Børne- og Skoleudvalget
12-08-2025
Medlemmer
Anette Rachlitz (A)
Annie Arnoldsen Petersen (A)
Kenneth Rasmussen (F)
Tina Hippe Hansen (C)
Sager 51 - 60
Meddelelser
Sag nr. 51
Beslutningskompetence: BSU
Sagens kerne
Meddelelsespunktet fremlægges til orientering:
- Orientering om skolernes organisering af skoledagens længde i skoleåret 2025/26 (se bilag).
- Anden præsentation af emner i relation til den kommende revision af Styrelsesvedtægten (se bilag).
- Status på implementering af forberedelsestid for pædagoger på 34 timer og derover (se bilag).
- Plan for borgermøde om Rødovrestrategien (se bilag).
Indstilling
Meddelelsespunktet forelægges til orientering.
Beslutning
Taget til efterretning.
Bilag
Bilag 1: Afkortelse af skoledagen i skoleåret 2025 2026Bilag 2: Meddelelse - 2. præsentation af emner i relation til den kommende revision af Styrelsesvedtægt for skoleområdet
Bilag 3: Status på implementering af forberedelsestid for pædagoger på 34 timer og derover
Bilag 4: Borgermøder i efteråret 2025
Tilmelding til den nationale forsøgsordning for skolemad
Sag nr. 52
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Regeringen, Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre har afsat 854 mio. kr. til en national forsøgsordning for skolemad i finansloven for 2025. Rødovre Kommune har tilmeldt sig forsøgsordningen, og en enkelt skole er blevet udtrukket til deltagelse.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at Islev Skoles deltagelse i den nationale forsøgsordning for skolemad 2025-2028 godkendes samt
at der indføres et differentieret indkomstafhængigt tilskud, så prisen pr. måltid reduceres eller fjernes for husstande med lav indkomst.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Formålet med forsøgsordningen er at indsamle viden og erfaringer om skolemad og dens betydning for elevernes sundhed, læring og trivsel. Forsøget skal give indsigt i forskellige måder at organisere skolemadsordninger på og undersøge, hvordan skolemad kan styrke fællesskabet blandt eleverne. Skolemaden skal tage hensyn til De Officielle Kostråd og laves af friske og nærende danske råvarer, og der opfordres til, at eleverne inddrages i planlægningen og tilberedningen af maden, og at måltidet spises sammen med en voksen for at styrke fællesskabet.
Tilmeldte skoler udvælges ved lodtrækning på skoleniveau til at afprøve en skolemadsordning uden forældrebetaling eller med en forældrebetaling på enten 15 eller 25 kr. pr. måltid i enten indskolingen, på mellemtrinnet eller i udskolingen.
Forsøgsordningen løber fra august 2025 til og med december 2028. Der skal tilbydes skolemad i hele forsøgsperioden, dog kan første halvår af skoleåret 2025/2026 anvendes på etablering af skolemadsordningen.
Endelig foretages en ekstern evaluering af forsøget, som skal undersøge effekten af skolemad på elevernes sundhed, læring og trivsel samt indsamle viden og erfaringer om den lokale implementering og gennemførslen af madordningen i praksis, samt betydningen af forældrebetaling.
Rødovre Kommunes deltagelse i forsøgsordningen
To skoler i Rødovre Kommune, henholdsvis Islev Skole og Valhøj Skole, ønskede med opbakning fra skolebestyrelserne at blive tilmeldt den nationale forsøgsordning.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) meddelte ultimo maj, at kommunens tilmelding til forsøgsordningen imødekommes med et tilsagn om tilskud til Islev Skole. Islev Skole er udtrukket til at deltage med klassetrinsgruppen ’mellemtrinnet’ og finansieringsmodellen ’forældrebetaling 15 kr.’. Islev skole er tilmeldt forsøget med forventet tilrettelæggelse af madordning 'Levering fra ekstern leverandør'.
Skolebestyrelsen på Islev Skole skal inddrages i de principielle beslutninger om implementeringen af ordningen.
Det vil være frivilligt for elever at deltage i madordningen. Kommuner kan indføre en differentieret forældrebetaling, så prisen pr. måltid reduceres eller fjernes for husstande med lav indkomst. Børne- og Kulturforvaltningen indstiller, at der udarbejdes en model herfor inspireret af fripladsskalaen i dag-, fritids- og klubtilbud mv., så elever i husstande med lav indkomst får reduceret eller fjernet forældrebetalingen for skolemadordningen, såfremt de ønsker at deltage.
Rødovre Kommune skal sikre, at der er tilslutning til deltagelse i forsøget fra kommunalbestyrelsen. Kommunalbestyrelsens tilslutning kan fremsendes efter tilmeldingsfristen og skal være indhentet senest 31. august 2025.
Lov- og plangrundlag
Finansloven for 2025.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Det samlede tilskudsbeløb 2025-2028 er 4.740.300 kr.
Skolen deltager i forsøgsordningen med forældrebetaling som finansieringsmodel, og det er kommunens ansvar at stå for opkrævningen af forældrebetalingen.
Tilskudsmidlerne skal anvendes til udgifter, der er direkte relateret til etablering og driften af skolemadsordningen. Øvrige udgifter, der ikke direkte vedrører etablering og drift af skolemadsordningen fx deltagelse i evalueringsaktiviteter skal dækkes af egne midler.
Tilskuddet er omfattet af § 16 i puljebekendtgørelsen. Der stilles krav om revision af regnskaberne, da tilskudsbeløbene i de enkelte regnskabsperioder er 500.000 kr. eller derover.
Tidsplan
Skolemadsordningen skal som udgangspunkt tilbydes fra starten af skoleåret 2025/2026. Dog kan første halvår af skoleåret 2025/2026 anvendes på den lokale etablering og klargøring af skolemadsordningen på skolen. Islev Skole skal således senest på første skoledag efter juleferien primo januar 2026 tilbyde elever skolemad.
Anlægsregnskab - renovering af gårdhaver på Nyager Skole
Sag nr. 53
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Børne- og Skoleudvalget fik i 2022 en anlægsbevilling på 3,2 mio. kr. til renovering af tre gårdhaver på Nyager Skole. Renoveringen er gennemført og anlægsregnskabet for bevillingen forelægges til godkendelse.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
- at anlægsregnskabet for renoveringen af gårdhaverne på Nyager Skole godkendes samt
- at mindreudgiften på 7.151 kr. tilgår kassebeholdningen.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
På kommunalbestyrelsens møde den 21. juni 2022 (sag nr. 116) blev der givet en anlægsbevilling på 3,2 mio. kr. i 2022 til renovering af tre gårdhaver på Nyager Skole, Ejbyvej 100, da gårdhaverne fremstod meget slidte.
På baggrund af en brugerinddragelse blev der udarbejdet et forslag til renovering, der blev sendt i udbud. Det billigste entreprenørtilbud var ca. 1,5 mio. kr. over budgettet, som skyldes prisstigninger, nye tilgængelighedskrav og uventet behov for renovering af kloak. På Kommunalbestyrelsens møde den 28. marts 2023 (sag nr. 25) blev det derfor besluttet, at renoveringen alene skulle omfatte to af tre gårdhaver inden for den allerede bevilgede anlægsramme på 3,2 mio. kr. Den tredje gårdhave indtænkes i den generelle opgradering af udearealerne, når Nyager Skole udvides fra 3 til 4 spor.
Regnskab for bevillingen er opstillet nedenfor:
Anlægsbevilling i alt: 3.200.000 kr.
Forbrug i alt: 3.192.849 kr.
Mindreforbrug: 7.151 kr.
Lov- og plangrundlag
Bekendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v., bilag 1, pkt. 7.2.
Generelle retningslinjer, budgetpublikationen.
Økonomiske konsekvenser
Mindreudgiften på 7.151 kr. tilgår kassebeholdningen.
Alle udgifter vedrører hovedfunktion 03.22 Folkeskoler.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Anlægsregnskab Nyager Skoles gårdhaver Orientering om hovedentreprise - Valhøj Skole
Sag nr. 54
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Der blev i 2019 afsat midler til ud- og ombygning af Valhøj Skole, inklusive opførelse af ny multihal, som følge af befolkningstilvæksten i Rødovre Kommune. Efter et annulleret udbud af hovedentreprisen i 2023 og efterfølgende ændringer i projektet, er der medio 2025 afholdt et nyt udbud af hovedentreprenøropgaven på en ny udskolingsbygning og en multihal.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at orientering om hovedentreprisen på udskoling og multihal på Valhøj Skole tages til efterretning.
Beslutning
Indstilles taget til efterretning.
Sagsfremstilling
I 2023 blev der afholdt udbud om hovedentreprisen på en ny indskolingsbygning, en ny udskolingsbygning og en ny multihal på Valhøj Skole. De indkomne tilbudspriser overskred det afsatte budget og udbuddet blev annulleret.
Teknisk Forvaltning og Børne- og Kulturforvaltningen har i samarbejde med styregruppen reduceret projektet med ca. 50 mio. kr. På Kommunalbestyrelsesmødet den 28. november 2023 (sag nr. 172) blev forslaget til et reduceret projekt godkendt.
Det reducerede projekt indebærer, at sammenbygningen af multihal og eksisterende bygninger opgives, samt at indskolingsbygningen udtages i sin helhed med henblik på at blive bygget senere. De eksisterende pavilloner vil blive stående indtil indskolingsbygningen er blevet opført. Se oversigtsplan (bilag).
På kommunalbestyrelsesmødet den 28. november 2023 (sag nr. 172) blev der samtidig givet en tillægsbevilling på 11,2 mio. kr. til køb af pavillonerne på Valhøj Skole.
Teknisk Forvaltning og Børne- og Kulturforvaltningen har i samarbejde med styregruppen efterfølgende viderebearbejdet projektet med udvalgte brugerrepræsentanter og har genudbudt hovedentreprisen i 2025.
Projektet er udbudt jf. EU's udbudsdirektiver. Udbudsformen var et begrænset udbud med prækvalifikation og herefter en egentlig tilbudsgivning med tildeling til den bydende med laveste pris. I prækvalifikationen var kravet bl.a. en gennemsnitlig omsætning de seneste 3 år på mindst 350 mio. kr. samt referencer fra sammenlignelige projekter, herunder andet undervisnings- og/eller institutionsbyggeri. Ved sammenlignelige projekter forstås undervisningsbyggeri og landskabsbearbejdning ved undervisningsbyggeri, byggeri i samme økonomiske størrelse og kompleksitet, samt opførelse af byggeri og anlæg af friarealer omkring undervisningsbygninger i drift.
Rasmus Friis A/S er nu udpeget som hovedentreprenør og det vindende tilbud holder sig indenfor den afsatte økonomiske ramme.
Lov- og plangrundlag
Rødovre Kommunes byggestyringsregler og lokalplan 151.
Økonomiske konsekvenser
Der er i perioden 2019-2025 i alt foreløbigt forbrugt 115 mio. kr. til bl.a. projektering, byggeplads, udearealer, facader, kantinen, centeret, nedrivning og køb af pavillioner.
Der er i budget 2025 med overslagsårene 2026-2027 og medregnet reperiodiseringer samlet afsat 167,2 mio. kr. til udskoling og multihal og udearealer. Der er i Budget 2025 desuden afsat 56,4 mio. kr. til en ny indskolingsbygning i en senere fase (2027-2029).
Udgiften vedrører hovedfunktion 03.22 Folkeskoler.
Tidsplan
Udførelse: Efterår 2025 – juli 2027.
Ibrugtagning: August 2027.
Bilag
Bilag 1: Oversigtsplan Valhøj Skole Status på Sundhedspolitikken
Sag nr. 55
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen giver en status på arbejdet med Rødovre Kommunes Sundhedspolitik, herunder en præsentation af de igangværende indsatser, der understøtter arbejdet med politikkens fem strategimål. Rødovre Kommunes Sundhedspolitik er vedlagt til orientering som bilag.
Sagen behandles samtidig i alle fagudvalg.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
- at status på arbejdet med Sundhedspolitikken tages til efterretning,
- at arbejdet med strategimål 3: Trivsel i Top og strategimål 4: Fra overvægt til ligevægt sker via allerede igangsatte indsatser og strategier, og at der derfor ikke udarbejdes særskilte handleplaner til disse samt
- at arbejdet med den nuværende Sundhedspolitik forlænges frem til 2027, hvor den nye folkesundhedslov træder i kraft og danner grundlag for udarbejdelsen af en ny Sundhedspolitik.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Den 14. december 2021 godkendte Kommunalbestyrelsen forslag til proces for handleplaner til Sundhedspolitikken 2021-2025 (sag nr. 207), herunder at der én gang årligt forelægges en status for de relevante politiske udvalg.
I februar 2024 blev alle udvalg samt Kommunalbestyrelsen præsenteret for en status på handleplaner til Sundhedspolitikken (sag nr. 44). Indstillingen blev taget til efterretning.
Siden Sundhedspolitikken blev udarbejdet tilbage i 2021, er der sket flere forandringer, både lokalt og nationalt, som har påvirket behovet for udarbejdelse af særskilte handleplaner for alle fem strategimål. På tværs af kommunen er der for eksempel kommet nye politikker, strategier og indsatser, som taler ind sundhedsområdet og supplerer arbejdet med sundhedspolitikkens mål. Samtidig etableres der nye nationale rammer for det kommunale sundhedsarbejde via reformer og lovgivning.
Indstillingen om, at arbejdet med de resterende to strategimål sker via allerede igangsatte indsatser og strategier, skyldes, at virkeligheden er løbet forud for den planlagte proces for udarbejdelse af handleplaner. Både Social- og Sundhedsforvaltningen og øvrige forvaltninger har allerede udviklet, tilpasset og iværksat indsatser, der understøtter strategimålene Trivsel i Top og Fra ligevægt til overvægt. Derfor indstiller forvaltningen, at der ikke udarbejdes særskilte handleplaner for disse.
Sundhedspolitikkens målsætninger er i høj grad integreret i en bred palet af indsatser, som både er i drift og under fortsat udvikling.
Nedenfor er nogle eksempler på politikker, strategier, indsatser og reformer, der siden 2021 er kommet til og som taler ind i arbejdet med ét eller flere af Sundhedspolitikkens strategimål:
- Rødovre Strategien 2025-2028
Strategien har blandt andet fokus på sunde rammer, der favner alle livsfaser. Strategien er med til at sikre, at sundhed indtænkes bredt i den kommunale udvikling og bidrager således til at understøtte samtlige strategimål i Sundhedspolitikken. Strategien forventes endeligt vedtaget i august 2025.
- Mod på Trivsel
Det igangværende arbejde med en handleplan for børn og unges trivsel lægger op til et forstærket fokus på at finde gode og fælles løsninger. Dermed videreføres intentionerne fra strategimål 3 Trivsel i Top igennem arbejdet med Mod på Trivsel og bidrager til en helhedsorienteret indsats med fokus på at fremme trivsel og mental sundhed blandt børn og unge i Rødovre Kommune.
- Seniorer og Byrum
Projektet har fokus på at skabe aktive og meningsfulde fællesskaber for seniorer, hvor byens rum og nærliggende natur danner rammen om aktiviteter, der fremmer både mental og fysisk sundhed. Projektet bidrager dermed til realiseringen af strategimål 1 Rødovre i Bevægelse og strategimål 3 Trivsel i Top.
- Klar Livet-samarbejdet
Klar Livet er et samarbejdsprojekt mellem ti kommuner på Vestegnen og Sydamager, som løber frem til 2030. Projektet har til formål at styrke unges mentale sundhed og livsmuligheder ved at reducere brugen af alkohol, stoffer, tobak og nikotin. Gennem tværgående indsatser i skoler, foreninger og ungdomsuddannelser arbejdes der for at skabe sunde, nikotinfrie fællesskaber og øge de voksnes viden om forebyggelse, så flere unge får mulighed for at klare livet uden røg og rusmidler.
- Sundhedsreformen og Folkesundhedsloven
Den 1. januar 2027 træder Sundhedsreformen i kraft, hvilket får betydning for kommunens arbejde med sundhed, herunder den patientrettede forebyggelse og styrkelse af det nære sundhedsvæsen. Som en del af Sundhedsreformen vil der blive præsenteret en Folkesundhedslov. Folkesundhedsloven forventes at forpligte kommunerne til at arbejde systematisk med at styrke folkesundhed og mindske ulighed i sundhed. Kommunerne skal selv, ud fra en fastlagt ramme, formulere konkrete mål for deres lokale indsatser.
Status på strategimålene i Sundhedspolitikken
Selvom Social- og Sundhedsforvaltningen ikke har udarbejdet særskilte handleplaner til alle fem strategimål i Sundhedspolitikken, arbejdes der aktivt med forskellige indsatser og initiativer, som samlet set bidrager til realisering af politikken i sin helhed. Dette fremgår af vedlagte bilag (bilag 1), der præsenterer et overblik over igangværende indsatser under de fem strategimål.
På trods af den brede dækning i oversigten, er der tale om et uddrag af indsatser, og ikke en fuldstændig opgørelse over alle kommunale aktiviteter, der bidrager til opfyldelsen af Sundhedspolitikkens strategimål.
Foruden bilagets oversigt og beskrivelse af de igangværende indsatser, følger herunder en kort beskrivelse af arbejdet med de fem strategimål:
- Strategimål 1: Rødovre i Bevægelse
Formålet med strategimål 1 er at gøre bevægelse til en naturlig del af hverdagen og skabe rammer, der motiverer alle borgere til fysisk aktivitet og fællesskab – uanset alder og udgangspunkt. Der er udarbejdet en handleplan for arbejdet med strategimålet, som blev afsluttet med udgangen af 2024.
Som det fremgår af bilaget, findes der mange indsatser i Rødovre Kommune, der understøtter fysisk bevægelse blandt borgerne. Blandt andet kan nævnes partnerskabet med DGI Storkøbenhavn, som har bidraget til at øge antallet af foreningsaktive børn og unge i kommunen. Dertil findes der forskellige indsatser målrettet motionsuvante borgere. Karakteristisk for disse indsatser er, at de er udviklet i tværfaglige og/eller tværkommunale samarbejder. Indsatserne spænder fra lokale bevægelsesfællesskaber til økonomisk og social støtte til deltagelse.
- Strategimål 2: Den første røgfri generation 2030
Formålet med strategimål 2 er at forebygge, at børn og unge begynder at ryge eller bruge tobaks- og nikotinprodukter samt at understøtte en generel bevægelse mod et røgfrit samfund. Der er udarbejdet en handleplan for arbejdet med strategimålet, som blev afsluttet med udgangen af 2023.
Inden for tobaks- og nikotinområdet arbejdes der fortsat bredt med forebyggelse, normændringer og hjælp til rygestop – både blandt unge og voksne. Indsatserne retter sig mod flere arenaer, herunder foreninger, arbejdspladser, skoler, uddannelsesinstitutioner og offentlige udearealer.
Et centralt element i arbejdet med strategimål 2 er Klar Livet-samarbejdet, som er et tværkommunalt partnerskab fra 2020-2030, der understøtter børn og unges røgfrihed gennem indsatser på skoler og ungdomsuddannelser, forældreinddragelse, målrettede stop-forløb og samarbejde med foreningslivet.
- Strategimål 3: Trivsel i Top
Formålet med strategimål 3 er at fremme mental sundhed og trivsel gennem øget viden, stærke fællesskaber og sundhedsfremmende rammer i lokalsamfundet.
Der er ikke udarbejdet en særskilt handleplan for strategimålet, men gennem forskellige initiativer arbejdes der målrettet på at fremme mental sundhed og trivsel blandt borgere i alle aldre.
Via arbejdet med den tværgående handleplan for Mod på Trivsel skabes et forstærket fokus på, hvordan vi kan styrke arbejdet med at fremme børn og unges mentale sundhed og trivsel. Mod på Trivsel er baseret på dialog med borgere og fagpersoner og den kommende handleplan præsenterer en række nye og eksisterende initiativer, der har potentiale for at styrke børn og unges trivsel i Rødovre Kommune.
Sundhedsforvaltningen arbejder desuden målrettet med at fremme mental sundhed og trivsel gennem et partnerskab med ABC for mental sundhed. ABC for mental sundhed er en forskningsbaseret indsats, der retter sig mod hele befolkningen. Tilgangen har fokus på at skabe de bedst mulige rammer og betingelser for trivsel. Målet med partnerskabet er at få udbredt ABC-tilgangen til øvrige forvaltninger og frivilligområdet for hermed at skabe en fælles retning for arbejdet med borgernes mentale sundhed.
Med de eksisterende initiativer og den omfattende handleplan for Mod på Trivsel, der er under udarbejdelse, vurderes det, at strategimål 3 allerede er godt integreret i kommunens arbejde med at fremme mental sundhed og trivsel for borgerne. Derfor anses udarbejdelsen af en særskilt handleplan for strategimål 3 Trivsel i Top ikke for nødvendig. Social- og Sundhedsforvaltningen vil fortsat evaluere og tilpasse arbejdet under strategimålet for at sikre, at alle borgere har adgang til meningsfulde fællesskaber og ressourcer, der fremmer mental sundhed og trivsel.
- Strategimål 4: Fra overvægt til ligevægt
Formålet med strategimål 4 er at fremme en sund levevis og reducere forekomsten af overvægt gennem strukturelle tiltag, forebyggelse og opsporing, samt et fokus på at bekæmpe stigmatisering og ulighed i sundhed. Der er ikke udarbejdet en særskilt handleplan for strategimålet.
På vægttabsområdet er der sket markante forandringer siden Sundhedspolitikken blev udarbejdet i 2021. Blandt andet er vægttabsmedicin hurtigt blevet udbredt blandt voksne, hvilket har medført en ændring i motivation og efterspørgsel til kommunens forløb. Borgere skal, forud for opstart af vægttabsmedicin, have afprøvet vægttab via livsstilsinterventioner i minimum 3-6 måneder. Dette har medført flere henvisninger til vægttabsforløb på voksenområdet samt et tæt samarbejde med de praktiserende læger. Der er derfor fortsat et stort behov for kommunale tilbud, der kan støtte borgere med vægttab, både for dem der bruger og dem der ikke bruger vægttabsmedicin.
Rødovre Sundhedscenter har i flere år haft tilbuddet Vægtenheden, hvor der både er et forløb målrettet børn, unge og deres familier (4–18 år) og et målrettet voksne (18+ år). Børn og unge henvises primært via sundhedsplejen og deltager i et individuelt forløb, der er målrettet hele familien. De voksne henvises primært af egen læge og deltager i et gruppeforløb. Sundhedscentret tilbyder derudover mere generelle sundhedsforløb som Vaneværkstedet og Sundhedssamtaler, hvor borgerne kan få hjælp til at arbejde med alt fra søvn, mental trivsel, nikotin samt kost- og motionsvaner.
Med afsæt i de eksisterende tilbud vurderes det, at strategimål 4 allerede er godt integreret i kommunens arbejde med at fremme sund levevis og forebygge overvægt. Udviklingen på vægttabsområdet – herunder udbredelsen af vægttabsmedicin – understreger behovet for differentierede kommunale tilbud, som både støtter borgere med og uden medicinsk behandling. På den baggrund anses det ikke for nødvendigt at udarbejde en særskilt handleplan for strategimål 4 Fra overvægt til ligevægt. Social- og Sundhedsforvaltningen vil løbende følge udviklingen og tilpasse indsatsen, så den fortsat imødekommer borgernes behov og understøtter et helhedsorienteret arbejde med sundhed og vægt.
- Strategimål 5: Sundhed i skolen
Formålet med strategimål 5 er at styrke børn og unges trivsel og sundhed gennem tidlig opsporing, kompetenceudvikling, tværfaglig indsats og styrkede rammer i dagtilbud og skole. Strategimålet skal sikre, at børn og unge møder fagpersoner, fællesskaber og miljøer, der understøtter deres mentale og fysiske sundhed. Sundhed i skolen har været integreret i den politisk besluttede indsats Sundhed og Trivsel.
Skolerne har i regi af Sundhed og Trivsel afprøvet en række initiativer, som har bidraget med ny viden, styrket tværfaglige netværk og ført til praksisnære forløb i undervisningen. Flere af prøvehandlingerne videreføres og indgår som inspiration i den kommende handleplan for Mod på Trivsel.
Blandt initiativerne kan nævnes Sund Søvn på Islev Skole, som har fokus på at øge elevernes bevidsthed om betydningen af søvn og digitale vaner og dermed fremme deres mentale trivsel og læringsparathed. Et andet eksempel er Legepatruljer, hvor ældre elever i folkeskolen faciliterer leg og bevægelse for yngre børn, hvilket både styrker fysisk aktivitet, sociale relationer og ansvarsfølelse på tværs af alderstrin.
Det igangværende arbejde med strategimål 5 vil på mange områder vil blive videreført i handleplanen for Mod på Trivsel og medvirke til at fastholde et stærkt fokus på sunde rammer og fællesskaber i børn og unges hverdag. Social- og Sundhedsforvaltningen vil fortsat samarbejde på tværs af forvaltninger og fagligheder om initiativer, der fremmer børn og unges sundhed.
Lov- og plangrundlag
Rødovre Kommunes Sundhedspolitik
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Bilag 1. Indsatser under Sundhedspolitikkens fem strategimålBilag 2: Rødovre Kommunes Sundhedspolitik 2021-2025
Beredskabsplan for forebyggelse, tidlig opsporing og behandling af sager om overgreb mod børn og unge
Sag nr. 56
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger opdateret beredskabsplan for kommunens medarbejdere ved mistanke om vold og overgreb mod børn og unge til efterretning. Beredskabsplanen er blevet opdateret med henblik på at gøre planen mere læsevenlig for modtagerne.
Social- og Sundhedsudvalget besluttede på møde den 13. maj 2025 (sag nr. 36) at udsætte sagen med henblik på genbesøg af beredskabsplanen.
Sagen behandles samtidig i Børne- og Skoleudvalget og Social- og Sundhedsudvalget.
Indstilling
Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,
at planen Kommunalt beredskab - forebyggelse og håndtering af vold og overgreb mod børn og unge tages til efterretning.
Beslutning
Indstilles taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Siden 2013 har det været lovpligtigt for kommunerne at have et beredskab til forebyggelse og tidlig opsporing af vold og overgreb mod børn og unge. Med Barnets Lov, som trådte i kraft i 2024, følger et ansvar i kommunerne for at sikre beskyttelsen af børn og unges rettigheder.
Social- og Sundhedsforvaltningen har revideret kommunens beredskab, hvilket fremgår i vedlagte bilag. Beredskabet henvender sig til fagpersoner, der arbejder med eller er i tæt kontakt med børn og unge under 18 år i Rødovre Kommune. Beredskabet henvender sig til børne- og ungerådgivere på kommunens familieområde samt alle fagpersoner i Rødovre Kommune, der arbejder med børn og unge under 18 år. Det kan fx være personale i folkeskolen og dagtilbud, sundhedsplejen eller personale i kulturinstitutioner. Social- og Boligstyrelsens guide 'Kommunale beredskaber til forebyggelse, opsporing og håndtering af overgreb mod børn og unge' er anvendt til inspiration.
Beredskabet indeholder konkret vejledning i håndtering af vold og overgreb. Derudover præsenteres en række opmærksomhedspunkter i børn og unges adfærd, som kan støtte fagprofessionelle i den tidlige opsporing. Det er tænkt som et opslagsværk for kommunalt ansatte, der har brug for viden og støtte til at handle, hvis de pludselig får kendskab til, at et barn eller en ung er udsat for overgreb – hvad enten det er fysisk, psykisk eller seksuelt.
Beredskabet skal medvirke til:
- at fagpersoner opnår tilstrækkelig viden til at reagere,
- at fagpersoner bliver bedre til at forebygge, opspore og håndtere sager, hvor børn og unge udsættes for vold og seksuelle overgreb,
- at fagpersoner arbejder tværfagligt og tværsektorielt i håndteringen af sagerne,
- at fagpersoner er i stand til at iværksætte en faglig kvalificeret indsats.
Beredskabet beskriver, hvordan sager om vold eller overgreb mod børn og unge behandles, med angivelse af klare procedurer for handlinger ved mistanke eller viden om overgreb. Ved overgreb forstås såvel fysisk, psykisk, seksuelle overgreb som vold udøvet mod et barn eller en ung samt materiel og digital vold. Såvel håndteringen af underretninger, som samarbejdet med politi og med Børnehuset Hovedstaden i disse sager beskrives i beredskabet. Derudover formidler beredskabet kommunens organisering på området og danner grundlag for arbejdet med forebyggelse af overgreb i kommunens dag- og døgntilbud samt skoler. Det skal sikres, at både kendskabet til - og implementeringen af - beredskabet bliver så bredt forankret i det daglige arbejde i Rødovre Kommune.
I opdateringen er der særligt fokus på fremskudte børnesamtaler jf. Barnets lov §137, stk. 3.
Lov- og plangrundlag
Barnets Lov §15 stk. 2 (tidligere Lov om social service §19, stk. 5).
Økonomiske konsekvenser
Der er ydet kompensation (DUT-midler) for de meropgaver, som handlevejledningen medfører i form af flere administrative opgaver, da den blev indført i forbindelse med budget 2013.
Tidsplan
Barnets Lov trådte i kraft den 1. januar 2024.
Bilag
Bilag 1: Kommunalt beredskab - forebyggelse og håndtering af vold og overgreb mod børn og unge Endelig vedtagelse af Rødovrestrategi 2025-2028
Sag nr. 57
Beslutningskompetence: KB
Sagens kerne
Rødovrestrategi 2025-2028 med undertitlen Vi finder fremtidens løsninger i fællesskab - tegner vores fælles plan for den fortsatte udvikling af vores velfærd og byen, som vi folder ud i vores politikker, handleplaner, projekter og i det daglige samarbejde. Rødovrestrategien tager afsæt i visionen Sammen om Rødovre, som har været i gang i Rødovre Kommune i flere år, og som sætter retningen for fremtidens Rødovre.
Forslaget til Rødovrestrategi 2025-2028 har været i offentlig høring og der er kommet 9 høringssvar. Rødovrestrategi 2025-2028 fremlægges nu til endelig vedtagelse.
Sagen behandles i alle fagudvalg.
Indstilling
Teknisk forvaltning indstiller,
- at Rødovrestrategi 2025-2028 vedtages endeligt, med de ændringer der fremgår af sagsfremstillingen samt
- at udmøntningen af Rødovrestrategi 2025-2028 i Kommuneplan 2026 sker i form af en delvis revision af Kommuneplan 2022.
Beslutning
Anbefales.
Sagsfremstilling
Vi finder fremtidens løsninger i fællesskab
Rødovrestrategien er det fælles politiske ståsted, der sætter retning for Rødovre Kommune. Rødovrestrategien fungerer som det politiske arbejdsgrundlag, hvor vi viser, hvad vi i kommunen pejler efter i årene frem for fortsat at være en stærk og attraktiv velfærdskommune.
Kommunalbestyrelsen har i hver valgperiode pligt til at offentliggøre et forslag til strategi for kommunens planlægning. Kommunalbestyrelsen besluttede i august 2023, at den lovpligtige planstrategi indarbejdes i en strategi for hele kommunens virke - nemlig Rødovrestrategie 2025-2028.
Rødovrestrategi 2025-2028 er bygget op omkring syv højt prioriterede velfærdsindsatser, to byudviklingsområder og særlige fokusområder samt strategien for kommuneplanlægningen, der tilsammen sætter retning for, hvordan vi vil arbejde med at indfri visionen Sammen om Rødovre og også i fremtiden fortsætter med at være en mønsterkommune på velfærd, der bygger på stærkt sammenhold og meningsfulde fællesskaber. De syv velfærdsindsatser er:
- Demokrati og stærke sociale fællesskaber
- Attraktive skoler og dagtilbud der fremmer leg, læring og trivsel
- Gode kultur- og idrætstilbud
- Sunde rammer, der favner alle livsfaser
- Et trygt liv for ældre borgere
- En alsidig og levende by for borgere og virksomheder
- Et grønnere og mere bæredygtigt Rødovre
For hver velfærdsindsats beskriver Rødovrestrategien Kommunalbestyrelsens ambitioner og mål på området, sammen med eksempler på konkrete indsatser og tiltag, der bidrager til at indfri ambitionerne.
Involvering og dialog med borgere og brugere
Rødovrestrategi 2025-2028 baserer sig på input fra en lang række involverende aktiviteter og initiativer forud for og undervejs i udarbejdelsen. Eksempelvis Opgaveudvalg, Ungeklimaråd, Ung strategi, Mod på trivsel, Fremtidens ældreområde, Nabokaffe, Fælleselevråd, Klimaliv, og Rødovredagen 7. september 2024.
Høringssvar
Der er indkommet i alt 9 høringssvar til forslaget til Rødovrestrategi 2025-2028. Høringssvarene ses i Bilag 1 – Indkomne høringssvar.
Hovedparten af høringssvarene kommer fra organisationer, foreninger o.lign. og retter sig imod alle strategiens 7 velfærdsindsatser. Høringssvarene udtrykker generel opbakning til indsatserne, men påpeger opmærksomhedspunkter fx. vedrørende børns behov i skoler og institutioner og fagprofessionelles arbejdsvilkår. Nogle af høringssvarene efterspørger desuden en stærkere vægt på bæredygtighed og den grønne dagsorden. Tre af høringssvarene kommer fra professionelle grundejere med ønsker til den kommende Kommuneplan 2026. Forvaltningernes kommentarer og bemærkninger til høringssvarene ses i bilag 2 - høringsskema.
På baggrund af første politiske behandling af udkast til Rødovrestrategien og de indkomne høringssvar foreslår forvaltningerne at Rødovrestrategi 2025-2028 vedtages med følgende ændringer:
a) Side 8, overskriften på afsnit 2. "Attraktive skoler og dagtilbud der fremmer leg, læring og trivsel" ændres til 2. "Attraktive dagtilbud og skoler der fremmer leg, læring og trivsel".
b) Side 8, afsnittet ”Læringsfællesskaber af høj kvalitet for alle børn og unge”:
Følgende tekst tilføjes: ”Vi inddrager også æstetiske læringsprocesser og inddragende kulturværktøjer som et element i arbejdet med trivsel”.
c) Side 8, afsnittet ”Læringsfællesskaber af høj kvalitet for alle børn og unge”:
Følgende tekst tilføjes: ”Vores ambition er at uddanne fremtidens unge i at være bæredygtige. I Rødovre Kommunes skoler arbejder alle børn og unge med læring om klima, miljø og bæredygtighed. Det sker blandt ved, at skolerne benytter forskellige læringsforløb, der har til formål at styrke elevernes viden om klima, affaldshåndtering, genbrug, bæredygtighed, FN’s Verdensmål, teknologi og innovation mv.”
d) Side 9, overskriften på afsnittet "Styrket samarbejde om børn og unge" ændres til "Styrket samarbejde om udsatte børn og unge."
e) Side 14, overskriften på afsnittet "Helhedspleje og borgernær pleje" ændres til "Helhedsindsats og borgernær pleje".
f) Side 15, sidste afsnit: "helhedspleje" ændres til "helhedsindsats"
g) Side 18, afsnittet "Planter, dyr og vand har plads i byen":
Følgende tekst tilføjes: "Vi vil understøtte borgernes brug og glæde ved naturen. Det gælder både børn, voksne og gamle – individuelt såvel som i regi af de frivillige foreninger."
h) Side 19, afsnittet "Fjernvarme og kollektiv transport bidrager til co2-reduktion":
Teksten om BRT slettes.
Teksten suppleres således: ”Vi indgår i relevante samarbejder for at skabe et tættere og sammenhængende net af kollektive transportformer…”
i) Side 27:
Oplistningen af vedtagne lokalplaner hhv. lokalplaner, der forventes vedtaget opdateres til status pr. august 2025.
Kommuneplan 2026
I umiddelbar forlængelse af den endelige vedtagelse af Rødovrestrategi 2025-28 udarbejder forvaltningen et forslag til Kommuneplan 2026. Behovene for ændringer i kommuneplanen begrænser sig til tilpasninger og mindre justeringer, hvilket vil ske i form af en delvis revision af Kommuneplan 2022.
Lov- og plangrundlag
Planloven
Økonomiske konsekvenser
Ingen
Tidsplan
Forslag til Rødovrestrategi 2025-2028 har været i offentlig høring fra den 5. marts til den 30. april 2025.
Endelig vedtagelse – august 2025.
Offentliggørelse – september 2025.
Bilag
Bilag 1: Indkomne høringssvar Rødovrestrategi 2025-2028Bilag 2: Høringsskema Rødovrestrategi 2025-2028
Bilag 3: Rødovrestrategi 2025-2028
Forventet regnskab pr. ultimo juni 2025 for Børne- og Skoleudvalget
Sag nr. 58
Beslutningskompetence: BSU
Sagens kerne
Forventet regnskab pr. ultimo juni 2025 omfatter en opfølgning på forbruget af nettodriftsmidler i 2025 for Børne- og Skoleudvalget med udgangspunkt i forbruget pr. ultimo juni.
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at forventet regnskab pr. ultimo juni tages til efterretning.
Beslutning
Taget til efterretning.
Sagsfremstilling
Der henvises til bilaget "Forventet regnskab pr. ultimo juni 2025 for Børne- og Skoleudvalget".
Lov- og plangrundlag
Principper for økonomistyring i Rødovre Kommune.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Tidsplan
Ingen.
Bilag
Bilag 1: Forventet regnskab pr ultimo juni 2025 BSU Diverse
Sag nr. 59
Beslutningskompetence: BSU
Sagens kerne
Beslutning
Taget til efterretning.
Underskriftsside
Sag nr. 60
Beslutningskompetence: BSU
Indstilling
Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,
at Børne- og Skoleudvalget godkender beslutningsprotokollen.
Beslutning
Protokollen blev underskrevet.
Sagsfremstilling
Børne- og Skoleudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen. For at godkende beslutningsprotokollen skal hvert medlem underskrive ved at trykke på "Godkend".
