Social- og Sundhedsudvalget

12-08-2025

Medlemmer

Formand Annie Arnoldsen Petersen (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Jette Louise Larsen (C)
Marianne Christensen (Ø)
Henriette Hesselmann (C)

Sager 55 - 65

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 55

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Oversigt fremlægges til orientering.

  1. Borgermøder om Rødovrestrategi 2025-2028 (bilag 1 )

Indstilling

Meddelelsespunktet forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Meddelelse vedr. borgermøder i efteråret 2025

Fremlæggelse af oversigt over visitation af borgere til plejehjem
Sag nr. 56

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger oversigt over visitation af borgere til plejehjem for 2024 og 2025, pr. juli 2025 til orientering.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at oversigt over visitation af borgere til plejehjem for 2024 og 2025 pr. juli 2025 tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger oversigt over visitation af borgere til plejehjem til orientering hver anden måned.

I perioden 6. maj 2025 til 16. juli 2025 har visitationsudvalget modtaget 36 ansøgninger om plejebolig. En borger fra Rødovre Kommune og tre borgere fra andre kommuner har modtaget afslag på ansøgning om plejebolig.

En borger fra anden kommune, der tidligere havde modtaget afslag på ansøgning om plejebolig, blev godkendt til plejebolig efter en genvurdering af ansøgningen på baggrunde af opdaterede oplysninger modtaget fra den pågældende kommune.

I perioden 6. maj 2025 til 16. juli 2025 er der sket følgende:

  • 20 borgere er flyttet permanent i plejebolig i Rødovre Kommune. En af de 20 borgere boede på bosted i anden kommune.
    Ingen borgere fra andre kommuner er flyttet i plejebolig i Rødovre Kommune.
  • En borger fra Rødovre Kommune er flyttet i plejebolig i anden kommune.
  • Fire borgere har takket nej til plejebolig:
    • En borger ønskede ikke at flytte lige nu. Er fortsat noteret på den generelle venteliste.
    • En borger var ikke tilfreds med boligen. Er fortsat noteret på den generelle venteliste.
    • Et ægtepar ønskede alligevel ikke at søge plejebolig og valgte helt at annullere deres ansøgninger.

Ledige plejeboliger

Der er pr. 16. juli 2025 to ledige plejeboliger:

  • En bolig på Ældrecentret Broparken der er under istandsættelse.
  • En ægteparbolig på Plejehjemmet Engskrænten. Der er for nuværende ingen ægtepar på ventelisten der søger ægteparbolig.

Rødovreborgere på den generelle venteliste

På den generelle venteliste er der opskrevet borgere, der lader sig skrive op til alle kommunens plejehjem, og som kommunen er forpligtet til at tilbyde en plejebolig inden for to måneder.

Der er noteret 12 borgere på den generelle venteliste. For tre af de 12 borgere er plejeboliggarantien overskredet.

Rødovreborgere på den specifikke venteliste

På den specifikke venteliste er der opskrevet borgere, der ønsker at bo på et specifikt plejehjem. Det betyder, at kommunen tilbyder en bolig, når der er en ledig bolig på det pågældende plejehjem.

Der er noteret 16 borgere på den specifikke venteliste:

  • 13 borgere ønsker Plejehjemmet Ørbygård.
  • En borger ønsker Dorthe Mariehjemmet.
  • En borger ønsker Plejehjemmet Engskrænten.
  • En borger ønsker Ældrecentret Broparken.

Rødovreborgere der søger anden kommune

To borgere søger udelukkende plejehjem i andre kommuner.

Udenbys borgere til Rødovre Kommune

11 borgere fra andre kommune er noteret på venteliste i Rødovre Kommune.

Seks af de 11 borgere søger under plejeboliggarantien. For tre af de seks borgere er plejeboliggarantien overskredet. Alle tre borgere, hvor plejeboliggarantien er overskredet, bor på plejehjem i andre kommuner.

En af de 11 borgere søger bolig i skærmet enhed og har tidligere takket nej til tilbudt bolig i skærmet enhed.

Endvidere har tre borgere sat deres ansøgning om plejebolig på pause og er derfor ikke en del af ventelisten.

Lov- og plangrundlag

Lov om almene boliger § 54.

Lov om social service § 192.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Borgere visiteret til plejehjem for 2024 og 2025, pr. juli 2025

Kommunalt tilsyn på ældre- og omsorgsområdet 2025 - godkendelse af tilsynsrapporter efter høring i rådene
Sag nr. 57

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Der er i perioden januar til februar 2025 gennemført de lovpligtige, uanmeldte tilsyn gældende for 2025 på ældre- og omsorgsområdet. Tilsynsrapporterne blev forelagt Social- og Sundhedsudvalget den 13. maj (sag nr. 32). Rapporterne blev derefter sendt til høring hos Seniorrådet, Handicaprådet, Udsatterådet og Integrationsrådet. Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger hermed høringssvarene med henblik på godkendelse af tilsynsrapporterne i Kommunalbestyrelsen.

Indstilling

Social- og Sundhedsudvalget indstiller,

  1. at høringssvarene fra rådene tages til efterretning samt
  2. at tilsynsrapporterne for 2025 godkendes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen har holdt et høringsmøde med rådene den 14. maj 2025, hvor repræsentanter fra Integrationsrådet, Udsatterådet og Seniorrådet deltog. Integrationsrådet har efterfølgende sendt et høringssvar, der er vedlagt som bilag.

Opsummering af rådenes bemærkninger

Seniorrådet og Integrationsrådet er overordnet set tilfredse med resultaterne af tilsynet i 2025, og anerkender det arbejde, der er sat i gang i forhold til de udfordringer tilsynet har peget på i visitationen og den kommunale hjemmepleje.

Integrationsrådet fremhæver etableringen af et fast vikarkorps og reorganiseringen af hjemmeplejegrupperne, som konkrete indsatser til at forbedre kvaliteten i hjemmeplejen.

Begge råd fremhæver særligt, at det er positivt med den gode fremgang, der ses på plejehjemmene og de midlertidige døgnpladser i 2025-tilsynet sammenlignet med sidste år. Der er også stor anerkendelse af den høje og stabile kvalitet, som Genoptrænings- og Rehabiliteringsenheden leverer.

Rådene kom ind på, hvad den nye ældretilsynslov kommer til at betyde (der henvises til sag nr. 32, behandlet på mødet den 13-05-25). Rådene hæftede sig særligt ved, at det fremtidige tilsyn bliver risikobaseret, og som udgangspunkt skal der kun foretages tilsyn hvert femte år. Det gav anledning til en vis bekymring og rådene opfordrer til, at Social- og Sundhedsforvaltningen arbejder med metoder til opfølgning på kvaliteten, så det bliver muligt at følge udviklingen tæt. Status på kvaliteten kan være et emne, som skal tages op på møder i Bruger- og Pårørenderådene på plejehjemmene fremadrettet.

Forvaltningens bemærkninger

Det er forvaltningens vurdering, at bemærkningerne fra rådene samt høringssvaret fra Integrationsrådet ikke giver anledning til yderligere tiltag udover dem, der allerede er i iværksat.

Ledergruppen i Ældre og Omsorg drøfter tiltag i forhold til løbende at følge op på kvaliteten i de enkelte enheder. Det kan fx være journalaudits med faste intervaller for at tjekke om gældende lovgivning, retningslinjer og god faglig praksis bliver efterlevet samt mulighed for at identificere områder, hvor der kan ske forbedringer.

Med hensyn til ældretilsynsloven, som går i drift den 1. juli 2025, så følger forvaltningen implementeringen tæt, og vil holde udvalget orienteret. Næste skridt er registrering af alle plejeenheder i den digitale plejeoversigt, som skal give ældre og pårørende bedre overblik over kvaliteten og styrke det frie valg.

Lov- og plangrundlag

Retssikkerhedsloven § 16 og serviceloven § 151.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Endelig godkendelse af tilsynsrapporterne for 2025 i Kommunalbestyrelsen den 26-08-25.

Bilag

Bilag 1: Høringssvar fra Integrationsrådet om kommunalt tilsyn 2025
Bilag 2: Tilsynsrapport Midlertidige døgnpladser 2025-Rødovre-Endelig rapport
Bilag 3: Tilsynsrapport Dorthe Mariehjemmet 2025-Rødovre-Endelig rapport
Bilag 4: Tilsynsrapport Genoptræning 2025-Rødovre-Endelig rapport
Bilag 5: Tilsynsrapport Plejehjemmet Broparken 2025-Rødovre-Endelig rapport
Bilag 6: Tilsynsrapport Plejehjemmet Ørbygård 2025-Rødovre-Endelig rapport
Bilag 7: Tilsynsrapport Plejehjemmet Engskrænten 2025-Rødovre-Endelig rapport
Bilag 8: Tilsynsrapport Hjemmeplejen 2025-Rødovre-Endelig rapport
Bilag 9: Tilsynsrapport DFS Plus 2025-Rødovre-Endelig rapport
Bilag 10: Tilsynsrapport Visitationen 2025-Rødovre-Endelig rapport
Bilag 11: Tilsynsrapport Dagcenter 2025-Rødovre-Endelig rapport
Bilag 12: Bilag Samlet vurdering tilsyn 2025

Tilsyn med botilbud 2024
Sag nr. 58

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger hermed tilsynsrapporten for Rødovre Kommunes bofællesskaber for 2024 til orientering. Rapporten er udarbejdet af Socialtilsyn Hovedstaden og omfatter følgende tilbud:

  • Slotsherrens Vænge (§ 105, stk. 1)
  • Bofællesskabet Rødovrevej 382 (§ 105, stk. 2)
  • Bofællesskabet Rødovrevej 386 (§ 105, stk. 2)
  • Bofællesskabet Bystrædet (§ 107)
  • Campus Espevang (§ 107)

Socialtilsynet vurderer, at Bofællesskaberne i Rødovre samlet set har den fornødne kvalitet og godkendes uden anmærkninger.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Ifølge lov om socialtilsyn skal der én gang årligt aflægges tilsyn med sociale tilbud og plejefamilier i Danmark. Det er Socialtilsyn Hovedstaden, der fører tilsyn med Rødovre Kommunes sociale tilbud.

Socialtilsyn Hovedstaden har i 2024 gennemført anmeldte tilsynsbesøg på alle fem tilbud i Rødovre. På de anmeldte tilsyn har Socialtilsyn Hovedstaden særligt haft fokus på tre temaer; Organisation og ledelse, Kompetencer og Fysiske rammer.

Derudover har der i tilsynet været fokus på Rødovre Kommunes ansøgning om, at afdelingen på Rødovrevej 386 bliver en del af Bofællesskaberne i Rødovre.

Tilsyn af bofællesskaberne i Rødovre

Socialtilsyn Hovedstaden konkluderer, at Bofællesskaberne i Rødovre samlet set har den fornødne kvalitet.

Af positive elementer fremhæver Socialtilsyn Hovedstaden bl.a.:

  • Tilbuddet har fokus på, at borgerne udnytter deres fulde potentiale i forhold til uddannelse og beskæftigelse.
  • Tilbuddet arbejder målrettet med borgernes udvikling af selvstændighed og sociale kompetencer samt deltagelse og inklusion i samfundet.
  • Borgerne trives generelt godt og er tilfredse med indsatsen og tilbuddets mange indsatser i henhold til at understøtte fysisk og mental sundhed.
  • Ledelsen er hensigtsmæssigt organiseret og har fokus på både daglig drift og strategisk udvikling.
  • De fysiske rammer understøtter trivsel og udvikling.
  • Medarbejdergruppen er tværfagligt sammensat.

Af udviklingsområder fremhæver Socialtilsyn Hovedstaden bl.a.:

  • Medarbejderne på Slotsherrens Vænge skal have opdateret deres metodiske viden for at sikre mere ensartethed på tilbuddene.
  • Rødovre Kommune skal på tværs af tilbuddene sikre en opdateret viden om magtanvendelser.
  • Den økonomiske gennemsigtighed er lav på grund af problemer med efterregulering af taksten fra det forudgående år.

Vores indsats ift. forbedringstiltagene er bl.a.:

  • Kompetenceniveauet på tværs af alle tilbud er blevet løftet markant siden 2023. Tilbuddene ligger i 2024 på 4 ud af 5 under temaet ”Kompetencer”, hvilket vidner om, at den målrettede indsats har haft en effekt. Tilbuddene har haft fokus på supervision, efter- og videreuddannelse og specialisering, og der er beskrevet en tydelig kompetenceprofil ved nye ansættelser.
    På Slotsherrens Vænge arbejdes der konkret med kompetenceudvikling gennem løbende ekstern supervision, som tager afsæt i borgernes behov samt metoderne Low Arousal og neuropædagogik. Desuden deltager en del af medarbejderne i et forløb med en personaletræner, der styrker samarbejdet om kerneopgaven.
  • Tilsynets bemærkning om manglende viden om magtanvendelsens betydning for borgernes selvbestemmelse har medført et øget fokus på området. På tværs af tilbuddene genbesøger vi regler og procedurer for magtanvendelse, og vi vil sikre, at den pædagogiske dokumentation tydeligt afspejler faglige overvejelser og respekt for borgerens selvbestemmelse.
  • Den lave økonomiske gennemsigtighed, som fremhæves i Tilsynsrapporten, relaterer sig til budget 2024, hvor der ikke var foretaget relevant efterregulering af et underskud fra 2022. Tilsynet bemærker, at der i budget 2025 er foretaget korrekte beregninger.

Ansøgning om organisatorisk ændring

Socialtilsyn Hovedstaden har i 2024 forholdt sig til Rødovre Kommunes ansøgning om væsentlig ændring af tilbuddets godkendelsesrammer. Ændringen vedrører, at Rødovre Kommune ønsker at Rødovrevej 386, der ind til nu har været en etableret afdeling under "andet tilbud i driftskommune" bliver en del af Bofællesskaberne i Rødovre. Årsagen til at Rødovre Kommune ønsker at samle tilbuddene er bl.a., at målgruppen på Rødovrevej 386 er sammenfaldende med den resterende målgruppe i tilbuddene, at der er samarbejde på tværs af tilbuddene samt at der er en fælles ledelse af alle fem tilbud.

Socialtilsyn Hovedstaden meddeler, at de godkender beslutningen om organisatorisk overflytning.

Lov- og plangrundlag

§ 6 og 12-18 i Lov om Socialtilsyn

§ 213 i Sundhedsloven

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Tidsplan

Ingen

Bilag

Bilag 1: Tilsynsrapport for Bofællesskaberne i Rødovre - genereret 11. juni 2025
Bilag 2: Afgørelse om godkendelse - Bofællesskaberne i Rødovre feb 2025

Forslag til kvalitetsstandarder på Familieområdet inden høring i Udsatterådet og Handicaprådet
Sag nr. 59

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger forslag til kvalitetsstandarder på Familieområdet inden høring i Udsatterådet og Handicaprådet.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at forslag til kvalitetsstandarder på Familieområdet drøftes, samt

at forslag til kvalitetsstandarder på Familieområdet sendes til høring i Handicaprådet og Udsatterådet.

Beslutning

Godkendt

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen har opdateret kvalitetsstandarderne på Familieområdet i Rødovre Kommune.

Udarbejdelse af kvalitetsstandarder for Familieområdet er en ”kan opgave” ifølge §154 i Barnets Lov. Kvalitetsstandarderne skal bidrage til at skabe overblik og gennemsigtighed for borgerne om kommunens serviceniveauer. Ligeledes skal kvalitetsstandarderne medvirke til at skabe klarhed og understøttelse i sagsbehandlingen.

Kvalitetsstandarderne blev vedtaget politisk første gang i september 2021, og er nu revideret på baggrund af overgangen til Barnets Lov pr. 1. januar 2024, og det Taskforce forløb Familieområdet, handicap har været en del af siden 2023. Taskforcen består af medarbejdere fra Social- og Boligstyrelsen og Ankestyrelsen. Taskforcen har som led i udviklingsarbejdet bidraget med kommentarer til kvalitetsstandarderne, som er indarbejdet i forslaget.

Kvalitetsstandarder på det specialiserede familieområde

Kvalitetsstandarderne på det specialiserede familieområde omhandler rådgivning og vejledning, tilbud om familiebehandling, psykologsamtaler, støttekontaktperson, aflastningsfamilie samt anbringelse uden for hjemmet. Endvidere omhandler kvalitetsstandarderne støtte til familier med børn med funktionsnedsættelse, eksempelvis i form af tabt arbejdsfortjeneste, merudgifter til handicapkompenserende udgifter m.m.

De handicapkompenserende ydelser skal sidestille familierne med familier, der ikke har børn med funktionsnedsættelse, så de så vidt muligt kan have et familieliv på lige fod med andre familier. Støttemulighederne for sårbare børn og unge handler om at give hjælp og støtte til børn og unge, der har behov for dette i kortere eller længere perioder, enten på baggrund af egne udfordringer eller dysfunktionelle familierelationer.

Kvalitetsstandarderne indeholder en beskrivelse af Rødovre Kommunes tilbud på Familieområdet, herunder hvilke kriterier der skal være opfyldt for at få en given hjælp. Sagsbehandlingstiderne, der er opgjort under de enkelte kvalitetsstandarder, oplyser om, hvor lang tid en sag maksimalt er undervejs fra første henvendelse/ansøgning til der træffes en afgørelse i sagen. Dette er under forudsætning af, at alle relevante og nødvendige dokumenter er tilstede for, at afgørelsen kan træffes. Herefter kan der være sagsbehandlingstid, indtil selve foranstaltningen iværksættes afhængigt af omfanget.

I kvalitetsstandarderne lægges der som udgangspunkt op til en fastholdelse af sagsbehandlingstiderne fra 2021. Dog foreslås udvidelse af sagsbehandlingstiderne på udvalgte områder, særligt børnehandicapområdet, hvor antallet af sager er steget markant. Rødovre Kommune ligger fortsat på niveau med de kommuner, vi normalt sammenligner os med, da de oplever den samme udvikling og tilsvarende har forlænget sagsbehandlingstiderne. Sagsbehandlingstiderne kan læses i kvalitetsstandarderne.

Kvalitetsstandarderne er inddelt i "Tværgående indsatser", "Handicapkompenserende indsatser", "Støttende indsatser", "Anbringelser" og "Ungestøtte", hvilket fremgår af indholdsfortegnelsen. I den elektroniske version fungerer indholdsfortegnelsen som link, der fører brugeren direkte til det ønskede afsnit.

Lov- og plangrundlag

Barnets Lov.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Kvalitetsstandarderne træder i kraft pr. 1. december 2025 efter høring af Udsatterådet den 4. september 2025 og Handicaprådet den 11. september 2025 og endelig godkendelse på Social- og Sundhedsudvalgsmøde den 11. november og Kommunalbestyrelsesmøde den 25. november 2025. Kvalitetsstandarderne fremlægges som minimum en gang per kommunalbestyrelsesperiode, og vil derudover blive fremlagt, hvis der foretages ændringer f.eks. i form af ny lovgivning.

Bilag

Bilag 1: Kvalitetsstandarder for Familieområdet 2025

Beredskabsplan for forebyggelse, tidlig opsporing og behandling af sager om overgreb mod børn og unge
Sag nr. 60

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger opdateret beredskabsplan for kommunens medarbejdere ved mistanke om vold og overgreb mod børn og unge til efterretning. Beredskabsplanen er blevet opdateret med henblik på at gøre planen mere læsevenlig for modtagerne.

Social- og Sundhedsudvalget besluttede på møde den 13. maj 2025 (sag nr. 36) at udsætte sagen med henblik på genbesøg af beredskabsplanen.

Sagen behandles samtidig i Børne- og Skoleudvalget og Social- og Sundhedsudvalget.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at planen Kommunalt beredskab - forebyggelse og håndtering af vold og overgreb mod børn og unge tages til efterretning.

Beslutning

Indstilles taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Siden 2013 har det været lovpligtigt for kommunerne at have et beredskab til forebyggelse og tidlig opsporing af vold og overgreb mod børn og unge. Med Barnets Lov, som trådte i kraft i 2024, følger et ansvar i kommunerne for at sikre beskyttelsen af børn og unges rettigheder.

Social- og Sundhedsforvaltningen har revideret kommunens beredskab, hvilket fremgår i vedlagte bilag. Beredskabet henvender sig til fagpersoner, der arbejder med eller er i tæt kontakt med børn og unge under 18 år i Rødovre Kommune. Beredskabet henvender sig til børne- og ungerådgivere på kommunens familieområde samt alle fagpersoner i Rødovre Kommune, der arbejder med børn og unge under 18 år. Det kan fx være personale i folkeskolen og dagtilbud, sundhedsplejen eller personale i kulturinstitutioner. Social- og Boligstyrelsens guide 'Kommunale beredskaber til forebyggelse, opsporing og håndtering af overgreb mod børn og unge' er anvendt til inspiration.

Beredskabet indeholder konkret vejledning i håndtering af vold og overgreb. Derudover præsenteres en række opmærksomhedspunkter i børn og unges adfærd, som kan støtte fagprofessionelle i den tidlige opsporing. Det er tænkt som et opslagsværk for kommunalt ansatte, der har brug for viden og støtte til at handle, hvis de pludselig får kendskab til, at et barn eller en ung er udsat for overgreb – hvad enten det er fysisk, psykisk eller seksuelt.

Beredskabet skal medvirke til:

  • at fagpersoner opnår tilstrækkelig viden til at reagere,
  • at fagpersoner bliver bedre til at forebygge, opspore og håndtere sager, hvor børn og unge udsættes for vold og seksuelle overgreb,
  • at fagpersoner arbejder tværfagligt og tværsektorielt i håndteringen af sagerne,
  • at fagpersoner er i stand til at iværksætte en faglig kvalificeret indsats.

Beredskabet beskriver, hvordan sager om vold eller overgreb mod børn og unge behandles, med angivelse af klare procedurer for handlinger ved mistanke eller viden om overgreb. Ved overgreb forstås såvel fysisk, psykisk, seksuelle overgreb som vold udøvet mod et barn eller en ung samt materiel og digital vold. Såvel håndteringen af underretninger, som samarbejdet med politi og med Børnehuset Hovedstaden i disse sager beskrives i beredskabet. Derudover formidler beredskabet kommunens organisering på området og danner grundlag for arbejdet med forebyggelse af overgreb i kommunens dag- og døgntilbud samt skoler. Det skal sikres, at både kendskabet til - og implementeringen af - beredskabet bliver så bredt forankret i det daglige arbejde i Rødovre Kommune.

I opdateringen er der særligt fokus på fremskudte børnesamtaler jf. Barnets lov §137, stk. 3.

Lov- og plangrundlag

Barnets Lov §15 stk. 2 (tidligere Lov om social service §19, stk. 5).

Økonomiske konsekvenser

Der er ydet kompensation (DUT-midler) for de meropgaver, som handlevejledningen medfører i form af flere administrative opgaver, da den blev indført i forbindelse med budget 2013.

Tidsplan

Barnets Lov trådte i kraft den 1. januar 2024.

Bilag

Bilag 1: Kommunalt beredskab - forebyggelse og håndtering af vold og overgreb mod børn og unge

Status på Sundhedspolitikken
Sag nr. 61

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen giver en status på arbejdet med Rødovre Kommunes Sundhedspolitik, herunder en præsentation af de igangværende indsatser, der understøtter arbejdet med politikkens fem strategimål. Rødovre Kommunes Sundhedspolitik er vedlagt til orientering som bilag.

Sagen behandles samtidig i alle fagudvalg.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

  1. at status på arbejdet med Sundhedspolitikken tages til efterretning,
  2. at arbejdet med strategimål 3: Trivsel i Top og strategimål 4: Fra overvægt til ligevægt sker via allerede igangsatte indsatser og strategier, og at der derfor ikke udarbejdes særskilte handleplaner til disse samt
  3. at arbejdet med den nuværende Sundhedspolitik forlænges frem til 2027, hvor den nye folkesundhedslov træder i kraft og danner grundlag for udarbejdelsen af en ny Sundhedspolitik.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Den 14. december 2021 godkendte Kommunalbestyrelsen forslag til proces for handleplaner til Sundhedspolitikken 2021-2025 (sag nr. 207), herunder at der én gang årligt forelægges en status for de relevante politiske udvalg.

I februar 2024 blev alle udvalg samt Kommunalbestyrelsen præsenteret for en status på handleplaner til Sundhedspolitikken (sag nr. 44). Indstillingen blev taget til efterretning.

Siden Sundhedspolitikken blev udarbejdet tilbage i 2021, er der sket flere forandringer, både lokalt og nationalt, som har påvirket behovet for udarbejdelse af særskilte handleplaner for alle fem strategimål. På tværs af kommunen er der for eksempel kommet nye politikker, strategier og indsatser, som taler ind sundhedsområdet og supplerer arbejdet med sundhedspolitikkens mål. Samtidig etableres der nye nationale rammer for det kommunale sundhedsarbejde via reformer og lovgivning.

Indstillingen om, at arbejdet med de resterende to strategimål sker via allerede igangsatte indsatser og strategier, skyldes, at virkeligheden er løbet forud for den planlagte proces for udarbejdelse af handleplaner. Både Social- og Sundhedsforvaltningen og øvrige forvaltninger har allerede udviklet, tilpasset og iværksat indsatser, der understøtter strategimålene Trivsel i Top og Fra ligevægt til overvægt. Derfor indstiller forvaltningen, at der ikke udarbejdes særskilte handleplaner for disse.

Sundhedspolitikkens målsætninger er i høj grad integreret i en bred palet af indsatser, som både er i drift og under fortsat udvikling.

Nedenfor er nogle eksempler på politikker, strategier, indsatser og reformer, der siden 2021 er kommet til og som taler ind i arbejdet med ét eller flere af Sundhedspolitikkens strategimål:

  • Rødovre Strategien 2025-2028

Strategien har blandt andet fokus på sunde rammer, der favner alle livsfaser. Strategien er med til at sikre, at sundhed indtænkes bredt i den kommunale udvikling og bidrager således til at understøtte samtlige strategimål i Sundhedspolitikken. Strategien forventes endeligt vedtaget i august 2025.

  • Mod på Trivsel

Det igangværende arbejde med en handleplan for børn og unges trivsel lægger op til et forstærket fokus på at finde gode og fælles løsninger. Dermed videreføres intentionerne fra strategimål 3 Trivsel i Top igennem arbejdet med Mod på Trivsel og bidrager til en helhedsorienteret indsats med fokus på at fremme trivsel og mental sundhed blandt børn og unge i Rødovre Kommune.

  • Seniorer og Byrum

Projektet har fokus på at skabe aktive og meningsfulde fællesskaber for seniorer, hvor byens rum og nærliggende natur danner rammen om aktiviteter, der fremmer både mental og fysisk sundhed. Projektet bidrager dermed til realiseringen af strategimål 1 Rødovre i Bevægelse og strategimål 3 Trivsel i Top.

  • Klar Livet-samarbejdet

Klar Livet er et samarbejdsprojekt mellem ti kommuner på Vestegnen og Sydamager, som løber frem til 2030. Projektet har til formål at styrke unges mentale sundhed og livsmuligheder ved at reducere brugen af alkohol, stoffer, tobak og nikotin. Gennem tværgående indsatser i skoler, foreninger og ungdomsuddannelser arbejdes der for at skabe sunde, nikotinfrie fællesskaber og øge de voksnes viden om forebyggelse, så flere unge får mulighed for at klare livet uden røg og rusmidler.

  • Sundhedsreformen og Folkesundhedsloven

Den 1. januar 2027 træder Sundhedsreformen i kraft, hvilket får betydning for kommunens arbejde med sundhed, herunder den patientrettede forebyggelse og styrkelse af det nære sundhedsvæsen. Som en del af Sundhedsreformen vil der blive præsenteret en Folkesundhedslov. Folkesundhedsloven forventes at forpligte kommunerne til at arbejde systematisk med at styrke folkesundhed og mindske ulighed i sundhed. Kommunerne skal selv, ud fra en fastlagt ramme, formulere konkrete mål for deres lokale indsatser.

Status på strategimålene i Sundhedspolitikken

Selvom Social- og Sundhedsforvaltningen ikke har udarbejdet særskilte handleplaner til alle fem strategimål i Sundhedspolitikken, arbejdes der aktivt med forskellige indsatser og initiativer, som samlet set bidrager til realisering af politikken i sin helhed. Dette fremgår af vedlagte bilag (bilag 1), der præsenterer et overblik over igangværende indsatser under de fem strategimål.

På trods af den brede dækning i oversigten, er der tale om et uddrag af indsatser, og ikke en fuldstændig opgørelse over alle kommunale aktiviteter, der bidrager til opfyldelsen af Sundhedspolitikkens strategimål.

Foruden bilagets oversigt og beskrivelse af de igangværende indsatser, følger herunder en kort beskrivelse af arbejdet med de fem strategimål:

  • Strategimål 1: Rødovre i Bevægelse

Formålet med strategimål 1 er at gøre bevægelse til en naturlig del af hverdagen og skabe rammer, der motiverer alle borgere til fysisk aktivitet og fællesskab – uanset alder og udgangspunkt. Der er udarbejdet en handleplan for arbejdet med strategimålet, som blev afsluttet med udgangen af 2024.

Som det fremgår af bilaget, findes der mange indsatser i Rødovre Kommune, der understøtter fysisk bevægelse blandt borgerne. Blandt andet kan nævnes partnerskabet med DGI Storkøbenhavn, som har bidraget til at øge antallet af foreningsaktive børn og unge i kommunen. Dertil findes der forskellige indsatser målrettet motionsuvante borgere. Karakteristisk for disse indsatser er, at de er udviklet i tværfaglige og/eller tværkommunale samarbejder. Indsatserne spænder fra lokale bevægelsesfællesskaber til økonomisk og social støtte til deltagelse.

  • Strategimål 2: Den første røgfri generation 2030

Formålet med strategimål 2 er at forebygge, at børn og unge begynder at ryge eller bruge tobaks- og nikotinprodukter samt at understøtte en generel bevægelse mod et røgfrit samfund. Der er udarbejdet en handleplan for arbejdet med strategimålet, som blev afsluttet med udgangen af 2023.

Inden for tobaks- og nikotinområdet arbejdes der fortsat bredt med forebyggelse, normændringer og hjælp til rygestop – både blandt unge og voksne. Indsatserne retter sig mod flere arenaer, herunder foreninger, arbejdspladser, skoler, uddannelsesinstitutioner og offentlige udearealer.

Et centralt element i arbejdet med strategimål 2 er Klar Livet-samarbejdet, som er et tværkommunalt partnerskab fra 2020-2030, der understøtter børn og unges røgfrihed gennem indsatser på skoler og ungdomsuddannelser, forældreinddragelse, målrettede stop-forløb og samarbejde med foreningslivet.

  • Strategimål 3: Trivsel i Top

Formålet med strategimål 3 er at fremme mental sundhed og trivsel gennem øget viden, stærke fællesskaber og sundhedsfremmende rammer i lokalsamfundet.
Der er ikke udarbejdet en særskilt handleplan for strategimålet, men gennem forskellige initiativer arbejdes der målrettet på at fremme mental sundhed og trivsel blandt borgere i alle aldre.

Via arbejdet med den tværgående handleplan for Mod på Trivsel skabes et forstærket fokus på, hvordan vi kan styrke arbejdet med at fremme børn og unges mentale sundhed og trivsel. Mod på Trivsel er baseret på dialog med borgere og fagpersoner og den kommende handleplan præsenterer en række nye og eksisterende initiativer, der har potentiale for at styrke børn og unges trivsel i Rødovre Kommune.

Sundhedsforvaltningen arbejder desuden målrettet med at fremme mental sundhed og trivsel gennem et partnerskab med ABC for mental sundhed. ABC for mental sundhed er en forskningsbaseret indsats, der retter sig mod hele befolkningen. Tilgangen har fokus på at skabe de bedst mulige rammer og betingelser for trivsel. Målet med partnerskabet er at få udbredt ABC-tilgangen til øvrige forvaltninger og frivilligområdet for hermed at skabe en fælles retning for arbejdet med borgernes mentale sundhed.

Med de eksisterende initiativer og den omfattende handleplan for Mod på Trivsel, der er under udarbejdelse, vurderes det, at strategimål 3 allerede er godt integreret i kommunens arbejde med at fremme mental sundhed og trivsel for borgerne. Derfor anses udarbejdelsen af en særskilt handleplan for strategimål 3 Trivsel i Top ikke for nødvendig. Social- og Sundhedsforvaltningen vil fortsat evaluere og tilpasse arbejdet under strategimålet for at sikre, at alle borgere har adgang til meningsfulde fællesskaber og ressourcer, der fremmer mental sundhed og trivsel.

  • Strategimål 4: Fra overvægt til ligevægt

Formålet med strategimål 4 er at fremme en sund levevis og reducere forekomsten af overvægt gennem strukturelle tiltag, forebyggelse og opsporing, samt et fokus på at bekæmpe stigmatisering og ulighed i sundhed. Der er ikke udarbejdet en særskilt handleplan for strategimålet.

På vægttabsområdet er der sket markante forandringer siden Sundhedspolitikken blev udarbejdet i 2021. Blandt andet er vægttabsmedicin hurtigt blevet udbredt blandt voksne, hvilket har medført en ændring i motivation og efterspørgsel til kommunens forløb. Borgere skal, forud for opstart af vægttabsmedicin, have afprøvet vægttab via livsstilsinterventioner i minimum 3-6 måneder. Dette har medført flere henvisninger til vægttabsforløb på voksenområdet samt et tæt samarbejde med de praktiserende læger. Der er derfor fortsat et stort behov for kommunale tilbud, der kan støtte borgere med vægttab, både for dem der bruger og dem der ikke bruger vægttabsmedicin.

Rødovre Sundhedscenter har i flere år haft tilbuddet Vægtenheden, hvor der både er et forløb målrettet børn, unge og deres familier (4–18 år) og et målrettet voksne (18+ år). Børn og unge henvises primært via sundhedsplejen og deltager i et individuelt forløb, der er målrettet hele familien. De voksne henvises primært af egen læge og deltager i et gruppeforløb. Sundhedscentret tilbyder derudover mere generelle sundhedsforløb som Vaneværkstedet og Sundhedssamtaler, hvor borgerne kan få hjælp til at arbejde med alt fra søvn, mental trivsel, nikotin samt kost- og motionsvaner.

Med afsæt i de eksisterende tilbud vurderes det, at strategimål 4 allerede er godt integreret i kommunens arbejde med at fremme sund levevis og forebygge overvægt. Udviklingen på vægttabsområdet – herunder udbredelsen af vægttabsmedicin – understreger behovet for differentierede kommunale tilbud, som både støtter borgere med og uden medicinsk behandling. På den baggrund anses det ikke for nødvendigt at udarbejde en særskilt handleplan for strategimål 4 Fra overvægt til ligevægt. Social- og Sundhedsforvaltningen vil løbende følge udviklingen og tilpasse indsatsen, så den fortsat imødekommer borgernes behov og understøtter et helhedsorienteret arbejde med sundhed og vægt.

  • Strategimål 5: Sundhed i skolen

Formålet med strategimål 5 er at styrke børn og unges trivsel og sundhed gennem tidlig opsporing, kompetenceudvikling, tværfaglig indsats og styrkede rammer i dagtilbud og skole. Strategimålet skal sikre, at børn og unge møder fagpersoner, fællesskaber og miljøer, der understøtter deres mentale og fysiske sundhed. Sundhed i skolen har været integreret i den politisk besluttede indsats Sundhed og Trivsel.

Skolerne har i regi af Sundhed og Trivsel afprøvet en række initiativer, som har bidraget med ny viden, styrket tværfaglige netværk og ført til praksisnære forløb i undervisningen. Flere af prøvehandlingerne videreføres og indgår som inspiration i den kommende handleplan for Mod på Trivsel.

Blandt initiativerne kan nævnes Sund Søvn på Islev Skole, som har fokus på at øge elevernes bevidsthed om betydningen af søvn og digitale vaner og dermed fremme deres mentale trivsel og læringsparathed. Et andet eksempel er Legepatruljer, hvor ældre elever i folkeskolen faciliterer leg og bevægelse for yngre børn, hvilket både styrker fysisk aktivitet, sociale relationer og ansvarsfølelse på tværs af alderstrin.

Det igangværende arbejde med strategimål 5 vil på mange områder vil blive videreført i handleplanen for Mod på Trivsel og medvirke til at fastholde et stærkt fokus på sunde rammer og fællesskaber i børn og unges hverdag. Social- og Sundhedsforvaltningen vil fortsat samarbejde på tværs af forvaltninger og fagligheder om initiativer, der fremmer børn og unges sundhed.

Lov- og plangrundlag

Rødovre Kommunes Sundhedspolitik

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Bilag 1. Indsatser under Sundhedspolitikkens fem strategimål
Bilag 2: Rødovre Kommunes Sundhedspolitik 2021-2025

Endelig vedtagelse af Rødovrestrategi 2025-2028
Sag nr. 62

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Rødovrestrategi 2025-2028 med undertitlen Vi finder fremtidens løsninger i fællesskab - tegner vores fælles plan for den fortsatte udvikling af vores velfærd og byen, som vi folder ud i vores politikker, handleplaner, projekter og i det daglige samarbejde. Rødovrestrategien tager afsæt i visionen Sammen om Rødovre, som har været i gang i Rødovre Kommune i flere år, og som sætter retningen for fremtidens Rødovre.

Forslaget til Rødovrestrategi 2025-2028 har været i offentlig høring og der er kommet 9 høringssvar. Rødovrestrategi 2025-2028 fremlægges nu til endelig vedtagelse.

Sagen behandles i alle fagudvalg.

Indstilling

Teknisk forvaltning indstiller,

  1. at Rødovrestrategi 2025-2028 vedtages endeligt, med de ændringer der fremgår af sagsfremstillingen samt
  2. at udmøntningen af Rødovrestrategi 2025-2028 i Kommuneplan 2026 sker i form af en delvis revision af Kommuneplan 2022.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Vi finder fremtidens løsninger i fællesskab

Rødovrestrategien er det fælles politiske ståsted, der sætter retning for Rødovre Kommune. Rødovrestrategien fungerer som det politiske arbejdsgrundlag, hvor vi viser, hvad vi i kommunen pejler efter i årene frem for fortsat at være en stærk og attraktiv velfærdskommune.

Kommunalbestyrelsen har i hver valgperiode pligt til at offentliggøre et forslag til strategi for kommunens planlægning. Kommunalbestyrelsen besluttede i august 2023, at den lovpligtige planstrategi indarbejdes i en strategi for hele kommunens virke - nemlig Rødovrestrategie 2025-2028.

Rødovrestrategi 2025-2028 er bygget op omkring syv højt prioriterede velfærdsindsatser, to byudviklingsområder og særlige fokusområder samt strategien for kommuneplanlægningen, der tilsammen sætter retning for, hvordan vi vil arbejde med at indfri visionen Sammen om Rødovre og også i fremtiden fortsætter med at være en mønsterkommune på velfærd, der bygger på stærkt sammenhold og meningsfulde fællesskaber. De syv velfærdsindsatser er:

  1. Demokrati og stærke sociale fællesskaber
  2. Attraktive skoler og dagtilbud der fremmer leg, læring og trivsel
  3. Gode kultur- og idrætstilbud
  4. Sunde rammer, der favner alle livsfaser
  5. Et trygt liv for ældre borgere
  6. En alsidig og levende by for borgere og virksomheder
  7. Et grønnere og mere bæredygtigt Rødovre

For hver velfærdsindsats beskriver Rødovrestrategien Kommunalbestyrelsens ambitioner og mål på området, sammen med eksempler på konkrete indsatser og tiltag, der bidrager til at indfri ambitionerne.

Involvering og dialog med borgere og brugere

Rødovrestrategi 2025-2028 baserer sig på input fra en lang række involverende aktiviteter og initiativer forud for og undervejs i udarbejdelsen. Eksempelvis Opgaveudvalg, Ungeklimaråd, Ung strategi, Mod på trivsel, Fremtidens ældreområde, Nabokaffe, Fælleselevråd, Klimaliv, og Rødovredagen 7. september 2024.

Høringssvar

Der er indkommet i alt 9 høringssvar til forslaget til Rødovrestrategi 2025-2028. Høringssvarene ses i Bilag 1 – Indkomne høringssvar.

Hovedparten af høringssvarene kommer fra organisationer, foreninger o.lign. og retter sig imod alle strategiens 7 velfærdsindsatser. Høringssvarene udtrykker generel opbakning til indsatserne, men påpeger opmærksomhedspunkter fx. vedrørende børns behov i skoler og institutioner og fagprofessionelles arbejdsvilkår. Nogle af høringssvarene efterspørger desuden en stærkere vægt på bæredygtighed og den grønne dagsorden. Tre af høringssvarene kommer fra professionelle grundejere med ønsker til den kommende Kommuneplan 2026. Forvaltningernes kommentarer og bemærkninger til høringssvarene ses i bilag 2 - høringsskema.

På baggrund af første politiske behandling af udkast til Rødovrestrategien og de indkomne høringssvar foreslår forvaltningerne at Rødovrestrategi 2025-2028 vedtages med følgende ændringer:

a) Side 8, overskriften på afsnit 2. "Attraktive skoler og dagtilbud der fremmer leg, læring og trivsel" ændres til 2. "Attraktive dagtilbud og skoler der fremmer leg, læring og trivsel".

b) Side 8, afsnittet ”Læringsfællesskaber af høj kvalitet for alle børn og unge”:

Følgende tekst tilføjes: ”Vi inddrager også æstetiske læringsprocesser og inddragende kulturværktøjer som et element i arbejdet med trivsel”.

c) Side 8, afsnittet ”Læringsfællesskaber af høj kvalitet for alle børn og unge”:

Følgende tekst tilføjes: ”Vores ambition er at uddanne fremtidens unge i at være bæredygtige. I Rødovre Kommunes skoler arbejder alle børn og unge med læring om klima, miljø og bæredygtighed. Det sker blandt ved, at skolerne benytter forskellige læringsforløb, der har til formål at styrke elevernes viden om klima, affaldshåndtering, genbrug, bæredygtighed, FN’s Verdensmål, teknologi og innovation mv.”

d) Side 9, overskriften på afsnittet "Styrket samarbejde om børn og unge" ændres til "Styrket samarbejde om udsatte børn og unge."

e) Side 14, overskriften på afsnittet "Helhedspleje og borgernær pleje" ændres til "Helhedsindsats og borgernær pleje".

f) Side 15, sidste afsnit: "helhedspleje" ændres til "helhedsindsats"

g) Side 18, afsnittet "Planter, dyr og vand har plads i byen":

Følgende tekst tilføjes: "Vi vil understøtte borgernes brug og glæde ved naturen. Det gælder både børn, voksne og gamle – individuelt såvel som i regi af de frivillige foreninger."

h) Side 19, afsnittet "Fjernvarme og kollektiv transport bidrager til co2-reduktion":

Teksten om BRT slettes.

Teksten suppleres således: ”Vi indgår i relevante samarbejder for at skabe et tættere og sammenhængende net af kollektive transportformer…”

i) Side 27:

Oplistningen af vedtagne lokalplaner hhv. lokalplaner, der forventes vedtaget opdateres til status pr. august 2025.

Kommuneplan 2026

I umiddelbar forlængelse af den endelige vedtagelse af Rødovrestrategi 2025-28 udarbejder forvaltningen et forslag til Kommuneplan 2026. Behovene for ændringer i kommuneplanen begrænser sig til tilpasninger og mindre justeringer, hvilket vil ske i form af en delvis revision af Kommuneplan 2022.

Lov- og plangrundlag

Planloven

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Tidsplan

Forslag til Rødovrestrategi 2025-2028 har været i offentlig høring fra den 5. marts til den 30. april 2025.

Endelig vedtagelse – august 2025.

Offentliggørelse – september 2025.

Bilag

Bilag 1: Indkomne høringssvar Rødovrestrategi 2025-2028
Bilag 2: Høringsskema Rødovrestrategi 2025-2028
Bilag 3: Rødovrestrategi 2025-2028

Forventet regnskab pr. juni 2026, Social- og Sundhedsudvalget
Sag nr. 63

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Social- og Sundhedsforvaltningen forelægger en opfølgning på forbruget af nettodriftsmidler i 2025 under Social- og Sundhedsudvalgets ramme med udgangspunkt i status pr. ultimo marts 2025 til efterretning.

Indstilling

Social- og Sundhedsforvaltningen indstiller,

at orientering tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Der henvises til bilaget "Forventet regnskab 2025 pr. juni 2025 - Social- og Sundhedsudvalget".

Lov- og plangrundlag

Principper for økonomistyring i Rødovre Kommune

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Tidsplan

Ingen

Bilag

Bilag 1: Forventet regnskab 2025 pr. juni 2025 - Social- og Sundhedsudvalget

Diverse
Sag nr. 64

Beslutningskompetence: SOSU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.

Underskriftsside
Sag nr. 65

Beslutningskompetence: SOSU

Indstilling

Forvaltningen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget godkender beslutningsprotokollen.

Beslutning

Godkendt.

Protokol oplæst.

Mødet slut kl. 9.20

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget skal efter oplæsning af beslutningerne godkende beslutningsprotokollen.

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på "Godkend."