Teknik- og Miljøudvalget

16-01-2024

Medlemmer

Formand Jan Kongebro (A)
Pia Hess Larsen (A)
Lene Due (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Mogens Brauer (C)

Sager 1 - 10

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 1

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Oversigt fremlægges til orientering.

  1. Henvendelse og svar fra Transportministeren om øget kapacitet og støjreduktion på Motorring 3 (se bilag 1 og 2)
  2. Hastighedsnedsættelse af Roskildevej (se bilag 3)
  3. Reduktion i antal afgange for 9A (se bilag 4).

Indstilling

Meddelelsespunkterne forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Bilag

Bilag 1: Mail fra transportministeren
Bilag 2: Svar til transportministeren
Bilag 3: Hastighedsnedsættelse af Roskildevej
Bilag 4: Tilpasning af 9A

Status på Affaldsplan 2022-2033
Sag nr. 2

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Affaldsplanen er nu over halvvejs i første planperiode, og der orienteres derfor om status på planens indsatser.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Kommunalbestyrelsen godkendte på deres møde den 25. januar 2022 (sag nr. 2) Affaldsplan 2022-2033. Affaldsplanen er nu over halvvejs i første planperiode, og det er derfor tid til at gøre status over indsatserne. Affaldsplanen er inddelt i følgende fem temaer, hver med et antal indsatser:

  • Tema 1 – Mere sortering og genanvendelse
  • Tema 2 – Udvikling af indsamlingsordninger
  • Tema 3 – Genbrug og cirkulær økonomi
  • Tema 4 – Erhvervsaffald
  • Tema 5 – Teknologi

De fem temaer gennemgås kort nedenfor og uddybes i bilag 1-5.

Tema 1 - Mere sortering og genanvendelse
Der er udarbejdet en rapport, der har undersøgt mulighederne for at øge affaldssortering i etageejendomme. I denne har der bl.a. været fokus på at udarbejde en indflytterpakke om affald til nye beboere, et kampagnekoncept, at stille selvvalgte indendørs sorteringsmuligheder til rådighed, undersøge hvilken effekt farvede poser, der passer til piktogrammerne, har samt udvikle pop-up-events. Rapporten har konkluderet, at de farvede poser samt de selvvalgte sorteringsmuligheder ikke havde betydelig effekt. Der bliver derfor primært arbejdet videre med indflytterpakken, kampagnekonceptet og pop-up-events.

Der er indkøbt små skabe til farligt affald til de mindre etageejendomme. De er uddelt efter behov, og de mindre ejendomme har taget godt imod dem.

En ny frivillig tilvalgsordning har skabt et større incitament for valg af nedgravede affaldsbeholdere i boligforeninger. Det bliver fremover muligt, at Rødovre Kommune indkøber og graver beholderne ned, mod at boligforeningen får et nyt affaldsgebyr.

Der er udarbejdet, gennemført og gentaget en informationskampagne om bygge- og anlægsaffald til villaer og rækkehuse. I slut 2022 var der, i en sorteringskampagne, fokus på madaffald. Der vil blive udarbejdet og gennemført sorteringskampagner løbende i hele planperioden.

Som et led i bedre sortering i det offentlige rum, er der udskiftet mindst 16 offentlige skraldespande, med nye skraldespande, som har rum til sortering.

Indsatser inden for skoler og institutioner, afventer etablering af den nye genbrugsstation. Der bliver dog løbende udarbejdet pixiebøger til de mindste børn, for fortsat at sætte fokus på affaldssortering.

Tema 2 - Udvikling af indsamlingsordninger
En brugerundersøgelse om ordningen for haveaffald er igangsat. Her er der fokus på behovet for afhentning af haveaffald i vinterperioden, samt nye indsamlingsformer, som f.eks. mulighed for at låne en større container hen over en weekend.

Som et led i bedre sortering bliver forbrændingsegnet storskrald kørt til eftersortering hos Marius Pedersen. Det har forbedret genanvendelsen af forbrændingsegnet storskrald med ca. 20 procent. Muligheder for at flytte storskrald til direkte genbrug vil blive undersøgt i 2024.

Alle klistermærkerne på affaldsbeholderne er ved at blive udskiftet. Det sker i forbindelse med indførelsen af de ti affaldstyper og de nye nationale affaldspiktogrammer.

Tema 3 - Genbrug og cirkulær økonomi
På den nuværende genbrugsstation er der indrettet et genbrugshus på ca. 80 kvm. Det vil blive ført videre til den nye genbrugsstation, men i en større udgave, når der etableres en ny genbrugsstation. Denne forventes færdig i slut 2024.

Der er indrettet en skibscontainer, som fungerer som et mobilt genbrugshus kaldet "Byttestedet". Byttestedet bliver løbende flyttet rundt i kommunen, således at direkte genbrug bliver nemmere tilgængelig for borgerne.

Behovet for hjælp til at arrangere mindre genbrugs-arrangementer hos borgere og foreninger vil blive undersøgt i 2024. Det kan f.eks. være mulighed for at låne borde og stole til loppemarkeder eller lignende.

Fokus på grønne indkøb og cirkulær økonomi i byggeri og renovering afventer igangsættelse.

Tema 4 - Erhvervsaffald
Der har været afholdt fyraftensmøder for erhverv i Rødovre med fokus på den nye lovgivning, der trådte i kraft i januar 2023 for virksomheders affaldssortering. De nye regler for virksomheder betyder, at virksomheder skal sortere deres affald i de samme 10 affaldstyper, som private husstande. Affaldssortering på virksomheder er derfor også et fokusområde ved miljøtilsyn, hvor der bliver taget udgangspunkt i Miljøstyrelsens materiale målrettet virksomheder.

Som et led i at fremme sorteringen hos de mindre virksomheder er der udarbejdet en kampagne, der sætter fokus på indendørs affaldssortering hos virksomhederne. Denne er blevet gennemført og gentaget.

På tilsyn hos mindre virksomheder, som lejer sig ind i samme bygning, bliver der oplyst om, at de har mulighed for at lave fælles affaldsløsninger, så økonomien hænger bedre sammen.

Der bliver udført tilsyn på byggepladser, hvor der er fokus på sorteringen af det affald, som opstår i skurvogne og på byggepladsen. Hertil vil der blive udarbejdet en minisorteringsguide for det mest almindelige erhvervsaffald, der opstår i forbindelse med byggeri.

Tema 5 - Teknologi
Der er udviklet og lanceret en affalds-app til borgerne. Her kan de nemt komme i kontakt med Affald og Genbrug, hvis de har spørgsmål til affaldsindsamling eller sortering. Målet er 5000 downloads af appen. Der er pt. 2895 borgere, som har downloadet appen.

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse nr. 2512 af 10. december 2021 om affald.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Tema 1
Bilag 2: Tema 2
Bilag 3: Tema 3
Bilag 4: Tema 4
Bilag 5: Tema 5

Støjkortlægning 2023 (2022)
Sag nr. 3

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Miljøstyrelsen har gennemført en kortlægning af støjen fra Rødovre Kommunes veje.

På baggrund af kortlægningen skal Rødovre Kommune udarbejde en støjhandlingsplan, hvor kommunens indsats for at reducere trafikstøjen beskrives.

Af kortlægningen kan det ses, at de mest støjbelastede boliger i Rødovre ligger langs Motorring 3 og langs kommunens gennemskærende veje. Antallet af støjbelastede boliger er steget med næsten 50% siden kortlægningen i 2017.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at Støjkortlægning 2023 tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Miljøstyrelsen har i 2022-2023 gennemført en kortlægning af trafikstøjen i 13 kommuner i Storkøbenhavn, heriblandt Rødovre. Rapporten om støjkortlægning er vedlagt som bilag.  

Kortlægningen er udarbejdet på baggrund af data fra Rødovre Kommune, Vejdirektoratet og nabokommuner. Trafikdata fra Rødovre Kommune er fra 2021, og hastigheder indgår som faktiske hastigheder, ikke skiltede hastigheder.

Trafikstøjen er i rapporten dels angivet som en døgnvægtet middelværdi (Lden), og dels i form af nattestøj (Ln).

Resultater

Kortlægningen beskriver situationen i 2021, hvor arbejdet med etablering af støjreducerende belægning på Slotsherrensvej var i gang. Slotsherrensvej indgår derfor i beregningerne med støjreducerende belægning på strækningen øst for Tårnvej og med delvis støjreducerende belægning på strækningen vest for Tårnvej. Tårnvej indgår i beregningerne med støjreducerende belægning på strækningen nord for Jyllingevej, og Jyllingevej indgår i beregningerne med almindelig belægning, da arbejdet her ikke var igangsat i 2021.

Et væsentligt resultat af kortlægningen er tabelopgørelser over antallet af støjbelastede boliger og personer i hvert af de anførte støjintervaller. Samlet set er der 9.179 boliger og 19.709 personer, der har en støjbelastning over den vejledende støjgrænse på Lden 58 dB, hvilket svarer til ca. 44% af boligerne i Rødovre Kommune.

Sammenligningen med kortlægningen i 2017 kan give en pejling for, hvordan vejstøjen i overordnede træk har udviklet sig i Rødovre over de seneste 5 år. Optællingerne viser, at antallet af støjbelastede boliger er steget med næsten 50% i perioden.

Stigningen i antallet af støjbelastede boliger kan forklares ved:

  • Motorring 3 indgår i denne kortlægning med støjreducerende belægning ligesom i 2017, men trafikmængden på M3 er steget betragteligt i perioden. Dette er den væsentligste årsag til den store stigning i antallet af støjbelastede boliger
  • Trafikmængden på en del af kommunens veje er øget eller den faktiske hastighed er steget i forhold til i 2017. Dette er en mindre årsag til stigningen i antallet af støjbelastede boliger.

På baggrund af beregningerne er selve støjkortene udarbejdet. Støjkortene er det egentlige resultat af kortlægningen, og de offentliggøres på Miljøstyrelsens hjemmeside samt indberettes til EU af Miljøstyrelsen.

På baggrund af støjkortlægningen skal der udarbejdes en støjhandlingsplan, hvor kommunens indsats for at reducere trafikstøjen beskrives. Støjhandlingsplanen forventes at være færdig medio 2024.

Støjkortlægning og handlingsplaner skal opdateres hvert femte år.

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse nr. 2092 af 18. november 2021 om kortlægning af ekstern støj og udarbejdelse af handlingsplaner.

Vejledning nr. 4, 2006 om støjkortlægning og støjhandlingsplaner.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Miljøstyrelsen offentliggør den samlede støjkortlægning for de større sammenhængende byområder i Danmark og indberetter kortlægningen til EU.

Arbejdet med støjhandlingsplanen er igangsat og forventes afsluttet medio 2024.

Bilag

Bilag 1: Rødovre - Støjkortlægning 2023 - NORD2000

Endelig vedtagelse af Tillæg 1 til Lokalplan 136
Sag nr. 4

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Kommunalbestyrelsen vedtog på møde den 26. september 2023 at forelægge Forslag til Tillæg 1 til Lokalplan 136 Rødovre Centrum i fire ugers offentlig høring. Lokalplanen indstilles nu til endelig vedtagelse.

Lokalplanen giver mulighed for større butiksstørrelser til detailhandlen i Rødovre Centrum.

I høringsperioden er der indkommet 1 høringssvar. Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i lokalplanen.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at Tillæg 1 til Lokalplan 136 vedtages endelig.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Tillæg 1 til Lokalplan 136 sikrer, at Lokalplan 136 giver samme mulighed for butiksstørrelserne til detailhandlen som kommuneplanrammerne 5C01 og 5C03 i Kommuneplan 2022-2032. Bestemmelserne vedrørende areal til detailhandlen ændres fra henholdsvis 3.500 m² for dagligvarer og 2.000 m² for udvalgsvarer til 5.000 m² for begge dele.

Høringssvar

I høringsperioden er der indkommet 1 høringssvar fra Agenda 21 Gruppen i Rødovre. Heri argumenteres der for at forkaste forslaget til lokalplanen på baggrund af, at det ikke skaber en bæredygtig udvikling, da det appellerer til mere forbrug og mere bilkørsel. Herudover lyder argumentet, at udvidelsen af butikstørrelsen forårsager, at mindre lokalcentre har svært ved at leje deres butikslokaler ud.

Forvaltningen vurderer ikke, at der er grundlag for at forkaste Tillæg 1 til Lokalplan 136, idet der alene er tale om at bringe overensstemmelse mellem mulighederne i kommuneplanen og  lokalplanen. Udvidelsen af detailhandlen foregår endvidere inden for eksisterende bygningsmasse, og det ændrer således ikke på selve det areal, som Rødovre Centeret har i dag.

Høringssvaret med Teknisk Forvaltnings bemærkninger er vedlagt som bilag.

Lov- og plangrundlag

Planloven.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Endelig vedtagelse: januar 2024

Offentlig bekendtgørelse: februar 2024.

Bilag

Bilag 1: Tillæg 1 til Lokalplan 136 - endelig vedtagelse
Bilag 2: Høringsskema

Lokalplan 155 Agerkær og Ruskær - Endelig vedtagelse
Sag nr. 5

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Kommunalbestyrelsen vedtog på møde den 20. juni 2023 at forelægge Forslag til Lokalplan 155 Agerkær og Ruskær i ni ugers offentlig høring. Lokalplanen indstilles nu til endelig vedtagelse.

Lokalplan 155 Agerkær og Ruskær skaber mulighed for en fortætning i det stationsnære kerneområde nordvest for Rødovre Station og den nye bydel Rødovre Port. Lokalplanområdet er beliggende i det store almene boligområde Milestedet, som i Kommuneplan 2022 er udpeget til ét af Rødovre Kommunes tre byudviklingsområder med særlig mulighed for at udvikle med fortætning og tilføjelse af nye tidssvarende boliger til blandede boformer, ejerformer og bygningstypologier.

I høringsperioden er der indkommet 17 høringssvar. Høringssvarene har givet anledning til en række ændringer i lokalplanen.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at Lokalplan 155 vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af sagsfremstillingen.

Beslutning

Anbefales, idet sagen suppleres med en oversigt over de tiltag til begrønning uden for lokalplanområdet, der er aftalt med bygherre.

Sagsfremstilling

Lokalplanen har til formål at muliggøre opførelse af to nye boligbebyggelser på de to tidligere højhusgrunde (matr. nr. 8eæ og 8eø Rødovre By, Hendriksholm). De to nye bebyggelser omfatter bygninger i 3-6 etager med ca. 240 boliger med tilhørende fælles bolignære udearealer samt et fælleshus. De to nye bebyggelser omfatter bygninger i 3-6 etager med ca. 240 boliger med tilhørende fælles bolignære udearealer samt et fælleshus. De nye boliger er planlagt som henholdsvis familieboliger, boliger i et seniorbofællesskab samt mindre og større almene boliger. De almene boliger udgør ca. 22% af det totale bruttoetageareal.

Baggrunden for projektet og lokalplanen er, at de to højhuse med i alt 312 boliger blev revet ned i 2012. I forlængelse heraf godkendte Kommunalbestyrelsen i 2021, at en del af de tidligere højhusgrunde kan sælges til en privat investor, hvilket medfører at de grønne arealer reduceres i forhold til de friarealer, der siden 2012 har været benyttet af beboerne i området.

Lokalplan 155 med de foreslåede ændringer ses i Bilag 1.

Høringssvar

I høringsperioden er der indkommet 17 høringssvar, som omfatter 80 punkter, fra lejere i hhv. Ruskær og Ulkær. Høringssvarene omhandler primært beplantninger og træer i relation til udsigter og indbliksgener, omfanget af udearealer, biodiversitet, parkering på terræn, bebyggelsernes "fodaftryk" og tæthed til eksisterende boligbebyggelser i Ruskær og Ulkær samt arkitektur. Samtlige høringssvar kan ses i Bilag 2.

På borgermødet om Lokalplanforslag 155, som blev afholdt den 24. august 2023, fremkom en række bemærkninger, spørgsmål og ændringsforslag. Bemærkningerne m.v. fra borgermødet er afspejlet i de indkomne høringssvar.

I forbindelse med behandlingen af høringssvarene har der været et særlig fokus på tætheden mellem eksisterende og ny bebyggelse. Der er derfor foretaget skærpende bestemmelser i lokalplanen for grønnere udsigter, for reducering af indbliksgener, samt for forbedringer af lysforhold i den nye bebyggelse:

  • Den 3-etages bygning med fælleshuset som er beliggende tættest på Ruskær 10-14 er flyttet 1,5 meter mod nord og 1 meter mod øst, så der bliver mere plads til beplantninger
  • På samme bygning er to altaner flyttet til vestlige gavl
  • På nabobygningen er muligheden for at etablere vinduer og altaner slettet
  • Ved fælleshuset er arealet mod Ruskær 10-14 ændret, så det ikke indrettes for ophold. Vindue- og dørpartiet er ligeledes ændret til et enkelt vindue
  • Ved det nye parkeringsareal ud for Ruskær 16-20 er der indgået aftale mellem AAB og bygherre om afskærmende beplantninger langs skel.

Høringsskemaet med Teknisk Forvaltnings bemærkninger til høringssvarene samt forslag til ændringer i lokalplanen ses i Bilag 3.

Forslag til ændringer

Teknisk Forvaltning foreslår, at lokalplanen vedtages med følgende ændringer (tekst i fed):

Sletning i redegørelsen på side 23 og 27: Muligheden for at anvende træ som konstruktivt byggemateriale.

Tilføjelse i § 3.3 Delområde B: Området må anvendes til boligformål (helårsbeboelse) i form af en vinkelbygning og to enkeltstående bygningsstænger, et fælleshus samt parkering på terræn, renovationspladser og opholdsarealer m.m. til områdets beboere. Eksisterende mulighed for at placere fælleshuset i Delområde A fastholdes.

Tilføjelse i § 8.2.3: Porte skal udføres i min. 2 etages højde, som vist i principskitser på Kortbilag 7.

Tilføjelse i § 8.2.4: Vægge i porte skal udføres i samme teglsten som på facaden (eller med trælameller). Lofter i porte skal afsluttes med loftplader (eller trælameller). Der skal være et grønt kig gennem porte til gårdrum. Se inspirationsfoto i notefeltet, men eksempel på loftsplader og grønt kig gennem port.

Tilføjelser i § 8.3 i Delområde A: Ved Bygning A2 skal de to vestligste altaner (på hhv. 1. og 2. sal) etablers på vestgavlen, ikke på syd-facaden.

Præcisering i § 8.3 i Delområde A: Der må ikke etableres vinduer i sydgavlen på Bygning A3.

Tilføjelse i § 8.4: Altaner kan udføres som delvist tilbagetrukne eller påsatte altaner. Altaner skal udføres med bundplade, som skjuler konstruktionsopbygningen, når altanen ses nede fra.

Ændring i § 8.7.1: Tekniske anlæg skal fremtræde som integreret dele i bygningens arkitektur konstruktion samt at tekniske anlæg ikke må være synlig fra vej terræn.

Tilføjelse i § 9.8.7 (vedr. Delområde A): Erstatningsbeplantningen skal placeres så den understøtter den rumskabende og skalaformidlende beplantning. Især skal der afskærmes med beplantninger mellem den nye bebyggelse
i Delområde A og Ruskær 10-12-14, disse beplantninger skal bestå af solitære træer, med en stammeomkreds på min. Ø18-20 cm. samt buske
, se Kortbilag 15 og 16.

Tilføjelse i § 9.8.7: For at sikre en ”grøn korridor” skal gavle på boligbygninger, så vidt det er muligt, begrønnes med klatreplanter. Se i øvrigt redegørelsen på side 31 vedr. potentielle økologiske forbindelser. Se note på side 55 vedr. klatreplanter: Hvis klatreplanter på gavle skal medregnes i erstatningsbeplantning, så er det kun grundarealet (bedet) hvor der plantes, som kan tælles med. Hvis en klatreplante skal opnå sin maksimale størrelse, skal den bruge 30 m3 jord.

Der skal udarbejdes en beplantningsplan, som skal godkendes af Rødovre Kommune.

Sletninger i § 12.3:

Dot 2 Solenergianlæg på flade tage skal placeres, hvor de ikke er synlige fra vej.

• Dot 3 Solenergianlæg skal integreres i tagfladen i samme hældning som denne – tilsvarende på facademur. Kun på flade tage, hvor det ikke kan ses fra vej og ikke giver gene for omkringliggende bygninger, kan anlægget få en vinkel ift. taget.

• Dot 4 Solenergianlæg skal opsættes i ens retning og i en samlet form mm.

• Dot 5 Solenergianlæg skal have samme farve som taget mm.

• Dot 6 Solenergianlæg skal indpasses i tagets form, størrelse, rytme og linjer.

• Dot 7 Solenergianlæg skal udføres med skjulte rør og kabler.

Ændringer i Kortbilag 9 (Delområde A) vedr. flytning af altaner: To altaner er flyttet fra syd-facade til vestgavl for at reducere indkigsgener til Ruskær 10 samt for at opnå bedre solorientering på de to altaner.

Ændring i Kortbilag 6, 9 og 15 (Delområde A) vedr. flytning af bygning: Den sydøstlig beliggende 3-etages bygning er flyttet for at opnå mere luft og plads til afskærmende beplantninger mellem ny og eksisterende bebyggelse (Ruskær 10-12-14) samt for at forbedre lysforhold i de nye boliger.

Ændringer i Kortbilag 6, 8, 9 og 15 (Delområde A) vedr. udearealer ved fælleshuset: Den tidligere flisebelægning langs sydfacaden er fjernet til fordel for beplantninger (solitære træer og buske) og et dør-/vinduesparti er ændret til et vinduesparti. Dette for at opnå en afskærmende effekt ved 5,6 meter af den eksisterende facade til Ruskær 10.

Redegørelsen konsekvensrettes, så den afspejler lokalplanens bestemmelser.

Lov- og plangrundlag

Lov om planlægning (Planloven)

Landsplandirektivet for Hovedstadsområdets planlægning (Fingerplan 2017)

Kommuneplan 2022.

Økonomiske konsekvenser

Ingen på nuværende stade.

Tidsplan

Lokalplanen har været i høring i ni uger – fra juni til august 2023

Endelig vedtagelse – januar 2024

Offentliggørelse – februar 2024.

Bilag

Bilag 1: Lokalplan 155 Agerkær og Ruskær - digital version
Bilag 2: Høringssvar-originale - Bilag til Lokalplan 155
Bilag 3: Høringsskema med høringssvar - kommentarer - Bilag til Lokalplan 155

Endelig vedtagelse af Tillæg 5 til Lokalplan 145
Sag nr. 6

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Forslag til Tillæg 5 til Lokalplan 145, har været fremlagt i offentlig høring i fire uger, fra den 8. november 2023 til den 6. december 2023. Lokalplantillægget indeholder supplerede bestemmelser til Lokalplan 145.

I høringsperioden er der kommet ét høringssvar fra HOFOR, som oplyser om flytning af en vandledning i området.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at Tillæg 5 til Lokalplan 145 – Karrébyen vedtages endeligt.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Tillæg 5 til Lokalplan 145 har til formål, at sikre en sammenhængende udvikling af Gartnerbyen.

På baggrund af, at antallet af børn i daginstitutionsalderen stiger i kommunen, er det besluttet at afsætte midler i Rødovre Kommunes budget til en daginstitution i Gartnerbyen. Planlægningsmæssigt er det mest hensigtsmæssigt at placere en daginstitution op mod Tæbyvej. Med Tillæg 5 til Lokalplan 145 sikres mulighed for at planlægge for en daginstitution med op til 10 grupper i bykernen i delområde A.

For at skabe størst mulig fleksibilitet i forhold til, at planlægge for en fornuftig bebyggelsesplan i varierende etager i delområde C, flyttes grænsen mellem delområde A og delområde C. Delområde A vil dermed omfatte en kommende daginstitution samt Radius' transformerstation og danne overgang mellem bebyggelsen nord for Tæbyvej og Gartnerbyens højere bebyggelse. I delområde C opnås dermed bedre muligheder for at skabe en sammenhængende bebyggelsesplan for de kommende boliger.

Planlægning for en daginstitution i delområde A vil ske i en efterfølgende selvstændig lokalplan.

Ud over ændring af grænsen mellem delområde A og C tilføjes delområde C1 som afgrænser området for en særskilt bebyggelse i bykernen på maks. 6 etager og 1.500 m².

Lokalplantillægget præciserer endvidere, hvor meget etageareal, der kan opføres i delområderne A og C samt G, hvor bl.a. ny administrationsbygning skal opføres. Etagearealerne i de nævnte delområder er beregnet på grundlag af de eksisterende maximale bebyggelsesprocenter. Det samlede etageareal i delområderne fastholdes således, og tillægget drejer sig blot om at oversætte de gældende bebyggelsesprocenter til konkrete tal for etageareal.

Tillæg 5 til Lokalplan 145 er vedlagt som Bilag 1.

Høringssvar

I høringsperioden er der kommet ét høringssvar fra HOFOR, som oplyser, at de i 2024 planlægger flytning af vandledning i Kirstine Pedersens Vej / Else Sørensens Vej. Høringssvaret giver ikke anledning til ændringer i Tillæg 5 til Lokalplan 145.

Høringsskema med høringssvar til Tillæg 5 til Lokalplan 145, er vedlagt som Bilag 2.

Lov- og plangrundlag

Lov om planlægning

Lov om Miljøvurdering af planer og programmer.

Økonomiske konsekvenser

Ingen på sagens nuværende stade.

Tidsplan

Endelig vedtagelse – Januar 2024

Offentliggørelse – Februar 2024.

Bilag

Bilag 1: Tillæg 5 til Lokalplan 145
Bilag 2: Høringsskema med høringssvar til Tillæg 5 til Lokalplan 145

Legalitetsgodkendelse af takster for vand og spildevand i 2024
Sag nr. 7

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Kommunalbestyrelsen skal i henhold til vandsektorloven godkende, at HOFOR Vand Rødovre A/S’ og HOFOR Spildevand Rødovre A/S’ takster er fastsat i overensstemmelse med gældende lovgivning. Dette kaldes en legalitetsgodkendelse.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at HOFORs takster for vand og spildevand i 2024 godkendes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

I henhold til vandsektorloven skal HOFOR Vand Rødovre A/S og HOFOR Spildevand Rødovre A/S fastsætte takster under eller lig med indtægtsrammen fra Forsyningssekretariatet. Herefter skal Kommunalbestyrelsen legalitetsgodkende taksterne. Indtægtsrammerne meldes ud for 2 år ad gangen.

HOFOR Vand Rødovre A/S fik udmeldt indtægtsrammer for 2023-2024 i 2022 og har derfor kun modtaget en statusmeddelelse i 2023. HOFOR har den 20. november 2023 anmodet Kommunalbestyrelsen om at legalitetsgodkende følgende takster for 2024:

  • HOFOR Vand Rødovre A/S takst - vandpris - 11,88 kr. ekskl. vandafgift og ekskl. moms
  • HOFOR Spildevand Rødovre A/S takst - vandafledning - trin 1 jf. trappemodellen 22,48 kr. ekskl. moms
  • HOFOR Spildevand Rødovre A/S takst - vandafledning - trin 2 jf. trappemodellen 17,98 kr. ekskl. moms
  • HOFOR Spildevand Rødovre A/S takst - vandafledning - trin 3 jf. trappemodellen 8,99 kr. ekskl. moms.

Hvad angår vandafledningsafgiften er det et lovkrav, at virksomheder med stort vandforbrug skal have rabat. Det er årsagen til, at der eksisterer en "trappemodel" med 3 forskellige takster for vandafledningsafgift. Private husstande, offentlige myndigheder og mindre virksomheder skal alle betale den høje sats, som i 2024 er på 22,48 kr./m3 ekskl. moms.

Takstfastsættelsen for 2024 tager udgangspunkt i udmeldte indtægtsrammer fra Forsyningssekretariatet. Vejbidraget er budgetteret til ca. 0,8 mio. kr.

Yderligere specifikation af budgetterede omkostninger, investeringsbudgetter, nøgletal mv. fremgår af bilag til mødesagen. Det fremgår af bilagsmaterialet, at takstprovenuet overholder indtægtsrammerne fra Forsyningssekretariatet. Taksterne overholder endvidere hvile-i-sig-selv princippet, idet selskaberne løbende afvikler over/underdækning.

På grundlag af det materiale HOFOR har fremsendt, vurderer Teknisk Forvaltning samt Økonomi og Analyse, at taksterne for 2024 er lovlige, og kan legalitetsgodkendes af Kommunalbestyrelsen.

Lov- og plangrundlag

Vandsektorloven, LBK nr. 1693 af 16. august 2021

Bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber, BEK nr. 2291 af 30. december 2020.

Økonomiske konsekvenser

Den samlede vandpris stiger cirka 2% i forhold til 2023. Stigningen svarer til en årlig merudgift på 79 kroner for en lejlighed og 130 kroner for et parcelhus ved et typisk vandforbrug. Stigningen dækker over inflation på cirka 7% men begrænses af, at HOFOR skal tilbagebetale overdækning i 2021 og 2022. Der må derfor forventes en større stigning i 2025.

Tidsplan

Taksterne skulle have været legalitetsgodkendt af Kommunalbestyrelsen senest 31. december 2023 og gælder fra 1. januar 2024 til 31. december 2024. På grund af sen fremsendelse af materialet fra HOFOR var det ikke muligt at behandle sagen på Kommunalbestyrelsens møde i december 2023.

Bilag

Bilag 1: Takstblad for vand og spildevand i 2024
Bilag 2: Budgetter og takster 2024 for vand og spildevand

Endelig godkendelse af Regulativ for husholdningsaffald
Sag nr. 8

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Forslag til regulativ for husholdningsaffald skal godkendes efter fire ugers offentlig høring i november 2023. Der er ikke modtaget høringssvar.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at Regulativ for husholdningsaffald af 1. februar 2024 godkendes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Forslag til Regulativ for husholdningsaffald blev behandlet på Kommunalbestyrelsens møde den 31. oktober 2023 (sag nr. 150 ), hvorefter det blev sendt i fire ugers høring. Der er ikke modtaget nogen høringssvar.

Med godkendelse af regulativet implementeres ny og frivillig tilvalgsordning for nedgravning af affaldsbeholdere samt en maksimal vægtgrænse på 25 kg pr. genstand for stort jern og metale metal i storskraldsordningen. Vægtgrænsen er tilsvarende den, som allerede findes for småt forbrændingsegnet og møbler.

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse nr 1536 af 16. december 2022 om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Regulativet for husholdningsaffald træder i kraft den 1. februar 2024.

Bilag

Bilag 1: Rødovre Kommune Regulativ for husholdningsaffald

Ændring af model for opkrævning af gebyr til rottebekæmpelse
Sag nr. 9

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Der er kommet ny lovgivning inden for rottebekæmpelse, der medfører en ny fordeling af udgifterne inden for området. Gebyropkrævningen ændres fra at være en promilledel af ejendomsværdien til at tage udgangspunkt i bebygget areal.  Den nye opkrævningsmodel får ingen konsekvenser for Rødovre Kommunes indtægt for rottebekæmpelse.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at beregningsmodel for opkrævning af gebyr til rottebekæmpelse fremover ændres fra en promille-del af ejendomsskatten til en pris pr. m2 samt
  2. at satsen til brug for opkrævning af gebyr til rottebekæmpelse fastsættes til 1,40 kr. pr. m2 bebygget areal i 2024.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Opkrævning af gebyr til rottebekæmpelse er til og med 2023 sket på grundlag af ejendomsvurderingen. Gebyropkrævningen har været en promilledel af ejendomsvurderingen, og i 2023 var promillen på 0,074.

Skatteministeriet har ændret reglerne for opkrævning af ejendomsskat og ændring af vurderingsmetoden for erhvervsejendomme. Det betyder, at der fremadrettet ikke vil blive udarbejdet ejendomsværdier på erhvervsejendomme m.v. Det har derfor været nødvendigt at lave en ny model for beregning og opkrævning af gebyr til rottebekæmpelse. Gebyret skal fremadrettet opkræves på grundlag af ejendommes areal pr. 1. januar året forud for det år, som opkrævningen dækker. Denne ændring er indarbejdet i rottebekendtgørelsen.

Fra 1. januar 2024 sker opkrævning af gebyr til rottebekæmpelse således på grundlag af det bebyggede areal (m2), en ejendom har ifølge Bygnings- og boligregistret (BBR) den 1. januar året forud for det år, som opkrævningen dækker. Gebyret beregnes som en sats pr. bebygget antal m2. Ændringen betyder, at der pr. 1. januar 2024 vil blive opkrævet 1,40 kr. pr. m2 bebygget areal hos ejerne af faste ejendomme i Rødovre Kommune.

Den nye model vil få konsekvenser for boligejere, da fordelingen af udgiften sker på en anden måde. Et rækkehus på 122 m2 blev i 2023 opkrævet 155,4 kr., mens samme rækkehus opkræves 170,8 kr. i 2024. En villa på 170 m2 blev i 2023 opkrævet 240,50 kr., mens opkrævningen i 2024 bliver på 238,0 kr. Et af kommunens almennyttige boligselskaber vil få et fald på -59% fra en udgift på 35.520 kr. i 2023 til 14.448 kr. i 2024. En af kommunens skoler får en stigning på 165% fra en udgift på 4.588 kr. i 2023 til 12.142 kr. i 2024.

Teknisk Forvaltning vil i begyndelsen af 2024 informere Rødovre Kommunes borgere om ændringerne via annoncer i Lokalnyt og på Facebook.

Lov- og plangrundlag

Bekendtgørelse om forebyggelse og bekæmpelse af rotter, bek. nr. 1170 af 8. september 2023

Økonomiske konsekvenser

Gebyret for opkrævning til rottebekæmpelse er 1,40 kr. pr. m2 bebygget areal i 2024.

Den nye opkrævningsmodel får ingen konsekvenser for Rødovre Kommunes indtægt for rottebekæmpelse, idet budgettet på 2,8 mio. kr. er uændret.

Tidsplan

Den nye beregningsmodel indføres og anvendes fra 1. januar 2024

Diverse
Sag nr. 10

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.