Teknik- og Miljøudvalget

06-06-2023

Medlemmer

Formand Jan Kongebro (A)
Pia Hess Larsen (A)
Lene Due (A)
Ahmed H. Dhaqane (A)
Mogens Brauer (C)

Sager 44 - 52

Fold alle ud

Meddelelser
Sag nr. 44

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Oversigt fremlægges til orientering.

1. Mundtlig orientering om tillæg til Lokalplan 136 for Rødovre Centrum vedrørende butiksstørrelser.

Indstilling

Meddelelsespunktet forelægges til orientering.

Beslutning

Taget til efterretning.

Frigivelse af anlægsbevilling og godkendelse af projekt for Stationsplads til Letbanen
Sag nr. 45

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

I investeringsoversigten i budget 2023 er der afsat et rådighedsbeløb på 10,5 mio. kr. i 2023 og 9,5 mio. kr. i 2024 til anlæggelse af Stationsplads til Letbanen.

Der er tidligere frigivet 5 mio. kr. til projektering og klargøring af byggegrunden, hvor stationspladsen skal anlægges.

Der ansøges om, at projektforslaget godkendes og at der gives en anlægsbevilling på 20,0 mio. kr. til udførelse af Stationsplads til Letbanen.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at vedlagte projektforslag godkendes samt
  2. at der gives en anlægsbevilling på 20,0 mio. kr. Teknik- og Miljøudvalget, som finansieres af det afsatte rådighedsbeløb på 10,5 mio. kr. i 2023 og 9,5 mio. kr. i 2024 til anlæggelse af Stationsplads til Letbanen.

Beslutning

Anbefales, idet forvaltningen blev anmodet om at evaluere parkeringsforholdene 2 år efter letbanens ibrugtagning.

Sagsfremstilling

I 2021 fik Teknisk Forvaltning udarbejdet og godkendt et skitseprojekt som grundlag for ekspropriation af arealet til den kommende stationsplads.

Teknisk Forvaltning har arbejdet videre med projektet og fremlægger nu det endelige projekt til godkendelse.

Projektet fremstår stadig som det fremlagte og godkendte skitseprojekt, men med enkelte mindre justeringer inden for opholds- og stiarealet.

Den overordnede geometri er derfor ikke ændret.

Visuelt vil stationspladsen fremstå som en forlængelse af ID linjen, der er anlagt gennem det nordlige Rødovre. Dette vil afspejle sig i materialevalget, hvor bl.a. de røde og sorte klinker, samt bedafgræsningerne vil gå igen.

Geometien af stationspladsen består i hovedtræk som følgende og fremgår desuden af bilag 1.

Mod Letbanen er skabt et opholdsareal, der anlægges med en belægning af mørke klinker, som kendes fra Islev Torv. På dette areal er der skabt plads til ophold, begrønning og cykelparkering. Cykelparkeringen er placeret mod letbanen, så der er kortest mulig afstand mellem cykel, letbane og bus. Cykelparkeringen vil bestå af 50 pladser, der vil være delvis overdækket.

På den nordlige del frem til opholdsarealet bliver der anlagt et traditionelt fortov og cykelsti, der er helt adskilt fra den kørende trafik. Adskillelsen er udformet som en bred begrønnet grøft, der håndterer afvandingen af hele pladsen og samtidig kan fungere som et mindre forsinkelsesbassin, når det er nødvendigt.

På den sydlige side af pladsen bliver der også anlagt gående adgang. Fra hjørnet mod Slotsherrensvej vil man kunne tilgå området enten via en trappe eller en rampe. Begge dele anlægges i de kendte røde klinker fra ID linjen. Langs denne gående adgang er der en skrænt mod Slotsherrensvej, der vil blive begrønnet. Op mod trappen i det sydvestlige hjørne er der skabt plads til en evt. pausebygning, der leveres af Movia. Endelige placering afklares i det videre projektering.

Indkørslen til pladsen sker fra rampevejen fra Slotsherrensvej til Ring 3. Her udvides kørebane, så der skabes plads til en svingbane ind til pladsen og der etableres samtidig cykelsti på det første stykke ud for stationspladsen.

Midt i arealet håndteres den kørende trafik med busser og biler, samt selve busterminalpladsen.

Umiddelbart efter indkørslen til pladsen, er der anlagt 28 parkeringspladser, hvor der forberedes til mulighed for elladestandere. Placeringen ved indkørslen gør at private biler som udgangspunkt holdes væk fra busterminalen, der er placeret centralt midt i området. Busterminalen består af en central plads, hvor der er skabt plads til 4 busser. Langs siden er der desuden 2 handicapparkeringspladser og et område til "kys og kør".

I forbindelse med projektering har forvaltningen i samråd med Movia vurderet, at der er behov for plads til 4 busser. I skitseforslaget var der planlagt plads til 3 busser. Med plads til 4 busser vil terminalen være fremtidssikret og skabe et bedre flow for busdriften. Den ekstra busplads har betydet en mindre justering af midterøen og arealet op til.

Midterpladsen bliver udformet i de sorte klinker. Midt på pladsen anlægges to større bede. Op mod disse placeres 3 buslæskærme, samt flere bænke, så der også her er mulighed for ophold. I begge ender af pladsen etableres fodgængerfelter, der udformes med gode oversigtforhold og efter gældende tilgængelighedsløsninger for at skabe sikre og gode krydsningsmuligheder.

Stationspladsen vil bliver belyst af en blanding af pullerter, spots og mere traditionel belysning, der bliver tilpasset de enkelte områders funktion.

Lov- og plangrundlag

Budget 2023
Lov om letbane på Ring 3, lov nr. 165 af 26. februar 2014
Lokalplan 132 af 18. december 201
Lov om offentlige veje mv.  § 94-123, lov nr. 1520 af 27. december 2014.

Økonomiske konsekvenser

I investeringsoversigten for budget 2023 er der afsat 20 mio. kr. fordelt på 10,5 mio. kr. i 2023 og 9,5 mio. kr. i 2024. Disse søges bevilget.

Der er tidligere bevilget 2,0 mio. kr. som blev straksfrigivet i budget 2022 og 3,0 mio. kr. som blev bevilget den 30. august 2022, sag 131.

Udgiften på 20 mio. kr. vedrører hovedfunktionen 2.28 Kommunale veje.

Der estimeres en årlig afledt drift til projektet på 0,1 mio. kr.

Tidsplan

Projektet færdigprojekteres i løbet af sommeren 2023 og udbydes i løbet af efteråret. Anlægsarbejderne forventes af forløbe i 2024 med enkelte restarbejder i 2025. Anlægsarbejderne koordineres med færdigørelsen af selve Letbanen.

Bilag

Bilag 1: Rødovre Letbane Stationsforplads

Forslag til Lokalplan 155 - Agerkær og Ruskær
Sag nr. 46

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Lokalplan 155 - Agerkær og Ruskær skal give mulighed for at opføre to nye bebyggelser i 3 til 6 etager, omfattende etageboliger i forskellige bygningstypologier, boligtyper og ejerformer. Bebyggelserne omfatter en blanding af mindre og større almene boliger, private familieboliger og private boliger i et seniorbofællesskab samt et fælleshus.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at Forslag til Lokalplan 155 - Agerkær og Ruskær fremlægges i offentlig høring i ni uger samt
  2. at Forslag til Lokalplan 155 ikke miljøvurderes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Planernes baggrund

Baggrunden for planen er, at den almene boligforening AAB ønsker, at tilføre nye blandede boligtyper til Milestedet/Kærene.

I 2012 blev AABs to højhuse; Ruskær 37 og Agerkær 5, på hhv. 12 og 14 etager og i alt 19.161 m2 med 312 mindre boliger nedrevet. Kommunalbestyrelsen har i april 2021 (sag nr. 89) godkendt, at AAB kan sælge en del af de tidligere højhusgrunde til privat investor/bygherre.

Planernes formål

Formålet med lokalplanen er, at muliggøre en udvikling, der vil tilføre diversitet og mangfoldighed i såvel det fysiske miljø som i beboersammensætningen, samt at udviklingen sker under hensyn til områdets eksisterende kvaliteter.

Lokalplanens formål er at sikre indpasningen af de to nye bebyggelser i eksisterende bebyggelsesstruktur, arkitektur og bevaringsværdige landskabsplan, med bevaringsværdige beplantninger og træer.

Derudover at fastlægge bestemmelser om parkering, støjforhold, tryghed og bæredygtighed.

Lokalplanens indhold

Lokalplanen omfatter en disponering og placering af to nye boligbebyggelser med tilhørende grønne bolignære gårdrum samt parkering på terræn. Inden for lokalplanområdet, som er inddelt i Delområde A, B og C, er der fastlagt en samlet bebyggelsesprocent på 45% for området som helhed.

Lokalplanen giver mulighed for at opføre to nye bebyggelser i hhv. Delområde A og B. Samlet består bebyggelsen af to vinkelbygninger i 4-6 etager og fire bygningsstænger i 3 etager.

Den samlede boligbebyggelse i projektet er ca. 17.500 m2 bruttoetageareal og ca. 240 boliger, fordelt som ca. 13.700 m2 til private boliger og ca. 3.800 m2 (ca. 22%) til almene boliger. Minimum gennemsnitsstørrelsen for de private boliger og almene boliger er hhv. 75 m2 og 65 m2.

I Delområde A gives mulighed for at opføre maks. 9.100 m2 bruttoetageareal. Bebyggelsen består af en stor vinkelbygning i 4 til 6 etager og to enkelstående bygningsstænger i 3 etager, samt et fælleshus, som etableres i stueetagen i den sydøstlige bygningsstang. Der etableres ca. 110 private boliger i Delområde A.

I Delområde B gives mulighed for at opføre maks. 8.900 m2 bruttoetageareal. Bebyggelsen består af en stor vinkelbygning i 4 til 6 etager og to enkelstående bygningsstænger i 3 etager. De ca. 56 almene boliger etableres i den nordlige del af vinkelbygningen. Der etableres ca. 130 boliger i Delområde B.

I Delområde C er der en samlet eksisterende bebyggelse på 2.103 m2 bruttoetageareal. Når bebyggelsen i Delområde A og B er etableret er der en restrummelighed på ca. 1.197 m2 bruttoetageareal i Delområde C.

Ved realiseringen af planen vil bebyggelsen kunne tiltrække ca. 450 beboere.

Til hver bolig etableres en altan, til boliger i stueetagen etableres der dog en terrasse/have i stedet for en altan.

I lokalplanen fastsættes opholdsarealprocenten ved etageboliger til 40% af etagearealet. I forbindelse med erhverv til 15% af etagearealet og i forbindelse med institutioner til 100% af etagearealet.

Bygningerne i hhv. Delområde A og B placeres så der dannes et fælles grønt bolignært gårdrum. De nye gårdrum skal indrettes med et varieret indhold, hvor der lægges vægt på fællesskabet som kan sikre den sociale sammenhængskraft mellem beboerne i den pågældende enhed.

Vinkelbygningerne etableres i et modernistisk arkitektonisk udtryk med flade tage. De enkelstående bygningsstænger, som formidler overgangen mellem de nye og de eksisterende bebyggelser, etableres med sadeltag, således at gavlmotiv på de eksisterende boligblokke gentages. De to nye bebyggelser etableres i et samme arkitektoniske udtryk og ensartede materialer samt med grønne tage (dog med mulighed for solceller, som et alternativt valg, ved de almene boliger).

Bebyggelsen i Milestedet/Kærene blev i sin tid anlagt med en åben og grøn struktur. Generelt er det tanken, at området skal fremtræde som et parklandskab med store flader og rumdannende skovplantninger, der især dominerer set fra vejene. Men også de øvrige beplantninger har vigtige funktioner som rumdannende og skærmende elementer mellem de store bebyggelsesenheder og som skaladæmpende elementer i forhold til højhusbebyggelserne. I forbindelse med en udvikling i området skal hovedtrækkende i C. Th. Sørensens landskabsplan respekteres.

Etableringen af de nye bebyggelser medfører, at en mindre del af den karakteristiske beplantning bestående af store træer og veludvoksede krat- og buskbeplantninger fjernes. Derfor er der i lokalplanen fastlagt bestemmelser om erstatningsbeplantning svarende til 1,5 gange det areal, som ryddes. Hensigten er at landskabsplanens karakter, også efter etablering af de nye bebyggelser, skal fremstå tydelig.

Parkeringsnormen for etageboliger er fastlagt til 1 parkeringsplads pr. bolig og 2 cykelpladser pr. bolig, min. 1 cykelplads til ladcykel pr. 10. bolig.

Parkeringsnormen for erhverv er fastlagt til højst 1 parkeringsplads pr. 100 m2 etageareal. 1 parkeringsplads pr. 50 m2 for administration og serviceprægede virksomheder, institutioner mv. 1½ cykelplads pr. 100 m2 etageareal.

I Delområde C er Parkering i forbindelse med nybyggeri eller ændret anvendelse af ejendommen fastlagt med en bestemmelse om, at halvdelen af parkeringspladserne skal være anlagt, når byggeriet tages i brug, de resterende pladser når kommunen kræver det.

Parkeringsnormen for handicapparkering er faslagt til 4 parkeringspladser på terræn i hhv. Delområde A og B, hvoraf den ene, i hvert delområde, skal være til kassevogn.

Alle parkeringspladser skal forberedes til ladestandere for el-biler, således at fremtidige tilslutninger ikke vil kræve fjernelse af beplantning.

Lokalplanområdet er beliggende i Kommuneplans Lokalområde 6-Rødovre Syd og er omfattet af Rammeområde 6F02 Milestedet - Højhusbebyggelsen, som er udlagt til blandet bolig og erhverv i stationsnært kerneområde.

Den planlagte udvikling er i overensstemmelsen med Kommuneplan 2022 hvad angår fremtidig anvendelse, maks. antal etager (maks. 9 etager) og maks. bebyggelsesprocent (maks. 45% for området som helhed).

Planerne skal ikke miljøvurderes

Der er gennemført en screening af planens indvirkning på miljøet i henhold til Lov om Miljøvurdering af planer og programmer. Rødovre Kommune har vurderet, at planforslagene ikke skal miljøvurderes.

Miljøscreeningen er vedlagt, som Bilag 2 og er inkl. støjanalyser, lys- og skyggediagrammer, vindanalyser, brandteknisk notat samt opholdsarealopgørelse.

Inddragelse af naboer og borgere

Det foreslås at afholde et borgermøde i forbindelse med den offentlige høring, hvor lokalplanforslaget kan præsenteres og debatteres.

Der er en igangværende Visionsplan for udviklingen af hele Milestedet, som områdets tre boligorganisationer har hyret et rådgivende arkitektfirma til at udarbejde. Teknisk Forvaltning har være i dialog med boligorganisationerne og deres rådgiver vedr. Visionsplanen og har tilbudt sin assistance i forbindelse med det videre arbejde.

Lov- og plangrundlag

Lov om Planlægning

Lov om Miljøvurdering af planer og programmer

Rammer om livet – Rødovre Kommunes arkitekturpolitik

Kommuneplan 2022

Rødovre Strategi 2020.

Økonomiske konsekvenser

Ingen på nærværende stadie.

Tidsplan

Vedtagelse af forslag: juni 2023

Offentlig høring i ni uger: juni - august 2023

Borgermøde: august 2023

Endelig vedtagelse: november 2023

Offentliggørelse: december 2023.

Bilag

Bilag 1: Forslag til Lokalplan 155 Agerkær og Ruskær - digital version
Bilag 2: Miljøscreening af Forslag til Lokalplan 155 Agerkær og Ruskær med 5 bilag

Forslag til Lokalplan 146 for Parkbyen
Sag nr. 47

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Lokalplanens overordnede formål at muliggøre, at Parkbyen i overensstemmelse med helhedsplanen for Bykernen kan omdannes og udvikles til et grønt og sammenhængende boligområde med et varieret boligudbud med bl.a. almene boliger og seniorboliger.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at Forslag til Lokalplan 146, Parkbyen fremlægges i offentlig høring i 9 uger samt
  2. at Forslag til Lokalplan 146 ikke miljøvurderes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

Lokalplanens baggrund

Siden 2010 har Bykernen været udpeget som et særligt udviklingsområde. Kommunalbestyrelsen vurderede i 2010, at der her var særligt gode muligheder for at omdanne området til et attraktivt byområde. På baggrund af en række forundersøgelser blev der udarbejdet en helhedsplan for Bykernens fremtidige udvikling.

Den centrale del af Bykernen - Gartnerbyen - er i gang med at blive realiseret. Næste skridt i realiseringen af visionerne for Bykernen er omdannelsen af det omkring 84.000 m2 store erhvervsområde afgrænset af Sibeliusparken, Tæbyvej, Rødovrevej og Gunnekær til et attraktivt boligområde med parkkarakter, kaldet Parkbyen.

Kombineret ramme- og projektlokalplan

For at sikre, at området kan realiseres over tid uden at mulighederne for en helhedsorienteret disponering af hele området forringes, er lokalplanen udarbejdet, som en kombineret ramme- og projektlokalplan. For hele området fastlægges rammerne for en bærende overordnet trafikal og beplantningsmæssig hovedstruktur (rammelokalplan). For tre af lokalplanens delområder er der udarbejdet en bebyggelsesplan, som danner grundlag for konkrete byggeretsgivende bestemmelser (projektlokalplan).

Lokalplanens formål

I overensstemmelse med helhedsplanen for Bykernen er lokalplanens overordnede formål at danne grundlag for, at området kan udvikles til et grønt og sammenhængende beboelseskvarter. Lokalplanen skal sikre en fælles retning for kvalitet og sammenhæng i forbindelse med udviklingen af Parkbyen, så området kommer til at fremstå som et grønt, nutidigt og sammenhængende boligområde, der hænger sammen med det omkringliggende Rødovre. Et vigtigt mål er endvidere, at fremhæve kvarterets bærende grønne- og trafikale hovedstruktur.

I forbindelse med lokalplanprocessen har Rødovre Kommune fået foretaget en undersøgelse for at afdække interessen for seniorboliger og -bofællesskaber og i efteråret 2021 blev der afholdt et borgermøde herom. Undersøgelsen viste, at der er stor interesse hos potentielle indflyttere både i kommunen og i nærliggende kommuner for den type boligformer i Rødovre - særligt i Bykernen. Der er efterfølgende vedtaget retningslinjer og rammer i Kommuneplanen, der for lokalplanområdet medfører, at op til 25% af den ny-opførte boligmasse skal være almene boliger.

Lokalplanens indhold

Hovedgrebet i bebyggelsesplanen er en gennemgående parkby-bebyggelse centralt i området, omkring en ny stiforbindelse fra Tæbyvej til Gunnekær. Denne bebyggelse danner tillige - sammen med den øst-vest gennemgående Egegårdsvej samt karakteristiske træer og beplantning - den overordnede struktur for lokalplanområdet som helhed.

Bebyggelsen består af vinkelhuse og rektangulære huse i 3 og 3,5 etager samlet omkring tre åbne gårdrum, hvor igennem den nye sti løber. Lokalplanens bestemmelser sikrer en ensartethed i udformning, proportioner og materialer for vinkelhusene og de rektangulære huse. Disse bestemmelser gælder for alle de tre delområder, som med planen gives byggeret. Dermed skabes en bebyggelse, der adskiller sig fra Gartnerbyen med en mere åben, grøn og lavere bebyggelsesstruktur. Med bestemmelser om at anvende røde teglsten til facaderne tilpasses den nye bebyggelse både til Gartnerbyen og til de nærmeste omgivelser, dvs. Sibeliusparken, Skoleparken og de bevaringsværdige, tidligere Linex-bygninger.

Lokalplanforslaget fastlægger bestemmelser om bevaring af eksisterende, karaktergivende træer og beplantninger. Herunder blandt andet en stor, gammel vandgran, der står som et vartegn ved Egegårdsvej 16. Otte kommende egetræer, som indgår i den ovenfor beskrevne bebyggelsesplan, er ligeledes udpeget som bevaringsværdige allerede fra det tidspunkt, de plantes.

For de tidligere Linex-bygninger fastlægger lokalplanen bestemmelser om bevaring af bygningskomplekset, der vidner om udviklingen af en verdenskendt linealfabrik. Linex-bygningerne er udlagt til offentlige formål i form af kommunale servicefunktioner.

Lokalplanen indeholder desuden konkrete bestemmelser om, at 25% af nyopført eller nyindrettet boligareal skal være almene boliger. Det forventes, at den samlede bebyggelse inden for lokalplanområdet, når fuldt udbygget, vil komme til at indeholde omkring 600-800 boliger svarende til omkring 1.600 beboere.

I Startredegørelsen for Lokalplan 146, som blev vedtaget i Kommunalbestyrelsen i april 2021, blev det forventede indhold i lokalplanen beskrevet. Under arbejdet med bebyggelsesplanen har det imidlertid vist sig, at det ikke var muligt at realisere det forventede omfang af opholdsarealprocent på 60 procent. Blandt andet grundet omfanget af areal til affaldshåndtering og til cykel- og bilparkering på terræn. Opholdsarealkravet i lokalplanen er sat til 40, hvilket er kommuneplanens generelle krav ved etageboligbebyggelse. De ubebyggede arealer anlægges med en sammenhængende, grøn karakter i en varieret beplantningssammensætning, der fremmer biodiversitet og sikrer boligområde får den ønskede parkkarakter.

Planen skal ikke miljøvurderes

Der er gennemført en screening af planens indvirkning på miljøet i henhold til Lov om Miljøvurdering af planer og programmer. Rødovre Kommune har vurderet, at planforslagene ikke skal miljøvurderes.

Miljøscreeningen er vedlagt, som Bilag 2.

Inddragelse af naboer og borgere

Det foreslås at afholde et borgermøde i forbindelse med den offentlige høring, hvor lokalplanforslaget kan præsenteres og debatteres.

Lov- og plangrundlag

Lov om Planlægning

Lov om Miljøvurdering af planer og programmer

Rammer om livet – Rødovre Kommunes arkitekturpolitik

Kommuneplan 2022

Rødovre Strategi 2020.

Økonomiske konsekvenser

Ingen på nærværende stadie.

Tidsplan

Vedtagelse af forslag: juni 2023

Offentlig høring i 9 uger: juni - august 2023

Borgermøde: august 2023

Endelig vedtagelse: november 2023

Offentliggørelse: december 2023.

Bilag

Bilag 1: Forslag til Lokalplan 146 Parkbyen-juni-møderækken 2023
Bilag 2: Miljøscreening af Forslag til Lokalplan 146 Parkbyen

Godkendelse af Vestpladsen for Rødovre Port
Sag nr. 48

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Vejkrydset Storekær/Agerkær skal ombygges i forbindelse med byggeriet Rødovre Port og anlæggelsen af Vestpladsen. Projektet fremlægges i denne sag til godkendelse.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

at ombygningen af vejkrydset Storekær/Agerkær, som vist på tegningerne godkendes.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

I Lokalplan 141 fremgår det, at det er nødvendigt at ombygge krydset Storekær/Agerkær i forbindelse med Rødovre Port.

Ombygningen af krydset er en del af Rødovre Port projektet, hvor bygherren står for anlægsarbejderne. Se vedlagt bilag som viser belægnings- og skilteplanen for Vestpladsen.

Krydset ombygges fra et T-kryds til et sving, hvor den tidligere vejforbindelse for den kørende trafik til Rødovre Stationsvej er blevet nedlagt. Det er nu kun fodgængere og cyklister, der fra Storekær/Agerkær kan fortsætte til Rødovre Station via Rødovre Port.

Iht. lokalplanen skal udformningen af svinget lede tankerne i retning af en pladsdannelse, da bløde trafikanter fra dette sted ledes ind i boligområdet Rødovre Port.

I vejprojektet har Teknisk Forvaltning og bygherre haft fokus på at skabe en tryg og sikker krydsning af vejen for de gående og cyklende, der skal til/fra Rødovre Port. Udformningen af svinget er derfor endt med mange klassiske vejelementer; bump, vejindsnævring, cykelstier og støttepunkter for krydsende fodgængere. Dette er en fravigelse fra ønsket om at skabe en pladsdannelse på Vestpladsen. For at skabe bedre visuelt sammenhæng er der indarbejdet fortovsbelægninger på begge sider af svinget, svarende til det som ses inde i Rødovre Port bebyggelsen.

For at øge opmærksomheden hos den kørende trafik og øge trygheden, er kørebanen blevet hævet, så den danner en hævet flade. Når bilisterne kører ind i svinget, sker det over et bump. Ligeledes bidrager indsnævringerne af kørebanen til, at det er vanskeligt at køre hurtigt igennem svinget. Disse hastighedsdæmpende tiltag gør, at svinget skiltes ned til anbefalet max. 20 km/t. Politiet har i marts 2019 principgodkendt, at svinget kan nedskiltes til max. 20 km/t med gennemførelsen af nævnte hastighedsdæmpende tiltag. Efter dialog med børneinstitutionen Solsikken er der tilføjet belægningsskift som funger som et opmærksomhedsfelt/rumlefelt for at illustrere for bilisterne, hvor fodgængerne og cyklisterne krydser vejen.

For at sikre afviklingen af cykeltrafikken igennem svinget, anlægges der cykelstier. Det sikrer, at cyklisterne ikke kommer i konflikt med den kørende trafik, men også øger deres tryghed i svinget. Cykelstierne vil fremadrettet kunne blive en del af en større sammenhængende cykelstistrækning, hvis der anlægges cykelstier på Agerkær og Storekær. Cykelstien er hævet fra kørebanen med en kantsten, men er i niveau med fortovet i svinget. Derved kan cyklisterne nemmere komme til og fra Rødovre Port, og samtidig reduceres antallet af niveauforskelle, som folk med funktionnedsættelser eller forældre med barnevogne skal passere, når de krydser vejen.

Politiets endelig godkendelse af vejprojektet indhentes, når det endelig vejprojekt godkendes af Kommunalbestyrelsen.

Fodgængerfelt

Et fodgængerfelt er ikke en del af projektet, da det ikke vurderes til at være den mest trafiksikre løsning på nuværende tidspunkt.

Fodgængerfelter kræver, at der løbende over døgnet er en del krydsende fodgængere i forhold til biltrafikken, før det bliver en mere trafiksikker løsning end alternativet som er et krydsningssted med støttepunkter. Uden en tilstrækkelig mængde fodgængertrafik vil et fodgængerfelt nemlig have en negativ effekt på trafiksikkerheden pga. falsk tryghed ift. bilisterens reelle trafikadfærd og opmærksomhed.

Fodgængerfelter er heller ikke nødvendigvis godt for cyklisternes fremkommelighed, da der ikke må cykles over et fodgængerfelt. Derfor vil feltet altid pålægge cyklisterne at stå af cyklen, når de ønsker at krydse kørebanen for at komme til og fra Rødovre Port. Dette er ikke særlig hensigtsmæssig, da cyklister godt må cykle i Rødovre Port. Ved at udlade feltet, så kan cyklisterne lovligt forblive på cyklen, når de krydser vejen for at komme til og fra Rødovre Port.

Inddragelse af Solsikken

Forslaget og beskrivelser af tiltagene er blevet forelagt for forældrebestyrelsen den 25. april 2023, og efter nogle tilpasninger har Teknisk Forvaltning igen den 10. maj haft møde med repræsentant fra forældrebestyrelsen og institutionen.

Punkterne som der blev drøftet omhandlede forholdene ved krydsning af vejen for komme at til og fra institutionen og Rødovre Port, parkeringsforhold og den kørende trafik.

Her kan der særlig nævnes de faglige argumenterne om for/imod anlæggelse af et fodgængfelt, parkeringsforholdene ved institutionen, samt sikring af trafikanternes opmærksomhed på, at der er en børneinstitution ved Vestpladsen.

Som del af tilpasninger i projektet er der efter dialogen med forældrebestyrelsen og institutionen indarbejdet et opmærksomhedsfelt/rumlefelt, hvor krydsningerne skal forventes at ske. Ud over dette, sikres der i projektet plads til, at der i fremtiden kan anlægges et fodgængerfelt, såfremt gangtrafikken bliver tilstrækkelig til at understøtte et fodgængerfelt.

Teknisk Forvaltning vil ud over projektet sørge for, at der opsættes varslingstavler om børneinstitutionen, indføre lokale parkeringsbegrænsninger i dagtimerne for at sikre parkeringsmulighed til forældre som afleverer og henter børn i bil, samt undersøge muligheder for at sikre mere parkering ved institutionen f.eks. på Storekær og ved optegning af p-båse på vejene og blandt de nuværende offentlige p-områder i nærheden.

Ud over dette blev der også drøftet bilisters adfærd. Dette er et punkt som forvaltningen vil følge op på, efter de nye vejforhold er anlagt og ibrugtaget. Det er vanskeligt på forhånd at forudse dårlige bilisters adfærd og udarbejde tiltag på forhånd.

Lov- og plangrundlag

Lov om offentlige veje mv., Lov nr. 1520 af 27. december 2014

Lokalplan 132.

Økonomiske konsekvenser

Omkostningerne til projektet afholdes af bygherren for Rødovre Port. Dette sker som del af overdragelsesaftalen fra 2016 angående salg af vejarealer til Rødovre Port projektet.

Tilføjelse af flere lyspunkter vil medføre flere driftsudgifter for Rødovre til el og vedligehold af flere belysningsmaster og lyspunkter. Disse udgifter forventes at ligge under 8.000 kr. årligt.

Tidsplan

Anlægsarbejderne forventes udført og afsluttet i løbet af 2023.

Bilag

Bilag 1: Belægnings- og skilteplan for Vestpladsen

Gebyr for nedgravning af affaldsbeholdere
Sag nr. 49

Beslutningskompetence: KB

Sagens kerne

Der foreslås indført et nyt affaldsgebyr og en ny ordning, som dækker etablering og nedgravning af nedgravede affaldsbeholdere. Ordningen er udelukkende tiltænkt de ejendomme, som ønsker nedgravede affaldsbeholdere, men ikke selv vil stå for nedgravningen.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at der udarbejdes en ny frivillig ordning og et nyt affaldsgebyr, som omfatter etablering og nedgravning af affaldsbeholdere samt heraf følgende ændringer af regulativ for husholdningsaffald,
  2. at takst på det nye affaldsgebyr fastsættes til 600 kr. eks. moms pr. lejlighed pr. år,
  3. at udgiften på netto 0 kr. svarende til en udgift på 300.000 kr. og en tilhørende indtægt på 300.000 kr., som beskrevet i sagsfremstillingen vil blive indarbejdet i budget 2024 og frem samt
  4. at udgiften på 6.000.000 kr. til dækning af anlægsarbejde til nedgravede beholdere bliver indarbejdet i budget 2024.

Beslutning

Anbefales.

Sagsfremstilling

I Rødovre Kommunes Affaldsplan 2022-2033 er et af initiativerne, at det skal undersøges, hvordan kommunen kan øge incitamentet for valg af nedgravede affaldsbeholdere i etageejendomme og boligforeninger. Det drejer sig om indsats nr. 1.1 om sortering i etageejendomme.

På nuværende tidspunkt er det Rødovre Kommune, som finansierer og leverer alle nedgravede affaldsbeholdere, men det er ejerne af ejendommene, som forestår nedgravning og etablering af de omkringliggende arealer. Dette er forbundet med en betydelig udgift og betyder, at flere boligafdelinger har valgt løsningen fra.

Teknisk Forvaltning ønsker at fremme udbredelsen af nedgravede affaldsbeholdere i kommunen, og ønsker med et gebyr for etablering og nedgravning af affaldsbeholdere at gøre det mere attraktivt for etageejendomme at vælge en nedgravet affaldsløsning. Teknisk Forvaltning har derfor undersøgt muligheder og udfordringer ved at indføre en ordning og et gebyr for etablering og nedgravning af affaldsbeholdere.

Det er tanken, at selve anlægsarbejdet skal udføres ved ekstern privat leverandør, som Rødovre Kommune indgår aftale med.

De nedgravede affaldsbeholdere kræver i modsætning til beholdere på hjul et anlægsarbejde, før de kan tages i brug. Teknisk Forvaltning har fået foretaget en juridisk vurdering, som bekræfter, at det er muligt for Rødovre Kommune at lade nedgravningen af beholderen være en del af en separat ordning, som finansieres via et gebyr. Gebyret med nedgravning vil være et supplement til det eksisterende beholdergebyr for nedgravede affaldsbeholdere. Det eksisterende gebyr omfatter kun indkøb og levering af de nedgravede affaldsbeholdere.

Ordningen vil være frivillig, og økonomien (gebyret) vil udelukkende berøre de ejendomme, som vælger ordningen. Det vil ikke berøre andre ejendomme, som enten allerede har etableret nedgravede affaldsbeholdere, eller som fremadrettet vælger nedgravede affaldsbeholdere, men som selv ønsker at stå for anlægsarbejdet.

Gebyret vil være et gebyr (pr. boligenhed), som skal godkendes og fremgå af kommunens takstblad hvert år. Det betyder, at de ejendomme, som vælger at lade Teknisk Forvaltning stå for anlægsarbejdet, over en årrække solidarisk vil dække de udgifter der er forbundet med ordningen om etablering og nedgravning af affaldsbeholdere.

Der vil være en form for indkøringsfase, hvor gebyret for nedgravning vil variere mere de første år, ud fra de erfaringer Teknisk Forvaltning gør sig. Det skyldes, at affaldsområdet skal hvile-i-sig-selv, og at et eventuelt overskud eller underskud skal indarbejdes i gebyrerne de efterfølgende år.

Anlægsarbejdet med nedgravning vil variere fra afdeling til afdeling, afhængigt af de lokale forhold, men da det skal finansieres via et gebyr, skal der vælges et standardniveau for omfanget af det anlægsarbejde der følger med. Se bilag for forslag til standardniveau for ordningen.

For at ordningen kan indføres, kræver det en ændring af Regulativet for husholdningsaffald, da ordningen skal beskrives heri, før den kan være gældende.

Teknisk Forvaltning vurderer, at en ny frivillig ordning for nedgravning vil gøre det lettere for nogle ejendomme eller boligafdelinger af vælge nedgravede affaldsbeholdere. Med den nye ordning er de således ikke selv nødt til at optage lån til projektet, men kan i stedet finansiere det via et nyt affaldsgebyr. Ligeledes vil Rødovre Kommune stå for projektet med nedgravning, hvorved de enkelte ejendomme ikke skal stå med ansvaret for etableringen. For nogle er den økonomiske og praktiske barriere således blevet mindre.

Lov- og plangrundlag

Rødovre Kommunes Affaldsplan 2022-2033

Bekendtgørelse nr. 1580 af 17. december 2013 om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier

Vejledningen til lånebekendtgørelsen pkt. 3.5, særlig om renovation, jf.  § 2, stk. 1, nr. 4.

Økonomiske konsekvenser

Affaldsområdet er takstfinansieret og finansieres via affaldsgebyrerne. Området skal hvile-i-sig-selv, hvilket betyder, at et eventuelt overskud eller underskud skal indarbejdes i taksterne de efterfølgende år. Over- og underskud vil derfor ikke kunne overføres til det skattefinansierede område.

Da ordningen er ny kendes behovet ikke for nuværende, men der har været nogle forespørgsler på ordningen, og det er forventningen, at 2-3 boligforeninger vil benytte sig af ordningen i 2024. Dette vil medføre en forventet anlægsudgift i 2024 på 6.000.000 kr. som indarbejdes i budget 2024.

Udgifterne til nedgravning forventes at være omkring 60.000 til 80.000 kr. pr. beholder afhængig af antal og lokale forhold. Til beregning af gebyret er der regnet med seks beholdere pr. 45 lejligheder.

Det foreslås at etablere finansiering via lån optaget i KommuneKredit.

Anlægsudgifterne dækkes af gebyrer opkrævet hos de tilmelde boligselskaber. Ud fra de givne forudsætninger foreslås, at det nye gebyr det første år vil være på 600 kr. ekskl. moms. pr. lejlighed pr. år. Ud fra de forventninger, der er til 2024, udgør udgifterne 300.000 kr., der dækkes af en tilsvarende indtægt fra affaldsgebyrerne på 300.000 kr., der vil blive indarbejdet i budget 2024 og fremefter.

Ordningen kommer til at hvile-i-sig-selv som selvstændig ordning og bliver ikke blandet sammen med de øvrige affaldsordninger.

Udgifterne bogføres på funktion 1.38.66: ”Øvrige ordninger og anlæg”.

Tidsplan

Oktober 2023: Godkendelse af udkast til Regulativet for husholdningsaffald

Oktober 2023: Gebyret vedtages sammen med de øvrige affaldsgebyrer i forbindelse med budget 2024

November 2023: Regulativet for husholdningsaffald sendes i høring

Januar 2024: Endelig godkendelse af Regulativet for husholdningsaffald.

Bilag

Bilag 1: Beskrivelse af standardniveau

Udvidelse af midlertidig dispensation til aktiviteter på Valhøjs Alle 180
Sag nr. 50

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Rødovre Kommune har modtaget ansøgning om, at udvide den midlertidige dispensation vedrørende padelbaner på Valhøjs Alle 180, til yderligere at indbefatte en badmintonbane, bordtennis og billard/pool, samt fire nye padelbaner, med en let overdækning uden sider.

Indstilling

Teknisk Forvaltning indstiller,

  1. at der gives midlertidige dispensation til opførelse af nye baner med en let overdækning uden sider, hvis der ved naboorientering ikke indkommer væsentlige indsigelser samt
  2. at dispensationens midlertidighed fastsættes til tre år.

Beslutning

Godkendt.

Sagsfremstilling

Ansøgningen kommer fra Ejendomsselskabet Valhøjs Alle 180 ApS, som ejer Valhøjs Alle 180. Ejendomsselskabet fik den 15. september 2022 midlertidig dispensation, til at ændre anvendelse af lagerhal til ”idrætshal” som indrettes med tre padelbaner, i maks. tre år.

Kommunalbestyrelsen vedtog startredegørelsen for Lokalplan 156 – Valhøj Erhvervskvarter, den 28. februar 2023. Teknisk Forvaltning er nu ved at udarbejde lokalplanen, der skal danne grundlag for udviklingen af et nyt attraktivt, grønt og blandet boligområde med mulighed for idræt.

Ejendomsselskabet Valhøjs Alle 180 ApS er bekendt med, det igangværende lokalplanarbejde. Ejendomsselskabet har en medejer med en produktion af designerlamper på ejendommen. Lampevirksomheden fik sidste år opsat nye produktionsmaskiner. Det vil ikke være rentabelt for dem, at flytte inden for de næste tre år. Derfor vil de gerne bruge den resterende del af ejendommen som ”aktivitets center”, indtil lokalplanen fastlægger de fremtidige anvendelsesmuligheder.

Eksisterende ejendom; Valhøjs Alle 180 (matr. nr. 3xq Rødovre Vest, Korsdalsvej/Fjeldhammervej/Valhøjs Alle) har et grundareal på 5801 m2 med spredt bebyggelse på samlet 2823 m2.

Planmæssige forhold

Valhøjs Alle 180 er omfattet af Byplan 6 af februar 1956, som fastsætter anvendelsen til industri- og værkstedsvirksomhed, oplag samt forretningsvirksomhed, der har tilknytning til de pågældende virksomheder, eller som naturligt finder plads i industriområdet.

Anvendelse til sports- og idrætsanlæg falder ikke ind under den i Byplan 6 nævnte anvendelse til fabrikker og oplæg, og vil derfor ikke kunne etableres lovligt, idet der som udgangspunkt ikke kan dispenseres fra anvendelsesbestemmelserne i en lokalplan eller byplanvedtægt.

Planloven indeholder dog en mulighed for - under visse forudsætninger - at meddele midlertidig dispensation til en anden anvendelse end planlagt. De i denne sammenhæng relevante forudsætninger er følgende:

  • Dispensationen er tidsbegrænset til maks. 3 år (men kan forlænges maks. tre år ad gangen et ubegrænset antal gange)
  • Dispensationen anvendes, fordi det vil være uhensigtsmæssigt eller ufleksibelt at skulle udarbejde en ny lokalplan for den ønskede anvendelse
  • Dispensationen anvendes med henblik på midlertidige lokaler til virksomheder
  • Det der meddeles dispensation til, har ikke et omfang eller karakter der udløser lokalplanpligt, idet den midlertidige anvendelse er forenelig med relevante hensyn til det omkringliggende områdes anvendelse.


Teknik- og Miljøudvalget har kompetencen til at beslutte midlertidige dispensationer fra en lokalplan, hvor det ikke vil kræve nyt lokalplantillæg eller ny lokalplan.

Planmæssig vurdering

Valhøjs Alle 180 og tre omkringliggende grunde er i Kommuneplan 2022 udlagt til fremtidig boligområde med mulighed for idrætsaktiviteter. Teknisk Forvaltning har påbegyndt arbejdet frem mod et lokalplanforslag. I perioden frem til, at en lokalplan er vedtaget og kan realiseres, anbefales det at godkende en midlertidig dispensation til de ansøgte nye aktiviteter, idet padeltennis er en populær sportsgren, med stor efterspørgsel i kommunen. Ved at imødekomme ansøgningen, vil der blive tilført liv til området, mens der planlægges for en ønskelig byudvikling i området.

Hvis Teknik- og Miljøudvalget er positivt indstillet, og hvis der gives en principiel accept af den ansøgte dispensation, samt at der ved naboorientering ikke indkommer væsentlige indsigelser, tildeles dispensationen i tre år.

Lov- og plangrundlag

Planloven

Byplan 6.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Tidsplan

Ingen.

Bilag

Bilag 1: Ansøgning om midlertidig dispensation
Bilag 2: Eksempel på en let overdækning uden sider
Bilag 3: Plantegning med padelbaner med en let overdækning uden sider

Drøftelse af studieture
Sag nr. 51

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

I denne sag forelægges foreløbige ideer til studieture til videre drøftelse i de enkelte fagudvalg og i Økonomiudvalget.

Sagen behandles i alle udvalg.

Indstilling

Staben for Politik, Strategi og Digitalisering indstiller,

at foreløbige ideer til studieture drøftes i de politiske udvalg med henblik på efterfølgende afklaring.

Beslutning

Drøftet.

Sagsfremstilling

De politiske udvalg (Økonomiudvalg og fagudvalg) har mulighed for at tage på studietur én gang i løbet af en fireårig valgperiode med det formål at hente inspiration og viden til at videreudvikle Rødovre Kommune. I indeværende valgperiode afholdes studieturen et sted i Danmark.

Studieture skal tilrettelægges, så de emnemæssigt ligger inden for det enkelte udvalgs arbejdsområde. De politiske udvalg kan f.eks. mødes med andre politikere, eksperter eller fagfolk, og kan eksempelvis besøge virksomheder, organisationer eller institutioner, der har alternative løsninger på de udfordringer og problemstillinger Rødovre Kommune står overfor. Udvalgene har også mulighed for at arrangere udvalgsture sammen med andre udvalg, hvor der er fælles tværgående temaer.

I vedlagte bilag skitseres formål, foreløbige ideer til besøg samt mulige datoer til drøftelse. Efter drøftelser i de enkelte udvalg samles forslag og ideer, hvorefter forvaltningen udarbejder endeligt program.

Det endelige program vil blive forelagt på udvalgsmøder til orientering efter sommeren 2023 og vil efterfølgende blive lagt på Rødovre Kommunes hjemmeside.

Lov- og plangrundlag

Ingen.

Økonomiske konsekvenser

Grundet et generelt økonomisk pres på kommunerne, herunder Rødovre, er der i denne udvalgsperiode et fokus på relevante besøg i Danmark, der passer til de udfordringer, kommunerne ser ind i.

Tidsplan

Studieture kan afvikles i andet halvår 2023 og første halvår af 2024.

Bilag

Bilag 1: Foreløbige ideer til studieture

Diverse
Sag nr. 52

Beslutningskompetence: TMU

Sagens kerne

Beslutning

Taget til efterretning.