forudgående dialog om afklaring af effektbehovet i områderne.

Fra Radius Elnet er der ikke modtaget høringssvar.

Samfundsøkonomien
Projektets analyser viser, der er en samfundsøkonomisk gevinst på 54 mio. kr. i forhold til individuelle varmepumper.

Gennem projektet bidrager Rødovre Kommune til gennemførelse af Danmarks energipolitik, der skal sikre, at Danmark i 2050 er 100 % forsynet med vedvarende energi. I det Storkøbenhavnske område er fjernvarmeforsyning en væsentlig del af løsningen på at udfase de fossile brændsler og opprioritere alternative energiformer.

Samfundsøkonomien er således positiv.

Selskabsøkonomien
Det antages, at alle nye kunder tilsluttes med abonnementsordningen. Med de givne forudsætninger balancerer selskabsøkonomien for de nye kunder således, at de efter 30 år bidrager med positiv likviditet, som kommer alle kunder tilgode.

Der regnes med en forholdsvis høj starttilslutning på 80 %, baseret på erfaringerne fra de seneste udbygninger på Voldumvej og Hendriksholms Boulevard.

Selskabsøkonomien er presset grundet de seneste års kraftige stigninger på materialer og entreprenørydelser. Det er derfor nødvendigt at indføre et udbygningstillæg for de nye kunder, (kundetype 1 = fritliggende enfamilieboliger), så de ikke økonomisk belaster de eksisterende kunder. Ved et udbygningstillæg på 25 kr./m2/år i 20 år fra tilslutning er selskabet gældfrit efter 30 års drift. Kundetype 2 er allerede pålagt udbygningstillæg i 18 år. For Forsyningstilsynets standardkunde med 130 kvm bolig og et forbrug på 18,1 MWh, betyder udbygningstillægget en årlig omkostning på 4.062,50 kr. inkl. moms.

Udbygningstillægget for de tre områder dækker de ekstra omkostninger, der forventes i anlægsomkostninger i udbygningsperioden. De senere år er entreprenørydelser og materialepriser steget meget. Ved beregning af selskabsøkonomien skal områderne økonomisk kunne hvile-i-sig-selv. Der er regnet med en fortsættelse af den nuværende kampagnerabat i udbygningsområder på 100 % af tilslutningsbidraget. For at få indtægter og udgifter til at mødes, er der derfor lagt op til at indføre et nyt tillæg for de berørte områder. Inden der annonceres for fjernvarme i de tre områder, er det vigtigt, at de kommende kunder kender vilkårene, herunder at der forventes indført et 20-årigt udbygningstillæg. Det påføres derfor takstbladet allerede nu.

Den samlede gevinst som nutidsværdigevinst over 20 år med selskabsøkonomisk diskonteringsrente på 2 % er anslået til 79 mio. kr.

Selskabsøkonomien er således positiv.

Fjernvarmepuljen
En udmøntning af klimaftalen af 22. juni 2020 er blandt andet muligheden for tilskud til fjernvarmeselskaber. Fjernvarmepuljen giver støtte til udrulning af fjernvarmenet i nye områder. Fjernvarmeselskabers konverteringsprojekter støttes med et fast beløb op til 20.000 kr./varmeforbruger, som konverterer fra olie- eller gasfyr, for det antal, som udgør minimumstilslutningen. Minimumstilslutningen er det antal husstande, der skal tilkobles for at give balance i selskabsøkonomien for konverteringsprojektet.

Ansøgninger behandles efter først-til-mølle princippet.

Et projekt kan risikere ikke at opnå tilsagn om tilskud, bl.a. fordi tilskudsmidler er begrænsede, eller hvis betingelserne herfor ikke er opfyldt. Når der ikke er opnået tilsagn om tilskud, skal det vurderes om projektforslaget skal revideres. Denne vurdering handler om, hvorvidt og i hvilket omfang forudsætningerne i projektforslaget har ændret sig. Herefter vil det være op til Kommunalbestyrelsen at vurdere, om projektet kan godkendes på grundlag af de nye oplysninger.

Landet over har mange projekter hvert år søgt om tilskud, og flere forventes at være på vej. Puljerne er hvert år blevet hurtigt opbrugt. Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning vurderer, der er stor sandsynlighed for ikke at opnå tilsagn om tilskud. En ansøgning med efterfølgende afslag vil forsinke Rødovre Kommunes ønske om grøn omstilling og CO2 reduktion med forventet mindst et år, fordi projektet skal revideres og genfremsættes til fornyet godkendelse i Kommunalbestyrelsen.

Muligheden for at søge midler i Fjernvarmepuljen er meget begrænsede. Puljen var sat til at stoppe med udgangen af 2023, men der er ekstraordinært afsat 150 mio. kr. i puljen for 2024.

Eftersom Energistyrelsen behandler og reserverer midler efter et først-til-mølle princip, anser Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning det for urealistisk at opnå tilskud fra Fjernvarmepuljen.

I projektforslagets beregninger er der derfor ikke indregnet tilskud fra Fjernvarmepuljen. Konsekvensen ved evt. tilskud er belyst i projektforslagets afsnit 4.3.2.

Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning anbefaler på det grundlag, at projektforslaget godkendes uden betingelse om tilskud fra Fjernvarmepuljen.

Brugerøkonomien
I forhold til individuelle varmepumper, er den samlede nutidsværdigevinst for de nye kunder i projektforslaget beregnet til 25 mio. kr. med en tidshorisont på 20 år. Der er regnet med 100 % kampagnerabat på tilslutningsbidraget og 3 % i diskonteringsrente.

Det er i beregningerne antaget, at de nye kunder som udgangspunkt tilsluttes med en abonnementsordning, hvorved forsyningsgrænsen flyttes til kundens side af fjernvarmeunitten.

For kunderne kan det være af betydning, at tilslutning til fjernvarmen er en langsigtet investering en gang for alle, mens den relativt høje investering i en individuel varmepumpe skal gentages med 15-20 års mellemrum. En fjernvarmeunit koster markant mindre og har en længere levetid.

Efter 20 år fra tilslutning vil kunder med fjernvarme ikke skulle betale udbygningstillæg, og kunder med abonnement vil ikke skulle reinvestere i fjernvarmeunits, mens kunderne alternativt skulle reinvestere i individuelle varmepumper. Det svarer til, at kundernes nutidsgevinst ved fjernvarme over en periode på 40 år med diskonteringsrente på 3 % er 128 mio. kr.

Brugerøkonomien er således positiv.

Effekten på begrænsning af CO2 udledning
Fuldt udbygget (90 % tilslutning) vil områderne spare miljøet for ca. 10.000 tons CO2 udledning om året. Det er Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsynings forventning, at områderne vil være fuldt udbygget efter maksimalt 10 år. Det begrundes i Klimaaftalen af 22. juni 2020 indgået af et bredt flertal i Folketinget, der har afsnit om grøn omlægning af varmeafgifter, udfasning af individuelle olie- og gasfyr, grøn fjernvarme og en grøn skattereform. Erfaringen fra de seneste udbygninger på villaveje viser tilslutning på ca. 90 % allerede i anlægsfasen.

Arealafståelse og servitut
Det forventes, at der skal anlægges flere distributionsledninger på private matrikler for at mindske omkostningerne ved at skulle placere flere ledninger til eksempelvis rækkehuse. Der skal tinglyses servitut på de private matrikler. Øvrige distributionsledninger, der er planlagt til at forløbe i offentlige arealer, kan etableres uden servitut. Stikledninger der kun er beliggende på den ejendom de forsyner, skal ikke pålægges servitut.

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse af lov om varmeforsyning (Varmeforsyningsloven). LBK nr. 2068 af 16. november 2021.
Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (Projektbekendtgørelsen). BEK nr. 697 af 6. juni 2023.
Bekendtgørelse om tilskud til projekter vedrørende udrulning af fjernvarmedistributionsnet. BEK 2306 af 18. december 2020.
Rødovre Kommunes Varmeplan 2022. Vedtaget på Kommunalbestyrelsens møde den 29. november 2022, (sag nr. 185).
Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsynings Udbygningsplan 2010. Vedtaget på Kommunalbestyrelsens møde den 25. januar 2011, (sag nr. 163).

Økonomiske konsekvenser

Anlægsinvesteringen i vedlagte projektforslag til etablering af fjernvarmeudbygning, er anslået til netto 653 mio. kr. ekskl. moms ved 90 % tilslutning. Heri er indregnet at Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning giver 100 % kampagnerabat på tilslutningsbidraget.

I den langsigtede investeringsplan er afsat rådighedsbeløb på netto 1 mia. kr., hvor der er taget udgangspunkt i en forventning om 90 % tilslutning. Årsagen til differencen mellem den langsigtede investeringplan og projektforslaget er forskellige forventninger til fremtidige priser på entreprenørydelser, samt køb af fjernvarmeunits til brug for abonnementsordningen.

Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsynings rabat hos VEKS med 5 års fritagelse for fast afgift tilfalder Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning, og er indregnet i projektforslaget.

Ved endelig godkendelse af projektforslaget kan borgere i de berørte områder ikke længere søge om tilskud til opsætning af varmepumper. Det vil stadig være tilladt for dem at installere varmepumper.

Tidsplan

September 2023: Kommunalbestyrelsen godkender projektforslaget.
Oktober-november 2023: Projektforslaget sendes i 4 ugers høring.
December 2023: Behandling af høringssvar og klargøring af sagsfremstilling til endelig politisk behandling.
Februar 2023: Kommunalbestyrelsens endelige godkendelse af projektforslaget.
2024: Indledende projektering.
2025-2028: Detailprojektering, udbud, udbygning og tilslutning af kunder, jvf. Folketingets beslutning om udbygning af fjernvarme.

Bilag

Bilag 1: Projektforslag for konvertering til fjernvarme i Rødovre
Bilag 2: Takster 2024 uden moms, pr. 1 april 2024, med udbygningstillæg

Anlægsregnskab for nye stik i eksisterende fjernvarmeområder 2023
Sag nr. 13

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Kommunalbestyrelsen har givet en bevilling på 10,2 mio. kr. til nye stik i eksisterende fjernvarmeområder. Anlægsregnskab for bevillingen forelægges til godkendelse.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at anlægsregnskabet godkendes samt
  2. at mindreudgiften på 1.126.444 kr. tilgår kassebeholdningen.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Kommunalbestyrelsen har 4. oktober 2023 givet en bevilling på 10,2 mio. kr. til nye stik i eksisterende fjernvarmeområder i 2023. Regnskab er opstillet nedenfor:

10.168.833 kr. Bevilling til nye stik 2023
9.042.389 kr. Forbrug
1.126.444 kr. Mindreudgift

I løbet af 2023 har der som forventet været væsentligt flere ønsker om tilslutninger til fjernvarme end normalt. I de eksisterende forsyningsområder er der tilsluttet i alt 43 kundetype 1 (fritliggende enfamilieboliger) og 10 kundetype 2. Alle 10 kundetype 2 er erhvervskunder i erhvervskvarteret Islevdalsvej.

Lov- og plangrundlag

Varmeplan Rødovre 2010 for Rødovre Kommune. Godkendt på Kommunalbestyrelsens møde den 21. december 2010 (sag nr. 263).

Udbygningsplan 2010 for Rødovre Kommunale Fjernvarmeforsyning. Godkendt på Kommunalbestyrelsens møde den 25. januar 2011 (sag nr. 2).

Bekendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v., bilag 1, pkt. 7.2.

Området er omfattet af Varmeforsyningslovens bestemmelser om økonomisk at hvile-i-sig-selv.

Økonomiske konsekvenser

Mindreudgiften på 1.126.444 kr. tilgår kassebeholdningen.

Tidsplan

Ingen.

Godkendelse af Ladestrategi for Rødovre
Sag nr. 14

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Rødovre Kommune har med DK2020 godkendt indsats 9, som omhandler udarbejdelsen af en strategi for rammerne til udbredelse af ladeinfrastruktur (ladestandere). Teknisk Forvaltning fremlægger ladestrategien til godkendelse.

Sagen behandles samtidig i Klima- og Naturudvalget og Teknik- og Miljøudvalget.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at Ladestrategien godkendes.


Beslutning fra Klima- og Naturudvalget, 6. februar 2024, pkt. 8:

Anbefales.

Beslutning

Anbefales, idet udbuddet ønskes politisk godkendt inden det offentliggøres.

Sagsfremstilling

Rødovre Kommune har med DK2020 godkendt indsats 9, som omhandler udarbejdelsen af en strategi for rammerne til udbredelse af ladeinfrastruktur (ladestandere).

Teknisk Forvaltning foreligger i denne sag Ladestrategien for Rødovre, se bilag.

Strategien er udarbejdet med hensigten om at informere borgere og virksomheder om kommunens målsætning for udrulning af offentligt tilgængelig ladeinfrastruktur i Rødovre Kommune. Strategien skal samtidig være udgangspunktet for et kommunalt udbud for opsætning af offentlig tilgængelige ladestandere på de kommunale arealer. Udbuddet sættes i gang efter politisk godkendelse af strategien.

Grundlaget for strategien er, Ladestanderbekendtgørelsen og AFI-loven, hvor der stilles krav om ladestandere ved offentlige bygninger, og åbner muligheden for, at private efter et offentlig udbud kan opsætte offentlig tilgængelige lademuligheder på de offentlige veje og kommunale arealer. Udpegningen af mulige placeringer af ladestandere er blevet suppleret med inputs fra borgere igennem digital udpegning i august-oktober 2023, markedsdialog med ladeoperatørerne, samt erfaringerne med offentlige udbud i nabokommunerne.

Borgerne deltog med 200 udpegninger, hvor der til 138 af dem blev kommenteret med begrundelser for udpegningerne. De fleste begrundede udpegninger er tæt på boliger, fritidsaktivitet eller indkøbsmuligheder. En anden højt prioriteret begrundelse er, at placeringen ligger ved et trafikalt knudepunkt, hvor der kan parkeres i forbindelse med skift til kollektiv trafik. Ud af de 200 udpegninger, var 124 på offentlige arealer, og 76 på private arealer, som hører under almene boligafdelinger eller ejerforeninger. De sidst nævnte er ikke del af kommunens offentlige udbud, da der er tale om private arealer.

Målsætninger
I Ladestrategien er indarbejdet en overordnet målsætning om, at der skal være lademuligheder inden for en radius af 300 meter fra en bolig eller virksomhed. Denne afstand svarer til 3-5 minutters gang fra lademulighed og til bolig/virksomhed.

Spredningen i beliggenheden af kommunens ejendomme er ikke af en sådan karakter, at Rødovre Kommune alene kan implementere målsætningen. Ved opsætning af ladestandere på kommunale arealer, kan der nås meget langt med målsætningen. De fleste parkeringsområder i Rødovre er private, tilhørende de almene boligselskaber og private ejerforeninger samt virksomheder. Her har det offentlige ikke lovhjemmel til at stå for etableringen af lademuligheder. Det er derfor her grundejerne, som skal sørge for opsætning af ladestandere til dem selv, deres beboere eller medarbejdere og kunder. Og på den måde medvirke til, at målsætningen kommer til at være gældende for hele kommunen.

Strategien forudsætter yderligere, at der på de kommunale arealer, hvor der skal være ladestandere, opsættes lademuligheder ved mindst 20 % af p-pladserne, og dette kan udvides op til 60 % af p-pladserne i løbet af de næste 10 år, da der forudsættes stor udvikling i antallet af el-biler blandt borgerne i Rødovre.

I Rødovre er over 10 % af person- og varebilerne allerede en el- eller hybridbil, iht. Danmarks Statistik. Folketingets målsætning om, at 30 % af bilerne i 2030 skal være el-biler, ser derfor ud til at blive indfriet i de kommende år. Det er derfor nødvendig med en målsætning for antallet af lademuligheder, som lægger sig op af den forventede udvikling i de kommende år, og samtidig indeholder mulighed for yderligere tilpasning, afhængigt af det konkrete behov på et givent sted.

Placering af ladestandere
Det er ikke ved eller på alle kommunens ejendomme og veje, der planlægges opsætning af ladestandere. Udover at der kan være fysiske forhold, som ikke tillader opsætning af ladestandere (cykelstier, bevaringsværdig beplantning osv.), så er det heller ikke alle steder meningsfyldt, da der i forvejen er meget få offentlige parkeringsmuligheder, eller fordi at der er eksisterende beboerparkering lige ved siden af eller tilsvarende lokale forhold, som taler imod opsætning af ladestandere. Listen med udpegede lokationer fremgår bagest i strategien.

Ud over dette er der også lokationer, som er under ombygning eller snart skal ombygges, hvorfor det ikke giver mening at opsætte ladestandere, før ombygningen er færdiggjort. Disse er lagt ind som optioner til opsætning af ladestandere på et senere tidspunkt. F.eks. kan her nævnes p-området ved Rådhuset. Det skal snart inddrages til byggeplads til den kommende administrationsbygning med tilhørende p-kælder.

Tidsbegrænsninger på parkering og ladning
På parkeringspladserne med lademuligheder tidsbegrænses parkeringen i dagtimerne for at sikre, at der kan oplades i løbet af dagen og flest mulige kan udnytte lademuligheden. Ligesom det i dag er tilfældet på ladestandere på Damhus Boulevard, ved Fritz Møllers Vej og Vedelavej.

Steder med pendlerparkering vil det forventelig være nødvendigt at tillade 10 timers parkering, så pendlerne så ville kunne nå at oplade bilen og hente den igen fra arbejde. Af praktiske årsager ift. håndhævelse af længerevarende parkeringer, bør det ikke være tilladt med tidsbegrænset parkering i 12 timer eller længere tid. Dette giver nemlig problemer med de på traditionelle p-skriver (ikke-digitale), da der på disse, ikke kan ses forskel på om et køretøj parkerede f.eks. kl. 8 eller 20.

Jf. Færdselsloven kan der ikke indføres skærpede parkeringsregler om, at el-bilen skal være under opladning for at holde på parkeringspladser med lademulighed.

Lov- og plangrundlag

Ladestanderbekendtgørelsen, Bek.nr. 181 af 5. marts 2020.
AFI-loven, lovnr. 412 af 4. april 2022.

Økonomiske konsekvenser

Strategien medfører i sig selv ingen økonomiske konsekvenser.

Ved det senere udbud af de kommunale arealer, kan ladeoperatørerne tillade sig enten at kræve godtgørelse for etablering af ladestandere eller give kommunen godtgørelse for at stille arealer til rådighed for ladeoperatøren. Konsekvenser af det kommende udbud skal indarbejdes i Budget 2025, som tekniske ændringer.

Tidsplan

I forår 2024 gennemføres offentlig udbud af ladestandere på de kommunale arealer.
Opsættelse af ladestandere sker fra vinteren 2024 til udgangen af 2025.

Bilag

Bilag 1: Ladestanderstrategi

Ændring af vejnavn for den sydlige del af Resenbrovej
Sag nr. 15

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur (SDFI) har påpeget fejl i navngivningen af vejstrækninger i Rødovre Kommune. Der er i Rødovre Kommune registreret flere selvstændige vejstrækninger med samme vejnavn. Et forhold som ikke er i overensstemmelse med reglerne i Adresselovens § 3.

Nymfevej er tidligere blevet godkendt som vejnavn til denne strækning. Se Kommunalbestyrelses sag nr. 118 af 29. august 2023.

Nymfevej var et vejnavn som Teknisk Forvaltning havde foreslået.

Ved den efterfølgende høring af ejere og lejere, har de givet udtryk for, at de ikke ønsker dette vejnavn.

Teknisk Forvaltning har derfor opfordret ejerne til igen at komme med forslag til et nyt vejnavn.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler Kommunalbestyrelsen et vejnavn der matcher de omkringliggende veje, Hvidsværmer-, Natsværmer-, Guldsmede- og Vårfluevej.

Beslutning

Det anbefales, at den sydlige del af Resenbrovej tildeles vejnavnet Admiralvej.

Sagsfremstilling

Baggrund
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur (SDFI) har påpeget fejl i navngivningen af vejstrækninger i Rødovre Kommune. Der er i Rødovre Kommune registreret flere selvstændige vejstrækninger med sammen vejnavn. Et forhold som ikke er i overensstemmelse med reglerne i Adresselovens § 3. Resenbrovej er delt i to vejstrækninger af Slotsherrensvej, hvorfra der ikke er tilkørsel. Derfor skal den ene del af Resenbrovej tildeles et nyt vejnavn. Som konsekvens af at der tildeles nyt vejnavn, og at det nye vejnavn har tilkørsel fra Vårfluevej, vil der også blive tildelt nye husnumre til de berørte ejendomme.

Teknik- og Miljøudvalget behandlede i september 2022 en sag om proces for nye adresser og vejnavn. Processen omfatter dialog med repræsentanter for berørte grundejere, forud for den formelle procedure, som indebærer individuel partshøring af både ejer og lejer.

Vejnavneforslag
Nymfevej er tidligere blevet godkendt som vejnavn til denne strækning.

Ved den efterfølgende høring af ejere og lejere, har de givet udtryk for, at de ikke ønsker dette vejnavn. Ejerne er derfor igen blevet opfordret til at komme med vejnavneforslag.

Der er undervejs i hele forløbet alt i alt kommet otte vejnavneforslag:

  • Admiralvej
  • Brumbassevej
  • Bisværmervej
  • Blåfuglevej
  • Akelejevej
  • Syrenvej
  • Græshoppevej

Teknisk Forvaltning anbefaler at det nye vejnavn matcher de omkringliggende veje Hvidsværmer-, Natsværmer-, Guldsmede- og Vårfluevej.

Admiralvej og Brumbassevej er de navne, som flest beboere har foreslået. Det skal bemærkes, at Admiral ikke blot er en sommerfugl i takvingefamilien, men også en Søofficers rang.

Der er flere kriterier for tildeling af nye vejnavne bl.a. følgende:

  • Vejnavnet skal være entydigt. Der må ikke i en radius af 15 km være det samme eller et næsten enslydende vejnavn.
  • Et vejnavn kan sammensættes af op til 40 tegn, og forkortelser i vejnavne bør så vidt muligt undgås. Det anbefales at vejnavnet ikke er på mere end 20 tegn.
  • Der kan ikke benyttes personnavne på nulevende personer.

Teknisk Forvaltning har reserveret Admiralvej og Brumbassevej. Men de øvrige vejnavne kan på nuværende midtpunkt også benyttes.

Lov- og plangrundlag

Adresseloven.

Økonomiske konsekvenser

Udskiftning af vejskilte vil blive taget fra driftskontoen.

Tidsplan

Forventes ændret i 2024.

Bilag

Bilag 1: Kortbilag - Resenbrovej

Ændring af vejnavn for en del af Rødovre Parkvej
Sag nr. 16

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur (SDFI) har påpeget fejl i navngivningen af vejstrækninger i Rødovre Kommune. Der er i Rødovre Kommune registreret flere selvstændige vejstrækninger med samme vejnavn. Et forhold som ikke er i overensstemmelse med reglerne i Adresselovens § 3.

I denne sag er der tale om Rødovre Parkvej.

Rødovre Parkvej består på nuværende tidspunkt, af to vejstrækninger. Dels en gennemgående strækning fra Rødovrevej til Vestvolden, og dels en lille, parallel strækning fra Rødovrevej til Højnæsvej. Den gennemgående strækning er offentlig vej. Den lille, parallelle strækning er privat fællesvej.

Der skal vælges et nyt vejnavn for den private fællesvej Rødovre Parkvej.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at den private fællesvej Rødovre Parkvej, ændres til Lille Parkvej.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Baggrund
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur (SDFI) har påpeget fejl i navngivningen af vejstrækninger i Rødovre Kommune. Der er i Rødovre Kommune registreret flere selvstændige vejstrækninger med samme vejnavn. Et forhold som ikke er i overensstemmelse med reglerne i Adresselovens § 3. Derfor skal en del af Rødovre Parkvej tildeles et nyt vejnavn.

Teknisk forvaltning anbefaler, at den gennemgående strækning af Rødovre Parkvej (den offentlige vej) beholder sit vejnavn, og at lille, korte strækning (den private fællesvej) ændrer navn til Lille Parkvej.

Teknik- og Miljøudvalget behandlede i september 2022 en sag om proces for nye adresser og vejnavne. Processen omfatter dialog med repræsentanter for berørte grundejere, forud for den formelle procedure, som indebærer individuel partshøring af samtlige berørte.

Vejnavneforslag
Teknisk Forvaltning har sendt breve til grundejerne med opfordring til, at foreslå et nyt vejnavn.

Der er kommet to henvendelser, den ene er på vegne af grundejerforeningen. Begge foreslår Lille Parkvej.

Der er flere kriterier for tildeling af nye vejnavne bl.a. følgende:

  • Vejnavnet skal være entydigt. Der må ikke i en radius af 15 km være det samme eller et næsten enslydende vejnavn.
  • Et vejnavn kan sammensættes af op til 40 tegn, og forkortelser i vejnavne bør så vidt muligt undgås. Det anbefales at vejnavnet ikke er på mere end 20 tegn.
  • Der kan ikke benyttes personnavne på nulevende personer.

Teknisk Forvaltning har reserveret Lille Parkvej som nyt vejnavn.

Da vejen har indkørsel fra Rødovrevej, og vejretningen ikke ændres, kan husnumrene beholdes.

Lov- og plangrundlag

Adresseloven.

Økonomiske konsekvenser

Udskiftning af vejskilte vil blive taget fra driftskontoen.

Tidsplan

Forventes ændret i 2024.

Bilag

Bilag 1: Kortbilag - Rødovre Parkvej

Ændring af vejnavn for den sydlige del af Bjødstrupvej
Sag nr. 17

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur (SDFI) har påpeget fejl i navngivningen af vejstrækninger i Rødovre Kommune. Der er i Rødovre Kommune registreret flere selvstændige vejstrækninger med sammen vejnavn. Et forhold som ikke er i overensstemmelse med reglerne i Adresselovens § 3

I denne sag er der tale om Bjødstrupvej.

Bjødstrupvej som går fra Ejbyvej til Rødovre Parkvej, er delt med spærring og grønt areal ved Lucernevej.

Grundejerforeningen Nygård, der i sin tid har navngivet vejen, ønsker at beholde vejnavnet i grundejerforeningen. Dette bevirker, at strækningen fra Rødovre Parkvej til Lucernevej skifter navn.

Afdelingsbestyrelsen i Carlsro har efter en afstemning blandt beboerne, fremsendt tre vejnavne forslag med følgende prioritering.

  1. Carlsrovej
  2. Carlsrogårdsvej
  3. Carlsro Mellemvej.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at den sydlige del af nuværende Bjødstrupvej, mellem Lucernevej og Rødovre Parkvej, tildeles vejnavnet Carlsrovej.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Baggrund
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur (SDFI) har påpeget fejl i navngivningen af vejstrækninger i Rødovre Kommune. Der er i Rødovre Kommune registreret flere selvstændige vejstrækninger med sammen vejnavn. Et forhold som ikke er i overensstemmelse med reglerne i Adresselovens § 3. Derfor skal en del af Bjødstrupvej tildeles et nyt vejnavn.

Teknik- og Miljøudvalget behandlede i september 2022 en sag om proces for nye adresser og vejnavn. Processen omfatter dialog med repræsentanter for berørte grundejere, forud for den formelle procedure, som indebærer individuel partshøring af både ejer og lejer.

Efter dialog med Grundejerforeningen Nygård og med afdelingsbestyrelsen i Carlsro er resultatet, at den sydlige del af Bjødstrupvej mellem Lucernevej og Rødovre Parkvej skifter navn.

Idet Rødovre Parkvej er en større vej end Lucernevej, vil der i henhold til adressebekendtgørelsen også skulle tildeles nye husnumre til de berørte ejendomme med nyt vejnavn.

Vejnavneforslag
I denne sag er der kun tale om én grundejer Rødovre Almennyttige Boligselskab. Rødovre Almennyttige Boligselskab har valgt at gennemføre en afstemning, så beboerne kunne komme med deres prioritering i forhold til tre vejnavne, som afdelingsbestyrelsen var kommet frem til.

Prioriteringen blev:

  1. Carlsrovej
  2. Carlsrogårdsvej
  3. Carlsro Mellemvej.

Der er flere kriterier for tildeling af nye vejnavne bl.a. følgende:

  • Vejnavnet skal være entydigt. Der må ikke i en radius af 15 km. være det samme eller et næsten enslydende vejnavn.
  • Et vejnavn kan sammensættes af op til 40 tegn, og forkortelser i vejnavne bør så vidt muligt undgås. Det anbefales at vejnavnet ikke er på mere end 20 tegn.
  • Der kan ikke benyttes personnavne på nulevende personer.

Teknisk Forvaltning har reserveret alle tre vejnavne.

Lov- og plangrundlag

Adresseloven.

Økonomiske konsekvenser

Udskiftning af vejskilte vil blive taget fra driftskontoen.

Tidsplan

Forventes ændret i 2024.

Bilag

Bilag 1: Kortbilag - Bjødstrupvej

Godkendelse af kreditfacilitet til I/S Vestforbrænding
Sag nr. 18

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

I/S Vestforbrændings bestyrelse har den 7. december 2023 godkendt en kreditfacilitet hos Nordea Bank på 300 mio. kr. til finansiering af forventede investeringer, der ikke længere kan belånes hos Kommunekredit. Denne kreditfacilitet skal nu godkendes af kommunalbestyrelserne i I/S Vestforbrændings ejerkommuner.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at Vestforbrænding får godkendt kreditfacilitet på 300 mio. kr., til finansiering af investeringer der ikke længere kan belånes hos Kommunekredit samt
  2. at lån optages med pro rata hæftelse i forhold til indbyggertallet det år, hvor forpligtelsen bliver indgået, jf. vedtægtens § 6, stk. 2-3.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Baggrund
Investeringer, optimeringer og forbedringer på affaldsforbrændings aktiviteter kan fra den 1. juli 2023 ikke længere lånoptages hos Kommunekredit, da disse aktiviteter skal selskabsgøres.

Kreditfacilitet Nordea Bank
Kreditfacilitet hos Nordea Bank på 300 mio. kr. blev godkendt af bestyrelsen på møde 439 den 7. december 2023 og sendes hermed til godkendelse i alle ejerkommuner. Kreditfaciliteten vil ikke blive effektueret uden forudgående godkendelse i samtlige ejerkommuners kommunalbestyrelser.

Den endelige lånoptagelse vil opfylde reglerne i lånebekendtgørelsen.

Kreditfacilitetens formål
Kreditfacilitet hos Nordea Bank på 300 mio. kr. vil være gældende fra den 1. januar 2024 og være uden slutdato som en midlertidig finansiering med variabel rente, som der løbende kan trækkes på.

For hvert kalenderår vil årets investeringer blive opgjort, og der vil blive etableret den endelige finansiering som et lån i henhold til lånebekendtgørelsens bestemmelser om afvikling og løbetid. Der vil en gang årligt være et lån til digital underskrift hos bestyrelsen og direktionen.

Kreditfacilitetens anvendelse
Kreditfaciliteten skal anvendes til brug for de investeringer, der ikke kan belånes hos Kommunekredit. Det vil være investeringer på affaldsforbrændingsaktiviteter, der er omfattet af den kommende selskabsgørelse samt omfatte de investeringer og forbedringer, der foretages i Vestforbrændings 100 pct. ejede datterselskaber.

Sammenhæng til de årlige lånerammer
De årlige investeringer, som er omfattet af denne kreditfacilitet, vil være indeholdt i de lånerammer, for det enkelte kalenderår, som årligt fremsendes til kommunernes godkendelse.

Prorata hæftelse for kommuner
De nye lån, der optages hvert kalenderår, er med pro rata hæftelse i forhold til indbyggertallet det år, hvor forpligtelsen blev indgået, jf. vedtægtens § 6 stk. 2-3.

Lov- og plangrundlag

Vedtægt for I/S Vestforbrænding af 8. marts 2012.
Bekendtgørelse nr. 1580 af 17. december 2013, om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v.

Økonomiske konsekvenser

Ingen direkte.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Brev fra Vestforbrænding vedr. kreditfacilitet Nordea Bank
Bilag 2: Følgebrev til kreditfacilitet Nordea - december 2023
Bilag 3: Indstillingspunkt fra Bestyrelsesmøde 439 på Vestforbrænding om etablering af kreditfacilitet hos Nordea
Bilag 4: Vestforbrændings vedtægter uddrag af §6 og §10

Anlægsregnskab - omlægning af kommunal kloakledning og etablering af pumpebrønd til afledning af regnvand i Rådhusområdet
Sag nr. 19

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Kommunalbestyrelsen har givet en anlægsbevilling på 4,6 mio kr. til omlægning af en kommunal kloakledning og etablere en pumpebrønd til afledning af regnvand i Rådhusområdet. Anlægsregnskab for bevillingen forelægges til godkendelse.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at anlægsregnskabet godkendes samt
  2. at mindreudgiften på 2.504 kr. tilgår kassebeholdningen.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Kommunalbestyrelsen har den 29. september 2020 bevilget 4,6 mio kr. til omlægning af en kommunal kloakledning og etablere en pumpebrønd til afledning af regnvand i Rådhusområdet. Regnskabet er opstillet nedenfor:

4.600.000 kr. Bevilling til anlæg
4.597.496 kr. Forbrug
2.504 kr. Mindreudgift

Mindreudgiften er beskedent og skyldes sammenhængen med bygningsarbejdet for Musikskolen.

Projektet har været tæt tilknyttet opførelsen af den nye musikskole og er udført af dennes totalentreprenør. Da kloakledningen er en forsyningsledning der hører under Rødovre Kommune hviler forpligtelsen til omlægningen af ledningen på Teknisk Forvaltning, som i dette tilfælde er ledningsejer.

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v. bilag 1. pkt. 7.2.

Økonomiske konsekvenser

Mindreudgiften på  2.504 kr. tilgår kassebeholdningen.

Tidsplan

Ingen.

Status på handleplaner til Sundhedspolitikken
Sag nr. 20

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen giver en status på igangværende handleplaner til Rødovre Kommunes Sundhedspolitik.  

Sagen behandles samtidig i Beskæftigelsesudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget, Børne- og Skoleudvalget, Teknik- og Miljøudvalget samt Social- og Sundhedsudvalget.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvalningen indstiller,

at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning

Indstilles taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Den 11. november 2021 godkendte Social- og Sundhedsudvalget forslag til proces for handleplaner til Sundhedspolitikken (sag nr. 87), herunder at der en gang årligt forelægges en status for de relevante politiske udvalg.

Med henblik på at implementere Sundhedspolitikken blev det besluttet, at udvikle handleplaner for hvert af politikkens fem strategimål inden for Sundhedspolitikkens fireårige periode (2021-2025). Handleplanerne omhandler:

  1. Rødovre i bevægelse (2022-2024)
  2. Den første røgfrie generation (2020-2023)
  3. Trivsel i top (påbegyndes medio 2023)
  4. Fra overvægt til ligevægt (påbegyndes 2024)
  5. Sundhed i skolen (2022-2025)

Oversigten viser, at to (strategimål 1 og 5) ud af fem handleplaner er igangsat, og en enkelt handleplan (strategimål 2) er afsluttet. Handleplanen "Trivsel i top" (strategimål 3) sammentænkes med planlagte initiativer i forbindelse med trivselsåret.

Handleplanerne omhandler kun en ganske lille del af det sundhedsarbejde, der foregår i kommunen. Der til kommer, at sundhed er en fælles udfordring, som kræver, at vi arbejder sammen på tværs af forvaltninger. Sundhed skal tænkes ind i den enkelte institutions/afdelings arbejde ud fra en forståelse af, at sundhed skabes der, hvor vi møder borgerne.

I bilagene uddybes den følgende status for henholdsvis strategimål 1 og 2.

Ad strategimål 1 "Rødovre i Bevægelse"
I Rødovres forvaltninger og afdelinger er der stort fokus på at styrke fysisk aktivitet i hverdagen. Handleplanen har sat yderligere fokus på bevægelse, særligt for børn og unge, som ikke er en del af fællesskaber i idrætslivet. I Social- og Sundhedsforvaltningens forskellige afdelinger er der fokus på de borgere, som har vanskeligt ved at indgå i fællesskaber med bevægelse og leg, herunder borgere på Rødovre Parkvej Skole, Børnehuset og Campus Espevang. Derudover er der i Børne- og Kulturforvaltningen tilbud om fritidspas til de børnefamilier, som af økonomiske årsager ikke deltager i idrætsforeningerne.

Kultur- og Fritidsafdelingen har igennem et samarbejde med foreninger og skoler udviklet en bevægelsespakke, som kan bidrage til skolens prioritering af bevægelse og samarbejde med foreningerne.

For voksne uden beskæftigelse har Rødovre Sundhedscenter og Jobcentret et samarbejde.

I 2024 igangsættes en indsats med flere bevægelsesfællesskaber for ældre samt en udvikling af gå- og cykelruter, der kan inspirere endnu flere til at bevæge sig.

Status på samtlige indsatser i handleplanen fremgår af bilag 1.

Ad strategimål 2 ”Den første røgfri generation 2030”
Handleplanen for en Røgfri Fremtid 2020-2023 blev godkendt af Kommunalbestyrelsen på møde den 26. maj 2020 (sag nr. 113) og efterfølgende inkluderet under Strategimål 2 i sundhedspolitikken. Som partner i Røgfri Fremtid tilslutter Rødovre Kommune sig hovedbudskaberne:

  1. Børn og unge har ret til at vokse op uden røg, og sammen tager vi ansvar for, at det bliver muligt.
  2. Sammen vil vi skabe en røgfri fremtid, hvor flere børn og unge får bedre muligheder for at skabe sig et sundt og godt liv.
  3. Sammen vil vi sikre, at færre ryger, så færre bliver syge af tobaksrøg.

Handleplanens mål er, at børn og unge ikke begynder at ryge eller benytte andre nikotinprodukter. Rødovre har sat handling bag de politiske beslutninger om en Røgfri Fremtid for børn og unge i Rødovre, og arbejder for det nationale mål om en røgfri generation 2030. Indsatsen for en røg- og nikotinfri fremtid fortsætter i Rødovre.

Igennem handleplanen har der været fokus på tre større indsatsområder, hvor implementeringen desværre var påvirket af Covid-19. Disse indsatsområder var:

1. Forebygge rygestart hos børn og unge
Røgfri skoletid blev indført fra august 2020 i almen skolerne og skolefritidstilbud på landsplan, herunder Rødovre. Skoleafdelingen udarbejdede et fælles regelsæt, pædagogiske vejledninger og retningslinjer til ledelse og personale på skoleområdet. Der var tilbud om kompetenceopbygning af lærerne i den korte samtale om rygning med eleverne. Fremadrettet vil indsatsen blive styrket yderligere igennem samarbejdet ”Klar Livet - uden røg og rusmidler”, som med 7,4 mio. kroner bevilget af Nordeafonden starter en treårig indsats i 2024. Indsatsen inkluderer 1) kompetenceløft om nikotin målrettet voksne omkring unge, 2) det gode træningsfællesskab i idræts- og foreningslivet uden nikotin og 3) nikotinfrie fællesskaber på ungdomsuddannelser.

De ti kommuner, der er med i projektet, vil alle være aktive i forskellige indsatser, og resultater og erfaringer vil blive delt mellem kommunerne. I Rødovre Kommune vil der blandt andet være fokus på indsatsen vedrørende nikotin og de voksne omkring børn og unge samt på indsatsen vedrørende det gode træningsfælleskab, som både indeholder den gode velkomst samt nikotinfri træning. Indsatsen vil være et samarbejde mellem Social- og Sundhedsforvaltningen samt Børne- og Kulturforvaltningen.

Den samlede status fra "Klar Livet" fremgår af bilag 3.

2. Fremme røgfrie miljøer, hvor børn og unge færdes
Mellem 2020-2023 er der indført flere røg- og nikotinfrie miljøer, herunder arbejdstiden for kommunalt ansatte og på alle idrætsanlæg ude som inde. Fremadrettet vil der være fokus på bæredygtighed, således at der er en systematisk opfølgning på de faktorer, der styrker de røg- og nikotinfrie miljøer samt opmærksomhed på, om der er andre miljøer, der skal inkluderes.

Røgfri arbejdstid:
I 2024 planlægger Personaleafdelingen en præcisering af, at retningslinjerne også inkluderer røgfrie nikotinprodukter, herunder nikotinposer/snus. Der kommer en opdatering på materiale til lederne samt rådgivning i at have en røg- og nikotinfri arbejdsdag eller hjælp til et varigt røg- eller nikotinstop. I 2024 vil der endvidere blive fulgt op på et punkt i retningslinjerne, der vedrører samarbejdskontrakter med leverandører, håndværkere med flere.

Kultur- og idrætsanlæg:
Alle idrætsanlæg er røg- og nikotinfrie, og skilte samt plakater anviser reglerne for at beskytte børn og unge mod røg- og nikotinprodukter. I 2024 fortsættes arbejdet, og fokus vil blandt andet være på at undersøge, hvordan brugere af anlæggene har taget i mod de nye regler både i forhold til positive og udfordrende emner, samt hvordan vi bedst kan understøtte normaliseringen af røg- og nikotinfri idræt og socialt samvær på anlæggene både som udøvere og som publikum.

3. Fremme rygestop for voksne og unge
Rødovre Sundhedscenter har professionelle og velfungerende stoptilbud til borgerne i Rødovre og med gode resultater. Stoptilbuddene inkluderer både individuelle forløb og gruppeforløb samt oplysning om de virtuelle tilbud som E-Kvit fra Kræftens Bekæmpelse og Apotekerne, XHale for de unge fra Kræftens Bekæmpelse samt telefonisk forløb via Stoplinien. Derudover har Rødovre Kommune sammen med Sundhedsfællesskabet stoptilbud til borgere med psykisk sårbarhed.

Fremadrettet vil der være fokus på at styrke henvisning til stoptilbud fra hospitaler i Midtklyngen og fra lægepraksis samt formidling af de mange gode stoptilbud. Der er specifikt fokus på unges brug af nikotinprodukter i den fælles indsats i ”Klar Livet - uden røg og rusmidler”.

Den afsluttende rapport for handleplanen for en Røgfri Fremtid 2020-2023 er vedlagt som bilag (bilag 2).

Ad strategimål 5 "Sundhed i skolen"
Sundhed og Trivsel er en ud af tre politisk besluttede indsatser på skoleområdet. Til indsatsen er der koblet et netværk bestående af medarbejder- og ledelsesrepræsentanter fra skoler, SFO’er og byggelegepladser. Netværket arbejder med videndeling og igangsættelse af konkrete prøvehandlinger med henblik på kompetenceudvikling og kapacitetsopbygning i forhold til fremme af børn og unges sundhed og trivsel. Netværket henter inspiration udefra i forhold til aktuelle temaer og relevant viden om børn og unges sundhed og trivsel. Derudover følger netværket de forskellige målinger, undersøgelser og anden data, der indsamles på skoleområdet. Netværket har udviklet en databehandlingsmanual til brug for, hvordan man på skolerne kan følge op på og omsætte data til konkrete handlinger, der skal understøtte sundhed og trivsel blandt børn og unge. Skolernes arbejde med sundhed og trivsel understøttes ydermere af praksisnære og forebyggende tiltag og indsatser iværksat af konsulenter, PPR mv.

Alle skoler har forskellige elementer af bevægelse i undervisningen som en del af dagligdagen.

I løbet af trivselsåret 2023/24 vil skoleområdet rette blikket mod nye måder at arbejde med børn og unges mentale sundhed og trivsel. Vi vil være modige i forhold til at inddrage de mange arenaer, der er i børne- og ungdomslivet. Det er tid til på tværs af fagligheder, positioner og tilhør at stå sammen i Rødovre om børn og unges sundhed og trivsel. Vi vil således samarbejde på tværs af afdelinger og forvaltninger med børnenes og de unges stemmer i centrum.

Lov- og plangrundlag

Rødovre Kommunes Sundhedspolitik.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Handleplan Rødovre i bevægelse - status 2023
Bilag 2: Handleplan for Røgfri Fremtid 2020-2023 - afsluttende rapport
Bilag 3: Klar Livet Status2023

Diverse
Sag nr. 21

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.