Kultur- og Fritidsudvalget

14-11-2023

Medlemmer

Formand Lene Due (A)
Pia Hess Larsen (A)
Tina Hippe Hansen (C)
Martin Rosenkrantz (F)
Marianne Christensen (Ø)

Sager 44 - 48

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 44

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Der er ingen meddelelsespunkter.

Beslutning

Taget til efterretning.

Status på partnerskabsaftale med DGI Storkøbenhavn
Sag nr. 45

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

På baggrund af det igangværende strategiske partnerskab mellem Rødovre Kommune og DGI Storkøbenhavn: ”Børn og unge i forening 2020-2023” samt de indsamlede evalueringer og dokumentation, fremlægges her en status på samarbejdet med DGI i perioden 2020-2023.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

at status på partnerskabsaftale med DGI Storkøbenhavn tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Rødovre Kommune & DGI Storkøbenhavn har siden 2020 indgået et strategisk samarbejde kaldet ”Børn og unge i forening 2020-2023”. Projektet blev anbefalet i KFU den 12. november 2019 og vedtaget i KB den 26. november 2019. Projektet løber til udgangen af 2023, og der skal derfor senest ved årets udgang tages stilling til, hvorvidt Partnerskabsaftalen skal fortsætte og i givet fald i hvilken form.

Herunder gives en kort statusredegørelse for projektet. Redegørelsen er udarbejdet på baggrund af en evaluering, som DGI har gennemført samt en supplerende spørgeskemaundersøgelse, som Kultur- og Fritidsforvaltningen har gennemført. Begge dokumenter er vedlagt sagen som bilag 3 og 4.

Det oprindelige, overordnede formål med partnerskabet var en strategisk satsning, der skulle ”styrke idrætsforeningernes børne- og ungearbejde” med fokus på ”initiativer, som kan bidrage til idrætsforeningernes aktivitetsudvikling og organisatoriske styrke”. Selve partnerskabsaftalen er vedlagt som bilag 1.

Politisk følges partnerskabet på 1-2 årlige møder i en politisk følgegruppe. Her deltager formanden for Kultur-og Fritidsudvalget, formanden for Folkeoplysningsudvalget og formanden for FIR.

De tre hovedtemaer, der er blevet arbejdet med, er angivet nedenfor. Herunder de overordnede indsatser for hvert enkelt tema:

Tema 1: Idræt for hele familien

  • Foreningsudvikling, som understøtter at flere børn og deres forældre engageres i foreningerne
  • Bevægelsesforløb og samarbejde mellem foreningerne og daginstitutioner
  • Rødovre i bevægelse (events som bevægelsesuge 41 med Halloweenløb m.m.)
  • Fritidspas

Tema 2: Teenagefrafald

  • Foreningsudvikling med fokus på unge
  • Fastholdelse af teenagepiger i idræt
  • Stærke fællesskaber for alle via foreningsudvikling
  • Ung-lederuddannelse

Tema 3: Fysiske rammer for idrætten

  • Naturstøttepunkter
  • Byudvikling som understøtter idræt, motion og bevægelse
  • Facilitetsudnyttelse

Blandt de mange konkrete eksempler på samarbejdsflader beskrevet i temaerne ovenfor kan fremhæves en række indsatser:

Som en direkte del af partnerskabets aftalegrundlag:

  1. Udviklingsfokus i foreningerne: Med partnerskabet har vi sammen med foreningerne sat udvikling på dagsordenen med fokus på børn og unge. 15 foreninger er med i foreningsudviklingsforløb, som styrker foreningernes kerne og evne til at række ud efter flere.
  2. Tidlig indsats: En lang række daginstitutioner og SFO’er har gennem partnerskabet arbejdet med bevægelse og kropslig dannelse mhp. at skabe en aktiv hverdag og styrke forudsætningerne for at flere børn og unge kan blive en del et idrætsfællesskab. Brobygning og samarbejde med de lokale idrætsforeninger.
  3. Bevægelsesuge 41: Særligt Halloweenløbet har været en stor succes.

Som en afledt konsekvens har partnerskabet givet anledning til yderligere indsatser og samarbejdsflader til gavn for idrætten i Rødovre:

  1. Visionsoplæg for faciliteter og fysiske rammer i Rødovre (egenbetaling fra Rødovre)
  2. Tobaksfri idrætsmatrikler: sparring og afvikling af workshops og kommunikation i forbindelse med processen (delvis egenbetaling fra Rødovre)
  3. Sparring og netværk: blandt andet i forbindelse med etablering af Fritidspas i Rødovre Kommune.
  4. Teenage-nybegynderhold (med DGI Storkøbenhavn, Islev Taekwondo & Headspace)
  5. Generelt samarbejde om strategisk kommunikation om den positive fortælling om foreningsidrætten i Rødovre. Partnerskabet har givet anledning til en masse positive artikler, SoMe-opslag m.m. om foreningsidrætten i Rødovre.

Samlet set er det forvaltningens vurdering, at samarbejdet mellem Rødovre Kommune og DGI Storkøbenhavn har været positivt og bidraget til øget deltagelse af børn og unge i lokale idrætsforeninger. DGI har aktivt arbejdet for at styrke idrætsforeningernes arbejde med børn og unge, fremme aktivitetsudvikling og styrke den organisatoriske kapacitet i foreningerne. De tre temaer og de mange underpunkters konkrete udmøntning er blevet dokumenteret i vedlagte dokument (se bilag 2 for samlet BUF-status for 2020-2023 Rødovre). Heraf fremgår de mange initiativer, partnerskabet allerede er nået i mål med, samt de områder, hvor der stadig er initiativer i gang. Det overordnede indtryk er, at mange områder er i god fremdrift. Enkelte indsatser har vist sig at tage længere tid end først planlagt og kan derfor ikke gennemføres inden projektperiodens udløb.

Det fremgår af DGI’s evaluering af foreningsudviklingen (bilag 3), at foreningerne vurderer, at samarbejdet har haft en gavnlig effekt på foreningernes udvikling, og at mange områder er startet op med succes. Der er dog et potentiale for at forbedre kommunikationen og forventningsafstemningen med de foreninger, der har modtaget et foreningsudviklingsforløb. Øget kommunikation kunne også med fordel i højere grad målrettes kommunens øvrige foreninger og bidrage til at afstemme forventninger og drøfte mulighederne i et DGI-forløb – også for de foreninger der ikke har deltaget i forløbene.

Foreningernes tilfredshed med og opbakning til samarbejdet er af stor betydning, hvorfor Børne- og Kulturforvaltningen på baggrund af et ønske fra den politiske følgegruppe sideløbende med DGI’s undersøgelse har udsendt en supplerende spørgeskemaundersøgelse til idrætsforeninger i Rødovreordningen og dermed også de foreninger, der ikke har deltaget i DGI’s evaluering (se bilag 4). I spørgeskemaet undersøges idrætsforeningernes holdninger til eventuelle fremtidige temaer i et samarbejde mellem Rødovre Kommune og DGI. Resultatet af undersøgelsen bekræfter overordnet set, at DGI-partnerskabet har haft positiv betydning for foreningerne.

Spørgeskemaundersøgelsen er besvaret af både foreninger, der har deltaget i foreningsforløb (55%) og foreninger der ikke har (45%). Undersøgelsen peger på, at foreningerne har forskellige typer af udfordringer fx afhængig af størrelse, beliggenhed eller idrætsspecifikke udfordringer. Derfor har det brede partnerskab muligvis ikke haft tilstrækkeligt fokus på alle foreningers behov, hvilket man skal holde sig for øje i et eventuelt fremtidigt samarbejde. Der rejses ligeledes en kritik af visse af konsulentydelserne samt effekterne af samarbejdet, men der er generelt opbakning til idéen om et fortsat samarbejde med DGI.

Ud over foreningslivets opfattelse af samarbejdet med DGI Storkøbenhavn, er det forvaltningens opfattelse, at de tre indsatsområder passer særdeles godt med de indsatsområder, der står anført i kommunens folkeoplysningspolitik. Samtidig har Partnerskabsaftalen givet forvaltningen en markant øget løfteevne i forhold til initiativer, der understøtter kommunens idrætspolitik og sundhedspolitik, ligesom der er er store fordele ved samarbejdet for kommunens skoler, institutioner og øvrige forvaltninger (fx Social- og Sundhedsforvaltningen). Endelig får Rødovre som partnerskabskommune vigtig og tidlig indsigt i ny viden, forskning og udvikling på bevægelsesområdet.

Lov- og plangrundlag

Folkeoplysningsloven.

Økonomiske konsekvenser

Ingen. Partnerskabsaftalen er finansieret via Folkeoplysningsmidlerne.

Tidsplan

En eventuel forlængelse af partnerskabet bør besluttes inden udgangen af 2023. Folkeoplysningsudvalget (FOU) afholder en workshop om brug af puljemidler den 21. november efterfulgt af ordinært møde i FOU den 12. december, hvor budgettet for 2024 vedtages. Når sagens økonomiske ramme er vedtaget i FOU, sendes den endelige partnerskabsaftale til Kultur- og Fritidsudvalgets godkendelse.

Bilag

Bilag 1: Bilag 1 - Underskrevet partnerskabskontrakt
Bilag 2: Bilag 2 - Samlet BUF-status 2020-2023 Rødovre
Bilag 3: Bilag 3 - Notat med evaluering af foreningsudviklingsforløb 1. bølge Rødovre
Bilag 4: Bilag 4 - Tilbagemelding fra foreninger ift. DGI Partnerskab 2023

Anlægsinvesteringer på idrætsområdet 2024
Sag nr. 46

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Genoptagelse af KFU-sag nr. 40 fra udvalgsmødet den 10. oktober 2023, da Kultur- og Fritidsudvalget ønskede sagen yderligere belyst.

Kommunalbestyrelsen har som del af budgetaftalen for 2024 afsat 5,9 mio. kr. til anlægsinvesteringer på idrætsområdet. Børne- og Kulturforvaltningen har i samarbejde med Teknisk Forvaltning og Fællesrepræsentation af Idrætsforeninger i Rødovre (FIR) udvalgt fire projekter, der indstilles til politisk godkendelse med henblik på igangsættelse i 2024.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltningen indstiller,

  1. at projektforslaget om at istandsætte klublokale ved Espelundens Idrætsanlæg godkendes,
  2. at projektforslaget om at etablere et beachanlæg ved Espelundens Idrætsanlæg godkendes,
  3. at projektforslaget om at etablere et fælles opvarmnings- og styrketræningslokale ved Rødovre Skøjte Arena godkendes samt
  4. at projektforslaget om at etablere mobile motionstræfpunkter ved Rødovre Stadionhal, Rødovrehallen eller Espelundens Idrætsanlæg godkendes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Kommunalbestyrelsen har som en del af budgetaftalen for 2024 afsat 5,9 mio. kr. til anlægsinvesteringer på idrætsområdet.

Prioritering og udvælgelse af anlægsinvesteringer på idrætsområdet foregår i samarbejde mellem Børne- og Kulturforvaltningen, Teknisk Forvaltning og Fællesrepræsentationen af Idrætsforeninger i Rødovre (FIR). Parterne er hvert år med til at udvælge hvilke projektforslag, der skal indstilles til politisk godkendelse.

Processen for prioriteringen af midlerne for 2024 er forløbet på følgende vis:

  • Den 12. januar 2023: Informationsmøde med foreningerne om kriterier, ansøgningsskema og proces.
  • Den 26. februar 2023: Deadline for første ansøgningsrunde.
  • Marts 2023: Forvaltningen afstemmer med FIR, hvem der går videre til anden ansøgningsrunde.
  • Den 10. april 2023: Deadline for anden ansøgningsrunde.
  • April og maj 2023: Forvaltningen beskriver og kvalitetstjekker de indsendte anlægsprojekter. Det udarbejdede materiale sendes i høring hos foreningerne og FIR.
  • Den 15. juni 2023: Forvaltningen og FIR prioriterer og udvælger hvilke anlægsprojekter, der skal indstilles til politisk godkendelse.

Som en del af årets proces blev nedenstående kriterier vedtaget i forhold til at prioritere og udvælge de forskellige projektforslag:

  • Anlægsprojekter, der kan øge kapaciteten eller forbedre udnyttelsesgraden af eksisterende faciliteter.
  • Anlægsprojekter, der kan stimulere diversiteten af idrætstilbud i Rødovre Kommune eller lokalt i et området i kommunen.
  • Anlægsprojekter, der fremstår som modne og klar til at blive realiseret.

Forvaltningen har med udgangspunkt i ovenstående kriterier udarbejdet en samlet vurdering af hvert af de indsendte projektforslag, og på prioriteringsmødet den 15. juni 2023 drøftede forvaltningen og FIR de modtagne ansøgninger. Se bilag for alle projektansøgninger, for forvaltningens analyse af ansøgningerne, for referat af møde med FIR samt FIR's prioriteringsindstilling.

Indstilling:

Til årets proces modtog Børne- og Kulturforvaltningen 12 ansøgninger. Nedenfor følger en kort beskrivelse af de udvalgte projektforslag.

Gå-Lunt-Løb – Istandsættelse af klublokale ved Espelundens Idrætsanlæg

Gå-Lunt-Løb har søgt om midler til istandsættelse af et klublokale ved Espelundens Idrætsanlæg, herunder til indkøb af borde og stole, maling af lokalet samt istandsættelse af toilet. Lokalets ønskes brugt til sociale arrangementer, foredrag, bestyrelsesmøder og generalforsamlinger, ligesom det vil blive anvendt som mødested inden og efter træning. Lokalet deles med ’De Grønne’ fra Avarta, men fremadrettet vil alle interesserede foreninger have mulighed for at benytte rummet.

Der er enighed mellem forvaltningen og FIR om, at projektet vil medføre en forbedret udnyttelse af eksisterende faciliteter, ligesom projektet taler ind i idrætspolitikkens mål om fælles brug af faciliteter samt øget socialt samvær i klubben. Projektet vurderes desuden at have en lav udgift pr. brugertime.

Det indstilles, at der afsættes 100.000 kr. til projektet.

RS Volley – Beachanlæg på grusarealet ved Espelundens Idrætsanlæg

RS Volley har søgt om midler til etablering af et beachområde på 44x36 m2 til beachvolley, -fodbold og -håndbold. Arealet kan indrettes, så der kan være op til 6 beachvolleybaner, 2 håndboldbaner eller 1 fodboldbane. Hvis der skal spilles både beachvolley og håndbold på samme tid reduceres mængden af baner.

Arealstørrelsen på 44x36 m2 anbefales af flere grunde, herunder at der gøres plads til en fodboldbane med de officielle mål, at der kan spilles beachvolley og strandhåndbold på samme tid, ligesom det gøres muligt at arrangere beachvolley- og strandhåndboldturneringer, hvor mange baner skal bruges på samme tid. Se bilag for eksempler på plantegning og placeringsmuligheder for anlægget.

Projektet støttes af Avarta og Rødovre Håndboldklub, som begge ønsker at anvende anlægget til strandaktiviteter. Såfremt projektet godkendes, vil der blive udarbejdet en fordelingsnøgle blandt interesserede foreninger.

Forvaltningen og FIR er enige i, at projektet vil medføre øget kapacitet og forbedret udnyttelsesgrad af eksisterende område. Samtidig vil det øge diversiteten af idrætstilbud i kommunen til både børn og voksne, drenge og piger samt bredde og elite. Projektet taler ind i idrætspolitikkens mål om multifunktionalitet, fælles brug af faciliteter samt faciliteter til selvorganiserede brugere.

Det skal bemærkes, at RS Volley ønsker at etablere faciliteten på græsarealet syd for Rødovrehallen grundet kort afstand til omklædning og toiletforhold samt foreningens andre aktiviteter i Rødovrehallen.

Forvaltningen anbefaler imidlertid, at beachanlægget etableres på grusarealet for enden af Rødovre Parkvej ved Espelundens Idrætsanlæg, da græsarealet ved Rødovrehallen allerede anvendes af Skovmoseskolen, daginstitutionen Græshoppen samt andre foreninger. Grusarealet ved Espelunden anvendes i dag kun i begrænset omfang til fodbold, petanque samt den årlige festival ’Vi Elsker’, men det er kommunens ambition at udvide brugen og øge diversiteten af idrætstilbud i Espelunden, herunder at skabe plads til organiserede såvel som uorganiserede brugere. Det skal bemærkes, at grusarealet er omfattet af Vestvoldens fredning, og derfor skal der søges om dispensation fra fredningen, såfremt projektet og placeringen godkendes. Det er samtidig vigtigt, at der ved denne placering kan gøres plads til andre arrangementer på området, herunder bl.a. til parkering, og at der i den forbindelse kan være en mindre driftsudgift forbundet med dette.

Projektet vurderes at koste ca. 2,3 mio. kr. inkl. mål, net, stolper og linjer.

Såfremt projektet godkendes, vil Børne- og Kulturforvaltningen udfærdige en konkret beskrivelse af projektet, herunder projektering, placering, budgetoverslag samt tidsplan, der skal godkendes af Kultur- og Fritidsudvalget i begyndelsen af 2024.

RSIK – Opvarmnings- og styrketræningsfaciliteter ved Rødovre Skøjte Arena

RSIK har søgt om midler til etablering af et fælles opvarmnings- og styrketræningslokale på 225-250 m2 i det nordvestlige hjørne af Rødovre Skøjte Arena.

Forvaltningen og FIR anbefaler, at lokalet skal kunne anvendes af eksisterende og nye foreninger i og omkring Rødovrehallen med mulighed for en bred vifte af aktiviteter såsom opvarmning, styrketræning, smidighedsøvelser, yoga, dans eller foreningsbåret fitness. Således vil projektet øge diversiteten af idrætstilbud i kommunen, ligesom det vil tale ind i idrætspolitikken mål om fælles brug af faciliteter. En række foreninger, herunder RSIK, Rødovre Tennisklub, RS Volley, ROG, Rødovre Floorball Club mm., har udtrykt ønske om opvarmnings- og styrketræningsfaciliteter. Lokalet vil desuden kunne øge udnyttelsesgraden af is- og haltider, da brugerne kan varme op i lokalet, inden de skal på isen eller i hallen. Forvaltningen anbefaler, at der udarbejdes en fordelingsnøgle blandt foreningerne til brugen af lokalet.

Projektet vurderes at koste ca. 5,5 mio. kr. inkl. basalt interiør, såsom spejle, måtter m.m., men ekskl. større redskaber og maskiner.

Såfremt projektet godkendes, vil Børne- og Kulturforvaltningen udfærdige en konkret beskrivelse af projektet, herunder projektering, budgetoverslag samt tidsplan, der skal godkendes af Kultur- og Fritidsudvalget i begyndelsen af 2024.

Børne- og Kulturforvaltningen – motionstræfpunkter til udendørs idræt

Børne- og Kulturforvaltningen har stillet forslag om at etablere udendørs motionstræfpunkter ved enten Rødovrehallen, Rødovre Stadionhal eller Espelunden Idrætsanlæg, hvor borgere og foreningsmedlemmer kan mødes og dyrke idræt under åben himmel. Motionstræfpunkterne skal bygges op om en mobil container, der over tid kan udvides, ændres eller flyttes, og der skal være mulighed for bl.a. at dyrke styrketræning, fitness, løb og bevægelse, samt evt. med udlån af udstyr til rulleskøjter, løbehjul, skateboard osv.

Forvaltningen og FIR er enige i, at projektet taler ind i idrætspolitikkens mål om multifunktionalitet, fælles brug samt faciliteter til selvorganiserede aktiviteter. Forvaltningen og FIR er desuden enige i, motionstræfpunktet med fordel kan tænkes sammen med etablering af beachanlægget, så adgangen til rekreative aktiviteter i Espelunden og på Vestvolden styrkes.

Det indstilles, at der afsættes 500.000 kr. til projektet.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Der er i investeringsoversigten i budget 2024 afsat 5,9 mio. kr. til anlægsinvesteringer på idrætsområdet. Hvert år fra 2025 til 2031 er der afsat 10,9 mio. kr. til anlægsinvesteringer på idrætsområdet.

Den forventede samlede anlægssum for ovennævnte projekter udgør ca. 8,4 mio. kr. og finansieres med 5,9 mio. kr. i 2024 og 2,5 mio. kr. i 2025. Alle anlægsprojekterne igangsættes i 2024 med en forventning om, at en række anlægsudgifter først vil falde i 2025. Ikke alle projekter vil kunne færdiggøres i 2024, men må forventes at strække sig ind i 2025.

Det skal bemærkes, at der er risiko for, at de konkrete omkostninger både kan stige eller falde, alt afhængig af udmøntningen af de konkrete projektforslag. Eventuelle prisstigninger vil blive søgt imødekommet ved at nedskalere projekterne, således at de kan realiseres inden for det afsatte budget.

Tidsplan

Såfremt projekterne bliver politisk godkendt, vil de blive igangsat i 2024. De involverede parter vil blive inddraget i den konkrete udformning af projektet.

Bilag

Bilag 1: Alle ansøgningerne samlet
Bilag 2: Samlet analyse af ansøgninger til idrætsuljen 2024
Bilag 3: Referat af møde med FIR ang. prioritering af anlægsinvesteringer 2024
Bilag 4: FIRs prioriteringsindstilling efter møde med analysegruppen 230627
Bilag 5: Beachanlæg - eksempler på plantegning og placeringsmulighed

Forventet regnskab pr. ultimo september for Kultur- og Fritidsudvalget
Sag nr. 47

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Forventet regnskab pr. ultimo september omfatter en opfølgning af forbruget af nettodriftsmidler i 2023 for Kultur- og Fritidsudvalget med udgangspunkt i forbruget pr. ultimo juni 2023.

Indstilling

Børne- og Kulturforvaltnignen indstiller,

at forventet regnskab pr. ultimo september tages til efterretning.

Beslutning

Taget til efterretning.

Sagsfremstilling

Der henvises til bilaget "Forventet regnskab pr. ultimo september for Kultur- og Fritidsudvalget".

Lov- og plangrundlag

Principper for økonomistyring i Rødovre Kommune.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Forventet regnskab pr ultimo september 2023 for Kultur- og Fritidsudvalget

Diverse
Sag nr. 48

Beslutningskompetence: KFU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.