Børne- og Skoleudvalget

07-10-2025

Medlemmer

Formand Flemming Lunde Østergaard (A)
Anette Rachlitz (A)
Annie Arnoldsen Petersen (A)
Kenneth Rasmussen (F)
Tina Hippe Hansen (C)

Sager 69 - 78

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 69

Beslutningskompetence: BSU

Sagens kerne

Meddelelsespunktet fremlægges til orientering:

  1. Evaluering af fælles skoledistrikt efter det første år v. skolechef Pernille Weinreich Matthiesen.
  2. Mødested "Symbiosen" på Tinderhøj Skole - Orientering om nyt grønt medborgerhus i Rødovre (se bilag).
  3. Status på kompetenceudvikling på skolerne v. skolechef Pernille Weinreich Matthiesen.
  4. Status på minimumsnormeringer (se bilag).
  5. Opgørelse over brug af pædagogiske assistenter (se bilag).
  6. Status på Dagplejen (se bilag).
  7. Forskelle i forældrebetalingen på SFO2 og byggelegepladser (se bilag).

Indstilling

Meddelelsespunktet forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Orientering om nyt grønt medborgerhus i Rødovre
Bilag 2: Status på minimumsnormeringer
Bilag 3: Status på pædagogiske assistenter
Bilag 4: Status på Dagplejen
Bilag 5: Forældrebetaling i hhv. SFO 2 og Byggelegepladsen

Budgetresolution: drøftelse af en samling af tandplejen og muligheder for placering
Sag nr. 70

Beslutningskompetence: BSU

Sagens kerne

Den Kommunale Tandpleje har i dag kapacitetsudfordringer og ventelister. Det blev på den baggrund med Budget 2026 aftalt, at der gennemføres en politisk proces i Børne- og Skoleudvalget i efteråret 2025 med henblik på afklaring af mulighederne for en samling af Tandplejen. Børne- og Skoleudvalget forelægges med denne sag en status på Tandplejen samt forslag til videre proces hen mod en samling af Tandplejen.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at status for Tandplejen tages til efterretning samt
  2. at forslag til samling af tandplejen og muligheder for placering drøftes.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Med Finanslov 2022 blev målgruppen for den kommunale tandpleje udvidet med 4 årgange for aldersgruppen fra 18 til og med 21 år. Udvidelsen er fuldt indfaset i 2025.

Udvidelsen af målgruppen for de 18-21-årige betyder sammen med den generelle befolkningsvækst i Rødovre, at målgruppen for den kommunale tandpleje udvides med ca. 35 pct. frem mod 2028. Tandplejen oplever som følge af væksten et stort pres på kapaciteten til at behandle borgere og deraf ventelister.

Baggrund

Børne- og Skoleudvalget afholdt den 7. februar 2023 en temadrøftelse om Den Kommunale Tandpleje. Her drøftede udvalget blandt andet en samling af Tandplejen samt andre initiativer, der kan afhjælpe kapacitetsudfordringerne. Tandplejen har siden da på forskellig måde forsøgt at nedbringe ventelisterne. Der samtidig er i årene 2022-2024 blevet tilført 1,45 mio. kr. årligt til at nedbringe ventelisterne. Derudover blev der med budgetaftalen for 2025 tilført Tandplejen samlet 4 mio. kr. i 2025, inkl. en statslig anlægsbevilling og 3 mio. kr. årligt 2026-2028.
Der er imidlertid stadig lange ventelister både på almindelige undersøgelser og på tandregulering i september 2025.

Ventelisterne betyder, at der er ca. 1 års ventetid på undersøgelser og ca. 3 års ventetid på tandregulering. Patienter med akut opstående behov behandles hurtigere. På mødet den 7. oktober vil Overtandlægen gives en aktuel status på Tandplejen, herunder fremtidsperspektiver for opgaveløsningen. I bilag 1 fremgår status for den kommunale tandpleje.

Afhjælpning af ventelisterne ved hjælp af private aktører

Der er med Budget 2026 afsat 15,7 mio. kr. fordelt over 4 år til at afhjælpe kapacitetsudfordringerne i Tandplejen ved hjælp af inddragelse af private aktører. Midlerne forventes at halvere ventelisten til tandregulering og til almindelige undersøgelser og kariesbehandling. En nedbringelse af ventelisten i Tandplejen vil være en forbedring for borgerne, ligesom det er forventningen, at færre borgere i alderen 16 -22 år vil søge ud i fritvalgs-ordningen der indebærer 100 % kommunal medfinansiering hos private tandlæger og dermed i dag belaster budgettet negativt. Kortere ventelister vil endelig bidrage positivt til arbejdsmiljøet i tandplejen, da medarbejderne i dag oplever et stort arbejdspres.

Forvaltningen er aktuelt i gang med at undersøge, hvordan et dynamisk udbud af Tandplejeydelser kan udformes. I udbuddet vil blandt andet indgå almindelige undersøgelser og kariesbehandlinger samt udvalgte tandregulering.

Som led i forberedelserne er Tandplejen er ved at undersøge, hvilke patientgrupper, der er mest egnede til denne løsning. Arbejdet med børn og unge er højt specialiseret, hvilket kræver særlig viden, erfaring og en sundhedspædagogisk tilgang. Derfor overvejes det at udbyde opgaven med almindelig undersøgelse og kariesbehandling af til patienter over 15 år, der har stået længst tid på venteliste. Der arbejdes derudover på, at rammerne for udbuddet udformes således, at der ikke sker overbehandlinger hos de private aktører.

Det forventes, at et udbud gennemføres kan gennemføres i efteråret 2025 og med forventet implementering primo 2026, herunder kommunikation til borgerne, så snart der foreligger en plan for ordningen.

Det blev samtidig med Budget 2026 aftalt, at der skal ske en afklaring af mulighederne for en samling af Tandplejen. Som drøftet på Børne- og Skoleudvalgets møde i februar 2023 vil en samling af Tandplejen have en række positive konsekvenser:

  • Først og fremmest vil en samling betyde en mere sikker og effektiv drift. Driften på skoleklinikkerne er i dag uhensigtsmæssig, da den er sårbar over for aflysning fra Tandplejens side pga. sygdom, ligesom udeblivelser fra borgere giver et ineffektivt flow.
  • Dertil skal der for at kunne drifte en tandklinik med alle ydelser, herunder behandling, være minimum én erfaren tandlæge, da nyuddannede tandlæger først må stå alene på en klinik efter ca. et års arbejde. Udover at de nyuddannede tandlæger har brug for supervision foregår en del af tandplejens ydelser ved brug af delegation til medhjælp. Det kan være tandplejere eller kliniske klinikassistenter der udfører delegerede opgaver og også disse faggrupper har brug for faglig sparring i klinikken, hvilket ikke kan ske, hvis der kun er en behandlerstol og de derfor står alene.
  • Det nuværende tandplejehus og skoleklinikkerne er fysisk nedslidte og utidssvarende med udtalt pladsmangel. Det påvirker både borgeres trivsel og medarbejderens fysiske og psykiske arbejdsmiljø.
  • En samlet Tandpleje med bedre pladsforhold vil kunne skabe trygge og rolige rammer til borgerne, eksempelvis et større venteværelse, der kan opdeles eller etablering af et afsondret vente/opvågnings-rum til angste/diagnose patienter og deres familier.
  • En samlet Tandpleje vil give mulighed for digitalisering (et ”book selv system”), hvor borgeren selv kan booke, aflyse eller flytte en tid. Dermed behøver borgeren ikke kontakte tandplejen på telefon eller mail for ændring af tider.
  • Arbejdsforholdene for medarbejderne kan forbedres markant, herunder påkrævet ventilation, temperaturregulering og udsugning samt den nødvendige plads til udstyr (lagerrum, dentalteknikrum og sterilrum, maskinpark og røntgenrum) og den nødvendige plads til samtalerum, mødelokaler, frokoststue, administration, omklædning og bedre toiletforhold.
  • En opdateret klinik mht. lokaler, udstyr og et stærkt fagligt og kollegialt fællesskab kan styrke rekruttering og fastholdelse af medarbejdere i en tid med udtalt tandlægemangel i Danmark.
  • Økonomisk vil Tandplejen opnå en bedre udnyttelse af dyrt dentaludstyr inkl. service og vedligehold, indkøb af materialer og dermed mindske spild.
  • I forhold til bygningsdriften vil en samling af Tandplejen give en mere effektiv arealudnyttelse i kommunen. Energiforbruget kan reduceres, og der vil være en mere bæredygtig drift.
  • Endelig kan en samling af Tandplejen frigøre tandklinikkernes lokaler på skolerne, hvilket kan afhjælpe presset på antallet af lokaler som følge af det stigende elevtal.

Børne- og Kulturforvaltningen og Teknisk Forvaltning er nu i gang med at undersøge, hvordan Tandplejen på sigt kan udvides og samles for at øge kapaciteten. De foreløbige undersøgelser viser, at der overordnet er to muligheder:

  • Model 1: At bygge og eje en ny samlet tandpleje på en ledig grund i kommunen, fx Islev Skoles matrikel eller
  • Model 2: At leje egnede private lokaler til formålet.

Der er fordele og ulemper ved begge modeller og nedenfor nævnes nogle af dem:

  • At bygge en ny, samlet Tandpleje indebærer, at den tidligst kan tages i brug i 2029/2030, mens lejede lokale afhængig af stand og behov for nyindretning formentlig ville kunne tages i brug allerede i 2027.
  • En fordel ved selv at bygge og eje et samlet Tandplejehus vil være, at der er stor frihed til at indrette bygningen efter behov, dog alt efter hvordan en tænkt kontrakt med en udlejer i stedet ville kunne udformes.
  • De to modeller vurderes stort set at koste det samme set over en 3-årig periode, medregnet huslejen i lejede lokaler. Set over en længere årrække kan det ikke entydigt siges hvilken model der er dyrest, da det afhænger af hhv. lejeudgifternes størrelse i lejede lokaler og af driftsudgifternes størrelse i egne lokaler.
  • Det er imidlertid også erfaringen med flere byggeprojekter i disse år, at den endelige pris på et byggeri kan være svært at forudse, da uventede og uforudsete prisstigninger hurtigt kan opstå. Der er således en vis usikkerhed forbundet med prissætning på større byggeprojekter.
  • En ulempe ved at eje kan være, at vedligeholdelsesudgifterne stiger i takt med bygningens alder og skal afholdes af ejer.
  • Ulempen ved egne kommunale lokaler er, at lejemålet ikke kan opsiges ved f.eks. ændrede behov, eller hvis de bygningsrelaterede driftsudgifter bliver uhensigtsmæssigt høje.
  • En mulig fordel ved egne kommunale lokaler er, at der ikke er krav om reetablering ved fraflytning, men modsat kan anden anvendelse afhænge af, at der bygges væsentligt om.
  • En anden fordel ved en kommunale lokaler er, at kommunen har indflydelse på bygningsmæssig drift og vedligeholdelse.

For begge modeller gælder det, at placeringen af klinikken og dens tilgængelighed for borgerne er vigtige parametre for borgernes oplevelse af service. En placering med gode busforbindelser, nærhed til trafikknudepunkter og tilstrækkeligt antal cykel- og bilparkeringspladser vil understøtte borgernes adgang. Derudover kan der være et potentiale for at skabe synergi i forhold til andre kommunale funktioner, eksempelvis jobcenter, borgerservice og hjælpemiddelcentral og dermed styrke det tværgående samarbejde om helhedsorienteret service for borgerne.

På mødet i Børne- og Skoleudvalget vil de forskellige muligheder blive uddybet yderligere med henblik på drøftelse.

Den videre proces

På baggrund af drøftelserne på Børne- og Skoleudvalgets møde den 7. oktober 2025 arbejder Teknisk Forvaltning og Børne- og Kulturforvaltningen videre med et konkret forslag til samling og placering af tandplejen og et skøn over økonomien. Forslaget vil derefter blive forelagt Børne- og Skoleudvalget december 2025 og efterfølgende Kommunalbestyrelsen på møde den 16. december 2025. Et anlægsinvesteringsønske kan herefter indarbejdes i forslag til Budget 2027.

Lov- og plangrundlag

Rødovre Kommunes byggestyringsregler.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Baggrundsnotat af 1. oktober om den kommunale tandpleje - til BSUs temadrøftelse 7. oktober 2025

Status på Fremskudt familievejledning og -behandling
Sag nr. 71

Beslutningskompetence: BSU

Sagens kerne

Børne- og Kulturforvaltningen fremlægger hermed en kort orientering om status på indsatsen ’Fremskudt familievejledning og -behandling’, som er i gang på hhv. Valhøj Skole og Islev Skole.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

På Børne- og Skoleudvalgets møde i marts 2025 orienterede Børne- og Kulturforvaltningen om status på indsatsen fremskudt familievejledning og -behandling på Valhøj Skole og Islev Skole (sag nr. 14). Indsatsen blev genstartet pr. 1. januar 2025 efter en tilpasning, som handlede om, at Nyager Skole, som oprindeligt varetog indsatsen sammen med Islev Skole, ønskede at trække sig fra den fælles indsats. I stedet indgik Valhøj Skole fra skoleåret 2024/2025 i det videre arbejde sammen med Islev Skole (tilpasningen og en status blev præsenteret i sag nr. 52 på Børne- og Skoleudvalgets møde i september 2024). De to skoler fik mulighed for at nytænke organiseringen og setuppet inden for rammen, da flere af stillingerne i det oprindelige fællesteam omkring den fremskudte familievejledning og -behandling skulle genbesættes.

Børne- og Skoleudvalget har ønsket at få fremlagt en mere dataorienteret status på indsatsen, og de to skoler har derfor foretaget registreringer fra januar til juni 2025. I registreringen fremgår, hvor mange børn den enkelte skole har tilbudt fremskudt familievejledning og -behandling, børnenes udfordringer, samt hvilke arenaer der har været inddraget. Derudover har skolerne opsummeret, hvilke gode erfaringer, der allerede er skabt i løbet af det første halve år.

Status fra Valhøj Skole

På Valhøj Skole er der i alt 13 børn og familier, som er tilbudt fremskudt familievejledning og -behandling. Årsagerne fordeler sig på:

  • 5 børn med skolefravær,
  • 4 børn med angst,
  • 3 børn pga. adfærd og
  • 1 barn med voldsom adfærd.

På Valhøj Skole er der i alle tilfælde blevet arbejdet med hjemmet og i enten almenklassen eller en af skolens mellemformer. Den fremskudte familievejleder har bl.a. deltaget med sparring i klasserne og svære skolehjemsamtaler. Af konkrete redskaber er der desuden arbejdet med morgen tjek-ind, gode pauser og timetimer i forhold til deltagelse i undervisning. Der er allerede gjort gode erfaringer, bl.a. hos børnene med skolefravær, hvor der ses mere regelmæssigt fremmøde, ligesom tre afgangselever med skolefravær lykkedes med at bestå folkeskolens afgangsprøve i hovedfagene i slutningen af skoleåret. For to børn er forløbet med fremskudt familievejledning og -behandling mundet ud i en visitation til et andet skoletilbud.

Efter sommerferien vil den fremskudte familievejleder på Valhøj Skole være en del af skolens Pædagogiske Indsatsteam (PIT).

Status fra Islev Skole

På Islev Skole er der i alt 19 børn og familier, som er tilbudt fremskudt familievejledning og -behandling. Årsagerne fordeler sig på:

  • 7 børn med udadreagerende adfærd,
  • 4 børn med angst,
  • 2 børn med autismediagnoser,
  • 1 barn med skolefravær og
  • 5 børn med andre udfordringer (bl.a. motorisk uro, følelsesregulering, høj begavelse, sproglige udfordringer, utrygt hjemmemiljø mv.).

På Islev Skole har der i stort set alle forløb været forældresamtaler som en central del, hvor der bl.a. er talt om mønstre i familien og redskaber i hjemmet. Derudover er børnene blevet tilbudt eksempelvis gruppesamtaler for hhv. vredeshåndtering og skilsmissebørn eller samtaler om strategier og mentalisering. Der har også været vejledning af klasseteams, og der er arbejdet med tydelig, visuel struktur og relationsarbejde.

På Islev Skole er der ligeledes gjort gode erfaringer. Eksempelvis er der flere børn, der er i mærkbar bedre trivsel, og som har fået styrket deres deltagelsesmuligheder i form af bedre afleveringer om morgenen, deltagelse i lejrskoler og tilbagevenden til fuldt skema. Der er også børn, der nu har en mindre udadreagerende adfærd, og som har taget strategierne til sig og fået større indsigt i sig selv og egne udfordringer, så de kan sige fra og sætte ord på, hvordan de har det.

Det er vedtaget i Budget 2026, at indsatsen omlægges til et Forebyggerteam på skolerne, som skal arbejde forebyggende med faglige og sociale konkrete indsatser til børn og familier. Generelt oplever alle skolerne, at de har vanskeligt ved at nå at arbejde tilstrækkeligt forebyggende med indsatser på tværs af børnenes skoleliv og ind i familien og øvrige netværk. Forslaget om et forebyggerteam blev fremlagt på Kommunalbestyrelsens budgetseminar og er baseret på de gode erfaringer fra Valhøj Skole og Islev Skole. Omlægningen vil være gældende fra 1. januar 2026. Dog vil den fremskudte familievejledning og -behandling på Valhøj Skole og Islev Skole fortsætte.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

I budgettet er der afsat 850.000 kr. i 2025.

Tidsplan

Ingen.

Orientering om resultat af hovedentreprise - et nyt dagtilbud ved Horsevænget
Sag nr. 72

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Rødovre Kommune har med afsæt i den langsigtede anlægsinvesteringsplan for dagtilbudsområdet afholdt udbud i hovedentreprise på et nyt dagtilbud i 2027 på Rødovrevej 367 og Horsevænget 9.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at orientering om hovedentreprisen på et nyt dagtilbud i 2027 på Rødovrevej 367 og Horsevænget 9 tages til efterretning.

Beslutning

Indstilles taget til efterretning.

Sagsfremstilling

På kommunalbestyrelsesmødet den 31. januar 2023 sag nr. 13 blev principperne for en dagtilbudsplan godkendt. Dagtilbudsplanen skal sikre tilstrækkelig kapacitet og tidssvarende pædagogiske rammer under hensyntagen til kommunens samlede økonomi. På Børne- og Skoleudvalgsmødet den 10. oktober 2023 sag nr. 71 blev orienteringen om rækkefølgeplaner på Skole- og Dagtilbudsområdet taget til efterretning.

Som en del af den langsigtede investeringsplan skal der etableres et nyt dagtilbud på Rødovrevej 367 og Horsevænget 9, hvor det nu nedlagte Børnehuset Kompasset lå frem til 2021. Dagtilbuddet skal være med til at imødekomme behovet for dagtilbudspladser som følge af den generelle befolkningstilvækst samt genhusningsbehov de kommende år. Dagtilbuddet rummer 8 børnegrupper og det samlede etageareal er på ca. 1.600 m2 fordelt over to etager. Dagtilbuddet vil kunne rumme i alt ca. 128 vuggestue- og børnehavebørn og ca. 40 ansatte.

På kommunalbestyrelsesmødet den 31. oktober 2023 sag nr. 71 blev konkurrenceprogrammet for et nyt dagtilbud på Rødovrevej 367 og Horsevænget 9 godkendt. På kommunalbestyrelsesmødet den 30. april 2024 sag nr. 78 blev kommunalbestyrelsen orienteret om at Christensen & Co var udpeget som totalrådgiver. Under den videre bearbejdning af projektet i 2024 viste det sig, at den økonomiske ramme ville blive overskredet med 5 mio. kr. På kommunalbestyrelsesmødet den 17. juni 2025 (sag nr. 102) blev en status for de nødvendige besparelsestiltag taget til efterretning.

Teknisk Forvaltning og Børne- og Kulturforvaltningen har med styregruppen, brugerrepræsentanter og Christensen & Co som totalrådgiver i 2025 viderebearbejdet projektet og gennemført et udbud i hovedentreprise. Projektet er udbudt jf. EU´s udbudsdirektiver. Udbudsformen var et begrænset udbud med prækvalifikation og herefter en egentlig tilbudsgivning med tildeling til den bydende med bedste forhold mellem pris og kvalitet, hvor prisen vægter 50%, organisation og kompetencer 30% og proces og samarbejde 20%. I prækvalifikationen var kravet bl.a. en gennemsnitlig omsætning de seneste 3 år på mindst 100 mio. kr. samt referencer fra sammenlignelige projekter.

Senest opdaterede risikovurdering blev fremlagt på styregruppemødet det 17. september 2025 og viser, at der er vurderet en mellemrisiko (faktor 1,9). For risikovurderinger i mellemkategorien vil projektgruppen løbende have skærpet opmærksomhed på de begrundede parametre i det videre forløb.

Teknisk Forvaltning og Børne- og Kulturforvaltningen har med styregruppen udpeget ELINDCO som hovedentreprenør. Det er af projektgruppen vurderet, at den vindende entreprenør ikke blot har afleveret det tilbud, som har den laveste pris, men også det tilbud, som har fået højest point på de kvalitative parametre. Der er derfor tale om en gunstig licitation, som holder sig indenfor den afsatte økonomiske ramme.

Indretningen

Det kommende dagtilbud vil overordnet indeholde følgende primære rum:

Stueplan:

  • 4 grupperum med tilhørende toilet- og puslefaciliteter samt garderobeområde
  • 2 fællesrum inkl. 1 pædagogisk køkken
  • Personaleområde
  • Produktionskøkken
  • Handicaptoilet

1. sal:

  • 4 grupperum med tilhørende toilet- og puslefaciliteter samt garderobeområde
  • 2 fællesrum
  • Liggehal

Herudover er der sekundære rum såsom depoter, rengøringsrum, teknikrum m.v.

Den videre proces

Ejendommen på Horsevænget 9 miljøsaneres og nedrives i efteråret 2025. Ejendommen ud til Rødovrevej 367 bevares og integreres i det nye byggeri. Se oversigtsplan (bilag). Herefter opføres byggeriet. Det forventes, at dagtilbuddet åbner medio 2027.

Lov- og plangrundlag

Matriklerne er ikke omfattet af en lokalplan eller byplanvedtægt. Etablering af et nyt dagtilbud er ikke lokalplanpligtigt.

Økonomiske konsekvenser

På Kommunalbestyrelsesmødet den 28. marts 2023 blev der bevilget 3 mio. kr. til Børne- og Skoleudvalget, som blev finansieret af det afsatte rådighedsbeløb på 3 mio. kr. til en forundersøgelse om et nyt dagtilbud.

I 2024 er afsat yderligere 2,1 mio. kr. til projektering.

Der er afsat midler til totalrådgiver, nedrivning, opførelse m.v. i 2025-2027: I 2025 er der således afsat 12,8 mio. kr. og i Budget 2026 er afsat 38,1 mio. kr. i 2026 og 16,6 mio. kr. i 2027 til projektet.

Dermed er den samlede anlægsramme 2023-2027 på 72,6 mio. kr.

Alle udgifter vedrører hovedfunktion 05.25 Dagtilbud til børn og unge.

Tidsplan

2025, efteråret: Nedrivning af bygninger, omlægning af fjernvarmeledning mv.
2026-2027: Opførelse af et nyt dagtilbud.
2027, medio: Ibrugtagning.

Bilag

Bilag 1: Oversigtsplan - Horsevænget

Basisaftale med Specialsport.dk - Brobygning til foreningslivet for børn og unge med særlige behov og handicap i specialskoler
Sag nr. 73

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Børne- og Kulturforvaltningen fremlægger forslag om, at Rødovre Kommune indgår basisaftale med Specialsport.dk for perioden 1. januar 2026 til 30. juni 2028.
Formålet med aftalen er at sikre, at flere børn og unge med særlige behov deltager i foreningslivet, at foreningerne klædes på til at inkludere alle børn, og at kommunen på tværs styrker samarbejde og viden om målgruppens fritidsdeltagelse.

Sagen behandles samtidig i Kultur- og Fritidsudvalget, Børne- og Skoleudvalget samt Social- og Sundhedsudvalget.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at udkast til basisaftale med Specialsport.dk godkendes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Specialsport.dk er en frivillig social forening, der arbejder for, at børn og unge med særlige behov og handicap får adgang til sport og foreningsliv på samme vilkår som andre. Organisationen bistår foreninger med at udvikle inkluderende tilbud, uddanne trænere og frivillige og skabe brobygning mellem familier, foreninger og kommunale instanser.

Målgruppen for aftalen er børn og unge i Rødovre Kommune, der er tilknyttet specialskoler eller specialklasser grundet handicap eller særlige behov, f.eks. inden for autismespektret, ADHD, udviklingshæmning, psykisk sårbarhed eller nedsat fysisk funktionsevne.

Specialsport.dk's indsats i Rødovre baserer sig på erfaringer fra Sportspraktik-konceptet, som tilpasses lokale forhold. Aktiviteterne omfatter bl.a.:

  • brobygningsforløb for specialskoleelever henvist af skoler eller forvaltningen
  • opstartsforløb for foreninger, der vil etablere specialhold, inkl. træner-sparring og materialepakke
  • adgang til onlinekurser og rådgivning for foreninger og kommunale medarbejdere
  • særligt designet specialsport-guide for Rødovre Kommune
  • kampagner og initiativer for frivillighed
  • sparring til kommunale strategier og fritidsvejledning.

Aftalen mellem Specialsport.dk og Rødovre Kommune bygger på:

  • at styrke foreningslivet for børn og unge med særlige behov og handicap
  • at sikre oplysning, rådgivning og brobygning til foreningslivet på tværs af forvaltninger og institutioner
  • at forankre indsatser lokalt, så inklusion og deltagelse fremmes både individuelt og organisatorisk.

Blandt Rødovre Kommunes foreninger findes der på nuværende tidspunkt 15 specialhold. Specialsport.dk estimerer, at omkring 20 % af specialskoleeleverne og omkring 35-40 % af eleverne i specialklassetilbuddene er foreningsaktive.

Basisaftalen forankres på tværs af kommunens områder (Kultur og Fritid, Børn og Unge samt Specialskoler) og bygger på et tæt samarbejde mellem kommune og civilsamfund.

Der er ingen økonomi involveret i basisaftalen. Én gang årligt modtager kommunen en opgørelse over antal borgere og elever, der har modtaget brobygningsforløb, samt eventuelle nyudviklede og opstartede specialhold.

Udkast til basisaftale med Specialsport.dk er vedlagt som bilag (bilag 1) sammen med nøgletal for specialsport i Rødovre Kommune (bilag 2).

Lov- og plangrundlag

Aftalen understøtter hhv. Rødovre Kommunes Idrætspolitik (strategimål 5) samt Handicappolitik (strategimål 3). Aftalen understøtter samtidig Rødovrestrategiens fokus på sundhed, fællesskaber, trivsel og inklusion, hvor alle borgere skal have mulighed for at deltage aktivt i lokalsamfundet. Endelig understøtter aftalen ledestjerner i handleplan for mod på trivsel.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Aftaleperioden er 2,5 år. Fra den 1. januar 2026 til den 30. juni 2028.

Bilag

Bilag 1: Rødovre Kommune og Specialsportdk - Basisaftale 2026-2028
Bilag 2: Specialsport nøgletal i RK 2025

Anlægsregnskab - udearealer på Rødovre Skole
Sag nr. 74

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Børne- og Skoleudvalget fik i 2023 en anlægsbevilling på 4.105.145 kr. til renovering af udearealer på Rødovre Skole. Renoveringen er gennemført og anlægsregnskabet for bevillingen forelægges til godkendelse.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

1. at anlægsregnskabet for renoveringen af udearealerne på Rødovre Skole godkendes,

2. at 50.000 kr. af mindreforbruget på projektet søges overført til drift i overførselssagen i marts 2026, da der udestår 1. års etablerings af beplantningen i projektet samt

3. at resten af mindreforbruget på 379.017 kr. tilgår kassebeholdningen.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

På Kommunalbestyrelsens møde den 31. oktober 2023 (sag nr. 158) blev der givet en anlægsbevilling på 4.105.145 kr. i 2023 til renovering af udearealer på Rødovre Skole, Rødovrevej 139.

Der var således behov for at skabe opholdsmuligheder for udskolingseleverne samt aktiviteter for mellemtrinet i den store skolegård og behov for renovering af ”haven” ud mod Rødovrevej, som bar præg af mange års slitage.

På baggrund af en brugerinddragelse af elever, lærere, pædagoger, skoleledelse og forældrerepræsentanter, og rådgivning fra LYTT Architecture, er projektet nu gennemført.

Projektets formål var at tilføre nye muligheder for eleverne og samtidig bevare så meget som muligt af de eksisterende materialer.

En række ”døde zoner” i skolegården er blevet ”aktiveret”. Ud for Nordfløjen er der etableret rum til udskolingselever med et siddemøbel og foran Læringscenteret er der etableret aktiviteter for mellemtrinet. Der er etableret en multibane på kunstgræs, plantet træer og opsat hængekøjer. Centralt i skolegården er der etableret en ny scene og i tilknytning hertil et siddemøbel. Den eksisterende opstribning i skolegården er delvist bevaret og genoptegnet og der er suppleret med nye ostespil.

Haven har tidligere primært været målrettet indskoling og SFO, men er i forbindelse med renoveringen blevet et læringsrum, som også kan bruges af de større elever. Haven var vandlidende med høj grundvandsstand og der er i havens laveste punkt nu nedlagt faskiner og udgravet et trug til at opsamle overfladevand. Truget afgrænses af en ny bakkeformation. Der er etableret en ny klatrebane og terrasseområdet er udvidet, så der er blevet plads til et udearbejdsbord. Bagerst i haven er anlagt en ny bålplads.

Økonomioversigt:

Landmåler og legepladsinspektør: 40.820 kr.

Rådgiverydelser: 626.145 kr.

Anlæg: 3.012.162 kr.

Samlede udgifter kr. ekskl. moms: 3.679.128 kr.

Regnskab for bevillingen:

Anlægsbevilling i alt: 4.105.145 kr.

Forbrug i alt: 3.679.128 kr.

Mindreforbrug: 426.017 kr.

Mindreforbruget skyldes, at rådgiver under projekteringen ved en fejl regnede prisen med moms.

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v., bilag 1, pkt. 7.2.

Generelle retningslinjer, budgetpublikationen.

Økonomiske konsekvenser

50.000 kr. søges overført til drift i overførselssagen i marts 2026, da der udeståe 1. års etableringspleje af beplantningen i projektet.

Mindreudgiften på 376.017 kr. tilgår kassebeholdningen.

Alle udgifter vedrører hovedfunktion 03.22 Folkeskoler.

Diverse
Sag nr. 75

Beslutningskompetence: BSU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.

Underskriftsside
Sag nr. 76

Beslutningskompetence: BSU

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at Børne- og Skoleudvalget godkender beslutningsprotokollen.

Beslutning

Protokollen blev underskrevet.

Sagsfremstilling

Børne- og Skoleudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen. For at godkende beslutningsprotokollen skal hvert medlem underskrive ved at trykke på "Godkend".

Lukket punkt: Totalrådgiver til udvidelsen af Nyager Skole
Sag nr. 77

Beslutningskompetence: KB

Beslutning

Anbefales.

Lukket punkt: Diverse - lukket
Sag nr. 78

Beslutningskompetence: BSU

Beslutning

Taget til efterretning.